Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tomáš Prouza: ČNB? Česká národní bezzubá!

| 18. 7. 2011

Je hezké, že v ČNB existuje odbor ochrany spotřebitele. Jen je škoda, že je v podstatě neviditelný a nikdo neví, k čemu vlastně je. Prostoru pro aktivitu má přitom víc než dost.

Tomáš Prouza: ČNB? Česká národní bezzubá!

Z dnešního rozhovoru s Markétou Svatošovou se zdá, že se věci mění k lepšímu. Když si před necelými třemi lety stěžovala jedna klientka na firmu, která ji se životní pojistkou nechala podepsat i směnku na první dva roky pojistného, odpověděl jí odbor ochrany spotřebitele, že jde o praktiku, která není v rozporu se zákonem, a že se tedy věcí nebude dále zabývat. Buďme tedy rádi, že aspoň v této oblasti změnila ČNB názor.

Jenže tím seznam pozitiv v podstatě končí. Chlubit se šarádou na téma Poštovní spořitelna je smutné, protože v tomto případě místo ochrany spotřebitele šlo spíše o snahu nalézt bič, pomocí kterého pár jedinců mohlo prosadit svůj názor, pro nějž příliš opory v zákoně nebylo. A pokud těmito dvěma případy výčet úspěchů odboru ochrany spotřebitele končí, je to hodně smutná statistika.

Ochráncem z donucení

Velkou částí rozhovoru se nese mantra „my bychom rádi, ale nemůžeme“. Přitom kdyby ČNB chtěla, mohla se již dávno domluvit s ministerstvem financí na změně zákona, aby dostala do ruky mocnější nástroje. Nic takového se ale nikdy nestalo, protože pak by ČNB přibylo práce – a je přece pohodlnější mít práce málo a vymlouvat se na špatnou legislativu. To ovšem není chyba řadových pracovníků ČNB, kteří se snaží pohybovat se v předem daném prostředí, jde spíše o institucionální nechuť vrchních představitelů ČNB věnovat se opravdové ochraně spotřebitele.

ČNB totiž dostala do vínku ochranu spotřebitele „násilím“ a v podstatě proti své vůli, navíc podivně polovičatým způsobem (což ostatně zmiňuje i Markéta Svatošová v dnešním rozhovoru s odkazem na různé spotřebitelské pravomoci ČNB v různých oblastech finančního trhu). Proto nikdy ochrana spotřebitele nedostala v ČNB dostatečný prostor ani zdroje a centrální banka se ani nesnažila udělat ve svých pravomocích pořádek a začít hrát opravdu účinnou roli při ochraně spotřebitele.

Tři pravidla pro účinnou obranu spotřebitele

Co především ČNB chybí? Zejména dostatečné pravomoci a odvaha. Pravomoci bohužel nikdy nechtěla, řadu změn na trhu by ale mohla prosadit i bez nich. Stačilo by být mnohem důraznější ve veřejném vystupování, nahlas říkat, co se ČNB nelíbí, a vysvětlovat proč. Rozumné firmy jsou obvykle schopny změnit své chování – a ty nerozumné by měla umět ČNB rychle dostat z trhu.

Často by stačilo na ně upozornit média, která by se už o rozšíření dané informace mezi lidi postarala. Jenže k takovému postupu je potřeba odvaha jít do konfliktu – a konfliktům se ČNB vždycky vyhýbala (i když obvykle se konfliktům vyhýbala i druhá strana, zejména většina bank raději změní své plány, než aby šla do sporu s regulátorem – i v případech, kdy už je postup ČNB za hranicí jejích zákonných pravomocí). A jsme zase zpátky u pohodlí – místo toho, aby ČNB spolupracovala s médii, která chtějí informovat o pochybných a agresivních praktikách, je jednodušší se schovat za fráze o mlčenlivosti o probíhajících řízeních.

Zkušenosti ze světa ale ukazují, že pokud má být ochrana spotřebitele skutečně efektivní, musí plnit tři kritéria:

  • pokrývat celý trh stejnými pravidly, aby neexistovaly skuliny
  • jasně a nahlas říkat, jaké praktiky už jsou za hranou, a tvrdě je trestat
  • jmenovat ty, kteří pravidla překračují, a důrazně před nimi varovat

ČNB bohužel ani jedno z těchto kritérií neplní. A zdá se, že ani nemá zájem, což je pro oběti finančních žraloků obrovská škoda.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (1 komentář)

Libor Kosour | 18. 7. 2011 13:57

Dovolim si tipnout, ze dalsi dil bude to same o CTÚ.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš ProuzaTomáš Prouza
Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!