Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak nás obelhávají výrobci potravin?

Kdo je rozladěn, když zakoupí balení jogurtového mléka, přičemž vzápětí shledá, že je naplněné jen asi tak ze čtyř pětin, měl by si zvyknout - takových případů nejspíše bude přibývat.

I tak se totiž projeví nynější růst cen surovin a potravin na světových trzích. Potravinářské firmy se budou snažit zachovat velikost balení, zachovají i cenu, ovšem uberou na produktu, jímž ono balení naplní. Statistici sice cenovou inflaci daného výrobku registrovat nebudou, vzestupu se však dočká hladina spotřebitelova rozladění.

Dobrý den, spotřebiteli

V Americe se to ostatně již děje. Při přetrvávající poměrně vysoké nezaměstnanosti a rostoucích cenách surovin si tam potravinářské firmy ze spotřebitelů dělají dobrý den ještě jinak - nejen že ubírají na množství produktu při zachování velikosti balení, nýbrž dokonce neznatelně zmenšují samotná balení. "Spotřebitelé jsou obecně citlivější na změnu ceny než na změnu množství," objasňuje v listu New York Times John Gourville, profesor marketingu z Harvard Business School. Výrobci se ale snaží balení zmenšit pokud možno jen nepatrně tak, aby zákazník nic nezpozoroval. Pro případ, že by si všiml, jsou nová, menší balení pro jistotu opatřena nápisy zpravujícími třeba o tom, že nyní jde o ekologicky šetrnější obal. Menší, ale šetrný, to beru, má si zřejmě říci spotřebitel.

Jenže právě mánie "ekologické šetrnosti" stojí v pozadí růstu cen potravin. Vlády po celém světě již několik let dotacemi masivně podporují biopaliva, a tak jsou zemědělské plodiny, které by mohly uživit stamiliony lidí, páleny v motorech automobilů. Na výrobu etanolu se přitom spotřebuje o sedmdesát procent více energie, než toto palivo obsahuje. Pro samou kukuřici na výrobu etanolu není místo pro ostatní plodiny (i přesto, že se kvůli tomu rozsáhle kácejí pralesy, že se devastuje příroda), které tak zdražují.

Opravdu k nevíře!

PS: Jak nyní rostou ceny v amerických restauracích. Viz průběžný monitoring "food kritika" agentury Bloomberg News.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Týden

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda je ekonomický konzultant a autor populární i odborné ekonomické literatury. Věnuje se filozofii a metodologii ekonomické vědy, publikuje například v žurnálu Politická ekonomie. Spolupracoval s časopisem Týden... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK