Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Desetiletí bílého „i“

| 3. 9. 2009

Lifestylový magazín Economistu Intelligent Life se s mírným předstihem ohlédl za dominantními kulturními trendy prvního desetiletí nového tisíciletí. (Anglojazyčný svět pro první dekádu zavedl novotvar „noughties“. Mám pocit, že čeština se s tím ještě nijak nevypořádala.) Vybraný tým publicistů jmenoval osobní kandidáty na „trendy“ fenomény. Název článku i-Dekáda hovoří jasně o tom, co v odpovědích dominovalo.

Desetiletí bílého „i“

Je dobré si připomenout slova jednoho z vybraných expertů, totiž že toto desetiletí je érou textu, nikoliv obrazu. Alespoň co se komunikace týče. Ano, je tady superúspěšný YouTube, ale jak moc nám vlastně slouží opravdu ke komunikaci? SMS na iPhone, Twitter, komunity na Facebooku a tak dále, tam všude probíhá čilý kontakt pomocí písmenek.

Druhým dominantním tématem byly tašky a kabelky. Podle „módní profesorky“ Louise Wilsonové jsme svědky mánie do luxusních kabel a kabelek, pro které se v angličtině ujal termín „It Bag“ (česky Ta taška?) Souvisí to prý s tím, že oblečení samo se stále více homogenizuje. Čím dál víc lidí nosí maskáče a podobnou vojenskou módu, stejně tak džíny či tenisky „konversky“. Taška či kabelka pak zůstává jakousi poslední baštou individuality či náznaku luxusu.

V čem se naopak poradci nemohou shodnout je, zda je dnešní doba spíše „komunitní“, nebo „individuální“. Ve prospěch komunit hovoří celý fenomén sociálních síťí Web 2.0, naopak publicista Dominic Sandbrook uvádí iPod jako příklad našeho sociálního autismu, ponořování se do vlastního světa odděleného hudbou od okolí.

Světová krize patrně podnítila některé k vyjádření, že typický je současný bezbřehý konzumerismus. Každý chce mít doma obří plazmu, dříve praktická elektronika se dnes mění v luxusní designové produkty. Podle Ekowa Eshuna, uměleckého ředitele londýnského Institutu současného umění, je ikonou kromě iPodu také hybridní vůz Prius od Toyoty.

A samozřejmě nechybí ani fenomén celebrit. „Dříve se hodnotila krása a styl, dnes už stačí samotná sláva,“ tvrdí designér David Collins. Letí také kapuce, jak je přivedl do módy hiphopový styl. „Když jste čtrnáctiletý kluk nucený trávit dny na ulici, kapuce vám dodá sebedůvěru a přinejmenším zezadu můžete vypadat silnější, než doopravdy jste,“ říká novinář Andy Beckett.

Fotograf Tom Hunter si všiml, že současné média jsou plná rozpixelovaných fotografií. Události jsou často zachycovány hledáčky fotoaparátů v mobilních telefonech, nebo jsou fotky získávány z volně přístupných videí – a ty nebývají valné kvality. Zároveň vám ale dodají pocit jakési větší autenticity. Publicistka Tina Brownová má jasno: ikonou doby je chamtivý úsměv Bernieho Madoffa, který jej neopustil ani během soudních přelíčení. A trest vězení na 150 let je symbolem naší frustrace a vzteku vůči všem ostatním jemu podobným, kteří se napakovali na nicnetušících klientech.

Přemýšlím, co bychom označili za kulturní či civilizační ikonu posledního desetiletí v naší zemi. Nehtová studia? Plazmové televize? SMS? Levné čínské kroksy? iPod, stejně jako všude jinde? Podělte se v komentářích, jak to vidíte vy.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

Aleš Müller | 4. 9. 2009 14:55

Ikonou tohoto desetiletí v České republice jsou hypotéky, šmoulí domek za městem, spotřební úvěr, a podivné osoby v politice (Tvrdík, Janoušek, Dalík).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ivan Adamovič | 7. 9. 2009 01:58
reakce na Aleš Müller | 4. 9. 2009 14:55

Bože, kdyby to byla pravda, tak to bychom mohli celé desetiletí raději smazat :))
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Vejvoda | 4. 9. 2009 11:57

Vidím to tak, že pokud bychom skutečně zkoumali celou společnost, pak, bohužel, vítězí původní český televizní seriál. Jedinou úlevou může být, že se, alespoň z mého pohledu, nejedná o kulturní, ale o civilizační ikonu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 4. 9. 2009 14:02
reakce na Josef Vejvoda | 4. 9. 2009 11:57

Zrovna jsem se na to téma bavil u oběda s kamarádem muzikantem, došli jsme k závěru, že tuhle dekádu tady v Česku nic „ikonického“ necharakterizuje. Ovšem ty seriály, to je docela trefa.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 4. 9. 2009 11:15

Pěkný článek. (-;Ten kult kabelek je zajímavý (bohužel s tím nemám osobní zkušenost), ale nikdo přece není nucen nosit maskáče a rifle. Pokud jsem individualista a chci se odlišit, tak je prostě nezahrnu do svého šatníku a je to, ne?Podnětný je i další odstavec, mám totiž pocit, že současná doba je komunitní i individuální zároveň - sedíme sami doma a když máme zájem, tak si povídáme po síti.A co je civilizační ikonou u nás? Já se jednoznačně přikláním k SMS, koneckonců jsme v jejich posílání snad nejaktivnější na světě.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Majer | 3. 9. 2009 21:12

Česká kulturní ikona, pokud bychom zkoumali celou společnost? Možná Michal David. Neuvěřitelné, ale lidi se na něm shodnou. Jedni jeho CD nosí všude s sebou, druhé neruší. Já bych měl být ten, kdo ho nemůže vystát (jeho výstup na Staromáku po Naganu na mě působil jako „parník plovoucí rušnou ulicí“), ale kupodivu mě jeho návrat vůbec netrápí a když ho zaslechnu, nemám problém, přeju mu, ať mu jde byznys. Projekty jako DAMICHI mu můžem závidět. Taková blbost a jednoho by to zajistilo na penzi :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ivan Adamovič | 3. 9. 2009 21:33
reakce na Jan Majer | 3. 9. 2009 21:12

Myslel jsem spíš ikony - věci nebofenomény. David je navíc spíš přes všechen comeback ikona 80. let. Ale taky nic proti, navíc patří ze šoubyznysu k těm chytřejším.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ivan Adamovič
Publicista a novinář původně zaměřený na kulturu. V roce 1995 spoluzaložil a řadu let řídil časopis Živel, působil také v měsíčníku Ikarie, byl šéfredaktorem...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!