Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

The Makers: budoucnost patří garážovým manufakturám

| 22. 4. 2010

O románech na FinMagu nepíšeme často, ale Makers (Tvůrci) od scifisty Cory Doctorowa si zmínku zaslouží. Před několika týdny vydaná čtyřsetstránková vize blízké budoucnosti ukazuje, jak může vypadat svět po krizi.

The Makers: budoucnost patří garážovým manufakturám

Makers jsou zasazeni do příštího desetiletí. Odpichují se od fúze Duracellu a Kodaku, jejichž osvícená vedení si uvědomí, že baterky a filmy už na dračku nikdy nepůjdou, a tak se rozhodnou investovat do zástupu neokoukaných projektů. Jednou z akvizic je i podnik garážových bastlířů Lestera a Perryho, kteří sběratelům prodávají bizarní stroje poskládané z harampádí. Aby se Doctorow zavděčil i děvčatům, doplňuje duo pětačtyřicetiletou bývalou novinářkou Suzanne, která na svém blogu popisuje svět po globální ekonomické krizi.

Farmáři v Detroitu, bezdomovci a 3D tiskárny

Jako román to moc nefunguje, ale na Katovnu si zahrajeme až na konci článku. Doctorow totiž vtipně popisuje, jak se může v příštích deseti letech změnit svět:

  • Lidé střídající profese ne po letech, ale po měsících, už nebudou vnímáni jako nespolehliví fluktuanti, ale naopak jako racionálně uvažující obchodníci. "Tvoříme novou třídu umělců, kteří změní kariéru každých deset měsíců a vytvoří přitom místa, která si nikdo před rokem neuměl představit." - "Pokud chceš vydělat hodně peněz, musíš začínat pořád znovu, vymýšlet nové věci a pořádně to podojit, než se objeví první imitátor." Tenhle trend můžeme vypozorovat už teď - do spekulace s internetovými doménami se ve vidinách velkých zisků hrne kdejaký středoškolák, nicméně na obrovské částky, ke kterým s minimálními počátečními investicemi přišli první spekulanti před několika lety, už nedosáhne. Nová lukrativní "povolání" přitom dál vznikají každý den, a nejen na internetu.

  • Hodnota spotřebního zboží (domácích potřeb, hraček, dekorací) může jít radikálně dolů. První příčinou má být rozmach 3D tiskáren, což jsou zařízení, která dokážou levně vytvořit jednoduché objekty (více o této technologii si přečtěte na Wikipedii). Druhou příčinou pak internet plný vzorů pro tisk spousty věcí. Až z toho jde strach, že se už nikomu nebude chtít jít na trh s něčím novým. Perry na straně 135 vysvětluje stánkaři: "Nemusíš přece prodávat jen ty věci, které stáhneš. Můžeš taky něco vymyslet sám a vytisknout to."

  • Firmy mohou objevit, jak skvělými zákazníky jsou bezdomovci. Jak si Doctorow všímá - nemají mrazáky a vše si musí kupovat po malých, drahých baleních. Navíc autor věří v rozvoj trhu s kutilskými potřebami a dokonce přímo komerčními pomůckami pro bezdomovce a squattery, jako jsou víceúčelové stany.

  • V Doctorowově vizi nedaleké budoucnosti patří střed Detroitu a dalších nedávno bohatých měst farmářům. Uvidíme, jestli jeho předpověď vyjde - působí ale tak realisticky, že z ní zamrazí každého, kdo přemýšlí nad nákupem drahého bytu v centru.

Stovka sci-fi udělátek dobrý román nedělá

Na rovinu, do Doctorowa slohu se zamilují nejspíš jen geekové a chlapi od počítačů. Makers trpí klasickými nemocemi sci-fi románů. Autor se nechává tolik unést výčtem bizarních technických objevů, že by to nestačilo ani na čestné uznání v literární soutěži ČVUT. Dialogy jsou křečovité a anatomicky popisné erotické scény působí, jako by je Doctorow zkopíroval z průměrných pornowebů. Obal knihy navíc slibuje "thriller", napětí v ní ale jaksi chybí.

Za "halo" kolem knihy může především kultovní status autora. Doctorow má za sebou několik úspěšných románů, které si hrají s aktuálními technologickými i společenskými trendy. Jestliže jsem ho označil za romanopisce se špatným slohem, musím jedním dechem dodat, že píše o to brilantnější eseje a komentáře. Pilně publikuje - na "domácím" blogu BoingBoing.net před pár dny vysvětlil, proč jako tvůrčí člověk nemá rád Apple iPad. Známý je jako obhájce "svobodných licencí", které dávají umělcům nebo programátorům možnost nechat publikum, aby autorská díla dál šířilo, upravovalo a svobodně si s nimi hrálo.Takto jsou licencováni i Makers - "Každé slovo je dar, ne loupež," píše Doctorow na oficiální stránce knihy.

Můžeme si přát, aby volné licence někdo využil k natočení svěžího seriálu nebo zinscenování divadelní hry, které by Doctorowovy pozoruhodné myšlenky přenášely lépe než čtyřsetstránkový tlustopis.

Pokud je vám líto čtrnácti liber za výtisk s pevnou vazbou, můžete si román stáhnout zdarma.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (3 komentáře)

Aldo | 24. 4. 2010 11:40

S tím zemědělstvím v Detroitu to není budoucnost ale dnešek. Týká se to čtvrtí obývaných černochy kde se domy prodávají za 1 Usd. Jsou to zříceniny, které po zapálení a odstranění uvolní místo třeba pro pole. Requiem za Detroit http://www.narmyslenka.cz/view.php?cisloclanku=2010030042
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 22. 4. 2010 16:33

Jako technicky zalozeneho cloveka me desi predstava, ze by nekdo stridal profese po mesicich. Vzdyt nez se clovek nektere veci nauci, vychyta par nejdulezitejsich chyb, ktere se projevi az v praxi, trva to roky.3D tiskarny jsou zajimavou technologii, ale spise nez na dekorace bych je rad videl ve smyslu: rozbilo s emi neco v aute, vyrobim si doma nahradni dil a vymenim. Ovsem to nam patrne vyrobci nikdy nedovoli. Kdy se dockame toho, ze nelegalni bude nejen hudba, filmy ci programy, ale i podomacku vyrobene veci?a
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kašpárek | 25. 4. 2010 19:54
reakce na Libor Kosour | 22. 4. 2010 16:33

V lékařství nebo výrazně specializovaných odvětvích je samozřejmě střídání profese po měsících nesmysl, skoro všude jinde si to ale představit můžeme. Doctorowova vize nespočívá v tom, že by byl člověk rok šéfkuchař, pak rok automobilový závodník a nakonec rok profesionální tanečník. Jde spíš o střídání projektů a přístupů v rámci jednoho odvětví, což je už dnes běžné v mnoha kreativních profesích - sám jsem koneckonců rok editoval, pak rok vedl časopis a teď rok píšu na volné noze. Troufám si říct, že jsem se při tom naučil víc věcí a získal užitečnější přehled, než kdybych deset let seděl na jediném místě. Někteří mí známí podnikají tím způsobem, že svými e-shopy nebo mediálními projekty slízávají smetanu tam, kde je krátkodobě velká poptávka a malá nabídka - a po pár měsících se zase pouští do nových míst na trhu, kde vznikla ještě větší nerovnováha. Takže se neděsme, nebezpečné diletanství tenhle trend zřejmě nepřináší.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!