Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ten, který tančí s chaosem

| 4. 2. 2010 | Vstoupit do diskuze

Pokud vám vadí rady, jak podnikat, od lidí živících se výhradně psaním knih o tom, jak podnikat, zbystřete. Seth Godin totiž obchoduje od čtrnácti let a jeho největším úspěchem byl prodej inovativního herního webu Yoyodyne portálu Yahoo za 30 milionů dolarů, po pouhých třech letech provozu.

Ten, který tančí s chaosem

Godin následně pro Yahoo několik let pracoval jako šéf oddělení přímého marketingu. V té době - před deseti lety - vyšel jeho první hit: Permission Marketing.

Prosíme vás, chceme vaši reklamu!

Godin si všiml, že existují dva přístupy k reklamě: marketing založený na vyrušování a marketing založený na svolení. Prvním jsou televizní reklamy, které vás naštvou uprostřed napínavé filmové scény. Druhým je co nejpřímější (a nejupřímnější) komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem, která je založená na touze zákazníka dostávat nabídky.

Ať už jde o odebírání newsletteru oblíbeného webu, sezónního katalogu módní značky anebo fandění čemukoliv na Facebooku či Twittru, potenciální zákazníci, kteří obchodníkům věnují drahocennou pozornost, mají obrovskou hodnotu.

Godin v jednom příspěvku na svém blogu varuje, že takový vztah je ale hodně podobný randění - nesmíte si vše pokaňhat tím, že budete chtít něco prodat hned na první schůzce.

Berte svět takový, jaký je, a tancujte s entropií

Po Permission Marketing Godin publikoval ještě několik knih, místo nich ale dnes upozorníme právě na Godinův blog. Na internetu je málo míst, kde byste našli tolik neokoukaných postřehů k současné ekonomice - a "současnou" teď nemyslím jen tu zasaženou krizí, ale vůbec trhy poznamenané internetem, sociálními sítěmi a další "postmoderními" jevy. Za poslední rok jsem si zapsal několik výjimečných postřehů:

  • Když se váš obor řítí dolů, máte pořád dost otočných čepů pro změny: "Nechejte si zákazníky, ale změňte to, co jim prodáváte." (Hudební nakladatelství dostávají stále méně za nosiče, ale více za koncerty.) "Nechejte si technologie, ale změňte to, co vyrábějí." (Vzpomeňme si na Tři veterány, ve kterých se podle mezinárodní situace odlévaly buď litery, nebo kulky.)

  • Nepotřebujete víc času, abyste se dobře rozhodovali. Potřebujete víc informací. "Bez informací vede více času jen k úzkosti, ne k dobrým nápadům."

  • Pokud hledáte image pro produkt, nezapomeňte na starou zlatou "nejlevnější spolehlivou alternativu".

  • Každé pravidlo by podle Godina mělo být podepsané svým autorem. Svatá pravda.

  • Stejně jako na kole můžete jen málo vylepšit svou rychlost při sjezdu a závod vyhrajete výkonem podaným na stoupání, v podnikání získáváte body uklidňováním rozčilených zákazníků.

  • Co spojuje všechny drahocenné zaměstnance a úspěšné podnikatele? Schopnost smířit se s tím, že svět bude vždycky nepředvidatelný (krize byly a budou), a umět tančit s entropií. "Není kolem vás nic dobrého, nic špatného, ale jen to, co se prostě stalo. Tančete s tím."

Volá po slušnosti, ale dva dny chtěl výkupné

Číst prakticky cokoliv napsané Sethem Godinem, popřípadě sledovat jeho přednášky, znamená vrazit si koňskou dávku inspirace přímo do žíly. Přesto Godin není kandidátem na mramorový pomník. Loni v září například sklidil zaslouženou kritiku za svůj projekt "Brands in Public", který "pomáhal" firmám se sledováním názorů zákazníků na sociálních sítích. To by bylo v pořádku, kdyby Brands in Public nebyly postavené na modelu "na této webové stránce můžou všichni vidět názory vašich nespokojených zákazníků, a vy s tím nic neuděláte, dokud provozovateli nebudete platit 400 dolarů měsíčně." Teprve uštěpačné poznámky ostatních bloggerů vedly k tomu, že Godinovi spolupracovníci přestali registrovat firmy, které o službu nestály, a z Brands in Public se stal obyčejný placený nástroj pro monitoring médií.

Vzhledem k frekvenci, jakou Godin přispívá na svůj blog (publikuje zhruba stránku textu denně), a také kvůli široké cílovce není divu, že občas jen dramatickými slovy okecá to, co by vám řekl hospodský: méně možností volby znamená méně úzkosti, je dobré mít svůj vlastní hlas atd. Ale na druhou stranu, ať žárovkou, kterou jsme začali, i skončíme:

Thomas Alva Edison držel 1093 patentů, a co na tom, že mezi nimi byly i nepotřebné bazmeky, když vymyslel taky fonograf, kameru a první praktické elektrické osvětlení. Se Sethem Godinem je to podobné - a proto v některých příštích Knižních čtvrtcích prozkoumáme jeho knihy, které chytře vysvětlují, proč je dnes marketérem každý a proč by měl dobrý obchodník vést svůj kmen, jako bychom opět žili v prvobytně pospolní společnosti.

Foto: www.pitchengine.com

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro...

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK