Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bude nás víc, zachráníme ekonomiku

Chvíli se zdálo, že bouřlivý rozvoj webových služeb se uklidnil. Z Facebooku se stal nemilovaný, ale respektovaný standard sociální sítě a Čína už stačila okopírovat většinu internetu. To všechno změnil trend hromadného nakupování a slevový server Groupon.

Celý příběh začíná v Číně kolem roku 2005: společnost se překotně modernizuje a prudký rozvoj internetu se setkává s rychlým nárůstem sebevědomí Číňanů. V jiných společnostech by možná tahle kombinace vyvolala politické nepokoje, ale podnikaví Číňané si svou energii vybíjejí jinak: přes internet vytvářejí nákupní komanda, která společně bojují za množstevní slevy. Obsazují vybrané obchody a prostřednictvím svého vůdce smlouvají o ceně. Vidět takové komando v akci je zvláštní zážitek – připomíná politickou demonstraci, říznutou divadlem v pustém koloritu tržnice (podívejte se na video).

Zdroj: Group shopping tuangou from Marketplace on Vimeo.

 

Pro davy, bojující o slevu, se brzy vžilo označení tchuan-kou (v pinyin přepisu tuangou), překládané jako hromadné nakupování. Právě na této tradici vzápětí vyrostla první generace slevových webů: jejich provozovatelé sami domlouvají slevu s obchodníky, tu pak nabízejí na svých stránkách. Pokud se sejde dost lidí, kteří mají o slevu zájem, zajdou si nakoupit bez nějakého velkého demonstrování. Zajímavé je, že „pravé“ tchuan-kou, punkové a organické, funguje paralelně s nimi. Číňany demonstrace za lepší cenu prostě baví.

První a nejúspěšnější západní kopie čínských slevových webů se objevila v roce 2008. V listopadu vznikl slevový web s názvem Groupon.

Punk‘s not that!

Po dvou letech od založení vydělává Groupon podle odhadů dvě miliardy dolarů ročně a nedávná šestimiliardová nabídka od Googlu z něj udělala nejrychleji rostoucí americkou firmu všech dob.

Zakladatel Grouponu Andrew Mason ukazuje, že i v době ekonomické krize lze žít americký sen. Byl by to přesně ten prototyp hrdiny, který Spojené státy milují, kdyby za ním stály roky dřiny a neúspěchů. Jenže Mason měl spíš štěstí, podobně jako Mark Zuckerberg s Facebookem.

„Do nějakých pětadvaceti jsem si myslel, že ze mě bude rockový hudebník. Ne že bych chtěl být nějaká hvězda, spíš součást kontrakultury.“ Dnes je Masonovi devětadvacet a je z něj dost mainstreamový miliardář. Jeho příběh je půvabně archetypální: pankáč, který je proti (prostě proti), nejprve chce založit web, který je taky proti. Chce na něm ukazovat politické zázemí autorů, kteří píšou články o citlivých tématech, jako je třeba válka v Iráku.

Nakonec sežene peníze a web realizuje, ale jde už o trochu něco jiného. Server ThePoint, založený v listopadu 2007, spojuje lidi, kteří mají chuť se angažovat. Třeba takhle: tisícovka lidí, ochotných darovat miliony dolarů, podepíše petici na podporu řešení epidemie AIDS v Africe. Ovšem pod podmínkou, že se Bono, frontman kapely U2, stáhne z veřejného života. Webu si všimnou média i velcí investoři. A pankáč už není pankáč. „Došlo mi, že je jen otázka času, než budu mít svou čtyřsetmilionovou firmu a dostanu velké peníze,“ říká Mason a zakládá Groupon..

Groupon je dokonalé dítě Masonova byznysového přerodu. Stroj na peníze, natřený perfektním lakem. Na první pohled se tváří otevřeně, přátelsky a chlapácky, ale vnímavě; je komunikativní a visí na rtech svým klientům; zaměstnancům nabízí příjemnější pracovní prostředí než Google a Yahoo dohromady; uvádí, že 98 procent obchodů, které Groupon využily, se radostně vrací a zkoušejí to znova – a tak dále. „Bereme vážně svou práci, ale ne sebe,“ podtrhuje ideál anonymní zaměstnanec Grouponu.

Jakmile ale zabrousíte jen kousíček pod povrch, zjistíte, že pod skvělým nátěrem je to trošku nahnilé. Podle několika studií (tady a tady) se ve skutečnosti 30 až 40 procent firem spálilo a s Grouponem už nechtějí mít nic společného. A jiný anonymní zaměstnanec ve stejné anketě popisuje, jak se inovativní a příjemný Groupon změnil na agresivní firmu po vzoru čínského hurákapitalismu, kde neexistuje komunikace a nehraje se na nic kromě peněz. Groupon k tomu využívá všechny možné i nemožné metody, nejnověji vymyslel vlastní svátek (Grouponicus), kdy naděluje postavička v podobě ptáka s hadím ocasem (Groupo™, the Bargain Bird™). Takový konzumnější Santa Claus.

Slevy s hadím ocasem

Groupon, slevový server s hadím ocasem, rychle roste. Důvod jeho úspěchu tkví v samotném principu služby – jde o klasickou win-win situaci. V tomto případě je těch winů dokonce několik: spokojený může být prodejce, zákazník i zprostředkující web. V řetězu je ale dost peněz i pro další hráče, třeba agregátory slev napříč všemi možnými slevovými servery. Poražení jsou jedině ti, kdo se celého systému neúčastní.

Groupon roste nejen do velikosti, ale i do šířky. Během posledního roku expandoval do 28 zemí světa, včetně Číny a Ruska. Ideální podmínky má paradoxně i díky krizi a globální atmosféře šetření.

Při rozšiřování prakticky neustále naráží na svou největší slabinu, snadno okopírovatelný princip. Tam, kde se Groupon dosud neusadil, dnes existují desítky jeho kopií – často přesné kopie grafiky, fontu i barevnosti. Podle webu Forbesu má ve Spojených státech přes dvě stovky kopií, celosvětově to má být něco kolem pěti set. Těm číslům se mi nechce věřit, stačí se podívat na situaci u nás. V Česku dnes existuje víc než stovka slevových serverů a stále vznikají další.

Českému prostředí jsem se snažil vyhnout, ale když už jsem se k němu dostal, neodpustím si krátkou poznámku: tuzemský trh se slevami dnes nejvíc ze všeho připomíná rozrytou zahrádku strýčka Pompa. Všichni sázejí to stejné – stejky, pivo, lístky do fitcentra nebo sauny – a čekají, jestli něco vzejde. Je jen otázka času, než se trh alias strýček Pompo naštve a nechá na zahrádce tři čtyři nejpilnější pěstitele stejků.

Pistolníci s Grouponem v rukávu

Ještě letos na jaře se cena Grouponu odhadovala na 1,35 miliardy dolarů. Pak se začaly vést různé řeči: V říjnu prý chtělo Groupon koupit Yahoo (za tři až čtyři miliardy dolarů), před dvěma týdny zase Google (za 2,5 miliardy). Před pár dny obletěla svět zpráva, že Google byl ještě mnohem štědřejší (šest miliard). Internetový kauf roku se nicméně nekonal – Groupon šestimiliardovou nabídku překvapivě odmítl a nechal všemocného giganta fascinovaně civět do prázdna.

Andrew Mason má totiž opravdu štěstí. Groupon se objevil v době, kdy webové mocnosti bojují o ovládnutí lokálních trhů. Google, Facebook, Yahoo, Microsoft a další hráči, kteří doteď soupeřili na globální úrovni nebo úrovni států, se snaží přizpůsobit své služby drobnějším celkům. Hledají cestičky, jak si urvat svůj díl z byznysu na úrovni měst, čtvrtí a ulic. Na jednom bojišti se střetávají služby Facebook Places, Google Places, geolokační sociální sítě Foursquare a Gowalla, Microsoft se snaží zapojit Bing Maps atd. Hráčů je spousta a mít v ruce Groupon by pro každého z nich znamenalo obrovskou výhodu.

Groupon se ale rozhodl zůstat sám sebou. Co to pro něj znamená? Za prvé, náročné manévrování mezi Googlem a těmi ostatními. Z Grouponu se teď musí stát obr první kategorie, pokud chce ustát jejich tlak. Trh s hromadným nakupováním se bude rychle měnit, budou se objevovat noví konkurenti, integrující prvky sociální sítě, s velkým kapitálem i novými postupy. Grupon se jim bude muset přizpůsobit, a přitom si zachovat tvář.

Za druhé, musí se vyrovnat s lokální konkurencí, která poroste obrovským tempem. Cokoliv Groupon vytvoří, budou jeho kopie do několika týdnů implementovat. Lokální trhy jsou nasycené a slevové servery začínají mít mezinárodní ambice.

A za třetí, Andrew Mason se v dohledné době nestane rockerem.

Foto: profimedia.cz

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK