Chceš si zničit život? Běž za svou vášní

| 14. 3. 2013

Když budete hledat práci, kterou byste mohli milovat, narazíte na tvrdou konkurenci a trpkou deziluzi. Radši se naučte milovat to, co už děláte, a být v tom zatraceně dobří, radí Cal Newport.

Ještě jednou kohokoliv uslyším, jak chození do kanclu označuje za „krysí závod“, tak mu papulu secvaknu sešívačkou. Bude to brzo: co chvíli se dozvídám, že jen hloupí lidé běhají v kolečku. Ti chytří mají čtyřhodinový pracovní týden, svobodu v práci, byznys postavený na své vášni…

Ty plky mě unavují, protože vidím, jak málo místa ve freelancerském nebi je. Někdo taky musí vyrážet ve čtyři ráno s rolbou na zasněžené silnice nebo od pondělí do pátku pacientům odstraňovat polypy z konečníků. „Základní ekonomické pravidlo říká, že pokud chcete něco, co je vzácné a hodnotné, musíte něco jiného vzácného a hodnotného nabídnout na oplátku. (…) Chcete dělat skvělou práci? Musíte taky skvělou práci umět zastat,“ usazuje snílky na zem Cal Newport v knize So Good They Can’t Ignore You(Když jste skvělí, nemůžou vás ignorovat).

Svoboda přichází teprve s mistrovstvím. A není to svoboda, jen kontrola

Newportův manifest stojí na několika prostých myšlenkách:

Nic na světě není zadarmo. „Jdi za svou vášní“ je proto nebezpečná rada. Hlavně pro ty, kteří toho mají málo k nabízení a jejich vášeň (psaní, hru na kytaru, grafiku a design…) sdílí spousta šikovnějších.

Nejprve potřebujete naakumulovat „kariérní kapitál“. Bude to bolet. Znamená to víc než pověstných 10 000 hodin tréninku – víc kvantity i víc kvality. Nestačí si jen tak něco pohrávat se slovy v texťáku, brnkat si nedvědovic Stánky nebo šudlat vrstvy v Photoshopu. Musíte aktivně studovat složité problémy, v potu tváře se propracovávat k mistrovství.

Jděte cestou malých sázek. Vykukujte ze své komfortní zóny, zkoušejte, co funguje a co ne. Velké mediálky budou zřejmě portfolio začínajícího grafika rovnou mazat z pošty. Místní firmy mu práci nabídnou spíš; na těchto chlebovkách vyroste k větším zakázkám, na větších zakázkách k mistrovství. „Chce to trpělivost,“ připomíná Newport.

Teprve s mistrovstvím přichází vysněná svoboda – ač Newport používá příhodnější a méně patetické slovo „kontrola“. Jak praví název knihy: když jste fakt dobří, nemůžou vás ignorovat. Práce z domu? Půlúvazek? Platba předem? Tříměsíční volno na cestování? Normálně to neděláme, ale…

A co je ještě důležitější: teprve s mistrovstvím přijde štěstí. Z toho, jak vám jde práce dobře od ruky a jak smysluplný najednou váš pracovní den může být. (Tady bych si dovolil výtku: špičkoví profesionálové často trpí syndromem šejdíře a pochybují o vlastních schopnostech. Autor nicméně nikde neslibuje, že přijde chvíle, kdy se člověk do komfortní zóny definitivně vrátí a už nikdy z ní nebude muset vystrčit čumák.)

Chceš do Carnegie Hall? Musíš trénovat

Newport tvrdí, že lidé, kteří se naučili milovat to, co dělají, bývají šťastnější než ti, kteří se rozhodli dělat, co milují. Druhá cesta mnohé přivedla ke střídání zaměstnání a k únavě z marného „hledání štěstí“, o které tak vtipně píše Oliver Burkeman v podobně vyznívající knize The Antidote. Že oblíbené sakces storís tvrdí opak? Záleží, jak se na ně díváte: „Kdyby mladý Steve Jobs poslechl svou vlastní pozdější radu a rozhodl se věnovat naplno tomu, co miloval, zřejmě by dnes byl jedním z nejoblíbenějších zenových mistrů v Los Altos. Jenže on se tou radou neřídil. Společnost Apple se nezrodila z vášně.“ Vášeň pro počítače si student buddhismu a kaligrafie „udělal“ až postupem času, jak jedna úspěšná malá sázka navazovala na druhou.

Ač by se to tak méně pozorným mohlo jevit, So Good They Can’t Ignore You není kontrarevoluční pamflet. Newport vás nepřesvědčuje, že máte navždy zůstat v práci, která vás užírá zevnitř, a ještě za ty dary poníženě děkovat. Jen se střízlivě ptá: Proč by měl svět padnout k nohám dalšímu nezávislému grafikovi, PR konzultantovi, fotografovi nebo lektorovi? Dokud na to neznáte přesvědčivou odpověď, neposlouchejte libé písně o svobodném životě – lidem bez kariérního kapitálu je totiž zpívají zrádné Sirény.

Cal Newport: So Good They Can’t Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest for Work You Love – vydalo nakladatelství Business Plus v září 2012. 304 stran, 16 dolarů. Za tip na knihu děkuji Robertu Vlachovi.