Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Umíte péct a vařit? Zkuste štěstí s podnikáním

Jennifer Lewisová radí, jak si přivydělat prodejem rukodělných lahůdek. Chce to spoustu pokusů, krásný obal, poutavý příběh a byznysplán.

Taky jste si minulý měsíc při plnění desátého plechu cukrovím říkali, že byste se tím klidně mohli živit? „Pokud při tom v duchu vidíte sami sebe, jak dekorujete koláče ozdůbkami, tak si radši představte, že nosíte čtvrtmetrákové pytle mouky,“ zbaví vás iluzí Jennifer Lewisová v knize Starting a Part-time Food Business. Chcete-li svoje vaření nebo pečení povýšit z koníčku na byznys, měli byste si ji přečíst. Vyšla zatím jen anglicky, ale s výjimkou kontaktů na kontrolní instituce jednotlivých amerických států platí do písmene i v Česku.

Sedm dobrých tipů

  • Začněte s kuchtěním jako s vedlejšákem. Z práce můžete odejít vždycky. Nejdřív zjistěte, zda si podnikáním vyděláte.
  • Testujte recepty. Že se u vás dědí pět generací, ještě neznamená, že nejdou vylepšit.
  • Vyberte si takovou značku, která vám nebude svazovat ruce, když se rozhodnete obměnit sortiment. Tedy ne Ferenzovy zvěřinové klobásky uzené studeným kouřem, ale radši Ferenzovy uzeniny nebo ještě lépe Ferenz.
  • Nešetřete na svém „ksichtu“: zaplaťte si dobrého grafika, který vám navrhne webovky, balení i vizitky. Ať je vidět, že jsou vaše pochoutky extrovní.
  • Nebojujte s konkurencí, která to dělá ve velkém. „Pokud se pokusíte bojovat nižší cenou, prohrajete, protože vždycky najdou způsob, jak být levnější než vy. (…) Musíte se místo toho zaměřit na kvalitu a svým zákazníkům vyprávět o tom, čím je vaše zboží výjimečné. Vaší cílovkou jsou ti, kteří ocení poctivou ruční práci.“
  • Vyberte si vhodný prodejní kanál. Můžete si otevřít stánek na farmářských trzích, krámek, internetový obchod anebo sytit klienty cateringem na akcích.
  • Potřebujete byznysplán. Byla by hloupost tesat ho do kamene, musíte ale vědět, kolik peněz a času vás bude stát výroba, a za kolik tedy musíte prodávat – i jaké konkrétní výsledky představují hranici mezi úspěchem a neúspěchem.

Císaři, co je císařovo…

Málokdy nějaké knize vyčítám to, že mohla být delší. Tuhle jsem přečetl za hodinu a půl a byl hladový po nášupu. Lewisová třeba mohla vedle příběhů o úspěchu, ačkoliv nejsou vůbec barvotiskové, přinést pro inspiraci ještě pár „failů“: sebezpytování těch, kteří se svým byznysem narazili.

Dá se pochopit, proč Starting a Part-time Food Business popisuje pouze striktně legální cestu, tedy pečení v pronajatých kuchyních obdařených všemi potřebnými razítky. Ono to ale určitě jde i jinak – a tipl bych, že většinou i chodí. Nechci, aby autorka dělala reklamu šedé ekonomice, mohla se ale rozepsat o jejích konkrétních rizicích, byť by sazby pokut v Texasu nebyly českému čtenáři moc platné.

  • Proč je v Česku tak těžké pustit se třeba do pečení jakožto vedlejšáku? Absurdní regulace podnikání ve starším textu Michala K.: Není buchta jako buchtička...

Čokodortík s mořskou solí poráží Marlenku

Komu koukat v Česku přes rameno pro inspiraci? Poslední týdny ulítávám na několika lahůdkách, které začínaly právě jako vedlejší byznys. Dámy z Kokina dobyly Brno svým čokoládovým dortíkem s mořskou solí. Buch Ta v tomto hlavním městě kavárenského povalečství úspěšně nabízí alternativu k přeslazeným průmyslovým zákuskům. „Pivovar bez pivovaru“ Nomád vaří v pronajatých prostorách výjimečná piva, za která rád zaplatím padesát korun; Pražáci je můžou ochutnat v Pivní rozmanitosti na Žižkově.

Dokud někdo z místních hrdinů nesepíše svoje zkušenosti s bojem s konkurencí a s úřady, Starting a Part-time Food Business bude biblí i pro české foodies, kteří by rádi vedle příbuzných a kamarádů rádi krmili a napájeli i zákazníky. Chybí vám tip na tržní niku? Jak v knize ukazuje příběh firmy Petit Four Legs, konzumenti drahých rukodělných lahůdek nemusí být pouze dvounozí.


Jennifer Lewis: Starting a Part-time Food Business: Everything You Need to Know to Turn Your Love for Food Into a Successful Business Without Necessarily Quitting Your Day Job. Vyšlo v nakladatelství Rabbit Ranch Publishing v roce 2011, 148 stran, 15 dolarů (11,50 pro Kindle).

 

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK