Bible těch, kteří chtějí mít vše hotovo

11. 2. 2010
 9 133

Nejprodávanější kniha o osobní produktivitě vám může pomoci s životem, přestože z ní vane nechutně pozitivní myšlení.

Bible těch, kteří chtějí mít vše hotovo

David Allen se z obálky bestselleru Mít vše hotovo. Jak zvládnout práci i život a cítit se při tom dobře usmívá sebejistým výrazem člověka, který by bez problémů mohl mámit peníze z důchodců na nákupních zájezdech. Tady ovšem nejde o hrnce, ale o předání zdravých profesních návyků lidem, kteří pracují hlavou a čím dál častěji sedí za stolem zoufalí, od rána do večera.

Základním principem metody Mít vše hotovo (v originále "Getting things done" s populární zkratkou GTD) je dostat všechny myšlenky na cokoliv, co musíte zařídit, z hlavy. K tomu vám může posloužit papírový notes stejně jako počítačový program nebo webová služba. Všechny "projekty" (odstartovat firmu, vybavit byt, naplánovat dovolenou) je přitom nutné rozbít do jednotlivých "záležitostí", které se dají udělat v kuse, maximálně během několika desítek minut (zajít na živnostenský úřad, vybrat bankovní konto, založit si bankovní konto; vybrat gauč, koupit gauč, smontovat gauč; vybrat destinaci, zamluvit hotel, koupit letenku).

Jakmile si vytvoříte seznam záležitostí, ulevíte své hlavě, ve které nebudete muset vše nosit. Zároveň získáte obrovský zásobník úkolů, do kterého se můžete pustit - takže by vám mělo odpadnout přemýšlení "na čem bych měl pracovat teď?"

Allen tyto principy doplňuje řadou tipů - jaké nástroje používat, jak si utřídit životní priority, jak hodnotit svou produktivitu.

Diář jen pro schůzky

Osobně mi nejvíc pomáhá následující zásada: neplánovat si práci na konkrétní data, pokud se skutečně nedá udělat jindy. Jestliže si rešerši trhu, napsání zprávy nebo výběr golfových holí pevně naplánujete na pondělí, přestože to stačí udělat kdykoliv v týdnu, celý den před sebou můžete hrnout úkol, do kterého se vám nechce, což vás bude demotivovat k jiné, stejně nebo více přínosné činnosti. Zkrátka: udržujte si klidně dlouhý seznam úkolů a pouštějte se do nich podle aktuální energie, dostupného času a dalších okolností, ne kvůli tomu, že jste si vše před týdnem nějak rozvrhli.

Autor pro tento spontánní přístup k práci používá karatistický obrat "mysl jako voda". Tím se ale dostáváme ke kritice knihy i celé metody.

Leffingwellův psací stůl - modifikace dle A. Bronštajna

Allenově knize můžeme vytknout hned několik věcí: zaprvé, na prostoru 250 stran popisuje systém, kterému by dík jeho jednoduchosti stačil třetinový rozsah. Principy omílá dokola, další místo zabírá trochu namyšlené vychvalování vlastní metody. První poplácání se po vlastních ramenou přichází už v úvodu, s citátem jednoho čtenáře: "Když jsem si zvykl používat principy tohoto programu, zachránilo mi to život." Život přece zachraňuje horská služba, ne kouč osobní produktivity!

Publikace je potknuta americkým pozitivním myšlením, na které si lze snadno vybudovat alergii. Co hůř, do Mít vše hotovo občas prosakuje spiritualita new age, což je hnutí, ve kterém se autor aktivně angažuje. Pasáže o východní filozofii v knize o osobní produktivitě mohou mít své místo, lepší by ale bylo jít ke zdrojům a namísto citací jiných pisálků knih o osobním rozvoji představit některé myšlenky klasických duchovních publikací.

Co je nejdůležitější: Allenův systém nemusí oslovit každého. Je jednoduchý a přesto robustní a určitě může vnést spoustě chaotických lidí do života zdravé návyky. O Mít vše hotovo jsem ale mluvil se spoustou lidí a zjistil jsem, že někteří považují systém zapisování jednotlivých úkolů a jejich bezmyšlenkovité vykonávání a odškrtávání za samozřejmé. V takové situaci vám kniha bude trochu připomínat dílo bizarního fiktivního vědce Bronštajna z filmu Jak básníci přicházejí o iluze, který svůj život zasvětil bádání nad tím, jak má vypadat dokonalý pracovní stůl, rozdělený do sektorů A1 až B5.

A naopak: znám hodně lidí, kteří kolem sebe budují chaos, jenž jim ale vůbec nepřekáží ve vysoké osobní produktivitě. V kreativních profesích - a investování či podnikání mezi ně patří - může být přínosné myslet mimo škatulky a jednat jinak, než ve snadno pochopitelných vzorcích. (Zdali je to dobré i pro týmovou práci, to je věc druhá.)

Přesto doporučuju knihu Mít vše hotovo k prostudování každému, kdo měl někdy pocit, že mu práce přerůstá přes hlavu. I když se rozhodnete nedržet se striktně Allenova systému, můžete si z knihy odnést spoustu tipů pro organizaci práce i všech ostatních "záležitostí". Lidových 199 korun za pokus určitě stojí.

Odkazy

-
0