Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

| 10. 2. 2012

Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

Komentáře napsané kvůli tomu, že si autor udělal bebínko, obvykle působí jako potměšilý pokus o pomstu. Za mými pěti nápady, jak vymyslet dálniční známku znovu a jinak, tedy nehledejte nehet, který jsem si ulomil při marném pokusu odstranit tu loňskou z auta vymrazeného na minus dvacet. Známky jsem neměl rád už před tím.

Dokazují totiž, jak málo fantazie české vlády vždycky měly. A jak jim jsou, hlavně té poslední, ukradené vedlejší dopady regulací.

Ptejme se po základním problému – a hledejme nejchytřejší způsoby, jak jej vyřešit

Položme si nejdrzejší otázku ze všech: „Proč?“ Přece abychom mohli stavět dálnice a udržovat je sjízdné, zaťukáte si na čelo. Jenže i v tom se musíme pošťourat dalším: „Proč?“ – Přece proto, aby se po Česku díky kvalitní dálniční síti jezdilo rychle, plynule a aby tranzitní doprava nezpůsobovala migrény a astma lidem ve městech.

Potud asi panuje shoda jako v kanceláři Víta Bárty pět minut po rozdání obálek. Jenomže co když cíl – auta fičící plynule, bez překážek a co nejdál od lidí – můžeme naplnit i jinak? A v některých místech dokonce hned?

1. Nezpoplatňujme dálnice, ale vjezdy do měst

Zdá se vám to paradoxní, platit za něco zrovna ve chvíli, kdy to nevyužíváte? Snad. Ale na zdravotní péči přece také odvedete nejvíc peněz v těch měsících, kdy zrovna nestůněte.

Známky a mýtné obecně ze své povahy tlačí především sváteční motoristy k tomu, aby víc využívali městské průtahy a čadili druhým pod okny. Zpoplatněme patnácti stovkami ročně nebo i dráž, vjezd do širších center krajských měst a historických jader menších městeček. Na dálnice tak stát získá stejně peněz, ne-li víc. A pomůže to „obecní pastvině“, která právě zažívá svou malou tragédii: úzkým městským ulicím.

Jak absurdní účinky má nedávné zrušení bezplatných úseků, to je vidět třeba na vesnicích přiléhajících k Brnu – kolony aut se štrůdlí Heršpicemi, zatímco za políčkem se leskne osiřelá dálnice.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Ale ano. Abyste v Německu mohli vjet do center měst, potřebujete zelenou známku za pět euro, dosvědčující nízké emise vašeho auta. Zato dálnice jsou nezpoplatněné.

2. Nebo nabídněme řidičům známky na konkrétní úseky

Z Plzně, Hradce, Liberce a Brna do Prahy, mezi Olomoucí a Ostravou, na městské okruhy. Nemělo by to ani o jednu nevýhodu víc oproti časově omezeným kuponům: ano, někteří řidiči by možná nekoupili známku za 1500, jiní by ale přispěli alespoň pár stovkami. Jen by se zas o něco víc ulevilo „starým“ cestám a vesnicím na tazích.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Nejspíš mohlo. Museli bychom to na rok zkusit, abychom to zjistili.

3. A ještě líp: známka pro Centropu za 2000 korun

Vídeň, Brno a Bratislava jsou vrcholy (z velké části) dálničního trojúhelníku o stranách 135, 132 a 80 kilometrů. Na ploše o málo větší, než je Praha-Plzeň-Budějovice, tak potřebujete tři různé známky.

Snad nejsem sám, komu přijde krátkodobá známka za korunu na kilometr při jednodenní cestě za nákupy nebo prací moc – a několikanásobně dražší roční kupony do obou zahraničních se mu stále nevyplatí.

Dohodnou se někdy tři vlády na spolupráci? Dokud budu muset na R52 a D2 pokaždé zastavovat a i na několikrát poptávat na benzinkách známku, řeči o Evropě bez hranic mě budou rozpalovat.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Ale ano, vyzkoušet to můžete na mostu Svinesund, spojujícím Norsko a Švédsko. Oba státy jej postavily společně a dělí se o mýtné.

4. Zkusme to bez lepení

Když auto poznáte podle unikátní dopravní značky, proč ještě kazit řidiči výhled mnohem hůř rozeznatelným kouskem celuloidu?

Zaplatíte kartou po internetu, platebním příkazem, na poště nebo klidně i na benzince jako doteď – a dálniční policisté si v databance snadno ověří, zda se nevezete načerno. Úniků informací není třeba se bát, nedozvěděli byste se z nich o nic víc než dnes při pohledu na přední sklo cizího auta.

Báječně by to fungovalo i pro krátkodobé známky nebo kupony na jednotlivé úseky – ty současné štípance by přece dalekohledem stejně nerozeznal ani cvičený policejní ostříž.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Kdo někdy pohodlně projel Maďarsko, ví.

5. A když už nic jiného, ať platnost známek končí v teplejších měsících

Nejmenší možný vstřícný krok, pořád bych ho ale docenil jako milý vzkaz od státu: „Hele, lidi, záleží nám na tom, aby se veřejné služby dobře používaly. Víme, že ne každý má garáž a horkovzdušnou pistoli. Posuneme přelepování do března nebo dubna, děkovat nemusíte.“

Nechci být velký škarohlíd, ale tenhle bod je jediný ze všech pěti, který by určitě neznamenal ani korunu navíc do betonových fondů. A to by asi vážně nemohlo nikdy fungovat.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (4 komentáře)

Petr Kocur | 10. 2. 2012 13:06

Jsem stále víc přesvědčen, že současná situace v EU, ale i USA, vyhovuje mocenským elitám, které jí už dlouhá léta plánovitě, systematicky a sofistikovaně dláždí cestu. Svoboda je poznaná nutnost. Ekonomická nutnost nás vede k neustálému odevzdávání dalších a dalších dílů svobody, autonomie, odpovědnosti. Vzdáváme se, a teď myslím demokratickou většinu, vlastně rádi. Protože za to dostáváme cukrátko v podobě sociálního státu, v němž se o nás postarají ti druzí (hodný stát, hodný Brusel). Možná, že postupně dospějeme zase až do stádia Brežněvovského socialismus, kdy bude mít většina chuť to změnit. Nebude pozdě?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Kocur | 10. 2. 2012 16:39
reakce na Petr Kocur | 10. 2. 2012 13:06

Můj komentář se vztahoval k předchozímu článku o fiskální unii, omlouvám se.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr S | 10. 2. 2012 11:35

K bodu číslo 4: taky mi přijde zoufalé, když už zvolili míto přes brány a ne přes GPS, že zůstávají tak nevyužité. Vždyť kolik práce by dalo kontrolovat rychlost projížděných vozidel? Nebo kontrolovat SPZ proti databázi ukradených vozidel?

Ale takových věcí je víc. Proč se třeba nedá platit bankovním převodem kupón za hromadnou dopravu? Ostatně nikdy jsem nepochopil, proč to není prostá plastiková kartička s fotkou a čarovým/QR kódem pro přístup do databáze. Seznam platných kódů (nepřetržitě na dálku aktualizovaný) by pak měli revizoři. Jednoduchou úvahou dostaneme, kolik by se ušetřilo (výrobní náklady na plast. kartičku max 10Kč oproti současným 1000Kč, přístroj pro revizory by mohl být obyčejný mobil s příslušným softwarem za max 15000Kč).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Passinger | 10. 2. 2012 08:34

Bod číslo tři je něco o čem sním už několik let! Zvlášť v oblasti Brno-Vídeň-Bratislava by to bylo velmi vhodné. Přesně taková forma integrace má smysl. Pravda, nebylo by to výhodné pro Ruzyni - najednou by Schwechat a nízkonakladovky v Bratislavě byli zase o něco blíž...
BTW. Lidi z Brna jezdí do Vídně nejen do Albertiny a na nákupy, ale dokonce proto aby si zajezdili na "inlajnech" ;- to je zase dobrá pecka pro radnici v Brně a její cyklo/brusle stezku, která vede přes silnice bez přechodů :)

Bod 5 taky supr.

Jednička OK, ale jen pokud budou ve městech parkovací domy (protože ty chybí a takto by to byl další krok k vylidnění center měst ve prospěch nakupních center mimo).

Dvojka to zesložiťuje a u čtverky je problém, že se oprávnění používatdálnici nedá zkonrolovat "za jízdy", takže by to znamenalo více nezaplacených jízd na dálníci a také více zastavení řidičů ze strany policie.

Takže za mě - děkuju za článek (zejména bod číslo 3) a celkově podporuji 2,5/5 vašich nárhu :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!