Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Lubo Smid: Plastové platební karty nemají na trhu místo

| 22. 8. 2015

Firma Luba Smida vyvíjí mimo jiné mobilní aplikace na placení. Proto v druhé části našeho povídání přijde řeč na to, jak budeme za pár let platit, jestli skončí bankovky a mince a jak obejít karetní společnosti s jejich poplatky.

Lubo Smid: Plastové platební karty nemají na trhu místo

Minulý týden jsme se spoluzakladatelem vývojářské společnosti STRV mluvili hlavně o tom, jak se z člověka stává podnikatel a proč se takový mladý podnikatel rozhodne hledat štěstí za velkou louží:

Jedním z důvodů je mimo jiné to, že o zakázkách tam – prý na rozdíl od Česka – rozhoduje jen dosavadní práce firem, ne to, jak nízkou cenu nastřelí ve výběrových řízeních. Dnes si povídáme o nejnovějších trendech v oblasti mobilních aplikací a platebních metod.


Lubo Smid

Lubo Smid

Spoluzakladatel a COO české společnosti STRV vyvíjející mobilní a webové aplikace výhradně pro americké klienty. Před STRV Lubo působil jako webový vývojář na volné noze a studoval na univerzitě v Coventry a na americké Norwich University. Jeho alma mater je však Univerzita Hradec Králové. Aktuálně dělí svůj čas mezi Los Angeles, San Francisco a Prahu. Jeho záliby, kromě nových technologií a start-upů, jsou crossfit a běh. Lubo se snaží vytěžit maximum ze svého života a drží se hesla „living on the edge“.

STRV

Jedna z předních českých technologických společností, která se věnuje vývoji mobilních aplikací. Historie společnosti se začala psát v roce 2004, do poloviny roku 2014 působila na trhu pod názvem uLikeIT. Hlavní cíl firmy, za kterou stojí spoluzakladatelé David Semerád a Lubo Smid, je rapidní růst v USA, kam se vedení společnosti přesunulo roku 2012 a kde v roce 2015 pevně zakotvilo. Hlavní pobočkou je v současné době Los Angeles, další kanceláře se nacházejí v San Francisku a New Yorku. Nejdůležitější část firmy je ovšem pořád v Praze, kde sedí necelá stovka mobilních vývojářů. Ti aplikace pro americké start-upy vyvíjejí, spravují a aktualizují. Strategickým plánem STRV je nadále obsazovat americký trh se zachováním českého vývojářského centra, které se bude v následujících měsících rapidně rozšiřovat. Mezi nejvýznamnějšími mobilní aplikace společnosti STRV, se kterými se může český zákazník setkat, je například Ordr, AAA Auto nebo Fio banka. Na americkém trhu pak STRV vytváří aplikace pro společnosti SparkNetworks, Caviar nebo SpoonRocket.

Liší se uživatelé mobilních aplikací v Česku od těch v Americe nebo západní Evropě?

U nás se lidem nechce za aplikace platit. Zároveň tady používáme trochu jiné typy aplikací. Vždycky trvá hodně dlouho, než k nám nějaký trend doputuje. Ve Státech třeba už dlouho frčí různé sociální aplikace jako třeba Snapchat, ale tady je skoro nikdo nezná. A v podstatě ani Twitter tu není tolik rozšířený. V Česku ho používá hlavně technologická komunita, lidi z šoubyznysu a novináři. V Americe přes něj aktivně komunikuje skoro každý.

U nás se lidem nechce platit nejenom za aplikace, ale obecně ani za obsah na internetu.

Myslím si, že tu lidi mají problém s internetovými platbami. Bojí se na internetu nakupovat kartou a v aplikacích zadávat svoje platební údaje. Pořád tady kolem toho panuje určitý despekt. Na vině jsou i banky. Když se například podívám na svoje zkušenosti z Ameriky, tak tam má klient vždycky pravdu a v případě sporu musí opak prokazovat obchodník. Když zákazník dostane vadné, špatné nebo poškozené zboží a reklamuje to u banky, tak se platba automaticky připisuje zpátky. To samé platí při neautorizovaných platbách, kdy vám někdo okopíruje kartu. Tady musíte naopak z pozice poškozeného všechno složitě dokazovat, peníze dostanete zpátky až po pár týdnech – a to ještě musíte mít štěstí.

Roli ale určitě hraje i to, že v Americe mají všichni kreditní karty. Debetní karty se tam moc nepoužívají. Když pak někdo kartu okopíruje a pokusí se ukrást peníze, tak je v zájmu banky, aby to vyřešila co nejdřív, protože jde de facto o její finance.

Co podle vás bude hlavním impulzem k tomu, že Češi začnou v mnohem větší míře využívat nové platební metody?

Jak už jsem řekl, musí tady nejdřív perfektně fungovat reklamační procesy, kdy bude zákazník automaticky na prvním místě. Další podstatný impulz přijde ve chvíli, až půjde na každém rohu cokoli zaplatit platebními kartami, mobilem nebo třeba chytrými hodinkami. Stále víc se bude prosazovat pohodlnost a jednoduchost při placení. My jsme například spolupracovali na vytváření aplikace Basil, kterou můžete platit v restauraci. Když vám číšník přinese účet, tak na něj už nemusíte čekat s placením, ale stačí naskenovat QR kód a zaplatit přes aplikaci. Je také možné si účet rozdělit s kamarády. A podobných aplikací je spousta. Až se pořádně rozšíří, budou platby mobilem dominovat.

Jedna věc je pohodlnost, jednoduchost a rychlost při objednávání a placení, co ale bezpečnost?

Myslím si, že jde jen o nastavení garance, kterou poskytuje platforma, co zrovna používáte. Třeba PayPal řeší extrémně důsledně každý spor, kdykoli jsem měl při nákupu nějaký problém, tak mi vyšli maximálně vstříc. To samé platí o American Express. Hodně zajímavé to ale bude, až se podaří z platebního procesu vyřadit karetní společnosti. Nebo je alespoň částečně eliminovat.

Tomu se asi společnosti jako Visa nebo MasterCard budou zuby nehty bránit…

Samozřejmě! Budou hrozně bojovat, protože jim půjde o obrovské peníze. V Americe ale už začíná fungovat platební systém, přes který se můžete napojit přímo na banky. Obzvlášť u velkých částek, kde už jsou poplatky za transakci hodně citelné, je to super. V současné době například pracujeme na jedné platformě pro investice do nemovitostí, ve které klient zadá přístup do svého internetového bankovnictví a pak už jen jednotlivé transakce autorizuje. Ušetří se tak za poplatky karetní společnosti. Nesmírně výhodné to bude taky pro obchodníky, kteří konečně budou moci přijímat peníze bezhotovostně, aniž by museli něco odvádět za zprostředkování platby. Myslím si, že platební karty v plastové podobě nemají dlouhodobě na trhu místo. Rozdíl pak bude jen v tom, že člověk zaplatí kartou nahranou v mobilu, nebo přímo přes aplikaci, která mu ušetří poplatky. A je dost možné, že postupem času zvítězí ta druhá, levnější varianta.

České banky rády zdůrazňují, jak moc jsou inovativní a že přinášejí klientům nové technologie. Je to pravda?

Určitě se snaží mnohem víc než před lety. Mají ale ještě co dohánět. Čeští klienti by si rozhodně zasloužili větší inovace. Ale abych byl spravedlivý, když se podívám na americké bankovnictví, tak nevím, jestli zrovna z něj bychom si měli brát příklad. Většina klientů nám ve Státech posílá šek poštou. Lidi tam vnímají bankovní převod jako něco zvláštního.

Kde tedy hledat inspiraci?

Nejdál v inovacích ve finanční oblasti jsou skandinávské země. Tam už dokonce uvažují o tom, že by papírové peníze úplně zrušili.

Cash je král

Je král mrtev?

Kdo měl pakl bankovek, panoval. Dávno to neplatí, pro prsten za milion si s kufříkem do klenotnictví nenakráčíte – hotově nesmíte platit víc než 270 tisíc, prý kvůli praní špinavých peněz. A tím to nekončí, v některých státech se dnes vážně debatuje o úplném zrušení hotovosti. Bude to pohodlné, bezbakteriální – a totálně pod kontrolou. Co si o tom myslí osobnosti ze světa financí?

Takže věříte, že se bankovkami a mincemi přestane v dohledné době platit?

O tom, že fyzické peníze nebudou brzy tak rozšířené, jako jsou nyní, není pochyb. Budoucnost je v přímé směně elektronických peněz. Bankovky i mince budou jednou spíš kuriozita, ale tahle doba přijde ještě za relativně dlouho.

Pojďme ještě zpátky k vašemu byznysu. Když pomineme aplikace ze segmentu doručování jídla a seznamek, jaké další zakázkové projekty se vám povedly?

Už přes rok spolupracujeme na jedné z největších mobilních vzdělávacích platforem na světě. Jde o aplikaci pro studenty, učitele a rodiče, kde spolu můžou přímo komunikovat a mají především přístup k neuvěřitelnému množství potřebných informací. Je to pro nás nesmírně zajímavé, protože pracujeme na programu, který využívají desítky milionů lidí. V současnosti je to jedna z nejstahovanějších aplikací v App Store. Teď je na ní zase práce v plném proudu, protože se blíží nový školní rok.

Kde je budoucnost na trhu mobilních aplikací?

To je milionová otázka! Taky bych to rád věděl.

Ale vážně, myslím si, že se všechno stále víc přesouvá do mobilu. Už nepotřebujete počítač nebo přímé hovory po telefonu. Krásný příklad je objednávání taxíků. Dřív člověk musel volat na dispečink, složitě vysvětlovat, kde se zrovna nachází a pak ještě čekat a nevědět jistě, jestli se řidič náhodou někde nezaseknul. Dneska to všechno vyřídíte několika doteky na displeji chytrého telefonu. A ještě na mapě vidíte, jak se k vám taxík blíží a za jak dlouho dorazí. Budoucnost, alespoň v krátkodobém horizontu několika příštích let, rozhodně vidím v on-demand aplikacích, tedy v aplikacích, které v reálném čase uspokojují vaši potřebu. Lidé si takhle neobjednávají jenom jídlo a taxíky, ale třeba i úklid a opraváře. Svět se stále zrychluje a všichni chtějí řešit svoje potřeby a problémy hned. To je trend dnešní doby, kolem kterého se začíná točit stále víc byznysu. Na tuhle oblast se proto soustředíme a chtěli bychom se tímhle směrem dlouhodobě profilovat.

Vycházející hvězdy byznysu

Začínala v marketingu, pak vymýšlela projekty pro druhé. Nakonec se Katka Mikulková rozhodla pustit do vlastního byznysu. Se sestrou založila Travelove. Službu pro lidi, kteří chtějí od dovolené trochu víc.

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, které by na peníze dosáhly jen ztěžka,“ popisuje Peter Páluš jednu z myšlenek, na které stojí jeho internetový projekt GIVT. Byznys, který myslí i na ostatní.

Uznání odborníků sklidila už za projekt Tramvaj pro Prahu. Známá ale začala být, až když její kolekce erotických pomůcek vyhrála designovou soutěž. Mohla jít pracovat do zahraničí, ale zůstala v Česku a rozjela podnikání, které se netočí jen kolem Venušiných kuliček a vibrátorů.

První boty si vyrobila na hodinách výtvarky. Z těch co se prodávaly, se jí prostě žádné nelíbily. V roce 2012 získala Eliška Kuchtová za svou kolekci bot Simply for Simple Národní cenu za studentský design.

A kde vidíte svou společnost  STRV za deset let?

V naší branži je to hrozně dlouhá doba. My se koukáme maximálně dva tři roky dopředu. Samozřejmě ve firmě vedeme i diskuze ohledně dlouhodobějších cílů, ale teď se musíme soustředit především na aktuální rozvoj firmy. Rádi bychom tu nejdřív vybudovali centrum, které bude lákat vývojářské, designerské a obchodní talenty. Samozřejmě chceme také oddělovat úspěšné projekty jako Ordr nebo Lavendr. Koukáme se ale i po dalších lokalitách, kde bychom mohli zkusit replikovat náš úspěch.

Tady v Česku?

Nejen tady. Díváme se i po Evropě a Jižní Americe. Především to ale chceme pořádně rozjet ve Spojených státech a vybudovat tam super značku.

Napadlo vás někdy, že byste do Ameriky přesunuli i celé vaše vývojářské centrum?

Vytvářet velké vývojářské centrum v Americe by teď asi nedávalo smysl. O vývojářské talenty bychom museli soupeřit s firmami, jako jsou Apple, Google, Twitter, Facebook, LinkedIn a podobně. Navíc bychom tam nemohli přesunout celý tým z Česka, protože zhruba jen třetina uchazečů dostane prostřednictvím loterie pracovní vízum.

Chceme tam ale sestavit malý kompaktní tým, abychom měli plnohodnotnou lokální působnost. V Americe nám zatím stačilo mít pár lidí, kteří se starají o obchod. Teď už budeme počítat i s pár vývojáři, kteří by mohli všechno řešit na místě, kde působí zadavatelé naší práce. Zatím tam budeme střídat čtyři lidi z Prahy. Pronajali jsme si velký byt, ve kterém bude kompletní zázemí.

Naše obrovská výhoda je ale především v tom, že lidem můžeme poskytnout super práci v Česku. Můžou u nás pracovat na globálních projektech, které jsou zajímavé a mají dlouhodobou perspektivu. To je na americkém trhu naše konkurenční výhoda, protože tu máme ve srovnání s Amerikou více talentu za méně peněz. Nedávno jsme nabrali jednoho Albánce, jednoho Itala a dva Francouze. Náš firemní jazyk je v podstatě angličtina. Chceme tady vytvořit vývojářský centrum na světové úrovni.

Češi a mobilní aplikace

V chytrém telefonu průměrného Čecha se vyskytují převážně aplikace, které jsou zdarma. Z průměrných 28 aplikací jsou pouze tři aplikace placené. V mezinárodním srovnání tak Češi šetří na aplikacích více než většina Evropy.

Češi v posledních letech nejvíce stahují aplikaci Facebook Messenger, která je pro nejrozšířenější mobilní platformy iOS a Android zdarma. Češi používající mobilní telefony s operačním systémem Android a iOS mají na výběr z jeden a půl milionu mobilních aplikací.

Kromě sociálních sítí a her využívají Češi aplikace pro účely komunikace, jedná se o aplikace typu Viber či WhatsApp. Rozdíl mezi časem stráveným u sociálních sítí je relativně velký. U komunikačních aplikací tráví méně než čtyři minuty, na sociálních sítích pomalu 11 minut denně. Dále se z pohledu popularity užívání umístily aplikace zaměřené na produktivitu, nakupování a zpravodajství.

Zdroj: průzkum STRV

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

neo | 5. 9. 2015 17:37

vyřadit platební asociace z platebních transakcí je správná cesta. Ale proč zůstávat pouze u nich, nejlépe vyřadit i banky a hlavně stát. Pak se rád vzdám placení kartami, ať už je nahradí rozšíření kryptoměn anebo zlatých slitků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lukas Kubalik | 23. 8. 2015 16:07

Neni nad placeni v hotovosti. Fakt nevim, proc bych mel velkemu bratru sdelovat, kde a za co platim. Kartu pouzivam jen pro platby na internetu, jinak vzdycky vybiram a platim cash
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiris | 23. 8. 2015 11:39

