Vydělejte balík peněz tím, co milujete

1. 4. 2010

Dnes čtyřiatřicetiletý Gary Vaynerchuk přišel do Spojených států s rodiči v 70. letech, vystudoval obchodní školu a s obrovským zápalem se začal starat o rodinnou firmu. Z obyčejné vinotéky vytvořil během několika let díky nápaditému marketingu byznys s 60milionovým obratem. Jeho internetový videopořad o víně Wine Library se stal učebnicovým příkladem toho, jak udělat s laciným technickým vybavením obrovskou show a kromě své firmy zpopularizovat i vlastní „ksicht“.

Vydělejte balík peněz tím, co milujete

Právě profláklá persona pomohla Vaynerchukovi k milionové smlouvě na deset knih u nakladatelství HarperStudio. Crush It. Why now is the time to cash in on you passion (česky nejlépe Vymačkejte to. Proč je právě teď chvíle pro vydělávání na vaší vášni) vyšla před čtvrt rokem a Vaynerchuk se v ní snaží vysvětlit, jak vydělat peníze na prakticky jakémkoliv koníčku. Hned na začátek můžeme prozradit, že inspirativnější knihu jste v ruce asi dlouho nedrželi.

Každý má svou značku. Starejte se o ni

Vaynerchuk věří, že v éře blogů a sociálních sítí má každý člověk svou "osobní značku", která mu může pomoci získávat kontakty a vydělávat peníze, anebo taky všechno pokonit. Záleží na tom, jaká je. "Starat se o svou osobní značku znamená, že ke svému resumé přispíváte každým nadechnutím a každou sekundou práce. Váš poslední tweet, status na Facebooku nebo článek na blogu - to je teď váš profesní životopis," připomíná. Hlavně ze začátku podnikání při tom bude vaše osobní značka vlastně všechno, co budete mít.

I když je Vaynerchuk tak strhující postava, že by čtenáře (a diváky) uvrtal do sebevětší blbiny, musí se mu nechat, že je zároveň střízlivý a zdravě skeptický. Netvrdí, že máte hned dát výpověď v práci, šudlat svoje hobby na plný úvazek a hrát si při tom na rockovou hvězdu.

Radí ale myslet na budoucnost a po večerech (nebo po nocích, pokud máte děti) budovat svůj vedlejší byznys, který vás bude naplňovat. Tím spíš, pokud pracujete v dinosauří firmě, která vám neumožní to, o čem je vlastně celá kniha - věnovat se tomu, co vás baví, a vystupovat při tom jako veřejná postava, odborník a showman.

Najděte si svoje téma a svoje médium

Sportovní boty. Hnojiva. Čaj. Určitě máte koníček, který skutečně milujete. Motají se v něm aspoň nějaké peníze? Rozumíte mu nejlíp na světě? Dá se o něm publikovat třeba stovka článků? Třikrát ano? Výborně, jsou před vámi slušné možnosti.

Pokud se stydíte před kamerou nebo nemáte pusu prořízlou jako Vaynerchuk, který sebe a svou firmu proslavil videopořady, ve kterých mluví o vínech netradičně humpoláckým, snoby dráždícím jazykem, neznamená to, že nemůžete následovat jeho cestu. Založte blog a publikujte na něm články. Nahrávejte "rozhlasové" pořady a nabídněte je lidem ke stažení do přehrávačů. Možností je spousta: "Každý může vydělat 40 000 dolarů ročně, pokud dobře zkombinuje svoji vášeň a svoje médium," dodává autor kuráž a představuje lidi, kterým se podobná věc podařila.

Pozor, Crush It není jen injekcí odvahy. Vaynerchuk odkazuje na řadu webových služeb, které vám můžou pomoci. Dělí se o svoje zkušenosti s nahráváním videa na internet; radí, na jakém redakčním systému rozběhnout blog; vysvětluje, jak se starat o svou firmu či o svou "osobní značku" na Facebooku. Knize to trochu ubírá na nadčasovosti - pro nováčka v oboru jsou ale některé rady nedocenitelné.

Peníze leží na ulici, ale posbírat je není jednoduché

Název knihy slibuje "cash", penězům se tu ale věnuje jen jedna kapitola. Není to podfuk - kde může, tam Vaynerchuk připomíná, že jsou "rychlé prachy" iluzí a snaha co nejrychleji ze svého blogu, internetové televize nebo audiocastu vydolovat peníze může být na škodu.

Když už ale budete mít slušné publikum, jak si tedy vydělat?

• Přednášky a kurzy. Že je v Česku malý trh? Blogger "El Souk" už dlouho pořádá kurzy vaření a funguje to.

• Provizní prodej. Prošli jste pěšky Španělsko? Prodávejte přes svůj průvodcovský web zájezdy cestovek za provizi v řádu procent.

• Přímý prodej. Trička, hrnky, cédéčka - nebo třeba rukodělné výrobky. Skoro každé téma má své zboží.

Zapomeňte na rychlé zbohatnutí a "pasivní příjmy"

Z Crush It se nedozvíte moc nového, pokud Vaynerchuka znáte a na internetu už úspěšně podnikáte. Pro všechny ostatní to může být zároveň oči otevírající nadčasový spis i aktuální a detailní technická příručka.

Gary neslibuje lehké a zázračné zbohatnutí, ale dlouhou cestu k ekonomické soběstačnosti a přitom zábavnému životu: "Byznys nevybudujete za šest týdnů, za dva měsíce ani za půl roku. Pokud mi do roka od začátku podnikání zavoláte, že jste nevydělali tolik, kolik jste čekali, pak mě neposloucháte. Říkám, že můžete vydělat pytel peněz něčím, co vám přináší štěstí. Netvrdím, že se to stane přes noc."

Pokud s publikováním anebo podnikáním na internetu teprve začínáte, nevěříte na zázraky a nebojíte se tvrdé práce, Crush It si musíte přečíst.

-
0