Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

DUEL: Piráti vs. OSA. Odměna autorům, nebo výpalné?

, | 23. 11. 2016

Příští rok se má za užití muziky platit až o polovinu víc než letos. Jak se dělí peníze vybírané autorskými svazy? Proč platíme preventivně i za prázdné nosiče? V duelu proti sobě stojí pirátský předseda Ivan Bartoš a předseda představenstva OSA Roman Strejček.

DUEL: Piráti vs. OSA. Odměna autorům, nebo výpalné?

Nápad hudebních autorských svazů zvýšit od příštího roku poplatek za veřejné užití hudebního díla, za rádia a televize v provozovnách a podobně skokově až o padesát procent vzbudil letos na značnou pozornost. Lví podíl na tom mají protesty starostů i podnikatelů, zejména tedy hospodských a hoteliérů.

A než pozornost stačila opadnout, byla tu další idea. V Česku se platí poplatek za každé paměťové médium – co kdyby ho někdo použil ke kopírování a užívání hudebního výrobku… Zákon ovšem vznikl v době předsmartphonové. Chytré telefony tedy na seznamu zpoplatněných výrobků nejsou. Protože ale můžou mimo jiné výborně sloužit k uchovávání reprodukci hudby, je možné, že brzy budete mít nový mobil o pár desítek korun dražší.

Streamovaná revoluce

Hudební průmysl stíhá revoluce za revolucí. Sotva se začal nějak sžívat s poměry, které nastolilo snadné kopírování a stahování z webu, už mění pravidla hry streamování. A máme tu další souboj o to, kdo si kolik natrhá z melounů, které v šoubyznysu pořád ještě jsou.

O melouny boj

Nápady na zdražování se líbily také v Dilli, organizaci, která má chránit práva spisovatelů a dramatiků. Ta by chtěla zvednout podobně konstruovaný paušální poplatek za kopírku (zatímco ale u prázdných datových nosičů platí obchodník jednorázově za každý prodaný kus, u kopírek platí provozovatel kopírovacích služeb za stroj a rok). Kromě toho by ráda zvýšila poplatek za půjčování knih z padesátníku na dvě koruny.

Příslušná novela autorského zákona prošla druhým čtením v Poslanecké sněmovně, zákonodárci ji ale ověsili značným množstvím pozměňovacích návrhů, z nichž řada se snaží zvyšování sazebníkových cen zastavit nebo omezit, případně pro ně pro příště stanovit přísnější pravidla.

Plať!

Podnikatel, který v provozovně pouští hudbu, a nedělá to čistě pro svou potřebu, musí platit kolektivnímu správci autorských práv, v Česku organizacím OSA a Intergram. Jinak – pokuty.

Hospoda, holič, obchod... Zadarmo muziku nepustíš. OSA číhá

Je to dobře pochopitelné mimo jiné kvůli tomu, jak velkým plátcem je stát – například Ministerstvo kultury, které platí za veřejné knihovny padesátník za každé vypůjčení knížky. Zdražení na dvě koruny by znamenalo tuto část rozpočtu násobit čtyřmi, z desítek milionů by se rázem staly stovky…

Než se poslanci dostanou ke třetímu čtení, rozhodli jsme se ponouknout k otevřenému střetu nad některými obecnějšími otázkami fungování a vymáhání autorského práva zástupce dvou protilehlých táborů, totiž Pirátské strany a nejznámějšího správce kolektivních práv autorů, Ochranného svazu autorského pro práva k dílům hudebním, známého pod zkratkou OSA.

Piráti do souboje nominovali svého předsedu Ivana Bartoše, proti kterému Ochranný svaz autorský vysílá předsedu svého představenstva Romana Strejčka.

Ivan Bartoš

Ivan Bartoš

Roman Strejček

Roman Strejček

Česko a stahování muziky z internetu: Jak jsme na tom ve srovnání s jinými zeměmi?

+69
+
-

Ivan Bartoš

Je nutné neustále opravovat vylhané PR zájmových organizací. Stahování muziky i filmů je v České republice naprosto legální. Přesto podíl lidí, kteří si audiovizuální díla online kupují, každým rokem rapidně narůstá.

-22
+
-

Roman Strejček

Dnes je nabídka streamovacích služeb a prodeje hudby srovnatelná se zahraničím. iTunes, Spotify a další vycházejí vstříc novému způsobu konzumace hudby mladou generací. Pokud jde o stahování hudby z nelegálních zdrojů, chování Čechů se neliší od chování obyvatel v jiných evropských zemích.


Proč by se v Česku (ne)měly zvyšovat licenční odměny kolektivním správcům autorských děl?

+48
+
-

Ivan Bartoš

Na živnostníky, obce a další se nakládá stále větší břemeno – zákazy, hlášení, EET – a kolektivní správci chtějí na vybíraných poplatcích o polovinu víc. Každý obchodní vztah je založen na férovém vyjednávání o ceně. Tohle je jednostranný diktát kolektivních správců, navíc garantovaný zákonem. Tento systém chceme změnit, cestu ukazuje například YouTube.

-39
+
-

Roman Strejček

Licenční odměny nepatří kolektivním správcům. Každá koruna, která přijde do OSA, je honorářem autora. Vloni jsme vyplatili honoráře víc než 122 tisícům autorů z celého světa. V porovnání se zahraničím byly sazby za práva autorů hudby v Česku historicky podhodnoceny. To ale nelze říci o všech profesích.


Je spravedlivý současný systém dělení výnosů z poplatků za užití hudebních děl mezi interprety?

+46
+
-

Ivan Bartoš

Není. Předseda OSA Strejček v médiích tvrdí, že je OSA transparentní. Veškerá čísla jsou však zkreslená a účelově prezentovaná. Přerozděluje se podle nejhranějších rádiových hitů. Jaké jsou odměny a kdo je dostává, OSA tají. Inkasuje z neživé produkce i za nezastupované autory. Přivlastňuje si odměnu za cizí díla. O spravedlnosti nemůže být řeč.

-31
+
-

Roman Strejček

Jsem přesvědčen, že tvorba autorů, kteří jsou na samém počátku řetězce, je v mnoha segmentech významně podhodnocena. Zcela neadekvátní je dělení výnosů z internetu. Dnes praktikovaný obchodní model streamovacích služeb je zajímavý pro nahrávací společnosti, již méně pro autory a interprety.


Je v kolektivní správě a vymáhání autorských práv vidět za posledních dvacet let nějaký vývoj? Dá se popsat a charakterizovat, jestli k lepšímu, nebo k horšímu?

+35
+
-

Ivan Bartoš

Vývoj je jednoznačně k horšímu. Nároky na výši poplatku rostou a OSA může jejich zvyšování díky svému monopolnímu postavení podporovanému státem svévolně diktovat nebo dokonce vynalézat nové typy poplatků.

-29
+
-

Roman Strejček

Autoři si více váží své tvorby a zajímají se o svá práva. V tom spatřuji významný posun k lepšímu. Počet námi zastupovaných autorů se za necelých deset let téměř zdvojnásobil. Nová směrnice o kolektivní správě jasně definuje povinnosti správců, což, věřím, posílí důvěryhodnost kolektivní správy.


Je správné vybírat poplatky za prázdné nosiče? Existuje statistika, kolik se jich je skutečně využije na kopírování muziky?

+53
+
-

Ivan Bartoš

Správné to určitě není. Piráti se s OSA za nezákonný výběr soudí. Vloni jsme za možnost kopírovat zaplatili 72 milionů korun a příští rok to může být o dalších sto milionů víc. Presumpce viny nemůže platit. Výmluva na zahraniční legislativu je alibismus. Pekařovi za rohlík, který si nekoupím, neplatím jenom proto, že mám pusu.

-50
+
-

Roman Strejček

Dle mého názoru, ano. Studie publikovaná European Union Intellectual Property Office mapující návyky generace ve věku 15–24 let ve 28 zemích Evropské unie potvrzuje, že stahování z nelegálních zdrojů na prázdná média je stále aktuální. 85 procent respondentů cíleně touto formou vyhledává filmy a 56 procent hudbu.


Bere si OSA ze spravovaných peněz na svůj provoz a na odměny svých lidí přiměřenou sumu?

+46
+
-

Ivan Bartoš

Náklady na provoz jsou nehorázné. OSA je ospravedlňuje zpracovanými daty, ale to není měřítko. Z vybrané miliardy jde na provoz 134 milionů, z toho na mzdy 70 milionů, průměrný superhrubý plat je tak kolem 45 tisíc. Za přepisování písniček v excelových tabulkách, řízení převodů peněz mezi bankami a buzeraci živnostníků to není špatné.

-39
+
-

Roman Strejček

Autoři sami kontrolují a schvalují hospodaření OSA. Vzhledem k obsáhlosti agendy a povinnostem OSA plnit standardy kvality definované mezinárodními smlouvami, považuji průměrnou režii OSA 14,72 procenta za přiměřenou. Například vloni prošlo rozúčtováním OSA více jak 1,7 miliardy užití hudebních děl.

Jeden na jednoho

Další duely na Peníze.cz

Kalousek × Babiš kvůli EET

Souboj titánů. O evidenci tržeb a jejím smyslu…

Tříska × Ježek: Znovu do kuponovky? S Klausem?

Tátové kuponové privatizace Dušan Tříska a Tomáš Ježek. Šli by do toho znovu? A s Klausem?

Středula × Dlouhý: Mají zaměstnanci důstojné podmínky?

Za Josefa Středuly se z odborů stala neoficiální vládní strana, říká Vladimír Dlouhý, předseda Hospodářské komory.

Sokol × Hamerský: Právo na důstojnou smrt

Jan Sokol a Milan Hamerský. Kdybyste dovolil, já teď umřu. Eutanazie.

Kubera × Kindl: Zákaz kouření. A všude!

Senátor Jaroslav Kubera pálí jednu od druhé, právník Tomáš Kindl bojuje za právo nečichat cizí kouře.

 

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (5 komentářů)

Petr Vorlíček | 23. 11. 2016 18:37

Pirát je tuším osoba, která si silou přivlastňuje majetek druhých. Tak mi řekněte, kdo je tady ve skutečnosti ten Pirát?!!!
+12
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jaroslav B. Kořínek | 23. 11. 2016 09:12

OK. Co si takhle založit Ochranný svaz vlastníků dveří? Každý, kdo má dveře (jakékoli, šoupačky, vstupní, interiérové, skládací nebo korálkové) může být členem. Svaz se nakýbluje do poslanců, aby schválili zákonnou povinnost všech občanů platit za to, že mají šanci si na moje dveře zaklepat, pokochat se jima a tak.
Šmejdi.
+14
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dalibor Pešek | 23. 11. 2016 08:23

Na Gotta, Bílou a některé další se Češi dívají jako na nedotknutelné ikony. Naopak OSU vnímají jako etalon zla. Připadá mi to poněkud pokrytecké, když právě tyto ikony se nechávají tímto svazem zastupovat a dobrovolně ho tak drží na nohou.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 23. 11. 2016 12:35
reakce na Dalibor Pešek | 23. 11. 2016 08:23

Osobně si myslím, že OSA zpěváky nezastupuje, pokud jsou pouze interprety. V článku 3 stanov OSy se jasně píše, že členy mohou být pouze skladatelé, textaři a hudební nakladatelé.

Velmi zajímavá je část stanov věnovaná dozorčí činnosti - vykonává jí dozorčí rada, která musí být složena pouze z členů OSA, nesmí tam být nikdo nezávislý. Pokud má DR k něčemu výhrady, může její výhrady smést ze stolu další valné shromáždění a to s konečnou platností. Naprosto neuvěřitelná je klauzule 6.9 o tom, že v dozorčí radě nelze přehlasovat aktuálně přítomné zástupce (stačí tedy i jeden) skladatelů.

Pokud italská mafie nebo Cosa Nostra potřebuje vytvořit stanovy, má kde studovat. Co na to slavní bojovníci z Transparency International nebo NKÚ?
+14
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 23. 11. 2016 13:11
reakce na Jan Amos | 23. 11. 2016 12:35

Ano, na výkonné umělce je tu Intergram.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej TůmaOndřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval půlroční studijní pobyt ve Frankfurtu nad Mohanem na Johann Wolfgang Goethe...více o autorovi.
Gabriel PleskaGabriel Pleska
Vystudoval český jazyk a literaturu. Pracoval v literárním časopise a na tiskovém oddělení České pošty, později na volné noze jako korektor a editor. Píše...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!