Jsme v prdeli. Klus, Xindl X, Koller a Poláková veršují o politice

| 7. 6. 2012

To tu asi ještě nebylo. Občas do knižní hlídky Michala Kašpárka pronikne filmová recenze, ale o hudbě se tu ještě nemluvilo. Tak je to tady: Zpráva o prorůstání Mimibazaru do politické písně.

Protestsong procestoval coby nejvznešenější písničkářský žánr celý svět. Ve Státech pomáhal černochům k rovnoprávnosti, občanům latinskoamerických zemí k demokracii. Stačilo ale šest týdnů v Česku a protestsong našli ležet mrtvý poblíž tunelu Blanka, brutálně znásilněný třemi písničkami. Peníze.cz jsou na stopě zločinců.

Posmívat se a vyhrožovat. To by bardům šlo

Férově zmiňme, že jako „protestsong“ písně Tomáše Kluse, Xindla X a dua složeného z Barbory Polákové a Davida Kollera nálepkují spíš média než samotní muzikanti. I to ale vlastně ukazuje uměleckou a občanskou bezzubost autorů – já neprotestuju, já jen tak kafrám, a song to taky není, spíš takový jako že brnkání, manažer říkal, že si to lidi budou posílat po Fejsu.

První byl Tomáš Klus, autor loni nejprodávanější české desky. Od 10. dubna vidělo na YouTube jeho píseň Iniciativní přes půl milionu lidí; dvěma tisícům se líbí, jen 78 kleplo na „nelíbí se“. Název sice pochází z latinského slova pro „počáteční krok“, píseň ale celá připomíná zoufalou poslední fázi hádky předškolních dětí. Klus si totiž prostě dělá legraci z příjmení politiků. A je to tedy pořádný klusterfuck.

Minulé pondělí se přidal Xindl X, který dostal akutní potřebu vyjádřit se folkovou písní ke kauze Davida Ratha. Díky tomu je to jediný ze tří protestsongů, v němž se nezpívá o tunelu Blanka. Za to palec nahoru. A další za – byť nejspíš nechtěnou – porci sebereflexe, neboť se držitel Výroční ceny Ochranného svazu autorského a propagátor této instituce tyjící z různých forem výpalného přiznává: „Desátky brát, to všichni zvládnem hravě, to máme v povaze.“

A nakonec na Den dětí přišel David Koller s Barborou Polákovou se zásadním zjištěním. „Jsme v prdeli.“ Přeloženo z hospodštiny: čelíme problémům obvyklým v demokratických zemích, například že politici nenaplňují očekávání voličů nebo že stát utratil neúměrně peněz za některé veřejné zakázky. Na rozdíl od Kluse ale duo nabízí i jistou iniciativu: „Klíče měly smysl / A furt jsme na to hrdí / Ty klíče byly od basy / a tam vás dáme.“ Nějaký rýpal by možná mohl namítnout, že se těmi klíči snad i volalo po návratu právního státu, ve kterém nesoudí ulice. Nebo že se to nerýmuje. Tak ten rýpal ať se legitimujte, my si ho budeme pamatovat. Možná jen nechápu nadsázku – ale autoři krvelačných komentářů pod videem taky ne.

Hlavně někoho neurazit

Všem třem písním je společných několik vlastností. Všechny postrádají podstatný rys protestsongů: nadčasovost a obecnou platnost. Karel Kryl byl sice kýčař a všecko, jeho Hle, jak se perou ale pochopíte i po pětačtyřiceti letech a bez toho, že byste přečetli ten samý novinový článek, co písničkáře tehdy rozpálil. A kdybyste nevěděli, že je ten song tak starý, možná v něm objevíte i narážky na Rathovu aféru. Zato Xindlovo „co není v hlavě, to musí bejt v podlaze“ vybublalo už po týdnu jak limča.

Když si přehrajete nejslavnější politické písně třeba Boba Dylana, přijdete na druhé výrazné odchýlení nových protestsongů od žánru. Dylan si nestěžoval. Zpíval téměř výhradně o nespravedlnostech, které se děly ostatním. Dokonce i taková hudební továrna, jako byl Elvis Presley, vydala singl In The Ghetto: „Lidi, copak nerozumíte / tohle dítě potřebuje pomocnou ruku / jinak z něj jednou vyroste pořádně rozzuřený mladík?“ Ani Bono z U2 nekrvácel při Krvavé neděli. Klus a Koller se ale jen rozčilují nad tím, co všechno musí platit, aniž by zvážili, zda na to, že „jsme v prdeli“ nedoplácí někteří ještě víc. Mladá posluchačská generace vám odpustí impotentní rýmy a infantilní fórky v duchu mimibazarovské estetiky, ne ale soucit s důchodci nebo zastávání se kohokoliv méně sexy než jsou tulení mláďata. To byste hned byli aktivisti a levičáci a o vaše vystoupení by byl zájem tak možná na afterparty po premiéře filmu Karla Vachka.

Nejvíc znepokojující je ale motiv dobrých poctivých chudých českých lidí, kterým vládnou strašliví darebáci. Prochází všemi písněmi, nejvíc je slyšet z čerstvého duetu: „A cesta tudy není, dokud vládnou morálně pokroucení.“ Koller a Poláková sice bystře dodávají: „Zvolili jsme je sami.“ To je ale odstředěná pravda. Plnotučná zní: „Jsme to my sami.“

Tři nové protestsongy totiž protestují jen tak na půl huby. Nejsou společensky kritické. O tom, že Rath odklání evropské miliony, si každý rád zašpásuje. Že ale nemůžete nechat kolo před obchodem ani boty na rohožce v paneláku plném „slušných partají“, že jsou „prachy až na prvním místě“ nejenom pro dareby „tam nahoře“ – jejda, to už by mohlo třeba někoho provokovat. Písničkáři sice sami kritizují hospodské žvanění, jenže přesně v jeho duchu doufají, že se v tomhle chlívku najednou zjeví někdo moudrý a čistý, na jehož svěrákovských fousech neulpí ani cákanec bláta. Tak pro připomenutí: ti obyčejní slušní lidi za posledních sto let čtyřikrát hromadně vyvlastňovali; pomáhali s genocidou Židů a pak se z toho vykoupili etnickými čistkami Němců; teď v obchodech kradou nejvíc z celé Unie, dokonce i od svých vlastních zaměstnavatelů. Připomeňte cokoliv z toho a v lepším případě se dozvíte, že tomu nemůžete rozumět; v horším vám rozbijou držku. Čekat v Česku na generaci slušných politiků chce stejně trpělivosti jako dřepět v podhoubí mochomůrek a čučet, jestli někde nezačal růst pravák.

A ještě do toho poslední týdny hraje strašná muzika.

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

Vít Křiklán | 8. 6. 2012 23:19

Bez urážky, pane Kašpárku, ale vy se ve Vašem článku vyjadřujete přesně jako ten zaprděný čecháček, kterého tak cupujete. Zmínění autoři se alespoň pokusili z pozice známých zpěváků nějakým způsobem dát najevo své rozčarování a vy je tu za to označujete za "bezzubé". Moc rád si přečtu nějakou Vaši geniální satiru na naši společnost, moc rád si přečtu, jak se angažujete v politice abyste ji udělal lepší, jenže šít do těch několika, kteří nesplynuli s tupou masou je o tolik snazší, že?
+
+
-

Dalibor Pešek | 2. 8. 2012 07:07
reakce na Vít Křiklán | 8. 6. 2012 23:19

"... jenže šít do těch několika, kteří nesplynuli s tupou masou je o tolik snazší,.." Naopak, těch několik splynulo s hospodským nadáváním masy.
+
+
-

Gabriel Pleska | 9. 6. 2012 11:09

Pan Křikláne, zavítejte zde na autorův profil, pak použijte Google... a pak se přijďte omluvit, neboť jste se uťal :)
+
+
-

Jan Krejčí | 7. 6. 2012 20:49

Ani se mi sem nechce psát, abych nepodporoval stereotyp "článěk nadává čtenáři = článek bude hojně diskutovaný", který živí nejčastěji ti obyčejní lidé, kteří cítí potřebu potrefeně nadávat zpátky autorovi.
Článek je naprosto úžasný, napěchovaný netriviálními myšlenkami. Jen mi v něm opět chybí zamyšlení, čím to. A nejen čím to, že máme takové lidi, kteří tvoří systém, který sami tak nenávidí. Čím to, že generujeme místo umělců baviče, a pak se divíme, že umění od těchto bavičů zas tak umělecké není a myšlenka je nedohledatelná, místo makléřů přinejlepším matematiky, a pak se divíme, že se burza chová jak třináctiletá holka...
+
+
-

Dalibor Pešek | 2. 8. 2012 07:20
reakce na Jan Krejčí | 7. 6. 2012 20:49

Na to by, myslím, našel každý to svoje zdůvodnění - protože každý je jiný a do systému vnáší jiné neduhy. Někdo by řekl, že je to tím, že jsme nejateističtější země v širokém okolí a tedy morálka je pro nás cosi přinejmenším zbytečného. Někdo by řekl, že lidi jsou tady dobří, špatní jsou jenom ti politici, ti mizerní baviči, ti bohatí (kterým se s oblibou říká zloději), cikání nebo dokonce židé, moji sousedi, můj zaměstnavatel,... prostě "peklo jsou ti druzí" jak napsal Sartre. Někdo další by zase mohl říct, že je to tím, že ...
Myslím, že je to zbytečné řešit, každý by se měl snažit vidět své chyby a poté být co nejlepší sám, jinou cestu nevidím.
+
+
-

Jan Krejčí | 3. 8. 2012 09:13
reakce na Dalibor Pešek | 2. 8. 2012 07:20

Zajímal mě názor autora a připadlo mi, že to v jinak kvalitním článku chybí. Ale možná nedávat rozhřešení a nechat čtenáře udělat posledních pár krůčků samostatně, je autorův recept na kvalitu.
+
+
-

Jaroslav A. Polák | 7. 6. 2012 16:57

No jo, to je fakt, Kryl teď tady tak strašně chybí! Úplně bolestně. Rád bych se zeptal na nějaký zdroj k tomu, jak vznikla píseň "Hle, jak se perou"
Mimochodem ,a co se Nohavicy týče, neboť je také třeba jej zmínit, plně jej respektuji jako výborného šansoniéra, ale ty jeho kolovrátkové líbívé komentáře současného dění mi připadají čím dál pitomější. Když to srovnám s jeho někdejší písněmi jako "Kývací pes" či "Mávátka". ..:-(
+
+
-

Jan Vaňhara | 7. 6. 2012 16:24

Pěkný článek - obzvlášť s úvodem o mrtvém protestsongu u Blanky. Ale zase na druhou stranu - ta písnička od Kluse - Iniciativní - ta není nadčasová, ale hudebně je pěkná, má to rytmus, tempo, sílu. Text je umělecky dobrý - nezní jako by si za auto přivázal deset konzerv májky. Ale pravda text například o létě, by tomu seděl víc. A pokud něco od Kluse stojí za zmínku jako ohraný paskvil je "Pánu bohu do oken".
Dál Xindl... Na to jak ho moc obdivuju jako textaře, tak je tohle čirý populismus nic víc. A "Sami" snad už není ani píseň - ale recitál, který bych nesvěřil ani svojí popelnici.
No a nakonec autor zapomněl zmínit praotce dnešních autorů písní o pravdě a lásce v naší zemi - pana Nohavicu - euročardáš, pane prezidente a několik dalších titulů mluví samo za sebe. Já mám nohavicu rád - je úžasný básník, ale tímhle spíš mrhá talentem.
A proč to tedy tihle autoři píší tyhle texty, skládají k nim hudbu a pak tuto píseň zazpívají? Politici jsou stejně zkorumpovaní jako dřív, jsou s nimi stejné aféry jako dřív, krize se omílá taky už pátým rokem a v peněžence nemáme míň peněz. Princip je stejný jako u médií - nadávání a špatné zprávy prodávají. A peníze jsou vždycky až na prvním místě;-) U všech je to dost uvěřitelné - teda až na toho Kollera, protože za tohle by platil snad jen nahluchlý člověk se sebevražednými sklony. Takže nejde tady o nějaký soucit s národem, zaujatý postoj a bečení nevinných beránku. Jako vždy - jde o profit.
+
+
-

Pra Čech | 7. 6. 2012 14:26

JAK ZACHRÁNIT ČESKOU REPUBLIKU

Návod, jak na to, aby se to skutečně povedlo. Je to jednoduché.

Nenadávej. Není to k ničemu.

Měň…

se.

JSI-LISPISOVATEL,

nepiš sračky, i když se zdá, že to lidi chtějí číst. Víš moc dobře, že je to jen marketingová masáž a ne skutečná poptávka. Vždyť děláš z lidí jen čím dál víc zdegenerovaný hovada. Totéž, jsi-li muzikant, zpěvák, či jiný umělec.

JSI-LI NOVINÁŘ,

většinou ani nejsi novinář, ale v lepším případě nevýznamný pisálek či náhražka redaktora, v horším loudil volných vstupenek. Ale i tak nevymýšlej si hovadiny, nesluž hajzlům jakéhokoliv typu a raději nepiš nic, než prázdnou omáčku, abys zaplnil stránky zbytečnostmi. Přestože si lidé myslí, že noviny a televizi vytvářejí bozi, a bezmezně a hloupě jim věří, tak bohem, ani vševědem opravdu nejsi. I když si připadáš upracovaný, většinou jsi pohodlný a líný, bez motivace odhalovat skutečnou podstatu věcí. Jde ti jen o to, jak si na podřadné tiskovce urvat kus žvance a dárkovou tašku, nebo jak se vnutit celebritám. Proto dokážeš pustit na obrazovku kdejakou sračku. Změň to.

JSI-LI POLICAJT,

nebuzeruj lidi. Pomáhej a chraň. Nedělej se nadřazeným a důležitým, protože jím opravdu nejsi. Všichni to ví, tak si to uvědom také, že policajtem jsi jen proto, že na nic jiného nemáš. Jsi jen obyčejný pomocník lidí, tak buď pokorný k těm, z jejichž peněz žiješ. Nepodváděj, nepaktuj se s politiky a jinými hajzly. Skutečně potírej zločin.

JSI-LI POLITIK,

vyser se už na prospěchářství. Lobbisty pošli do prdele a dělej svojí práci ve prospěch lidí. Uvědom si, že jsi jen hodně přeplacený sluha těch, kteří si tě zvolili a kteří tě ze svých daní platí. Chovej k nim úctu a pokoru. Udělej to, co po tobě chtějí - je to tvoje povinnost. Nepřihrávej státní zakázky svým kamarádům, nebo lidem, kteří ti za to dávají vratky. Zapomeň na svojí imunitu, je třeba, abys byl trestně zodpovědný za veškeré svoje jednání. Je to jediná možnost toho, jak ti zabránit, abys kradl, lhal a podváděl. Ve vztahu k lidem je jedno, jestli politiku vedeš levicověji, či více pravicově, skutečný problém je ve výše řečeném. Změna bude těžká, protože tyhle věci jsou podstatou tvojí povahy, ale udělej jí.

JSI-LI POSLANEC,

chytni už se konečně za nos a vyhoď do žumpy všechny ty zákony sloužící jen tobě a tvým kamarádíčkům - prospěchářům a podvodníkům. Schvaluj jen takové zákony, aby nebylo nemorální se jimi řídit, aby už konečně začalo platit: zákon = spravedlnost.

JSI-LI SOUDCE,

hledej skutečnou spravedlnost a nestůj pouze na straně silných, solventních a tedy tobě prospěšných, jak to děláš teď. Stůj na straně obětí a ne zločinců. Je-li zákon napsaný zločinně a účelově, ser na něj.

JSI-LI PRÁVNÍK, NOTÁŘ, NEBO EXEKUTOR,

nejsi něco víc než ostatní lidé. Tvoje odměny za triviální úkony jsou nehorázné a odsouzeníhodné. Bohužel jsi jedna ruka s justicí a mnohdy i zločinem. Nejsi elita národa, za kterou se považuješ - tohle si uvědom. Služ spravedlnosti, nevyužívej ji.

JSI-LI STÁTNÍ ÚŘEDNÍK,

nekřečkuj si kdejaké příplatky a odměny za lezení politikům do prdele. Jsi úředníkem proto, že neumíš nebo nechceš normálně pracovat. Nebo proto, že jsi obyčejný prospěchář a těžíš z podvodně zadávaných veřejných zakázek. Zkus v sobě najít zbytky morálky a svědomí a změň to. Nastav pravidla soutěží o veřejné zakázky tak, aby byla spravedlivá a všichni měli stejnou příležitost je získat, respektive, ať je vyhrávají skutečně ti, jejichž práce je kvalitní. Nestanovuj prapodivné podmínky pro účast v těchto soutěžích, které z nich dělají začarovaný kruh, do kterého se poctivý uchazeč nemůže dostat. Nepodváděj při rozdělování dotací. Směruj je tam, kam skutečně patří a kde slouží svému pravému účelu. Netuneluj a nepomáhej tunelářům. Stejně jako politik, i ty bys měl být trestně odpovědný za všechna svá rozhodnutí. Nepracuješ víc než ostatní, neměl bys tedy být ani víc placený.

JSI-LI FINANČNÍ, ŽIVNOSTENSKÝ, SOCIÁLNÍ, PŘÍPADNĚ JAKÝKOLIV DALŠÍ ÚŘAD,

proč umožňuješ existenci pseudofirem a jejich podivných řetězů, které slouží jen k vyvádění státních financí na soukromá konta? Všem je to jasné, proč tedy tobě, úřade, a tvým zřizovatelům ne? Vždyť kdybys podchytil všechny tyto podvody, tunely a megazlodějiny, nebylo by třeba žádných schodků v rozpočtech, byl by dostatek financí na státní infrastrukturu, důchody, platy, kulturu a další veřejně prospěšné záležitosti. Místo toho ale jen buzeruješ lidi a honíš je kvůli zapomenuté nezaplacené záloze.

JSI-LI DISTRIBUTOR ENERGIÍ, BANKA, TELEFONNÍ OPERÁTOR, NEBO JINÁ PODOBNÁ MEGAFIRMA,

nesváděj zdražování svých služeb na vnější vlivy, když se pak chlubíš svými obřími zisky. Nastav svoje služby tak, ať jsou skutečnou službou lidem, a ne nějakým prapodivným strukturám, které jsou za tebou ukryté. Na světě by primárně mělo jít o to, aby se lidé měli dobře a byli spokojení, a ne aby byly vysáváni ať už "zákonnými" ;,tak podvodnými způsoby zločinných skupin.

JSI-LI PODNIKATEL, NEBO FIRMA,

plať včas faktury. Nevydírej a neokrádej svoje zaměstnance. Zajisti jim důstojnou práci a plať důstojné mzdy. Netuneluj. Nepodváděj ve výběrových řízeních.

JSI-LI ŘEMESLNÍK,

zamysli se nad sebou. Vždyť není člověka, který by byl s tvojí prací spokojený. Vždycky něco nedoděláš, nebo zkurvíš. Žádné zlaté české ručičky, ale obyčejný český šlendrián. Dělej už konečně svojí práci pořádně, buď spolehlivý a rychlý, když už si účtuješ takové ceny, ať kvůli tobě nemusí být lidi nasraný a hledat pořád dokola za tebe někoho jiného.

JSI-LI LÉKAŘ,

skutečně pomáhej uzdravovat lidi, bez ohledu na to, jaké prebendy ti nabízejí farmaceutické společnosti za to, že budeš do pacientů pumpovat právě jejich jedy. Studuj, rozšiřuj si obzory a nespoléhej jen na stará dogmata, která ti do hlavy nalili zase jen staří dogmatici na fakultě. Medicína není jen chemie.

JSI-LI TEENEGER,

podívej se na sebe, jak hloupý život žiješ, jaké bezduché hodnoty vyznáváš. Mysli a nenech se unášet tam, kde tě šoubyznys chce mít, do pozice hloupé ovečky nadšeně konzumující všechny sračky, které jsou jí předkládány, a ještě se tím chlubící na sociálních sítích. Protože tím dospěješ zase jen do hloupé dospělé ovce, pasoucí se v nákupních zónách a nadšené z toho, co jí honáci předhodí.

JSI-LI AMBICIÓZNÍ MLADÝ ČLOVĚK,

nezapojuj se do tohoto procesu v pozici tvůrce těch sraček. A jsi-li už v něm, opusť ho, byť je to lákavé a slušně placené být pseudocelebritou, nebo aspoň jejím lokajíčkem. Nedělej svět ještě hloupějším, než je.

JSI-LI STÁT,

mělo by ti jít především o vlastní obyvatele a ne, aby sis uspokojil svojí touhu po hračkách, jako jsou předražené stroje na vraždění, nebo hraní na vojáčky v horách Afghanistánu. Měl bys dbát na to, aby se tvoji obyvatelé měli dobře, aby nebyli okrádáni tvými správci, aby tvoje spravování nebylo předražené, aby nepravosti byly okamžitě trestány a zločiny nepromlčovány. Měl bys chtít, aby lidé měli důvod v tobě žít. Pak by na tebe mohli být hrdí a ne se stydět.

JSI-LI OBYČEJNÝ ČESKÝ ČLOVĚK,

nesnaž se pořád někoho, nebo něco ochcat a nad vším čecháčkovsky vyzrát. Přiznej si už konečně, že to není cnost, ale ostuda před celým světem. Opravdu to není nic, čím by ses mohl chlubit kamarádům.

JSI-LI NASRANÝ,

jdeš občas, když je to trendy, exhibovat na demonstraci. Ale ani demonstrování ti nepomůže, když nevíš, co vlastně chceš. K čemu ti budou další volby nebo revoluce, když jsou všichni lidé stejný kurvy, a jednoho zloděje jen vystřídá druhý - úplně stejný? Vždyť kdybys nebyl jen ten malej blbej nasranej českej človíček a seděl ve vládě nebo v parlamentu, choval by ses stejně jako ti, kteří tam sedí právě teď.

Máš prostě to, co si zasloužíš.
Zasluž si lepší Českou republiku.

Je to jednoduché?
+
+
-

Pra Čech | 7. 6. 2012 13:57

Přesně tak, nejvýstižněji je to popsáno tady:
http://www.facebook.c om/pages/Save-%C4%8CR/27440805 2654052

Ataké je zřejmé, že na takový přístup nikdo nechce slyšet - všichni by jen bojovali proti "někomu".
+
+
-

Jan Vaňhara | 7. 6. 2012 15:33
reakce na Pra Čech | 7. 6. 2012 13:57

Netvrdím, že nemáte pravdu a že to nechce začít s nápravou všude - ne jen tam nahoře. Ale tohle je bezduchá agitka na svoji facebookovskou stránku (nebo stránku nějakého vašeho známého). Za všechny důvody vyberu jeden - a to ten, že jediný pořádný příspěvek, který je za vaším odkazem jste musel pro dostatek reklamy překopírovat i sem zpětně do komentářů.
+
+
-

Pra Čech | 7. 6. 2012 16:43
reakce na Jan Vaňhara | 7. 6. 2012 15:33

Přiznám se, že vašemu příspěvku vůbec nerozumím. Jaká reklama?
Ono je hrozně jednoduché nadávat na ty okolo - hlavně je to populární narozdíl od textů, které se snaží říct, aby se lidi koukli nejdřív na vlastní práh.
Ten text jsem sem dal proto, že je přesně ve stylu článku nad touto diskuzí, a narozdíl od všech těch protestsongů a různých iniciativ, které jen nadávají na všechno a na všechny kolem sebe a chtějí změnit všechno, jen ne sebe, by mohl vést k nějakému zlepšení tady v ČR. Ale to už je na každém z nás, jak se k tomu postavíme.
+
+
-

Pra Čech | 7. 6. 2012 16:29

+
+
-

Aleš Müller | 7. 6. 2012 09:01

Pan Michal má ostrý pohled jako vždy. Souhlasím s tím že jde o písničky slabé, agitky, nevyvážené atd.Také lze souhlasit s naprostou většinou ostatního, včetně odsudku ohledně "poctivých chudých českých lidí", kteří ukradnou boty na rohožce, kradou v obchodech atd.
Ale je nutno si uvědomit, že existuje cosi jako "odpovědnost elit". Česky se tomu říká "raba smrdí od hlavy". Ono totiž ani v demokracii neplatí, že lidé mají vládu kterou si zaslouží, ale je to tak, že lidé jsou takoví jaká je jejich vláda. Je dostatek příkladů,že demokracie nevolí správně, že lidé při volbách dávají přednost svým egoistickým zájmům, bez ohledu na ostatní a úkolem demokraticky zvolených elit je také to, aby tyto egoistické choutky tlumily.
Vládnutí musí obsahovat alespoň minimum étosu, odpovědnosti. A po úmrtí Václava Havla není v české politice nikdo, kdo by dával naději že se "dobro pravda" vyplácí. takže je naše země plná zlodějů na všech úrovních - od paneláku po parlament. Ale není to vina obyčejných lidí, ale vládnoucích elit.
+
+
-

Dalibor Pešek | 2. 8. 2012 07:27
reakce na Aleš Müller | 7. 6. 2012 09:01

" lidé jsou takoví jaká je jejich vláda" Myslím, že jste si popletl příčinu a důsledek.
+
+
-

Jakub Dorňák | 22. 10. 2012 15:13
reakce na Dalibor Pešek | 2. 8. 2012 07:27

Ono to s tou příčinou a dúsledkem není tak černobílé. Naše demokracie není dost přímá, abychom mohli jednoznačně tvrdit, že nám vládne ten, koho jsme si zvolili, způsobem, který preferujeme.

Je dáno nastavením politického systému, jací lidé budou v boji o moc úspěšnější. Už sám fakt, že je řeč o "boji o moc" hovoří za vše...

Domnívám se, že dobří lidé jsou a je jich dost, ale chápu, že jsou bezradní. Je opravdu hodně složité zorientovat se širokých souvislostech české a evropské politiky. I při upřímné snaze je těžké odhadnout, komu jde jen o peníze, pokud prakticky všechny zdroje informací jsou těmi penězi financovány...
+
+
-