Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

„Kadím na vás!“ - „Děkuji, pane, děkuji.“

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
18. 3. 2010

Texasan Hugh MacLeod, známý pod uměleckou přezdívkou Gapingvoid, má za sebou kariéru středně úspěšného reklamního textaře a konzultanta. Zřejmě by takto nádeničil nadosmrti, pokud by v roce 2001 na svém webu nepublikoval první karikatury, utahující si hlavně z byznysu a korporátní kultury.

„Kadím na vás!“ - „Děkuji, pane, děkuji.“

Kresby s bizarními panďuláky, mazanicemi na pozadí a hlavně cynickými glosami si na webu gapingvoid.com brzo našly fanoušky a MacLeod se stal jedním z nejznámějších "profesionálních bloggerů" . Ironií je, že teď prodává zvětšeniny do kanceláří ředitelů, kterým se tak jízlivě vysmívá:

Obr: V Česku dobře známý zákon "padajícího výkalu": "Kadím na vás, kadím, kadím." - "Děkuji, pane, za to kadění. Děkuji. Děkuji."

Jak být kreativní

MacLeoda proslavily kromě obrázků i články, ve kterých publikoval neokoukané rady pro podnikatele a kreativce.

V "Ignoruj každého" správně upozornil na to, že čím originálnější jsou vaše nápady, tím zcestnější budou rady, kterými je doplní vaše okolí. Asi největší pozornost ale Hughovi přinesl až dlouhý text "Jak být kreativní". V tom najdete třicet neokoukaných rad do života:

  • "Jste zodpovědní za svou vlastní zkušenost."

  • "Mocným vás nikdo neudělá, moc si musíte vzít sami."

  • "Nejtěžší věc na kreativitě je zvyknout si na ni."

  • A moje oblíbené: "Předčasná umrtí se přeceňují." - Pokud máte v životě nějaké kreativní cíle, ať už je to vybudování populární firmy, rockové skupiny anebo jen restrukturalizaci oddělení, přestaňte si sebelítostivě hrát na rockovou hvězdu; alkohol a drogy ještě za nikoho neudělaly jeho práci.


Obr: Nemám přeludy. Jsem podnikatel.

V nedávno vydaných "Neuspořádaných myšlenkách o podnikání" přidává MacLeod další skvělé postřehy, které by měly být povinným čtením pro každého, kdo naivně touží vydělat kupu peněz, a to co nejrychleji:

  • "Lidé chtějí to, co nemůžou mít. Vlastně je to úplně všechno, co chtějí."

  • "Zákazníci kupují zboží, protože jim pomáhá zaplnit prázdná místa v jejich životních příbězích." (Ano, všichni bychom chtěli prožít Prázdniny v Římě a nikomu se to nepovede - ale neříkejte to známému, který si právě objednal eurovíkend. Nebude vás mít rád.)

  • "F. Scott Fitzgerald kdysi napsal, že v amerických životech nejsou žádná druhá dějství. F. Scott byl ožrala a hlupák."

  • "Bill Gates může mít milionkrát víc peněz než já, ale nebude žít milionkrát déle, než já, neuvidí milionkrát víc svítání, nebude se milionkrát víc milovat, neochutná milionkrát víc dobrých vín než já, neuslyší milionkrát víc Beethovenových kvartetů než já, ani nezplodí milionkrát víc dětí než já. Lidské bytosti nelze poměřovat."


Obr: 90 % života ve firmě je předstírání zájmu.

Kuřecí polévka s chilli

Pokud se vám tyto myšlenky líbí, asi vás bude zajímat, že loni vydal MacLeod svoji první knihu, "Ignore Everybody". Za 16 dolarů dostanete 176 stran rozpracovaných postřehů a samozřejmě ilustrací, navíc v pevné vazbě.

MacLeod mi nadhledem a zároveň cynickým humorem připomíná českého Vladimíra Jiránka. Zatímco autor Boba a Bobka si za své téma vybral ekologické a další krize současné společnosti, "Gapingvoid" si utahuje z byznysu, korporátní kultury a "autorského bloku". Krom toho nabízí praktické rady ověřené životem, a svým zvláštním způsobem i naději - že nežijeme ve světě, kde by všechnu kreativitu nutně museli zadupat nadřízení. Proto jde o (v nejlepším slova smyslu) kuřecí polévku nejen pro duši podnikatelů a freelancerů, ale samozřejmě i "obyčejných" zaměstnanců.

Odkazy

Foto: www.gapinvoid.com

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo