Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chudý Honza, bohatý John

| 7. 10. 2010

Návody “jak zbohatnout” snad zavážejí do knihkupectví spolu s kuchařkami a knihami o dietách po kamionech - takže když narazíte na letos vydanou brožuru Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John, je snadné ji přehlédnout. Byla by to chyba.

Chudý Honza, bohatý John

John Vanhara odešel do Států před devíti lety a postupně vybudoval několik středně velkých firem: realitku, obchod s bicykly, agenturu usnadňující zakládání společností a pak ještě službu umožňující Čechům nakupovat i v těch amerických e-shopech, které běžně neposílají zboží do Česka.

O svých zkušenostech několik let bloguje - pokud se na hlavní stránce začtete aspoň do jednoho článku, kniha se vám nejspíš bude líbit.

Cesta za dvěma miliony dolarů

Vanhara razí poněkud neortodoxní strategii - místo nekonečných příprav si radši máte plivnout do dlaní. “Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat? Místo psaní business plánu to začněte dělat.”

I v USA na to ale potřebujete razítka a víza. Autor hutně vysvětluje, v čem se liší různé typy společností, na který úřad zajít s jakým lejstrem, jak se platí v různých státech daně, a proč je pro podnikání nejlepší Nevada. Ne že by si to všechno nešlo vygooglovat - jenomže kombinace tvrdých informací a subjektivních zkušeností je přesně to, kvůli čemu tahle kniha stojí za přečtení.

Pokud do Ameriky skutečně odcestujete, přijde vám asi vhod i Vanharovo know how s pronajímáním nemovitostí, fungováním amerického realitního trhu nebo bojem s mývaly.

Většina rad ale platí univerzálně: “Pracujte na tom, co vám nejdříve přinese peníze,” jsem si měl vylepit nad pracovní stůl, když jsem odešel na volnou nohu. A hned vedle toho: “Ztracené příležitosti jsou největším nákladem.” Málokdo si uvědomuje, kolik peněz mu utíká prostě jen tím, že se věnuje činnostem, které nevydělávají tolik, jako by mohlo něco jiného.

A jak podle Vanhara vypadá šťastný konec americké pohádky? Majetek v hodnotě dvou milionů dolarů. Z toho už podle něj kouká dost vysoký pasivní příjem na velice pohodlný život.

V USA se řeší kraviny po telefonu, ne celodenní služebkou

Pokud o podnikání v USA nepřemýšlíte a víc vás v té zemi lákají Katzovy lahůdky na Manhattanu než státní sekretářství v Nevadě, Vanharova kniha nabízí hodnotu i vám - jde totiž o zajímavý příspěvek do diskuse o české národní povaze - a o rozdílech mezi Evropou a Spojenými státy.

“V USA jde nejdříve o business, teprve pak o kamarádství - nejdříve začnete dělat business a pak se z vás a zákazníka stanou přátelé. V ČR mi vždy připadalo, že nejdříve musíte s někým chodit na pivo, abyste s ním mohli dělat business. V USA nemusíte vytvářet vztahy, chcete-li něco prodat. Hlavně a především jde o to, co dokážete nabídnout.”

Vanhara není ukřivděný, ani nepoučuje, “jak by to tady mělo chodit, abychom byli světoví”. Přesto jeho postřehy o obchodování v Česku přesně sedí a není příjemné si je připustit. Skutečně si tu například spousta lidí neuvědomuje, jakou hodnotu má jejich čas anebo čas jiných lidí - pět hodin na D1 mezi Prahou a Brnem kvůli záležitosti, kterou by při dobré vůli šlo vyřešit za deset minut po telefonu, asi někdy ve své kariéře promrhal každý. Zajímavé je i srovnání “kultury reklamací” - Američané podle Vanharovy zkušenosti chápou, že dostanou jen to, co si zaplatí. Na rozdíl od božích stvoření, která se v Černých ovcích rozčilují, že se jim boty za pětistovku rozpadly už po roce a půl a stánkař mezi tím zmizel. (Tyhle reklamační televizní příběhy mi mimochodem připadají půvabné i z hlediska oné ceny lidského času.)

Není to samozřejmě černobílé - Vanharovými firmami probublala řada Američanů, kteří byli vycvičení na průchod přijímacím řízením jak policejní psi na překážkovou dráhu, a v praxi se ukázali jako nepoužitelní; jiní naopak dřou až do úmoru, i když je nadřízený tlačí do týdne dovolené; na Floridě si při podnikání protrpíte srovnatelná byrokratická kolečka jako v Česku. Chleba o dvou kůrkách musíte žvýkat na obou stranách Atlantiku.

Těžko se mi hledá, co bych Podnikání v USA vytknul - na můj cynický vkus je ta kniha příliš optimistická, jenže to asi všechno, co je veselejší než Kingovy romány. Brožura má “jen” 134 stran, ale letos jsem se pro tuto rubriku prokousal několika motivačními bichlemi, které na trojnásobném rozsahu přinesly zlomek rad. Podnikání v USA je ve své stručnosti a polopatizmu sympaticky neamerická kniha. Ať už podnikáte, nebo ne, sežeňte si ji. Nakopne vás.

John Vanhara: Podnikání v USA. Vydalo nakladatelství SnowMouse v roce 2010. 134 stran, 224 Kč

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

filip | 9. 10. 2010 09:48

Kniha je už staršia (John ju písal pred 2 rokmi) a dnes je väčšina tých podnikaní niekde inde. Nedá sa podľa nej posudzovať veľkosť/malosť jeho biznisu. Realitka ukončila činnosť, XYZ Bikes tiež. Za to Shipito je dvojka na trhu preposielania balíkov z USA a zakladanie firiem si drží pozíciu trojky na trhu zakladania firiem v Las Vegas.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Robert-Antonio | 7. 10. 2010 15:01

"V ČR mi vždy připadalo, že nejdříve musíte s někým chodit na pivo, abyste s ním mohli dělat business. "Svatá pravda. Aspoň si už nepřipadám tak divnej, pokud se mi výše zmíněná praxe také dvakrát nezamlouvá.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

zadluzen | 7. 10. 2010 13:18

Knihu jsem nečetl, za to na jeho blogu story o reklamacích kol. IMHO žádný rozdíl mezi povahou američanů a čechů v tomto není. Snad jen my jsme si ještě máme v paměti produkty, které nejsou navrženy s životností na záruční dobu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdeněk | 7. 10. 2010 13:12

No nevím, píšete několik středně velkých firem. Jelikož do obchodu s koly trochu dělám, tak mě to zajímalo, a našel jsem si tu jeho středně velkou firmu s koly. A on si teda objednal kontejner z Číny s jedním modelem kol a potom to přes eshop prodával. To je ta středně velká firma?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Roman | 7. 10. 2010 14:27
reakce na Zdeněk | 7. 10. 2010 13:12

Precti si poradne vsechny prispevky o XYZ bikes. To co pises jsou jenom zacatky tohohle byznysu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kašpárek | 7. 10. 2010 14:22
reakce na Zdeněk | 7. 10. 2010 13:12

Správně tam má být vid nedokonavý: objednává, prodává. Není to tedy drobná živnost, ale taky ne obří byznys.Otázka je, nakolik posuzovat úspěšnost podnikatelů podle toho, jak je jejich byznys "velký" - ona i ta drobná živnost může generovat příjemný tok peněz, naopak velká korporace může prodělávat...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 7. 10. 2010 14:52
reakce na Michal Kašpárek | 7. 10. 2010 14:22

Ale pane Michale, vždyť já vůbec neposuzuji úspěšnost jeho byznysu. Jak jste na to přišel, že se jaksi vysmívám něčemu jako je malá živnost? Já jen četl Váš článek, kde píšete "vybudoval několik středně velkých firem". No a prostě mi ten jeho obchod s koly jako středně velká firma nepřipadá. Což není v žádném případě podnikatelova kritika, či výsměch. Když se podívám dále, zmiňujete jako střední firmu taky realitku. To je ta millionsaver? V realitách se nevyznám, ale když se na millionsaver podívám, tak tam vidím jednu jedinou nemovitost na pronájem. Realitní makléři se tam taky nějak nepředstavují, jak je třeba zvykem u našich realitek apod. To je taky ten Váš středně velký podnik? A ještě jednou zdůrazňuji, že tohoto podnikatele nekritizuji apod. Jen komentuji Váš text.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Lukáš Vlček | 8. 10. 2010 00:43
reakce na Zdeněk | 7. 10. 2010 14:52

XYZ Bikes John založil jako experiment. Nejcenějším na celém podniku je právě to, že John si dal tu práci a postupně na svém blogu popisuje, jak vše řešil a budoval. Je podle mě obrovská škoda, že je v tomto směru spíše soliterem. Jeho postřehy jsou podle mě velmi cenné (když např. jednal s bankami při koupi nového skladu, tak to byla taková kovbojka, že jsem každý den s napětím čekal na nový blog post). Kdyby se u nás našlo více podnikatelů jako on, kteří by blogovali o tom, jak se jim u nás "podniká", tak by to mohlo přinést více užitku, než snaha ČNB o zvýšení finanční gramotnosti obyvatelstva (a pro státní kasu by to bylo i mnohem levnější). Mám však obavy, že se toho nedočkám. Jak rád bych si třeba přečetl o tom, co se honí hlavou panu Jančurovi při boji se státem při rozjezdu žlutých vlaků, nebo jak pan Bernard zavádí nové produkty na trh...Možná stojí za povšimnutí i to, že John občas přijíždí do ČR a pořádá neformální setkání s "komunitou" ;.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

kamil | 9. 10. 2010 10:40
reakce na Lukáš Vlček | 8. 10. 2010 00:43

Tak se naucte srbochorvatsky a treba najdete nejakeho Jugoslavce podnikajiciho v Praze pisiciho blog.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kašpárek | 7. 10. 2010 23:13
reakce na Zdeněk | 7. 10. 2010 14:52

Nevím jak si vede MillionSaver teď, každopádně z knihy vyplývá, že v roce 2001 byla jednou z prvních realitek na trhu, která se orientovala na marketing na internetu a došla tak k úspěchu. Jestli se pak potýkala s problémy, nebo John Vanhara prostě přemístil pozornost jinam, to bohužel netuším.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!