Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Odhalte tajemství nejinspirativnějších přednášek

Chcete se naučit lépe prezentovat? Dobrý návod koupíte za čtyři dolary a přečtete za hodinu.

Pokud se u počítače občas flákáte, ale je vám líto ten čas zabít úplně, nejspíš znáte TED. „Strhující přednášky pozoruhodných lidí, zdarma dostupné celému světu,“ vás v pauze na kafe nabrífují „myšlenkami hodnými šíření“. Konkrétně to znamená třeba výčet 10 věcí, které jste nevěděli o orgasmu, vyprávění neuroložky o její vlastní mrtvici anebo banální, ale zato rekordně sledované odhalení, že školy v dětech zabíjejí kreativitu.

Rovnou se přiznám, že TED nemám rád. Zjednodušování složitých problémů, povinné nadšení přednášejících i diváků a s ním související absence znepokojujících, nekorektních, radikálních myšlenek… Tím vším mi mi TED připomíná sektu, která namísto spásy šíří „inspiraci“. Vždyť i skladník ve šroubárně si může poslechnouti o tom, jak se státi vůdcem a inspirovati ostatní k činům

Jedním ve mně ale TED přesto vzbuzuje úžas. Ti spíkři vědí, jak mluvit a prezentovat. Jejich výkony ničím nepřipomínají komatózní přednášející z (českých?) vysokých škol a konferencí. Rychle si získají pozornost, a než poprvé ztratíte nit, skončí. Na pódiu pod jejich nohami tak leželo téma pro knížku, které zvedl Jeremey Donovan. Jeho sešitu How To Deliver A TED Talk o „tajemstvích těch nejinspirativnějších přednášek“ se nedá vytknout skoro nic.

Sto stran nabitých dobrými radami

Je to čtení asi tak na hodinku – rozsah verze pro Kindle odpovídá 112 stranám – a kdybych tedy nabídl klasický výcuc, prozradil bych všechno. Dovolím si tedy vypíchnout aspoň pět rad, které považuju za nejdůležitější:

  • „Jednou z největších řečnických chyb je snaha nacpat všechny lekce z celého života do jediné přednášky. Raději se intenzivně soustřeďte na jednu myšlenku – získáte tím síto pro přebrání materiálu.“
  • „Jakmile si vyjasníte svou pointu, postupujte od ní nazpátek směrem k publiku. Nabídněte mu stravitelné vyprávění postavené na příbězích a informacích.“
  • „Práce přednášejících se podobá práci moderních architektů.“ Obě dvě profese začínají návrhem rámové konstrukce: „[Ř]ekněte posluchačům, co se jim chystáte říct, pak jim to řekněte, a nakonec jim řekněte, co jste jim právě řekli.“
  • V nejlepších přednáškách zazní jeden až dva vtipy za minutu. A nebojte se sami sebe před publikem trošku shodit.
  • Abyste se neztratili v tvorbě slajdů a publikum neutopili v nekonečných odrážkách, můžete se přidržet jednoho ze tří osvědčených přístupů k tvorbě prezentací. Takahašiho metoda dovoluje pouze několik málo výrazných slov na každém snímku – a žádné obrázky. Godinova metoda naopak staví na velkých fotkách natažených přes celý slajd – takže pro text nezbude místo. A nakonec Lessigova metoda kombinuje oba extremistické přístupy – pro slajd si vystačíte s obrázkem, jediným slovem nebo krátkým citátem.

Dál Jeremey Donovan vysvětlí třeba co dělat při přednášení s rukama, jak vybrat správný font pro prezentaci, zda na konci přednášek děkovat, jak svůj výstup pojmenovat a do jakých „person“ se můžete stylizovat. Jeho objevy využijete nejenom v případě, že vás pozvou na TED nebo lokální odnož TEDx, ale při skoro jakémkoliv šíření myšlenek: přednášení na škole, psaní článků nebo vystupování v televizi.

Jak protipirátská ochrana brání šíření myšlenek, které stojí za to šířit

How To Deliver A TED Talk budu nadále považovat za jeden z úhelných kamenů svých recenzí. Autor si vytkl jediný cíl, který beze zbytku naplnil. Pomohl si k tomu jasnou „metodikou“ a prací s ověřitelnými informacemi: prostě si pustil nejúspěšnější videa a hloubal nad tím, co mají společného. Nezamotal se při tom do svých myšlenek – o čem by jiní vybájili 300stránkový opus, na to mu stačila třetina. Čtyři dolary za verzi pro Kindle jsou nerozumně nízká cena; ta by se přece neměla odvíjet od rozsahu, ale od užitku. Ale hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere.

Jedinou výtku si tak zaslouží samotný Amazon. V hutné elektronické knize jsem si vehementně podtrhával. Aniž mě na to Kindle průběžně upozornil, v poslední třetině textového souboru s výpisky jsem pak na počítači po dlouhé době viděl místo vykopírovaných poznámek jen hlášení: <You have reached the clipping limit for this item.> Jak k tomu jako zákazník přijdu, když by mi větší užitek přinesla pirátská verze? A jak mám šířit myšlenky hodné šíření, když je musím ručně opisovat ze čtečky jak středověký písmák?


Jeremey Donovan: How To Deliver A TED Talk: Secrets Of The World’s Most Inspiring Presentations – Vyšlo v nakladatelství CreateSpace Independent Publishing Platform v březnu 2012, 112 stran, 4 dolary (verze pro Kindle).

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK