Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pracujete hlavou? Běhejte, ať vám to jde líp

| 1. 3. 2012 | Vstoupit do diskuze

Vytrvalostní sporty kromě svalů šlechtí i mozek, píše psychiatr John J. Ratey. Běh nebo tenis vám pomůžou učit se nové věci i překonávat stres.

Pracujete hlavou? Běhejte, ať vám to jde líp

Slunko z hlíny tahá čerstvou trávu, tak jsem na něm tentokrát nechal i výběr literatury. Do ulic a parků totiž díky němu už kromě hardcore atletů aktivních i přes zimu vyrážejí taky početnější sezónní běžci. A jestliže knižní rubrika slouží jako pomyslná police s nářadím pro znalostní ekonomiku, sportovní boty do ní patří stejně jako moleskin se seznamem úkolů.

Takové je aspoň poselství knihy Spark (Jiskra: Převratné nové poznatky o cvičení a mozku). „Lidský mozek není napevno spájený, i když si to vědci dříve mysleli. Namísto toho v něm vznikají stále nová spojení. Rád bych vám teď ukázal, jak se můžete stát elektrikáři své vlastní hlavy,“ píše psychiatr John J. Ratey v jejím úvodu.

Dál vysvětluje to, co sportovci vědí už dekády, věda jim to ale dosvědčuje až v té poslední: že pravidelný pohyb pomáhá nejen srdci, plicím a svalům, ale také mozku.

Kde si posichrovat státní maturitu? V tělocvičně

Řeč bude skoro celou dobu o sportech vytrvalostních, jako jsou běhání, turistika, plavání, jízda na kole, aerobik a tenis. Následky sportů anaerobních na psychiku zatím věda tak důkladně nezmapovala: „Je těžké přinutit krysy zvedat činky nebo praktikovat jógu, takže vědcům nezbývá než zkoumat lidi, kterým však pochopitelně nelze po experimentech odebrat mozkovou tkáň.“

Co dobrého do života může vnést pravidelný ranní běh nebo pilates? Ratey začíná tím, co bude čtenáře Finmagu zajímat asi nejvíc: sport zlepšuje schopnost mozku učit se a překonávat stres. To první autor dokládá i svou návštěvou illinoiského naparvillského 203. školního okrsku, ve kterém se s federální iniciativou Žádné dítě nezůstane pozadu vypořádali na základních i středních školách opačně než jinde. Namísto toho, aby vedení škol ubralo hodiny tělocviku a místo nich přidalo ty předměty, ve kterých děti musí dostát měřítkům federálních testů, nechalo žáky pinkat do míčů. Ve vědecké části mezinárodních srovnávacích testech TIMSS pak děti vyhrály, přičemž za sebou nechaly i singapurské šprty.

Z tělocviku si toho odnesli víc než jen svěží mysl: „Když se lidí zeptáte, co chtějí, aby naši absolventi uměli, až opustí školu, vysvětluje [Paul] Zientarski, řeknou vám: Měli by umět komunikovat. Pracovat v týmech. Řešit problémy. Unést riziko. No a kde se tohle naučí? ptá se významně Zientarski. V hodinách přírodních věd? Jen těžko.“ Děti se navíc díky chytře vymyšleným osnovám tělesné výchovy naučí sportovním návykům, které jim zůstanou pod kůží i po posledním zvonění.

Význam těchto „anekdotických důkazů“ sám autor trochu snižuje: dobré výsledky studentů z bohatého, bílého okresu, nejsou zas takovým zázrakem – ačkoliv podobné zkušenosti mají i v lokalitách „vyloučenějších“.

Dál už si doktor naštěstí nehraje na reportéra a víc pracuje s odbornou literaturou a zkušenostmi z vlastní psychiatrické praxe.

Dobrá máma nesportuje, dobrá máma bere Prozac

Ratey vám sport doporučí i v případě, že jste inteligentní už dost, špatně ale snášíte práci pod tlakem, improvizaci a změny plánů: „Podle toho, co jsme o biologii stresu a zotavování se zjistili, má stres na mozek podobný efekt jako vakcíny na imunitní systém. V přiměřených dávkách způsobuje, že se mozkové buňky překompenzují a připraví na budoucí nároky. Neurologové tomuto efektu říkají desenzibilizace.“ (Česky též stresová kultivace či zvýšení odolnosti vůči stresu.)

Tím magické účinky pohybu na mozek a mysl nekončí. Pohyb podle Rateye může pomoci lidem trpícím úzkostmi, klinickými depresemi, poruchami soustředění, různými formami závislostí, hormonálními změnami v těhotenství či přechodu i klasickými projevy stárnutí.

Autor je pro pohyb někdy až příliš nadšený. Jen občas připomene, že je u vážných poruch důležitá i klinická léčba nebo že pro začínajícího běžce je důležité poradit se před navlečením šusťáků s lékařem. Přesto ale na čtenáře přesvědčivě přenáší svůj údiv nad světem, ve kterém se psychické psychické problémy automaticky řeší nasazením drahých prášků, když by mnohdy stačil pohyb na čerstvém vzduchu. Vzpomíná například, jak se jednou před soudem zastával ženy, která málem přišla o opatrovnictví svých dětí – a to jen proto, že své úzkosti místo Prozacem léčila cvičením. Právník jejího manžela vychladl až po Rateyově, v knize zachycené, třicetiminutové odborné přednášce.

Ratey není Rocky, ale ven vás asi vyžene taky

Pokud hypnotizujete zaprášenou krabici s běžeckými botami a pořád se ne a ne vykopat ven, je dobré zdůraznit, že Spark je publikace informační, ne motivační. Autor ukazuje, že se můžete stát elektrikáři své hlavy – slíbenému jak už takovou pozornost nevěnuje. Jen poslední kapitola z desíti je zaměřena prakticky a nedozvíte se v ní nic převratně nového: kdo se chce běháním nastartovat před prací, má běhat ráno, kdo zas potřebuje nahradit popracovní trojpivo něčím zdravějším, ať navzdory časopiseckým radám sportuje k večeru. Tréninkové dávky přidávejte postupně, abyste se hned ze začátku nevyšťavili a nevrátili zpátky na kanape.

Nicméně v záplavě knih a videí, které se člověka prvoplánovitě snaží k něčemu motivovat, může nakonec neuřvaná publikace, hemžící se výsledky výzkumů a zkratkami neurotransmiterů, zafungovat jako nevtíravá, inteligentní pobídka k pohybu.

A kdyby ne, po přečtení si vždycky můžete pustit videa z Rockyho.


John J. Ratey: Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain. Vydalo nakladatelství Little, Brown and Company v roce 2008. 304 stran, 14 dolarů.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro...

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK