Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Desetiletí bílého „i“

| 3. 9. 2009 | Vstoupit do diskuze

Lifestylový magazín Economistu Intelligent Life se s mírným předstihem ohlédl za dominantními kulturními trendy prvního desetiletí nového tisíciletí. (Anglojazyčný svět pro první dekádu zavedl novotvar „noughties“. Mám pocit, že čeština se s tím ještě nijak nevypořádala.) Vybraný tým publicistů jmenoval osobní kandidáty na „trendy“ fenomény. Název článku i-Dekáda hovoří jasně o tom, co v odpovědích dominovalo.

Desetiletí bílého „i“

Je dobré si připomenout slova jednoho z vybraných expertů, totiž že toto desetiletí je érou textu, nikoliv obrazu. Alespoň co se komunikace týče. Ano, je tady superúspěšný YouTube, ale jak moc nám vlastně slouží opravdu ke komunikaci? SMS na iPhone, Twitter, komunity na Facebooku a tak dále, tam všude probíhá čilý kontakt pomocí písmenek.

Druhým dominantním tématem byly tašky a kabelky. Podle „módní profesorky“ Louise Wilsonové jsme svědky mánie do luxusních kabel a kabelek, pro které se v angličtině ujal termín „It Bag“ (česky Ta taška?) Souvisí to prý s tím, že oblečení samo se stále více homogenizuje. Čím dál víc lidí nosí maskáče a podobnou vojenskou módu, stejně tak džíny či tenisky „konversky“. Taška či kabelka pak zůstává jakousi poslední baštou individuality či náznaku luxusu.

V čem se naopak poradci nemohou shodnout je, zda je dnešní doba spíše „komunitní“, nebo „individuální“. Ve prospěch komunit hovoří celý fenomén sociálních síťí Web 2.0, naopak publicista Dominic Sandbrook uvádí iPod jako příklad našeho sociálního autismu, ponořování se do vlastního světa odděleného hudbou od okolí.

Světová krize patrně podnítila některé k vyjádření, že typický je současný bezbřehý konzumerismus. Každý chce mít doma obří plazmu, dříve praktická elektronika se dnes mění v luxusní designové produkty. Podle Ekowa Eshuna, uměleckého ředitele londýnského Institutu současného umění, je ikonou kromě iPodu také hybridní vůz Prius od Toyoty.

A samozřejmě nechybí ani fenomén celebrit. „Dříve se hodnotila krása a styl, dnes už stačí samotná sláva,“ tvrdí designér David Collins. Letí také kapuce, jak je přivedl do módy hiphopový styl. „Když jste čtrnáctiletý kluk nucený trávit dny na ulici, kapuce vám dodá sebedůvěru a přinejmenším zezadu můžete vypadat silnější, než doopravdy jste,“ říká novinář Andy Beckett.

Fotograf Tom Hunter si všiml, že současné média jsou plná rozpixelovaných fotografií. Události jsou často zachycovány hledáčky fotoaparátů v mobilních telefonech, nebo jsou fotky získávány z volně přístupných videí – a ty nebývají valné kvality. Zároveň vám ale dodají pocit jakési větší autenticity. Publicistka Tina Brownová má jasno: ikonou doby je chamtivý úsměv Bernieho Madoffa, který jej neopustil ani během soudních přelíčení. A trest vězení na 150 let je symbolem naší frustrace a vzteku vůči všem ostatním jemu podobným, kteří se napakovali na nicnetušících klientech.

Přemýšlím, co bychom označili za kulturní či civilizační ikonu posledního desetiletí v naší zemi. Nehtová studia? Plazmové televize? SMS? Levné čínské kroksy? iPod, stejně jako všude jinde? Podělte se v komentářích, jak to vidíte vy.

Foto: profimedia.cz

Komentáře

Celkem 7 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK