Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

„Jedli jsme tohle a stálo nás to tolik“

| 17. 4. 2015 | Vstoupit do diskuze

Pokud chcete všechny okolo otrávit vyprávěním o jídle, mluvte o něm jako účetní.

„Jedli jsme tohle a stálo nás to tolik“

V páteční příloze Hospodářek skoncovali s klasickými recenzemi restaurací a místo nich už otiskují jenom účtenky s popisky. Koukněte sem nebo sem. Čte se to samozřejmě útrpně, protože se namísto gradujícího zprostředkování gradujícího zážitku od autorů dočkáte jen několika osamocených výkřiků. Kvůli cechu v nadživotní velikosti není na stránce prostor pro vysvětlování ani pro argumenty, takže se popisy exkluzivních jídel omezují na to, že byla „zajímavá“ anebo „chutná a sytá“. Což je hrozná nuda – a nudit je to jediné, co recenzent restaurací nesmí. (Angličtináři si pro srovnání dají Jaya Raynera – a radši ho nebudou číst v místnosti, kde někdo spí.)

Jen kvůli nudě bych si ale nestěžoval. Rubrika Moje účtenka především symbolizuje strašnou věc, která se stravování venku děje: chození do restaurací přestává být oslavou lenosti, bezúčelné smyslnosti a veselé rozmařilosti, a stává se investicí, u které je nutné sledovat návratnost. Tomu sice trochu napomáhají všechny recenze a bedekry: zákonitě se neobejdou bez informace, jestli člověk za večer utratí spíš dvě stovky nebo dva tisíce a jestli to za to vůbec stojí. Moje účtenka ale obrací poměr, v jakém podává informace o nákladech a výnosech kdokoliv, kdo nechce být otravný. Je papírovou verzí maloburžoazního párečku, který o svých zážitcích vypráví pouze různými formami věty „Jedli jsme tohle a stálo nás to tolik.“

Nikdo takové lidi neposlouchá rád. Existuje totiž důvod, proč se točí tolik televizních show o šéfkuchařích a tak málo o účetních: jídlo je sexy, účty ne. V Hospodářkách to nepochopení nabývá bizarních rozměrů, když recenzenti závěrem nabízejí surreálná srovnání s jinými komoditami: „Za cenu jedné větší nádrže benzinu dostanete fantastickou večeři pro dva.“ – „Za stejné peníze koupíte na poslední chvíli dvě letenky na víkend do Paříže.“ – A nejvíc: „Večeře ve dvou vás vyjde stejně jako na tři dny odtažené auto z modré zóny v Praze.“

Anketa

Kolik je podle vás rozumná útrata za večeři pro dva v restauraci?

Pokud někomu přijde normální psát takhle o jídle, může tak rovnou začít mluvit i o sexu: „Jde to i zezadu, ale lubrikant stojí 130 korun a za ty peníze můžete jet vlakem z Prostějova do Přerova a zpátky.“

Poměr kvality a ceny se u volnočasových aktivit paradoxně tolik řeší v době, kdy na ně průměrnému konzumentovi zbývá víc peněz než dřív a případné omyly tím pádem bolí míň. Když otevřete Poláčka, postavy v něm budou řešit výnosy a náklady ve kšeftě, ale ne v nedělním programu, jakkoliv chudý rozpočet na něj měly. Až donedávna nebylo zvykem, že by tak velká část rozhovorů mezi blízkými lidmi připomínala recenze pracovních počítačů.

Moje účtenka, moje výplatnice

Vkrádá se ještě otázka, proč je tak populární mluvit o útratách a tak málo o příjmech. Vím, jaké mí přátelé platí nájmy, kolik dávají za povinné ručení i jak je vyšla dovolená. U nikoho z nich ale ani zhruba netuším, jaký bere plat, čím ho podpořila rodina nebo kolik má naspořeno. Tradiční vysvětlení, proč jsou takové informace tabu, totiž „aby lidi nezáviděli“ neobstojí: závidět se stejně tak dobře dají výdaje. (A občas utrácíme právě proto, aby nám ostatní záviděli.)

Poměr ceny a výkonu je příjemné hodnotit, jen dokud jde o výkony někoho jiného. Větu „Za stejné peníze jako vás si firma může taky najmout tři cvičené medvědy a prvních pár týdnů by si toho nikdo nemusel všimnout,“ nechce slyšet nikdo. Škoda. Trh s gurmánskými zážitky je dík přemnoženým foodies transparentní až až, trh s prací maličko. Rubrika Moje výplatnice by byla mnohem poučnější čtení než „Moje účtenka.“

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 8 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK