Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dva pohledy: Lži, arogance a chamtivost ve světě peněz

Dvě protilehlé strany finančního světa. Na jedné stojí intriky a peníze jako nejvyšší hodnota, užívání drog, tvrdého alkoholu a provozování nevázaného sexu. Na straně druhé je morálka, profesní hodnoty a snaha o snižování poplatků ve prospěch klienta.

Dvě knihy o finančním světě a každá jiná. Kniha Cityboy od Gerainta Andersona je pohledem do zákoutí života v evropském centru finančního světa – londýnském City.

Cityboy: Arogance a bohatství

Jde o život plný peněz, intrik, sexu, drog a alkoholu. Vzkaz otevřené, byť křivárnami napěchované makléřské zpovědi je jasný: ekonomika je jeden obrovský švindl fungující na bázi koloběhu nekonečného množství spekulací. To, co bývalý finanční analytik bez zacházek či otálení a s gustem rozkrývá, sice mohou „obyčejní smrtelníci“ vzdáleně tušit, nicméně takhle tvrdý výklad je pro ně poměrně otřesnou zkušeností. Kniha je tak plná nejrůznějších gagů – arogance a City k sobě patří jako třeba sýr a portské víno nebo naprosté blábolení k tomu, když je člověk na kokainu.

Makléři se v City se řídí heslem: „Zbohatni nebo alespoň umři při snaze zbohatnout.“ Autor popisuje svět soutěživosti, kde není místo nejmenšího zájmu o blaho klienta. Jediným cílem v City je vydělat co nejvíc a co nejrychleji. Lakota nezná hranic a vypadá to, že privilegovaní chlapečci ze City, ať budou vydělávat jakékoliv sumy, nebudou nikdy spokojení. Makléři jsou popisováni jako chlapci, které spojuje – kromě nekontrolovatelných eg – jejich nepředstavitelné bohatství. Připíjejí si na „rychlá auta, levné kurvy a nulové daně“. Autor na několika stránkách popisuje i zakázané investiční praktiky. Obchodování s důvěrnými informacemi, úplatky klientům, manipulace s trhem a záměrné sdělování nepravdivých informací je prakticky na denním pořádku. Poselství je zřejmé: „Jestli máte ve finančním světě nějaké morální zásady, tak budete vydělávat daleko méně než ti, kteří je nemají.“

Dost!

Naproti tomu stojí kniha Dost! od J. C. Boglea, zakladatele společnosti Vanguard, poskytující nízkonákladové fondy, a podle časopisu Time jednoho ze sta nejmocnějších osobností planety, která představuje zmíněné dobro. Na rozdíl od lehké, avšak šokující četby v podobě knihy Cityboy, představuje Dost! velmi podnětnou knihu k přemýšlení a je povinnou četbou pro investory zklamané dnešní kulturou nenasytnosti, pošlápávání nepsaných norem slušného chování, světem plným podvodů a protiprávních jednání.

Kniha začíná výstižně – Na jedné párty, pořádané na Shelter Island jistým miliardářem, říká Kurt Vonnegut jen tak při řeči svému kolegovi a kamarádovi Josephu Hellerovi, že jejich hostitel, manažer hedgeového fondu, vydělal za jediný den víc peněz než Heller na svém světově proslulém románu Hlava XXII za celou dobu od jeho prvního vydání. Heller mu na to odpovídá: „To je možné, ale já mám něco, co on nikdy mít nebude… dost.“

Vypadá to, jako by pro velkou část společnosti dnes neexistovaly žádné hranice, které by vyjadřovaly ono slůvko dost. Jednoduše – mít dost. Peníze se staly doslova Bohem a – při honbě za zisky byly opuštěny profesní hodnoty, jakými jsou ctnost a trocha lidství. Bogle se pozastavuje nad výší odměn top manažerů společností jako Citigroup, Merrill Lynch nebo Bear Stearns. Z neúspěchu vyrejžovat majlant je umění. Rovněž je poukázáno na nehorázné zisky manažerů hedgeových fondů. Astronomické příjmy manažerů způsobují odliv mladých a nadějných mozků právě do tohoto oboru. Bogle se obává, že motivace davů mladých lidí řítících se do finančnictví je spíše postavena na tom, co mohou ze společnosti získat, než na tom, co jí mohou dát. Cena jejich služeb převýší hodnoty pro společnost.

Kolotoč nákladů

Bogle upozorňuje na vysoké náklady finančního systému, který nepřináší odpovídající hodnoty pro společnost. Investoři podle něj živí obrovský a nákladný „potravinový“ řetězec investiční mašinerie. Během uplynulých padesáti let byl průměrný hrubý roční zisk akcií kolem 11 procent. Tisíc dolarů investovaných před padesáti lety by tedy měl dnes hodnotu 184 600 dolarů. Vlivem magie složených nákladů, se však 80 % očekávaného výdělku rozplynulo a hodnota činí 37 000 dolarů, se započtením inflace 5 300 dolarů.

Bogle nejen hořekuje nad vysokými náklady investování, nehoráznými odměnami manažerů, úpadkem norem slušného chování, upřednostňováním prodeje před správou, pokřivenými měřítky úspěchů firem, ale dává také doporučení pro pravidla úspěšné organizace:

Pravidlo 1: Vybudujte v organizaci pečovatelského ducha

Každý v organizaci si zaslouží respekt, slušné chování, otevřenost, přátelskost a respekt za práci, kterou vykonává. Společnost musí fungovat na jednoduchých principech – smysluplná komunikace, příležitosti pro kariérový růst a vyplácení spravedlivých odměn.

Pravidlo 2: Zapomeňte na zaměstnance

Místo zaměstnanec používejte spojení „člen posádky“ či něco podobného. Zaměstnanec je osoba, která přijde každý den na devátou, odchází kolem páté, do ničeho nemluví, udělá, co je jí řečeno a každý měsíc dostane zaplaceno. Člen posádky je nadšený, motivovaný a odhodlaný člověk, který se cítí členem týmu.

Pravidlo 3: Zaveďte vysoké standardy a hodnoty – a dodržujte je

Bogle definoval určité hodnoty a standardy. Co je zvláštností, nikdy nebyly součástí žádného manuálu. Místo manuálu raději zavedl jednoduché a fungující pravidlo: „Dělej, co je správné. Pokud si nejsi jistý, zeptej se svého nadřízeného.“ Dobrá morálka znamená dobrý byznys.

Pravidlo 4: Mluviti zlato

Budování úspěšné firmy vyžaduje nalezení správných slov ke sdělení těch nejlepších nápadů a ideálů, slov, která naprosto přesně vystihnou záměr, nadšení i vizi.

Pravidlo 5: Skutky hovoří

Slova je nutné doložit činy. Procházejte si často svoji firmu, oddělení, jednotku či skupinu. Osobní viditelnost je jedním z klíčových elementů vůdcovství.

Pravidlo 6: Nepřehánět

Tvrdit, že podnikavost a podnikání je založeno na přesné kalkulaci benefitů a zisku, je čirá přetvářka. Člověk a jeho povaha je to, co hýbe světem, ne čísla.

Pravidlo 7: Rozpoznejte a oceňte individuální úspěchy

Mějte propracovaný systém odměňování členů posádky. Oceňte vybrané jedince, například na základě nominace kolektivu a speciální komise, za zásluhy pro společnost. Cílem není finanční přilepšení pro vyznamenaného, ale vyjádření úcty k jeho práci.

Pravidlo 8: Pozor – loajalita je oboustranná záležitost

Není správné chtít po lidech, kteří dělají dennodenní mravenčí práci, aby byli ke společnosti loajální, aniž by jim loajalitu a oddanost firmy opětovoly se stejným nadšením, jaké od nich vyžadují. Členové posádky musí mít podíl ze zisku firmy.

Pravidlo 9: Vedení i řízení je dlouhodobá záležitost

Maximálně se zaměřte na dlouhodobé příležitosti a nenechte se znechutit a odradit krátkodobými překážkami. Jde o schopnost poskytnout dobrý produkt nebo službu, která za spravedlivou cenu splní požadavky a potřeby zákazníka.

Pravidlo 10: Nevadí, jde se dál!

Mnoho lídrů intuitivně chápe potřebu odhodlaně jít dál pouze v době, kdy se nedaří a jsou potíže. Stejně důležité je jít dál, i když se daří a vše je podle plánu. Jako všechny velké myšlenky, stejně tak i myšlenka odhodlaného pokračování není ničím novým. Před dvěma a půl tisíci let jedny z posledních Buddhových slov vyjadřovaly stejnou myšlenku: „Usilujte horlivě.“

Foto: profimedia.cz

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK