Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tak kopni do tý bedny!

| 10. 3. 2011

Před několika dny vydal Seth Godin „manifest rozhoupávání“ – inspirativní útlou knížku, v níž dodává kuráž lidem, kteří se rozhodli něco začít dělat.

Tak kopni do tý bedny!

Marketér Seth Godin si získal kultovní status díky svým stručným a úderným radám, jak pracovat a podnikat ve světě, který se překotně mění. Kromě zuřivého blogování v tempu několika článků za den zvládá vydávat zhruba jednu knihu za rok. Loni jsme se tu do nich ponořili hned třikrát – zjistili jsme, jak tančit s chaosem, že se máme stát kmenovými náčelníky a následně nepostradatelnými pankáči. (A teď i to, že bych měl vymýšlet originálnější titulky.)

Prvního března Godinovi vyšla novinka Poke the Box, česky nejlépe Vyzkoušejte, co to udělá. Napsal ji pro všechny, kteří se nedovedou rozhoupat – k otevření kavárny, naprogramování iPhonové aplikace nebo třeba jen k tomu, že na poradě navrhnou šéfovi, co by se dalo dělat jinak, líp.

Můžete si za to sami

Projdeme si Poke the Box mojí oblíbenou metodou vyzobávání rozinek:

  • Šťárejte se v tom. Originální název Poke the Box odkazuje na hračku rozvíjející dětskou zvědavost. A jestli podle Godina existuje nějaký klíč k úspěchu, tak je to právě chuť pořád dokola experimentovat. „Všichni skvělí programátoři se učí stejným způsobem. Štárají se v tom. Napíšou kód a sledují, co počítač udělá. Změní kód, a sledují, co počítač udělá teď. Opakují to pořád dokola, než zjistí, jak to funguje. ‚To‘ může být počítač, ale taky trh, zákazníci, nebo váš šéf. Vždy je to hlavolam, který lze vyřešit jediným způsobem – šťáráním se.“
  • Dělejte to, co považujete za nejlepší. „Představte si, že na světě nejsou prostředníci, vydavatelé, šéfové, lidi z HR, nikdo, kdo by vám řekl, co dělat. Kdybyste v takovém světě žili, do čeho byste se pustili? Víte? Tak to dělejte, tady a teď.“
  • Co potřebujete k tomu, abyste něco dokázali? Myšlenku, lidi, prostor, suroviny, distribuční kanál, peníze, marketing. „Všechny tyhle prvky jsou levnější a snadněji dostupné než kdykoliv před tím.“
  • Úspěšní lidé za sebou mají řadu neúspěchů. Godin výslovně zmiňuje Američany milovanou Oprah, která před svou úspěšnou talkshow zkoušela řadu projektů, které dopadly nedobře. „Nikdo si to nepamatuje, protože publikum má respekt k tomu, co se jí povedlo.“ (Což je správná myšlenka.) „Ten, kdo zažije nejvíc neúspěchů, nakonec obvykle zvítězí.“ (Což je blbost, jak si řekneme záhy.)
  • Nečekejte ani nespoléhejte na to, až vás vyberou. Za váš neúspěch nemůžou noviny, které o vás nenapsaly, ani Darren Aronofsky, který místo vás obsadil do Černé labutě Natalii Portmanovou. Můžete si za něj sami. Tak se oklepejte a začněte znova.

A ještě bonus pro ty, kteří rádi sjíždějí videa z konferencí TED. Tamní inspirativní přednášky vám Godin předepisuje jako měřítko pro sebezdokonalování: „Přistupujte k práci tak, abyste se při ní naučili něco unikátního a něco unikátního vytvořili. Něco, o co se stojí za to podělit s ostatními.“

Některým lidem je v řadě nejlíp

I když Godin férově přiznává, že obchodování není bezpečné (stejně jako golf, při kterém údajně zemřel jeho děda), jeho optimismus je chvílemi nezdravý. Předpokládá, že každý v sobě má kreativní, inteligentní, odvážnou a zodpovědnou osobnost. Sami ale asi znáte několik lidí, jejichž pokus o „vystoupení z řady“ skončil skoro tragicky, osobním bankrotem kvůli zkrachovalému, naprosto jalovému byznysu. Jak cynicky říká můj kamarád, který po škole dělal dozor na stavbě a viděl tam pár slušných pokusů o Darwinovu cenu: „Některým lidem musíš zakázat myslet.“

Co víc, ten optimismus nemá racionální základ. Chlapi ze softwarové firmy 37signals ve své knize Rework (pročetli jsme ji loni v červnu) citují statistiky, podle kterých jsou v podnikání úspěšnější ti, kterým se první byznys vydařil.

Hodí se tedy doplnit pár banalit:

  • Neriskujte zbytečně moc, i když vám Velký Seth věří.
  • Nezasekejte se na věky u toho, co se tváří, že fungovat prostě nebude.
  • Pamatujte, že zářivá budoucnost tu není pro všechny a na konci série neúspěchů nemusí nutně být úspěch – občas tam je i chudobinec a milosrdná smrt.

Začněte šťárat

Seth Godin má zvláštní talent dělat knihy, na kterých vám třeba tu a tam něco vadí, přesto jim to ale odpustíte. Jejich prodej a propagace vypovídají o tom, že Godin svým myšlenkám věří. Poke the Box je prvním dílem vydaným na jím provozované platformě Domino Project, která má nabízet inspirativní knihy a myšlenky levně, rychle, bez zbytečných prostředníků a ve všech formátech. Verze pro Kindle byla v předprodeji za jediný dolar – stejně tak si ale za 75 dolarů můžete koupit sběratelskou edici. Nebo si objednat krabici po pěti či 52 kusech a Poke the Box prodávat v té kavárně, kterou otevřete, až seberete odvahu do toho kopnout.

A i kdyby byla vaše ambice i mnohem menší než hned kavárna s knihkupectvím, přeju vám šťastné a veselé šťárání.


Seth Godin: Poke the Box. Vyšlo na platformě Domino Project v roce 2011, 96 stran, 7,50 dolarů.

Foto: www.pitchengine.com

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!