Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

A kdo platí všechny ty pobočky, Tomáši?

| 10. 2. 2011

Reklamám na Českou spořitelnu se nedá utéct. A také se – aspoň podle těch reklam – nedá utéct jejím pobočkám. Jsou na každém rohu, vedou do nich každé třetí dveře. Kolikpak asi provoz těch domů stojí? Kdo ho platí? A nejsou zbytečné?

A kdo platí všechny ty pobočky, Tomáši?

Reklama České spořitelny nás už pár měsíců "masíruje" na internetu, v tisku i televizi. Spořitelna se postará se doslova o každého Čecha - včetně Petra Čecha, kterého v Chelsea platí tak špatně, že si musí pořídit hypotéku. Dokážou si také poradit s předčasně vyspělou holčičkou, která místo problémů ve vztazích mezi Barbie a Kenem řeší už v raném školním věku důchod. A určitě jste narazili i na chudáka Tomáše, který pracuje v České spořitelně a ráno nemůže trefit doté správné pobočky, protože jich je po tom světě zkrátka rozeseto příliš.

Zdroj: YouTube

Je největší trouba Tomáš?

Jednoho dne se možná Tomáš mezi všemi těmi pobočkami ztratí a bídně zajde hlady někdy v zadní uličce u popelnic. Zemře ale za správnou věc: čím víc poboček mají klienti k dispozici, tím přece lépe pro ně, tím jsou služby dostupnější a oni šťastnější. Zatím ho ale ještě každý den vídáme v televizi, zatím žije - a tak se nemusíme držet pravidla, že o mrtvých jen dobře. Takže si to můžeme povědět na rovinu: Tomáš je trouba, co netrefí do práce. Jenže já mám vážné podezření, že není jediný trouba v tomhle příběhu...

Nač totiž lidé dneska vlastně potřebují pobočky? Schválně, kolikrát jste za poslední rok byli na pobočce své banky? A proč? Ze své pětileté praxe vím, že klienti chodí na pobočku banky průměrně jednou ročně, a to převážně kvůli novým občanským průkazům, změně telefonu, ztrátě platební karty, nebo dokonce jenom kvůli tomu, že jim z banky zavolají, že je potřeba obnovit podpisový vzor. V době elektronického bankovnictví už zkrátka veliká část klientů v podstatě nemá k návštěvám poboček bankovních ústavů objektivní důvod. Klienti na pobočky nechodí - a tak Tomáš celou pracovní dobu nacvičuje hod buřinkou a batohem na cíl.

Zdroj: YouTube

Co se týká poboček, víc většinou znamená - víc. Pobočky a jejich chod stojí spoustu peněz. Čím víc poboček, tím víc peněz. Je to jednoduchá matematika, kterou má banka samozřejmě v malíčku - a asi proto v září roku 2010 proběhla v České spořitelně výrazná změna sazebníkupoplatků:výhradně směrem vzhůru. Všechny poplatky, které se týkají úkonů spojených s pobočkovými operacemi, šly razantně nahoru. Např.: výběr hotovosti na přepážce - dnes 65 Kč (dřív 15-45 Kč), změna/zrušení trvalého příkazu - 55 Kč (dřív 30 Kč)apod. Ve skutečnosti se Česká spořitelna snaží, aby se klienti tolik propagované husté síti jejích poboček hleděli vyhnout. A ještě si za ni nechá dobře zaplatit.

Češi jsou držáci

Na rozdíl od Tomáše v práci skutečně pracuji a relaxačním aktivitám spojeným s nácvikem postřehu a přesnosti (a střídmou konzumací škodlivin) se věnuji až ve večerních hodinách a v zařízeních k tomu určených. Chodím si zkrátka občas zahrát kulečník. Jednak si u toho člověk odpočine, jednak si pěkně popovídá a občas taky něco vyslechne. Při jedné z nedávných partií seděla nedaleko našeho stolu skupinka lidí, kteří se bavili o bankách a poplatcích. Nejstarší a nejhlasitější diskutující byl horlivým zastáncem České spořitelny. Jeho mladší spolusedící se mu snažili vysvětlit své názory na banky, u kterých mají vedené své účty, a důvody, proč je tomu tak. Jenže na toho žádné argumenty neplatily, závěrem je všechny smetl se stolu prohlásiv, že"je tam každej, tak proč bych chodil jinam".

A to je podle mě hlavní důvod, proč Česká spořitelna zůstává bankou s největší klientskou základnou. Češi jsou držáci, bojí se změn obecně, natožpak změny banky. Než by se probírali argumenty, že by jim jinde třeba bylo líp, raději je shodí pod stůl. Natož aby něco zařizovali... Ostatně sousedovic Máňa je tam taky, i strejda Richard, a to je študovanej člověk, ten si to ohlídá, dokonce i ten fotbalista v tankistický helmě je u nich. Česká spořitelna je prostě ideálníbanka pro - Čechy. Zůstane největší, protože je největší.

Samozřejmě jsou možné i jiné scénáře. Podle jednoho z nich se něco v národní povaze změní a přijde exodus. A nebo si - i když je to snad ještě míň pravděpodobné - ta masa klientů řekne, že když je ta banka ta veliká, určitě by i pro ně mohla taky někde najít aspoň menší výhody a udělat něco navíc.

Autor je poradcem společnosti Partners

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Jiří Prášil | 13. 2. 2011 13:51

Půjdu si asi do ČS spočítat jaký bych měl důchod dnes a nechám si poradit kolik bych si měl ještě šetřit, abych se měl v důchodu tak jako teď.To je opravdová masáž. Malá holčička je fajn a velmi bystrá, hned se zapojila do problematiky, bude z ní ekonomka.Ještě, že je český národ tak vzdělaný. Reklamy jsou dnes opravdu vtipné a hned si nechám sjednat stavební spoření, protože dostanu značkový batoh a to se přece vyplatí :o)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Moravec | 13. 2. 2011 09:33

Já bych si dovolil téma článku rozdělit do dvou rovin. První z nich je aktuální všudypřítomná série reklam s Tomášem a spol., druhá pak obchodní stratedie banky jako takové.

Co se týče reklamní kampaně, až na verzi s holčičkou a důchody, kterou beru jako podpásovku a proto ji bytostně nesnáším, je to kampaň vydařená a bezpochyby funkční. Česká spořitelna si dokázala udělat legraci sama ze sebe, což u kolosů jejího formátu nebývá zvykem. Podle mě dlouho takhle povedenou reklamní kampaň neměla a tady bych se jí zastal.

Ohledně obchdoní strategie jsme poněkud jinde. Česká spořitelna je moloch s obrovskou setrvačností. Zatímco na jednom místě tlačí na nákladovou složku jak jen to jde, jinde nehorázně plýtvá. Ostatní banky vedou tvrdý konkurenční boj, zatímco ČS jakoby stojí opodál a s obří reklamní kampaní drží svůj původní směr a doufá, že její klienty konkurence nezajímá. Jenže pravověrní postupně vymírají a banka by si měla urychleně hledat strategii jak zaujmout mladou klientelu, která není až tak loajální jako ta stará. Zatím k tomu má stále velký prostor, ale času ubývá. Česká spořitelna je něco jako General Motors. Obrovský kolos, který se ze své schizofrenie vzpamatuje až ve chvíli kdy bude na kolenou...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Pašingr | 13. 2. 2011 11:41
reakce na Martin Moravec | 13. 2. 2011 09:33

Klienty bych nedělil na staré a mladé, ale na pružné a nepružné.Ty nepružné ještě na ty, kterým o těch "pár drobných" nejde a na ty, kteří by sice rádi ušetřili, ale nevyznají se ve složitých cenících.
Naštěstí firmy neposuzuji podle jejich reklam, jinak bych asi neměl dobré mínění o firmě, která zaměstná takové hlupáky jako je reklamní Tomáš a jeho šéfová. Z těch reklam jsem si zapamatoval, že Tomáš zalévá umělé květiny a chodí ke kadeřnici, ale o jaké produkty šlo, to jsem si ani nepostřehl.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Moravec | 13. 2. 2011 12:23
reakce na František Pašingr | 13. 2. 2011 11:41

Budiž, je celkem jedno jak jednotlivé skupiny pojmenujeme. Problém je v tom, že produkty ČS v aktuální podobě viditelně nenabízejí nic, co by oslovilo větší množství nových klientů. Dlouhodobě budovaný image jistoty a stability sám o sobě horko těžko udrží stávající.

Mám rád reklamy vtipné, hravé, kde není produkt středobodem dění a v hlavě jejího konzumenta zůstává především povědomí o značce. Takové ty třicetisekundové mikropříběhy s komickým podtextem. Přesně na tomhle duchu přitom reklamní kampaň ČS stojí. Ano, Tomáš je v nich za hlupáka, který svými chybami pobaví okolí. Ale podle mě je to vítané osvěžení oproti vševědoucím specialistům na cokoli z jiných reklam. I když i ti občas dokáží notně rozesmát. Když mě jistý odborník v TV před časem s vážnou tváří vyzýval, abych si zubní pastu "vetřel na citlivé místo", zuby mě opravdu nenapadly...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Pašingr | 10. 2. 2011 23:08

I Česká spořitelna má jednu službu zdarma. Moje žena si nechává posílat mzdu na spořitelní knížku. Je to zcela bez poplatků. Jednou za měsíc, když jde kolem nakoupit, si peníze vyzvedne (opět bez poplatků). Víc od banky neočekává.
Ještě by mohla být vděčná hojným klientům této banky, že jí svými poplatky vydržují pobočku nedaleko obchodu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Moravec | 13. 2. 2011 11:15
reakce na František Pašingr | 10. 2. 2011 23:08

Služeb zdarma by se našlo víc. Například osobní účet u ČS není zase tak velký problém provozovat zdarma (www.programvyhod.cz). Jenže ČS se tím nejen nijak nechlubí, ale naopak se již vyjádřila ve smyslu, že pokud bude tuto službu využívat víc klientů než uzná za vhodné, nebude váhat ji omezit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vladislav Kalina | 10. 2. 2011 20:23

Neviděl jsem žádnou z těch v článku zmíněných reklam, ale dneska mě v rádiu rozesmála reklama na podnikatelský účet České spořitelny. Nějaká paní tam entuziasticky vyprávěla, že díky tomu že má podnikatelský účet u ČS, tak si může sestavit účet přesně podle potřeb a proto platí jen za to co opravdu potřebuje... musel jsem si stejně nadšeně říct, že díky tomu že mám podnikatelský účet u jiné banky, neplatím nic a ještě jsem ušetřen starostí s jakýmsi sestavováním účtu :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

PavelB | 10. 2. 2011 18:11

Dobrý den
Pene redaktore, při čtení článku jsem si připomněl čím jsem nedávno procházel. Jinak máte naprostou pravdu a vyše uvedené skutečnosti by sil idé mněli uvědomit za co, kde a komu platíme zbytečné peníze. Ale co se mohu divit lidem, když mně to trvalo neuvěřitelných 24 roků. U České spořitelny jsem mněl ůčet od první výplaty takzvané " Sporožíro". Roky letí až náhle je tu procitnutí. Do konce roku 2010 nám Spořitelna vedla 4 ůčty kde jme na poplatcích měsíčně zaplatily cca 5000,- Kč. Jen škoda, že nás to nenapadlo dříve, že je možné aby vše fungovalo a třeba jen s poplatkem 200,- Kč.
Jedno je jisté Česká spořitelna od nás již nedostane ani korunu.
Jinak díky za ten článek je potřebné aby se lidem otevřely oči.
Omlouvám se za gramatiku nejsem čech
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!