Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Neurorestart: Předražené hrnce pro váš mozek

Jiří Vokáč Čmolík je šarlatán a firma Inner Winner výdělečná sekta.

Na Šmejdech jsem nepochopil jednu věc: jak se někomu může to odírání důchodců na nákupních zájezdech vyplatit. Musíte jim vypravit autobus, vytopit kulturák, usmažit řízky, šest hodin do nich mlít jak blbí a pak jste stejně celí říční, když si nějaká důvěřivá babka koupí pár kastrolů a vy nemusíte s plnou dodávkou zpátky.

Proto smekněme před Jiřím Vokáčem Čmolíkem, jednatelem a jediným společníkem firmy Inner Winner. Světový „transformační expert“ vzal tenhle obchodní model z devadesátých let a oblékl ho do digitálního kabátku. Hipsterský guru se obejde bez auta, stačí mu mikrofon a webkamera. Namísto nádobí totiž prodává přes internet pod značkou Neurorestart „transformační videa“ (Neurorestart.cz) a „rezonanční nahrávky“ (Neurorestart.com), které vám za čtyři, respektive šestnáct tisíc trvale přepíšou „programy v mozku“, takže budete šťastnější, zdravější a bohatší.

Prý.

Neurorestart je totiž jen pavědecký magnet na peníze důvěřivých lidí, jehož reálnou účinnost na lidský mozek Vokáč Čmolík není schopný důvěryhodně doložit. Těch 2200 nešťastníků, kteří jsou podle transformačního experta v placeném on-line programu, se chytlo na stejné manipulativní techniky jako účastníci nákupních zájezdů:

Máte Problém, o kterém jste doteď nevěděli. Naštěstí je tu Řešení, o jakém se vám nesnilo

Poslechněte si tu hrůzu: dno vašeho hrnce neakumuluje dostatek tepla a navíc musíte jídlo připravovat na tuku. NA TUKU! Div, že ještě nejste mrtví. Pořiďte si jedinečnou sadu nádobí a zachráníte zdraví celé rodiny. Dřív, než bude pozdě.

Taky jste nejspíš doteď nevěděli, že ve vašem mozku běží „špatné programy“, které vás brzdí. „Cyklí se vám smyčky,“ neumíte aktivovat centra štěstí a úspěchu, nejste pány svého života. Jediná klika je, že Neurorestart šíří „vědění, které bylo po celá tisíciletí privilegiem 1 % lidí vládnoucích vrstev.“

Tohle řešení je Vědecké

Stejně jako drahé hrnce, i Neurorestart přichází s nálepkou vědecké revoluce. Vokáč Čmolík ale nikde nenabízí jediný ověřitelný důkaz, že nahrávky či videa prodávaná pod hlavičkou Neurorestartu fungují. S kritickým vědeckým myšlením se to zkrátka nesmí přepálit. Hlavní je, že na Neurorestartu pracovali zahraniční „vědci“, jako je britský homeopat Peter Chappell, „bývalý výzkumný inženýr v leteckém průmyslu a oblasti internetových technologií“.

Zajímalo mě, z jakých zdrojů získal sám Vokáč Čmolík svoje výjimečné znalosti epigenetiky – tedy proměn organismů pod vnějšími vlivy. Mailová odpověď nepřekvapila, na univerzitě to nebylo: „Čerpám informace díky svému členství v Asociaci transformačních leaderů a v Neuroleadership Insitutu.“

Žádost o doložení nějakého nezávislého experimentu vyústila ve frašku: „V současné době děláme klinické studie Neurorestart transformačních nahrávek, výsledky budou k dispozici na podzim roku 2013. Zveřejnili jsme experiment s nahrávkami Neurorestart z funkční magnetické rezonance v dubnu 2012 a máme k dispozici studii na padesáti špičkových managerech v období roku 2011–2012.“

Zveřejněným experimentem se myslí dvouminutové video bez jakýchkoliv dat nebo popisu metodologie a zmíněnou „studii k dispozici“ mi Vokáč Čmolík odmítl poslat: „Studii jsme zatím nezveřejnili, chystáme se na to společně s klinickými studiemi.“

Poprosil jsem tedy o jakýkoliv jiný materiál srovnávající účinky Neurorestartu s placebem, jak to dělají opravdoví vědci: „Ano, takový experiment proběhl na fMRI [funkční magnetická rezonance, pozn. red.] a píše se o něm v mé knize ve 21. kapitole, bohužel teď není nikdo k dispozici, kdo by vám to poslal.“

Skrytá reklama svede divy

Všudypřítomné vágní přesvědčování o jakýchsi blíže neurčitých skvělých výsledcích Neurorestartu má jasnou příčinu: štědrý partnerský program. Za každého nového pána nebo paní na výplach dostanete od Vokáčovy Čmolíkovy firmy Inner Winner 500 až 2500 korun. Vokáč Čmolík, společník společnosti, je tedy váženým hostem podlézavých podcastů a Neurorestart vděčným tématem naprosto nekritických blogů. Podívejte se na první stránku v Googlu:

Infekce Neurorestartu

Z webů milionovacesta.cz, clovek20.cz, radek-karban.cz, michalikova.cz a svobodna-vule.cz vedou na stránku Neurorestartu partnerské odkazy, na což provozovatelé nijak neupozorňují.

Reklamace? Ne tak rychle

Kdyby se ve vás po zaplacení probudilo semínko skepse, může být pozdě. Úvodní stránka on-line programu s transformačními videi slibuje: „Pokud byste vy sami takovou změnu v životě neprožili a do 21. 6. 2013 zjistíte, že vám trénink neslouží, vrátíme vám všechny peníze zpět. Bez otázek.“ Třítýdenní program ale při objednávce v posledním možném termínu (6. 6.) končí až 27. června, tedy šest dní po konci lhůty pro vrácení, což není hned zřejmé.

Komplikace na vás čekají i při reklamaci rezonančních nahrávek. Formulář se vyptává hned na několik irelevantních věcí, mimo jiné vyžaduje „kontakt na osobu, která o vašem poslechu osobních rezonančních nahrávek ví.“ Po svých zákaznících chce Inner Winner větší transparentnost, než sama firma nabízí jim.

Pokud si potřebujete do mozku něco zapsat, pak dvě slovíčka: šarlatán a sekta

Jiří Vokáč Čmolík nezveřejnil jediný důvěryhodný důkaz o tom, že jeho drahý program Neurorestart, ať už se bavíme o rezonančních nahrávkách nebo transformačním videu, funguje lépe než placebo. Zaštiťuje se vědou, ale ignoruje vědeckou metodu opakovatelných experimentů. Omílá obecné, těžko potvrditelné nebo vyvratitelné bláboly o zdraví a úspěchu. To jsou poznávací znaky šarlatánů.

Jeho podnik Inner Winner slibuje „tajné vědění“ a zázračné změny výměnou za desetitisíce korun, a to bez solidních záruk a ověřitelných výsledků. Marketing se točí kolem charismatického guru, a pokud budete chtít vycouvat, narazíte na překážky. Takové instituci se říká sekta.

Devadesátá léta snad nikdy neskončí.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 17 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Vanda Kopřivová | 14. 6. 2013 14:50

Článek pan Kašpárka se mi líbí, byť v některých termínech na můj vkus přehání - proč hned šarlatán a sekta? Pan Vokáč zkrátka ovládá moderní způsoby prodeje a ovlivňování. S těmito dovednostmi je možné najít zákazníky na ledasco - stačí aby se nechali ovlivnit, uvěřili, objednali a hlavně zaplatili.

Mně osobně překvapuje, že v době, kdy je relativně slušný přístup k informacím, toho uživatelé internetu (hlavní to cílová skupina infoproduktářů...) málo využívají. Nevím, zda jejich mozky náhodou opravdu nepotřebují nějaký neurorestart, aby se jim zaplo kritické myšlení :-).

Takže to, že se pan Kašpárek pídil po studii, o které pan Vokáč zhusta mluví, a paní v komentářích níže se po "neurovědci&quo t;Vokáčovi sháněla v Ústřední vojenské nemocnici, je mi velmi sympatické. Kdo by chtěl ještě více ke kořenům, může zcela jistě napsat i otci celé myšlenky leteckému konstruktérovi/homeopatovi Peterovi Chappellovi.

Ale na druhou stranu, těch cca 5000 Kč není zas tak moc za zkušenost. Školné ve škole života je mnohdy mnohem vyšší. Pokud budou zákazníci vnitřně přesvědčeni, že jim to něco přinese, tak jejich vírou neotřese ani absence (vědeckých) důkazů. Osobně si myslím, že poslouchání (pro mne již ohraných) motivačních pouček (trénink Neurestart online) či poslech relaxační hudby (rezonančních nahrávek a autogenního tréninku) není nijak škodlivý. Je na rozhodnutí každého člověka, zda koupí, zda si ekvivalent opatří jiným způsobem či zda spolehne na sebe svůj mozek - či jak se dříve říkalo na zdravý selský rozum. Jak s těmi hrnci - někdo má drahé "s příběhem o životě věčném" - svém i těch hrnců, někdo běžné nádobí z obchoďáku. Průměrně funkční je asi oboje.

S panem Čmolíkem souhlasím v tom, že je hodně majitelů, ale málo skutečných použivatelů mozku. Na lidské naivitě a ochotě "skákat na špek" se odpradávna vydělává nejvíc :-).

To, co pan Čmolík utržil, není jeho výdělek - odečtěte daně, náklady, provize affiliate partnerům... Ale i tak, nutno přiznat, že se to v tomto rozsahu nepovede kdekomu. Odvážný (zde synonymum pro drzý :-)) je tento pán nadstandardně, ale i tak si myslím, že vystoupit na kongresu skutečných odborníků - neurovědců by si se svými mnohými domněnkami netroufl.

Mnohem horší mi přijde, žese budou dál šířit mnohé domněnky/polopravdy/bludy o mozku a fungování těla či světa... Plno lidí do těchto projektů vstupuje proto, že jim vedle vlastního rozvoje přijde zajímavé "vědomosti" ;poskytovat dál za účelem vlastní obživy. A svým potenciálním zvídavým klientům budou odpovídat, že to říká "neurovědec&quo t;Čmolík a podobně manipulovat, zda opravdu chtějí ustrnout v jhu Matrixu? Nebýt kormidelníky svého vlastního života? V situaci, v níž "vypadá za troubu" se nikdo necítí moc dobře, že?

Koučů, transformačních průvodců, aktivátorů osobního rozvoje a podobných poskytovatelů služeb je dnes na každém rohu/webu. To je opravdu tolik lidí úplně bezradných? Já že bych spíš potřebovala někoho, kdo mi spraví boty :-). O radu, že se mám transformovat, více vydělávat, staré boty zahodit a koupit nové, nestojím :-).

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK