Chcete být dobří? Hledejte skrytou ohavnost

23. 12. 2010

Knihy Hany Librové nejsou jednoduché čtení, ať už obýváte modrou, nebo zelenou planetu. Nechají vás na pochybách, které přesáhnou jejich hlavní motiv: soužití s přírodou. To ale není výtka! Jde o běžný účinek dobré literatury.

Říkal jsem si, že si stojí knihy socioložky Hany Librové připomenout na konci roku už jen proto, že jsou věnovány lidem opouštějícím i s rodinami město a odcházejícím za vesnickým životem šetrným k přírodě. Tedy teoreticky čtení na kuráž pro ty, co míří ve svých předsevzetích kamsi směrem k “tolik nespěchat, míň konzumovat a koukat, aby tu po mě něco zbylo”.

Jenomže 16 a 7 let staré publikace Pestří a zelení a Vlažní a váhaví jsou víc než to. Ukazují, jak se posunulo myšlení lidí, u kterých se z různých důvodů (vždyť jsou pestří) pocit zodpovědnosti za osud světa vyvinul silněji než u ostatních - a taky jak se vlastně změnila česká společnost.

Co nás čeká za 20 let

Librová v roce 1992 vyzpovídala 70 vyznavačů dobrovolné skromnosti, ideálu “nezamýšleně vyplývajícího z orientace člověka k jiným než spotřebním hodnotám.” Tedy povětšinou mladé lidi, romanticky utíkající z měst na venkov, vážně či aspoň platonicky hledající cesty k potravinové i energetické soběstačnosti. Trkla mě nad tím jedna věc: podivíni roku 1992 se stali elitou roku 2010 - jinými slovy, Librová s předstihem popisuje české bobos. Byť jde o různé lidi, myšlenky se nemění.

Jak pestří a zelení ovlivnili českou vyšší a střední třídu - nebo v čem ji aspoň předběhli? Když foodblogger Cuketka před pár dny vyhlašoval největší gastronomické trendy roku 2010, nezapomněl zmínit farmářské trhy a kult lokálních potravin: “Kdyby mi někdo touhle dobou loni řekl, že budeme mít letos v Česku desítky nových farmářských trhů po celé zemi, asi bych si myslel, že blouzní ze supermarketových rajčat. A přesto – bác ho, o rok později, je to tu.”

A tak jsme se my, odrostlí začátkem 90. let na zamražených hranolkách a pizze, letos začali o sobotách potkávat u stánků zemědělců vrtajících se přes týden v hlíně kousek za Prahou nebo Brnem.

Pozvolně se proměňuje i identita muže: “Jeden z výraznějších typů našeho šetření, ekologický aktivista O.S., se rád přiznal, že má ženské záliby - rád vařím, aranžuju květiny, starám se o děti a tak,” píše Librová. Až na aranžování kytek to jsou ale v roce 2010 běžné mužské záliby;  cynicky řečeno, pro ženy to je práce.

Uznávám, že poslední postřeh už zavání tím, že žiju v bublině - ale pozoruju kolem sebe i trend “méně utrácet za věci, více za zážitky”. Ostatně, všechny letos založené slevové servery jsou toho příznakem.

Trochu to taky svádí k myšlence, nakolik budoucí elity docení dnešní outsidery. Proměna deviací na trendy koneckonců nabírá na rychlosti - sdílené kanceláře už stačily okoukat některé principy od komunit squatterů a na šanghajské výstavě EXPO mohli návštěvníci obdivovat český streetart a graffiti vytvořený převážně lidmi ještě nedávno se skrývajícími pod kapucí noci.

Zlo možná zvítězí, ale zkus mu v tom nepomáhat

Druhá kniha, Vlažní a váhaví, povyšuje autorčinu práci na časosběrný dokument, který zachycuje neutuchající odhodlání “prvních pestrých a zelených”, ale taky kompromisy, ke kterým život na vesnici musel vést.

„Automobil měla v roce 1992 asi polovina z pestrých. Po deseti letech mají auto všichni, až na jedinou výjimku. A to i ti, kteří se v roce 1992 o automobilu vyjadřovali s despektem.“ Někteří zjistili, že na kole své rukodělné výrobky na trhy a do galerií prostě neodvezou, dobré důvody pro nákup měli i ostatní. Naopak v Německu přibývá příslušníků městské střední třídy, kteří se bez auta obejdou ne kvůli velkým ideálům, ale prostě proto, že to znamená levnější život bez zdlouhavého hledání parkovacího místa a čekání v kolonách.

Takhle paradoxně může vypadat snaha o život s minimální stopou v mnoha dalších případech. Librová víc než kterýkoliv jiný mně známý zástupce českého zeleného myšlení upozorňuje na fenomén, kterému se říká “skrytá ohavnost výrobků”. Zkrátka: pokud chcete udržet své svědomí čisté jako lilium, zapomeňte na to, že půjdete po myšlenkově nenáročné cestě.

Koupíte si tričko - a svým dílem tak zavdáte důvod k budování nových ropných vrtů. Nekoupíte si tričko - a šičky v Bangladéši budou bez práce. Zakousnete se do masa - ať už byl pašík bio, nebo ne, určitě by radši ještě pár let nořil rypáček do pomejí. Zakousnete se do výrobku ze soji - a přispějete tak k pěstování jednoho z největších likvidátorů deštných pralesů. Moderní energeticky úsporné domy nemají podstřešní prostory a z vrabců a rorýsů tak můžou časem udělat bezdomovce. A tak dál.

Knihy Hany Librové tedy nejsou jednoduché čtení, ať už obýváte modrou, nebo zelenou planetu. Nechají vás na pochybách, které přesáhnou rámec soužití s přírodou - docvakne vám, jaká fuška je nahlédnout pod blyštivý povrch všeho, co považujeme za správné.

Protože před silvestrem vyjde v knižním čtvrtku už jen taková kašpárkovská taškařice, popřejme si do nového roku, ať se nám daří objevovat tu “skrytou ohavnost výrobků” - a samozřejmě taky myšlenek a činů. Pateticky se rozlučme citátem Alexandra Solženicyna, kterým končí také Pestří a zelení: „Je možné, že zlo je nutné a že nakonec zvítězí, ale jednej tak, aby nezvítězilo skrze tebe a s tvojí pomocí.“

Myslete na to nejen, když se rozhodujete mezi vepřovou kotletou a tofu.

Hana Librová: Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Vydala Veronika a Hnutí Duha v roce 1994.

Hana Librová: Vlažní a váhaví. Vyšlo v nakladatelství Doplněk v roce 2003.