Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Anketa: Jak si vybrat ojeté auto? Nekupujte si nablýskanou lež!

Hledáte auto z druhé ruky a máte strach, že naletíte podvodníkům? Oslovili jsme motoristické odborníky, aby vám poradili, na co si při výběru ojetiny dávat pozor.

Vybrat si dobré ojeté auto je v dnešní době kumšt. I když je nabídka poměrně široká, neskočit na lep podvodníkům není zas tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Podle statistik společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie motorových vozidel, má totiž přes čtyřicet procent (!) všech ojetých automobilů stočené kilometry na tachoměru. Často se také můžeme setkat s tím, že je auto opravované po nehodě, a prodejce ho přitom prezentuje jako nebouraný vůz. Ještě větší problém pak může nastat, když si nezjistíte původ a skutečného majitele vozidla a koupíte si kradené auto, které vám může následně zabaveno policií. A prý se už ani nijak zvlášť nevyplatí nechat si dovézt auto z Německa. I tam totiž neustále přibývá podvodů a prohlídka technického stavu vozidla je vzhledem ke vzdálenosti složitější.

Najeté kilometry nejsou všechno

Problém se stočenými kilometry na tachometru se v nejbližší době asi jen tak nevyřeší. Poslanci totiž nejsou schopni či ochotni odhlasovat, aby bylo pozměňování tachometru či nabízení softwaru na přetáčení klasifikováno jako trestný čin. Těžko tak můžeme očekávat, že tato podvodná činnost sama od sebe zmizí. Odborníci se však shodují na tom, že „umělé omlazení“ automobilu se dá poznat i podle řady jiných znaků. Navíc ani neplatí, že auto s nižším nájezdem je automaticky lepší než to, které má najetou mnohem větší porci kilometrů. Rozhodně se proto vyplatí vyrazit na prohlídku auta s nějakým automechanikem, který může už letmým prozkoumáním vozu odhalit množství skrytých vad, kterých by si laik nikdy nevšiml.

Co pro správný výběr ojetého automobilu doporučí oslovení experti? Na co bychom neměli za žádnou cenu zapomenout a čemu bychom naopak neměli přikládat velkou důležitost?

Vojtěch DobešVojtěch Dobeš

novinář, Autíčkář.cz

Neustále slýchám stesky na to, že většina aut na českém trhu má stočené tachometry, a úvahy nad tím, jak takové auto rozeznat a vyhnout se mu. Metod je mnoho, ale jedinou spolehlivou cestou je důkladně prověřit nejen servisní knížku, ale především skutečnou historii vozu. To je ale možné obvykle jen u relativně nových automobilů, starší vozy s poctivě vedenými záznamy najdete jen zřídka. I v takovém případě však existuje jednoduché, byť pro někoho možná šokující řešení. Neřešte nájezd, a především netrvejte na jeho absurdně nízké hodnotě. Chcete deset let starý dieselový kombík, ale nehodláte se smířit s představou, že má najeto víc než 150 tisíc kilometrů? Pak se místo toho smiřte s tím, že vám bude prodána krásná a nablýskaná lež. Jen málokdo si pořídí naftové auto na roční nájezd menší než 30 tisíc kilometrů, naopak velmi mnoho lidí urazí ročně ještě větší porce. Prosté kupecké počty a zdravý rozum nám tedy jasně říkají, že naprostá většina aut vyrovnaných v bazarech s nájezdem 120 tisíc kilometrů má ve skutečnosti přinejmenším jednou tolik. U moderních aut není nájezd 300 nebo 400 tisíc kilometrů ničím mimořádným, leckteré auto se bez problémů dostane i k půl milionu. Takže nehodnoťte auta podle nájezdu, ale podle jejich skutečného stavu. A s klidným svědomím si kupte zachovalé auto se „čtvrtmilionem na budíku“ – alespoň nebudete podporovat podvodníky. A budete vědět, na čem jste. Zatímco „leštěnka“ se 120 tisíci stojící opodál za sebou může mít deset objezdů planety Země.

Jindřich HradeckýJindřich Hradecký

motoristický expert

Největší potíž u ojetých aut vidím v umělém omlazování vozidel, obzvlášť oblíbené je přetáčení tachometrů. Podle statistik jím na českém trhu trpí dvě ojetiny z pěti. A stav se spíš zhoršuje – technika, která to dokáže, je totiž dostupnější čím dál víc lidem, které takový podvod láká. Nejčastěji se s ním setkáváme u aut dovážených ze zahraničí, takže bych poradil vybírat spíš doma. Auta ostatně za poslední roky hodně zlevnila a dovážet ojetiny z Německa se už cenově nevyplatí tak jako dřív, navíc je s tím spojeno dost papírování. Líbí se mi třeba poslední móda prodeje ojetých aut přímo u autorizovaných dealerů. Tyto vozy mají zřejmou historii, jsou často z ukončených leasingů a s přetáčením se u nich setkáte zřídka. Pokud sháníte jinde, byl bych obezřetný k údajům v servisní knížce, i tady se dnes falšuje jedna báseň. Lepší je zjistit si údaje o najetých kilometrech na STK, kde vůz absolvoval poslední dvě kontroly. A nejlepší je vzít si s sebou ke koupi odborníka, který skutečné opotřebení vozu odhalí. Při prvním pohledu si určitě všímejte detailů: ošlapané pedály, ohmataný volant či hlavice řadicí páky prozradí o stáří auta kolikrát mnohem víc než počitadlo ujetých kilometrů.

Aleš ZichAleš Zich

odborný poradce při prověrkách ojetin před koupí, Auto AZ Consulting

V praxi při prověřování ojetých automobilů před koupí zaznamenáváme po mnoho let četný výskyt rizikových nabídek u většiny prodejců. Chyby kupujících při koupi ojetiny se pak nepříjemně projeví v podobě vysokých výdajů na opravy. Nevýhodné či přímo podvodně zmanipulované nabídce se lze vyhnout například právě využitím služby poradenství při nákupu ojetých vozidel. Většinu důležitých skutečností o stavu vozidla totiž laik při běžné prohlídce nezjistí. Nejčastější chybou je tzv. „syndrom okamžitého nákupu“. Obchodníci s ojetinami mají velmi dobře zvládnutou psychologii prodeje. Vědí, jak nenápadně zatlačit, abyste se unáhleně rozhodli ke koupi. Chladná hlava a přítomnost nezávislé osoby je proto velmi důležitá. Je zásadní prověřit všechny skutečnosti, které prodávající o automobilu uvádí, a posoudit jeho aktuální technický stav.

Velmi důležitá je zkušební jízda. Většina kupujících, kteří si nezajistí přítomnost odborníka, již zde často chybuje. Omezí se na dobrý dojem z řízení vozidla bez ohledu na jeho technický stav. To se může značně prodražit. Prověrka odborníkem totiž začíná již při startování studeného motoru, pokračuje důkladnou testovací jízdou, pečlivou prohlídkou všech částí karoserie a prohlídkou podvozku vozidla. Převážná většina kupujících si automobil zespodu bohužel vůbec neprohlédne. Tato prohlídka přitom odhalí, zda se zasahovalo do nosných částí karoserie, v jakém stavu jsou nápravy nebo je-li případný únik oleje běžným projevem stáří automobilu a počtu ujetých kilometrů, nebo již nepřijatelným problémem. Stejně důležitá je i kontrola všech identifikátorů vozidla, tedy VIN kódu, homologačního štítku a dostupné dokumentace k vozidlu včetně servisní knížky. Ty se poměrně často falšují či manipulují. Dle našich zkušeností vykazuje v současnosti mnoho ojetin závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nemá šanci dozvědět.

Milan HladíkMilan Hladík

vedoucí Zákaznického centra Škoda Auto a programu Škoda Plus

Samotnou koupi začněte jednoznačně kontrolou dokladů. Nechejte si předložit veškeré doklady k vozidlu a porovnejte je se skutečností. Především překontrolujte VIN kód. Abyste se nestali obětí například leasingového podvodu, ověřte si, zda na vybraný vůz nejsou žádná práva cizích osob vázána. Pokud kupujete vůz třeba přes inzerát, nikdy se zcela nevyhnete riziku, že se jedná o vůz kradený. Vždy zjistěte původ automobilu z technického průkazu. Pokud je vůz individuálně dovezený z ciziny, zvyšuje se pravděpodobnost toho, že jde nejen o opravené nabourané vozidlo, ale i riziko koupě kradeného vozu. Proto je vhodnější kupovat ojeté vozy, které byly jako nové prodány v Česku. Důležité je prověřit si historii vozu kontrolou servisní knížky a zjistit, jak o něj předchozí majitel pečoval. Pokud vám nebude předložena, je to signál, že něco není v pořádku. U ojetého vozu je reálné riziko, že byl bouraný. Po každé závažnější nehodě však zůstanou stopy. Jednou z metod je měření hloubky laku speciálním diagnostickým přístrojem. Při laickém zkoumání vozu sledujte spáry mezi jednotlivými komponenty na karosérii a odstíny laku. Pečlivě sledujte místa, která často podléhají korozi – prahy, blatníky, páté dveře.

Dále si prohlédněte interiér automobilu. Znečištěný interiér je vizitkou nedostatku péče. Ohmataný volant nebo příliš ošlapané pedály zase prozradí, jak moc byl automobil používán a zda tachometr nebyl náhodou přetočený. Samozřejmě má význam vůz zvednout a zkontrolovat podvozek. Zaměřte se na korozi podlahy a výfuku, olejové netěsnosti a nerovnoměrně sjeté pneumatiky. Mnohé zjistíte i při předváděcí jízdě, která by měla být samozřejmostí. Sledujte při ní, zda automobil drží stopu, jak se chová v zatáčkách, zda brzdí souměrně a jaký má motor zvuk. Závěrem je potřeba dodat, že je bezpodmínečně nutné mít řádně sepsanou kupní smlouvu. Jen smlouva je totiž zárukou, že se v případě potíží domůžete svých práv.

Zbyněk VeselýZbyněk Veselý

předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA

Nákup ojetiny vyžaduje znalost triků a opatrnost při výběru prodejce. Sdružení SOVA registruje značný nárůst stížností na podvody s ojetými vozy, z nichž vyplývá řada problémů, na které je nutno při koupi auta z druhé ruky myslet. Množí se případy prodejů vozů zatížených exekucemi, zástavami, leasingem či vozů prodávaných na základě plné moci bez vědomí majitele, nebo importů s nezaplacenou daní z přidané hodnoty. Je proto nutné požadovat po prodejcích potvrzení, že vůz podobným právním problémem zatížen není, a nakupovat pouze tam, kde garantují vrácení peněz, pokud se nějaká právní komplikace objeví.

Dalším rizikem je koupě vozu v komisi či od jednotlivce. Velmi často se jedná o vozy s pochybným původem, prodávané takzvanými bílými koňmi. Následně zákazník téměř nemá šanci takové auto reklamovat. Stejně tak je třeba mít se na pozoru při koupi vozu nabízeného prostředníkem na základě plné moci. Množí se případy, kdy prostředníci vozy prodávají, ale původním majitelům za ně neplatí. Auto se pak stává majetkem pocházejícím z trestné činnosti a hrozí jeho zabavení policií. Proto je dobré nakupovat ve větších bazarech, které jsou vlastníky vozu, a ne jen zprostředkovateli prodeje.

Nákupy vozů ze zahraničí dnes už zdaleka nejsou tak výhodné, mimo jiné proto, že se zde objevuje stále více podvodů. Někteří dovozci se specializují na nákup vozů od velkých aukčních domů bez DPH. Tuto DPH by následně měli zaplatit po dovozu do Česka. Mnoho z nich to však nedělá. Novým majitelům vozů pak hrozí problémy s finančním úřadem, dokonce až zabavení vozu. Důsledně se proto ptejte dovozců ojetých vozů, zda DPH za auta platí.

Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK