Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Baťa má štěstí, že je kamennej

| 23. 9. 2010

Máme tu příliš vysoké daně, legislativa a byrokracie dusí podnikatelskou iniciativu, lidi nejsou zvyklí měnit profese nebo bydliště, a ta infrastruktura! Špatné silnice, drahá a zpátečnicky organizovaná železnice – nejvyšší čas pustit se do reforem a do práce.

Baťa má štěstí, že je kamennej

Nečtete předvolební program žádné polistopadové strany, natož programové prohlášení vlády, ale nejdůležitější myšlenky spisku „Budujeme stát pro 40 milionů lidí“, který v roce 1938 vydal Jan Antonín Baťa, nevlastní bratr Tomáše Bati.

Stojí za odfouknutí prachu, nebo spíš za stažení z internetu, a to ze dvou důvodů. Pravděpodobně nikdy nikdo nevytvořil tak komplexní a hutný plán na „budování“ československého státu, od infrastruktury dopravní až po ty měkké, jako je legislativa a vzdělávání. Zároveň nezbývá, než se zastydět nad tím, že i po 72 letech řešíme stále ty samé problémy.

D1, na které není Praha ani Brno

Tipněte si, jak dlouho trvala před druhou světovou válkou cesta z Chebu do Jasiny, tedy z jednoho konce Československa na druhý.

Bylo to rovných třicet hodin rychlíkem. Rychleji se dalo z Prahy dostat do Litvy anebo Anglie. Republika měla totiž tvar 900 kilometrů dlouhé nudle, která byla místy jen 60 kilometrů tenká. Surovin drahých na jednom konci byl na tom druhém nadbytek a kolem ní leželi ne zrovna přátelští a obchodu naklonění, povětšinou fašističtí sousedé – co s tím?

Baťa navrhoval stavbu východozápadní dálnice, která z dnešního pohledu nepochopitelně míjela Prahu, Brno i Bratislavu (nikoliv však Zlín), železničního koridoru a systému dopravních kanálů. Na téhle dopravní síti pak chtěl postavit výkonný průmysl dopovaný štědře podporovaným primárním i sekundárním výzkumem, a taky fungující liberální demokracii, která by šla příkladem hnědokošiláčům v okolních zemích.

Kalkulačky pro berňák

Zažíváte déja vu? Tak poslouchejte: „Člověk z roku 1859, stejně jako člověk ze sklonku minulého století, mohl očekávati, že vyučil-li se určitému řemeslu, najde v něm zaměstnání až do smrti. (…) Hospodářský a technický vývoj naší doby ukazuje, že nemá-li člověk býti ve svém životě hříčkou hospodářských a technických krisí a nemá-li se státi věčným břemenem pro státní pokladnu, musí ovládati několik druhů zaměstnání a musí zejména míti možnost přechodu z jednoho příbuzného zaměstnání do druhého.“

Mezinárodní výměny studentů? Máte je tam. Investice do komunikačních technologií a budování informační gramotnosti? Ani na to Baťa nezapomněl. Zmenšení administrativy spojené s výběrem daní? „Je zapotřebí vybaviti je [berní správy] moderním strojním zařízením pro rychlé účtování a počítání." Na dnešní dobu legračně působí snad jen keynesiánské rady, jak pomocí dotací rozvíjet automobilizmus – ačkoliv, duch šrotovného obcházel Mladou Boleslav ještě před pár měsíci.

Smíchy by řval a byl by v pase zlomenej

J. A. Baťu je nutné číst nejen pro připomenutí toho, co by se „mělo udělat“, ale pořád by se to neudělalo. Člověk díky němu mimo jiné zjistí, že za byrokracii, absurdní zákony, špatně fungující státní správu nebo řekněme ekonomickou negramotnost části obyvatel nevděčíme komunistům – spíš už Rakousko-Uhersku, a samozřejmě hlavně sami sobě. Dvakrát jsme na nápravu měli dvacet let, dvakrát se posunuli jen o slepičí krok.

"Státy se rozpadají, jakmile ztratí svou myšlenku,“ napsal Baťa prorocky jen pár měsíců před tím, než Československo přestalo být liberální demokracií a rozpadlo se do fašistických států a držav – a několik let před tím, než byl na základě Benešových dekretů odsouzen za to, že s Hermannem Göringem domlouval přesun Čechoslováků do Patagonie (soud tuhle fantasmagorii vyvrátil až v roce 2007).

Autorova socha dnes stojí ve Zlíně naproti mrakodrapu „21“, kde sídlí krajský úřad. Z upnutého saka kouká na to, jak lidi chodí pro zbytečná razítka, jak se centrem města šourají po rozbité silnici plné divokých křižovatek tisíce aut a jak mu současní politici na předvolebních billboardech kradou jeho tři čtvrtě století stará hesla. To už nelze brát jinak než s nadhledem – půjčme si slova Gábiny Osvaldové a zpěv Lucie Bílé: Baťa má štěstí, že je kamennej. Jinak by už nestál, smíchy by řval, a byl by v pase zlomenej...

Jan Antonín Baťa: Budujme stát pro 40 000 000 lidí. Vydáno v druhém, rozšířeném vydáním roce 1938 ve Zlíně

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

Robert-Antonio | 29. 9. 2010 11:05

Na jednu stranu Baťa brojí proti stále vzrůstající daňové a legislativní zátěži, na druhou stranu z jeho knihy čiší až chorobná posedlost východozápadní dálnicí jakožto lékem na všecky neduhy. Trochu mi to připomíná větrný mlýn na Farmě zvířat :)V celé knize hlásá snížení státních výdajů, ale státem placené úroky z úvěru na dálnici mu nevadí. Zřejmě tuší, že plně soukromě financovaná dálnice by se neuživila, což historie potvrdila. Odkazuje se na příklad Německa a USA - tedy zemí, které dnes mají velké problémy s financováním své megalomanské dálniční sítě, placené téměř výhradně ze peněz daňových poplatníků.Nejsem si jistý, zdali při realizaci Baťovy utopie bychom si vedli tak dobře. Měli bychom štíhlý stát a efektivní daňovou správu, ale také stát zadlužený stavbou dálnic, železnic a kanálů vedených liduprázdnými pustinami v náročném terénu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 24. 9. 2010 19:46

odpoved ale je trivialni. protoze to mocnym vyhovuje, odirat chude a slabe :) proto nedani poradne spotrebu ale mzdy a prijmy, coz je je jako trestat lidi za to ze pracuji/vydelavaji. danit se ma spotreba. pred tim nikdo neutece do lucemburska.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

TM | 25. 9. 2010 00:53
reakce na Martin | 24. 9. 2010 19:46

Trochu omyl, i nakupovat můžete v zemích s nižším zdaněním spotřeby. I služby můžete využívat v zemích s nižším zdaněním spotřeby.Jenomže to se "chudým a slabým" nevyplatí. Ale pro takové Porsche s lucenburskou SPZ, s 5% DPH si dojedete.Navrhuji Vám, co třeba zakázat Lucenbursko?A nebo co začít skutečně přemýšlet?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Jarkovský | 25. 9. 2010 10:37
reakce na TM | 25. 9. 2010 00:53

Dobře, pojďme začít skutečně přemýšlet. Začít můžeme tou otázkou, od které se všechno ostatní odvíjí. Co je vlastně cílem?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

petrj | 25. 9. 2010 19:07
reakce na Josef Jarkovský | 25. 9. 2010 10:37

nechat lidem možnost v rozhodování a jestli to je jako u většiny žít v lepším materiálním světě, nebo v askezi tak největším přítelem je svoboda a ne státní intervecionismus, který není schopný zlepšit plošně situaci, ale vždy jen zlepší situaci jedné části na úkor druhé
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 23. 9. 2010 15:52

ano, Bata byl patriot a vizionar. Zatimco dneska je to samej sobeckej hamoun co se umi akorat rozkrikovat o sockach, pritom ty socky okradat pres statni rozpocet a danit v lucembursku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

petrj | 23. 9. 2010 19:27
reakce na Martin | 23. 9. 2010 15:52

zvrhává se nám to v idnes diskuzi :)proč ti lidi daní v lucembursku by měla být otázka...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Jarkovský | 24. 9. 2010 09:47
reakce na petrj | 23. 9. 2010 19:27

Ano to je opravdu otázka. A rozhodně nemá jen triviální odpověď typu: "Protože jsou tam nižší daně".Z tohoto čistě "ekonomického&q uot;pohledu je například efektivní vraždit chudé lidi po dosažení důchodového věku. Otázka je, zda to máme dělat (když už jsme v té iDnes diskuzi :-).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 24. 9. 2010 19:15
reakce na Josef Jarkovský | 24. 9. 2010 09:47

Rozhodne neni efektivni vrazdit nebo i jinak vyrazovat z ekonomickeho zivota lidi po dosazeni nejake umele stanovene vekove hranice.Z hlediska penez by bylo efektivni je selektovat podle zdravotniho stavu;-)Kazdopadne v lidskem jednani nehraji penize jedinou (a rekl bych ze ani zdaleka hlavni) roli. Nejak se na to pozapomina..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Jarkovský | 25. 9. 2010 10:34
reakce na Adam | 24. 9. 2010 19:15

Ano, děkuji za přesnější formulaci rozhodovacího pravidla v procesu :-).Ano, existují i jiné věci, než peníze. Na to jsem se právě snažil poukázat. Danit v Lucembursku může být legální, ale otázka je za jakých podmínek to je nebo není i morální.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!