Asi je nějaká statistika, že se Češi bojí platit na Netu kartou. Neznám takové lidi (resp. znám takové, co odmítají vůbec platit kartou). Z mého pohledu je ale problém v dopravě hmotného zboží. Aplikaci, eknihu atd. zaplatím a okamžitě stáhnu, ale doručení jakéhokoli balíčku je problém. Česká pošta nic moc, ale ještě horší zkušenosti mám s kurýrnímu službami. Naposledy jsem si "užil" na přelomu roku, kdy jsem pár týdnů před Vánocemi objednal z UK dárek. Do Vánoc nepřišel, i když ho britský eshop předal Royal Mail včas a poslal mi o tom zprávu. Teprve po Vánocích Britové zjistili, které české kurýrní službě RM balíček předala, já jim zavolal a zjistil, že jho mají hlášený jako nepřevzatý. Prý na mé adrese byli několikrát a nedozvonili se (celý činžák měl rozbité zvonky). Telefon na mě neměli (Britové se po něm neptali, stačil jim fungující email, když napsali, že předali RM, domníval jsem se, že doručí Česká pošta a mobil jsem nevnucoval), tak zase odjeli. Zařizováním okolo doručení jednoho malého balíčku jsem strávil několik hodin. Lepší vyrazit do ulic a koupit něco u pultu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jon | 24. 8. 2015 00:48
reakce na Jiris | 23. 8. 2015 11:39

Lepší méně předpokládat a více promýšlet.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ladislav Strnad | 22. 8. 2015 12:48

Kartu akceptuji a používám. Nechápu proč bych měl pořizovat nějakou miniaplikaci k placení, když nemám kde ji použít (a taky nechci). Můj mobilní telefon umí telefonovat, smskovat, má kalkulačku, budík a stopky. Toť vše. A je tlačítkový. Proč bych si měl ještě pořizovat něco o co nemám zájem a je mi k ničemu?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tonda B. | 22. 8. 2015 20:56
reakce na Ladislav Strnad | 22. 8. 2015 12:48

Tohle ale před pěti lety říkali všichni a teď má většina z nás dotykový smartphone. Spousta starých psů se už nové kousky nenaučí, ale mladí je převálcujou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav Strnad | 23. 8. 2015 06:38
reakce na Tonda B. | 22. 8. 2015 20:56

To je sice možné, že je mladí převálcují. Ale umíte si představit třeba mou tchyni, která špatně vidí a má klasickoj mobil jako já a kvůli placení v obchodě si bude pořizovat dotykáč, na kterej nebude vidět a k ničemu jí nebude? já za chvíli dopadnu taky tak.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vaclav | 23. 8. 2015 07:39
reakce na Ladislav Strnad | 23. 8. 2015 06:38

Jj mate pravdu, stale stejne trapne odsuzovani tech starsich. Navic k cemu mobil, co vydrzi ani ne den, jak budu platit az dojde baterka? Mam taky jeden "chytry". Nebavi me porad se starat o baterku mobilu a kolikrat ho necham i radeji doma.Byl bych rad, aby nam nechavali trochu prostoru a necpali nam svoji stupidni predstavu o svete plnym technickych namozenosti jako jedinou spravnou. Jak smesne a nezrale .... :D
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Kopecký | 24. 8. 2015 15:53
reakce na Vaclav | 23. 8. 2015 07:39

"Dle chuti každého soudruha" :-) - i mobil, co vydrží tak den, den a půl má svá pro a proti, osobně používám oba (starý, tlačítkový, s výdrží přes týden, a druhý, moderní smartphone, s výdrží ani ne 2 dny). Myslím, že jde o to, aby každý měl možnost si zvolit - tradiční staré způsoby: hotovost, při zasílání třeba dobírku, nebo nové "vychytávky" jako platby přes appky, dle toho, co kdy, kde a komu vyhovuje.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej TůmaOndřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval půlroční studijní pobyt ve Frankfurtu nad Mohanem na Johann Wolfgang Goethe...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!