Máňo, voni se proti nám ti boháči spikli

| 16. 9. 2010

„Máňo, tak prej se proti nám ti bohatí spikli.“ - „Kdože to?“ - „Federální americká banka, telefonní společnosti, všici. Jsou na to i důkazy.“ - „To je rána, Františku. Co máme kristapána dělat?“ - „Finančně se vzdělávat, investovat do hotovostních toků a nevěřit vládě, že to s náma myslí dobře.“

Robert Kiyosaki, autor bestselleru Bohatý táta, chudý táta, si dal při psaní nové knihy Konspirace mocných a bohatých dva vysoké cíle: odhalit celosvětové spiknutí, které systematicky likviduje střední třídu, a ukázat lidem, jak zacházet s penězi. To první se mu nepovedlo, druhé končí s odřenýma ušima uspokojivě.

Zlotřilí finančníci

Jako by na světě nebylo konspiračních teorií málo, máme tu jednu (staro)novou:

• Ve škole vám neřeknou, jak zacházet s penězi - jen vás tlačí do toho, abyste si našli dobrou práci, a za mrzký, ale stabilní příjem pracovali pro "pár bohatých".
  • Banky si tisknou peníze, jak se jim zachce - a "pár nejbohatších" s k nim tak podle Kiyosakiho dostane dřív, než kdokoliv jiný.
  • Celý život sypete své peníze do kapes "pár nejbohatších" tím, jak splácíte hypotéku a platíte složenky za telefon a energie.

Takže vlastně pár obecných frází. Proč s nimi mám problém?

Spiknutí se odhaluje s nasazením vlastního života, s diktafonem, fotoaparátem nebo kamerou v ruce. Ne s nohama na stole, prostým popisem zapadajících dílů skládačky. Kiyosaki se pochopitelně neobtěžuje zmínit jediný přímý důkaz, jen neustále opakuje, že "existují důkazy svědčící o tom, že se náš finanční systém proti vám a mnoha dalším spikl." To už tak zkrátka bývá, že lidé, kteří mají informace a finanční vzdělání jsou ve výhodě oproti těm, kteří na tom tak dobře nejsou - stejně tak se ale nejspíš nespikli majitelé nájemních domů proti bezzemkům ani zubaři proti lidem se špatným chrupem.

Autor pohořívá nejen na pravidlech novinařiny, ale i na základních počtech a ekonomických úvahách. Dvacet procent nejbohatších, kteří v Itálii podle výpočtů Vilfreda Pareta vlastnili osmdesát procent pozemků, označuje Kiyosaki za "několik málo důležitých", i když šlo o sedm milionů lidí. Kapitola s předpovědí neradostného ekonomického vývoje stojí na vodě - varování, že technika může nahradit lidskou práci a že současná šetrnost a snaha o oddlužení ekonomiky vše jen zhorší, snad Kiyosakimu diktoval po telefonu někdo z Lidového domu.

Jak ukazuje stránka jiného spisovatele, Johna T. Reeda, v díle zbožňovaného autora se to hemží nejasnostmi i faktickými chybami. Dokonce je víc než pravděpodobné, že je Kiyosakiho "bohatý táta", zbožňovaný finanční guru z mládí, zcela fiktivní postavou, stejně jako si autor vymyslel řadu dalších vlastních zkušeností. Je to dost naivní výtka, ale neodpustím si ji: tohle se prostě nedělá.

Pěstujte krávu na mlíko, ne na maso

Kiyosaki je hlasitým zastáncem investování do peněžních toků, tedy do takových podniků, které budou svému majiteli pravidelně přinášet relativně stabilní zisk. Můžou to být firma (vlastní nebo cizí), nemovitost, akce podniků vyplácejících dividendy. Zajímavou myšlenkou je nesnažit se o diverzifikaci, ale naopak o specializaci - namísto nahodilého rozhazování peněz do různých aktiv se specializovat na jediný druh a vědět o něm pokud možno co nejvíc.

Naopak radí vyhýbat se kapitálovým výnosům, různým spekulacím a "pěstování krav na maso", jak se říká budování firmy ne kvůli každoročním ziskům, ale pohádkovému exitu. Můžou být výnosnější, nejsou ale podle něj tak bezpečné a svůdně pohodlné.
V zásadě správná myšlenka nebránit se za každou cenu půjčkám, pokud si za ně člověk koupí aktiva (tedy nikoliv vlastní dům nebo televizi, ale třeba činžák), je podle mě v osvětové knize pro finanční negramoty dost odvážná. Nad každým skvělým podnikatelským plánem, který vyžaduje půjčku, krouží exekutor jako sup nad neduživým hříbětem.

Dost ale jízlivostí. Konspirace mocných a bohatých by sice lépe než 250stránkový vázaný užvaněný opus fungovala v podobě tenké brožury nebo klidně plakátu. Ukazuje se ale, že právě tenhle tlustopisný formát lidé rádi kupují - a že zmínka o spiknutí funguje jako magnet. Jestliže tedy autor přiláká miliony lidí, kteří nemají finanční povědomí, a vštípí jim alespoň diskutabilní základy, budiž - i když mi to smutně připomíná devatenácté století a tehdejší rádobyskandální spisy o pohlavní zdravovědě, které suplovaly aspoň základní sexuální osvětu.

Robert | 20. 9. 2010 16:25

Kdysi jsem taky Kiyosakiho četl a byl jím unešen, ale dnes se tím rozhodně nechlubím, protože se za ty knihy tak trochu stydím. Dodnes mi zůstalo v hlavě několik jeho zajímavých teorií a myšlenek, které by asi měl mít člověk napaměti. Když se ale na ty knížky dívám dnes s odstupem, vidím velmi primitivní čtení (způsob jakým je psaná), které omílá téměř stále to samé. Když jsem si kdysi zadával Kiyosakiho jméno do vyhledávačů prestižních ekonomických, finančních a byznys časopisů,které jsou přístupné on-line, našel jsem jeho jméno leda tak v žebříčcích nejprodávanějších autorů, jinak v seriózních článcích ani zmínku. Byl jsem tím tehdy velmi zklamán. Dnes si dovolím říci, že podle mého názoru je "spiknutím bohatých" strategie: Nakrmme masy knihami "Jak zbohatnout snadno a rychle" (a Kiyosaki sem svým stylem výborně zapadá, přestože tvrdí opak) a věnujme se seriózním informacím, které pozdvihnou naše byznysy...

+1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (20 komentářů)

Honza | 16. 5. 2015 04:27

Ačkoliv spousta z věcí, které jsou v knize popisovány jsou pravdivé a užitečné. Tak ale jedno mu odpustit nemohu: schovávání se za fiktivního tátu a málo informací o něm samém, jeho podnikání atd. Myslím, že v knize si spoustu věcí hodně přibarvuje - přitom by bylo fér, pokud se tato kniha má brát vážně, psát narovinu a být maximálně transparentní. To si myslím, ale že by mu, ale tak úplně nevyhovovalo a tak i nadále uplatňuje stejnou pohádku - protože ji prostě lidi chtějí slyšet.
+
+
-

Ivan Adamovič | 7. 11. 2010 01:12

Trochu přeceňujete význam slova "spiknutí" ,autor to nemyslí tak, jak je tento termín běžně užíván. Viz strana ix: "Kdykoliv se jde sportovní tým v poločase poradit do šatny, jedná se technicky o akt spiknutí proti soupeři."
+
+
-

Robert | 20. 9. 2010 16:25

+1
+
-

Radovan Kubát | 20. 9. 2010 20:27
reakce na Robert | 20. 9. 2010 16:25

Jsem na tom téměř stejně. Kiyosakiho myšlenky jsou podle mě dobré, není jich ale tolik aby to vydalo na několik dobrých knih. Četl jsem asi pět nebo šest jeho knih a myslím, že všechny následující knihy po Bohatém tátovi mohl smrknout do jedné (tenké) a mohla by to být dobrá kniha. Tahle kniha o spiknutí asi bude totální úlet. Že jsou bohatí a informovaní ve výhodě a že vykořisťují méně informované a méně finančně vzdělané je jasné...ale že by se bohatí cíleně spikli, to mi přijde dost nepravděpodobné.
+
+
-

Lukáš | 28. 9. 2010 13:22
reakce na Radovan Kubát | 20. 9. 2010 20:27

Nepravděpodobné, protože jste neinformovaný. Klientům je také velmi nepravděpodobné, že by je mohla sympatická paní na pobočce banky utáhnout na vařenou nudli a prodat jim pojištění, které vlastně nepotřebují nebo je nevyhovující jejich potřebám, které ani nezjišťuje, protože má prodejní skript. A přece je to pravda, podvod a sprosťačina, ač pro paní, v jejím prostoru chápání světa, nepravděpodobná. Pro informované je to nevyvratitelný fakt. Podobně je to s bankvním spiknutím. Nejsme proti bankéřům, dostatečně informovaní. Mnozí ani neví, že Federální rezervní systém je instituce soukromá, nikoli federální. A kdo se kdy zamýšlel nad tím, jak vlastně vznikají peníze...?
+
+
-

blabla | 18. 9. 2010 12:18

Prý zubaři se nespiknou proti lidem se špatným chrupem...a jak si tedy vysvětlujete uměle vyvolaný nedostatek zubařů, kdy stát financuje vš vzdělání genderových odborníků, filozofů apod., ale vzdělání zubařů je prý finančně příliš náročné...? Teď nám zástupce zubařů sděluje, že si musíme platit i ty obyčejné plomby, ušetřené peníze pak prý ministerstvo zdravotnictví převede na školství a to nám vychová nové zubaře!!!! Umělý nedostatek zvýší ceny atd... jestli tohle není spiknutí, co teda?
+
+
-

Václav Valášek | 17. 9. 2010 22:02

Pane Ondřeji, slušností je se představit celým jménem a pokud kritizujete, tak konstruktivně. Nevnášejte nám sem praktiky z novinky.cz a podobných diskuzních onanií.Co konkrétního z článku vás tak zvedlo ze židle? Jaký je na to váš názor?"pojďte to trochu rozvést, když to tu tak publikujete"Majetkov époměry si s panem Kašpárkem můžete vyjasnit v soukromí.DíkyVáclav Valášek
+
+
-

Ondra | 17. 9. 2010 17:21

Pane Kašpárku, vy jste se nám tu ale moc hezky vybarvil. Mohu se zeptat, jaká je vaše finanční situace, kolik hodin v týdnu pracujete, co vlastnite a co se my od Vás můžeme naučit ?? pojďte to trochu rozvést, když to tu tak publikujete
+1
+
-

joe | 16. 9. 2010 19:27

Příměr s Rowlingovou se mi líbí. Osmý příběh Harryho Pottera by už asi kupoval jen fanoušek a sběratel. Obdobné to bude s touhle knihou.Na Kiyosakiho kvadrantálním marxismu-leninismu je sympatické, že nenavrhuje, aby se Z+S spojili a svrhli I+P (a všechno jim "znárodnili&quo t;).
+
+
-

Libor Kosour | 16. 9. 2010 16:12

Oni se "bohaci" ani nemuseji nejakym spiknutim namahat. Kdyz budu mit jednoho cloveka, ketry ma prijem 10 000 a zivotni naklady 7 000, druheho s prijem 100 000 a naklady 50 000 a nakonec tretiho s prijmy 1000 000 a naklady 250 000, tak mi reknete, kdy ten prvni bude mit vetsi majetek nez ten posledni, nebo aspon stejny jako ten druhy. matematicky spocitano se dostaneme do minulosti.
+
+
-

M.Chvátal | 16. 9. 2010 14:13

Pane autore, bez urážky NOMEN OMEN. U mě jste se lehce až středně ztrapnil. Kdybych měl vsadit veškerá svá aktiva, bylo by to na to, že má pravdu Kiyosaki a ne Kašpárek...
+
+
-

Lukáš | 28. 9. 2010 13:31
reakce na M.Chvátal | 16. 9. 2010 14:13

Absolutní souhlas. Jen ještě autorův trapas podložím několika skutečnostmi...Vy znáte metodiku odhalování spiknutí pane Kašpárku? Je k tomu opravdu třeba fotoaparát a diktafon? Kolik spiknutí jste takto odhalil?Není spíše třeba přemýšlet?A kolik knih jste napsal, že si dovolujete o autorovi Kiyosakim tvrdit, že si přijejich psaní opírá nohy o desku stolu?Poradím Vám trochu k té metodice odhalování (zaveďme pro to termín "conspiracy revealing" :-) ):Není důležitá metoda, ale inteligence. T.S. Eliot
+1
+
-

láďa | 17. 9. 2010 08:21
reakce na M.Chvátal | 16. 9. 2010 14:13

Souhlasím.......
+
+
-

Láďa | 16. 9. 2010 13:04

Robert Toru Kiyosaki je americký podnikatel a autor knih. Narodil se a byl vychován na Havaji. Je japonský Američan čtvrté generace. Pochází ze slavné učitelské rodiny. Jeho otec byl vedoucím odboru školství státu Havaj. Po dokončení střední školy Robert studoval v New Yorku a po získání vysokoškolského diplomu vstoupil do amerického námořnictva, načež odjel jako důstojník a pilot bojového vrtulníku do Vietnamu. Sotva se vrátil, tak rozjel svou obchodní kariéru.V roce 1977 založil společnost, která na trh uvedla první nylonové "surfařské" ;taštičky na suchý zip, z niž se stal výnosný, celosvětově známy výrobek. Spolu se svým výrobkem figuroval v časopisech Quarterly, Success Magazine a dokonce Playboy.V roce 1985 stál u zrodu mezinárodní vzdělávací společnosti, která působila v sedmi zemích a vyučovala studenty podnikání a investování. Když ve 47 letech odešel do penze, začal se věnovat pouze investování.Je autorem stolní hry Cashflow, na kterou získal v Americe patent.
+
+
-

Pavel L | 16. 9. 2010 09:57

Tak já bych Roberta tedy takto nesepsul, naopak mne přivedl k dalšímu studiu a musím s ním souhlasit tak, jako se řadou konspiračních teorií, které se potvrzují každou novou zprávou.Že úvěrové emise bank, dluhopisové emise států a kvantitativní uvolňování způsobují okrádání střední třídy je fakt, který se nedá popřít.Poté, co jsem dostavěl dům, tedy po období kdy jsem inflaci tleskal (i když jsem si za půjčky a naspořené prostředky koupil reálně 1/4 stavebního materiálu po deregulaci cen), protože jsem měl a ještě mám úvěr za fixních 2.7% a všechny vydělané prostředky jsem utratil jsem začal spořit.Uvažoval jsem o koupi bytu, ale nechtěl jsem riskovat zadlužení. Po ca dalších pěti letech spoření jsem na tom samém místě, protože objem peněz v ekonomice se nafukoval takovým tempem, že další spoření už ani nemohlo dorovnat ztrátu hodnoty již naspořených prostředků (díky nečinnosti ČNB, deficitům a úvěrové emisi bank). Nyní, kdy by deflace mohla přivést nafouknutou bublinu ke splasknutí je nám tato líčena jako velké zlo a ve světě se proti ní bojuje dalším tištěním funny money a tedy dalším startováním boom bust cyklu.Michale přeji ti, abys dalším studiem přišel k hlubšímu poznání fungování ekonomik a společnosti a ke psaní článků, které přinesou větší informační hodnotu, než tento.
+
+
-

jan čermák - goldstandard.cz | 2. 10. 2010 12:29
reakce na Pavel L | 16. 9. 2010 09:57

Já jsem taky v mládí četl Mayovky, ale na rozdíl od Roberta se za to nestydím. Podobně je to i s Kyiosakim. Jeho přínosem je, že u mně nasměroval proces myšlení tím správným směrem. Je potřeba nemít příliš vysoké očekávání od knih. Prostě knihy obsahují zajímavé a méně zajímavé pasáže.
+
+
-

Robert | 4. 10. 2010 12:12
reakce na jan čermák - goldstandard.cz | 2. 10. 2010 12:29

Tak nějak jsem to myslel :) Mě místo mayovek zasáhli spíš kačeři i tak se za ně dneska nestydím, ale o Kiyosakim raději moc nemluvím. Také ovlivnil můj pohled na svět vydělávání peněz, ale přijde mi opravdu úsměvné, když někdo čerpá "finanční vzdělání" a rozšiřuje svou finanční inteligenci převážně nebo výhradně z knih Roberta Kiyosakiho a je přesvědčen o kvalitě této studnice vědění, ze které čerpá. Přijde mě to jako fajn motivační literatura nic víc. Možná, že si tu první knihu ještě jednou přečtu, abych se trochu namotivoval:) Mimochodem, doporučuji číst Kiyosaiho (v rámci studia angličtiny) v originále, stačí vám na to slovní zásoba asi 1000 slov (asi proto, aby to mohly číst široké masy i jednodušších lidí) :))
+
+
-

Lukáš | 28. 9. 2010 14:06
reakce na Pavel L | 16. 9. 2010 09:57

Děkuji za inteligentní příspěvek, lépe bych to nevyjádřil.Jen něco málo k fungování společnosti. Kdo si třeba uvědomil, že hamburger má nulovou nutriční hodnotu a je kvůli jejich konzumaci vypuštěno do ovzduší více oxidu uhličitého než vyprodukuje automobilová doprava? Psům dáváme velmi často kvalitněší stravu, než kterou jsme s marketingem vymytými mozky ochotni jíst my sami.Avšak chápu vaše argumenty: Děti to milují! Mám od nich alespoň chvíli pokoj. Vdyť jeden hamburger občas přece nikoho nezabil. Na něco se umřít musí. Na světě se dějou horší věci (a to je pravda). Sám přece nicnezmůžu(což pravda není.Zamyslete se k čemu společnost spěje? KDO ji TAM chce mít? Jakou reálnou hodnostu lidstvu přináší marketing? Jak je možné, že americký president, prý nejmocnější muž na světě, může otevřeně, bez náznaku všeobecného odsouzení, lhát jak když tiskne?A ještě jeden složitý námět k přmýšlení.Proč USA vyzbrojují celý svět? A proč následně tvrdí, že jsou dané státy tak nebezpečně ozbrojené, že je třeba je napadnout a odzbrojit? Vždyť měli ještě nedávno jen kameny a kuchyňské nože! Zamyslete se ještě jednou: Za lidské úsilí, materiální a technolologické směřování (upusťme teď od peněz) oddané zbrojnímu průmyslu, armádám a dalším, k destrukci, nikoli tvořivosti vzniknuvším institucím, je možné nakrmit VŠECHNY hladové krky světa!!!Opravdu, a to i kvalitním jídlem, ne pšenicí plnou lepku(což je dnešní hum. pomoc).
+
+
-

vk | 16. 9. 2010 09:35

Aneb kdo jsou komerčně nejúspěšnější pohádkáři posledních sto let? Tolkien, J.K.Rowling a Kiyosaki.Když tehdejší chudý podomní prodejce napsal svou první pohádku o bohatém tátovi, bylo to poutavé čtení se vcelku hlubokými myšlenkami, to se lidem líbilo a tak se není co divit že na tom začínající spisovatel pohádkově zbohatl. Jenže pak mu ty prachy stouply do hlavy a začal chrlit další a další knihy, do kterých už bohužel nepřidal žádnou novou myšlenku a poslední dobou už je to až k smíchu.První kniha se mi fakt líbila, další tři jsem přečetl tak nějak ze setrvačnosti, ale dál už to opravdu nešlo. Starý pán by se měl stáhnout do ústraní a užívat si vydělaného jmění.(P.S.: to že první knihu napsal ještě jako chudý domovní prodejce je moje spekulace bez důkazů; pohádce že nejdřív zbohatl na nájemních domech koupených na hypotéku bez jediného svého dolaru, a pak o tom začal psát knihy aby zachránil svět, tomu prostě nevěřím)
+
+
-

petrj | 16. 9. 2010 08:30

já teda nejsem fanoušek konspiračních teorií, i když většinu youtube filmů jsem viděl. věřím, že když člověk chce tak najde důkazy pro cokoli (viz. kdo viděl Pí, nebo 23:)ale prostě zase jsou určitá fakta, že zákon o fedu vznikl na jekyl islandu hlavně od bankeřů, zákon byl protlačen před vánocema... můžeme se na to dívat jak chceme, ale fakta to jsou. a to že ti co dostanou peníze jako první tak na tom snad taky vydělávají na tom není co zpochybnit ne?
+
+
-