Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kafka internetovým podnikatelem: jak podivné regulace omezují služby

| 5. 8. 2011 | Vstoupit do diskuze

Že je podnikání na internetu snadné? Český úředník ruku v ruce s tím bruselským dělají vše pro to, aby dál nebylo.

Kafka internetovým podnikatelem: jak podivné regulace omezují služby

Maastrichtská putyka, dvě ráno, 7. únor 1992. Helmut haleká: „Už žádné hranice!“ a John na to: „Společný trh pro všechny!“ a François škytne: „Napište to tam radši všechno, ráno si nebude nikdo nic pamatovat, sacrebleu.“

Střih. Brusel, někdy v současnosti. Dva úředníci zapředeni v hovor: „Hele, ten internet, to je věc.“ – „Vím, lidem ohromně usnadňuje podnikání.“ – dramatická pauza – „Tak to pojďme napravit. Jo a na záchodě zase došla Maastrichtská smlouva.“ Škodolibý smích.

Služby v EU roku 2011: drobní živnostníci, radši nevystrkujte nos za hranice

Jak udělat z živnostníka plátce DPH, podnikatele s několikanásobnou administrativou? Pokud možno co nejnápadněji, třeba tím, že poskytne službu firmě sídlící v jiné zemi Evropské unie. Nebo od ní službu přijme. První leden letošního i loňského roku v tomhle přinesly taková zpřísnění, že bariéru prakticky nelze efektivně obejít.

Stáhněte si placený software z Německa. Bum. Poskytněte konzultaci slovenské společnosti. Bum. Přeložte něco pro Poláky. Bum. Klient může sídlit klidně přes kopec. V unii s papírově jedním trhem to ale znamená zásadnější následky, než kdybyste fakturovali čtyři sta kilometrů přes celé Česko.

Lakonicky to glosovala moje účetní... ehm, sestřenice, za kterou chodím pro radu, když se ztratím v zákonech. „Víš, jde o to, aby dřív nebo později do placení dépéháčka spadl každý.“

Registrace k DPH není konec světa. Dokonce na ní lze vydělat. Kupříkladu máte-li rádi tvrdý sex, můžete se v papírnictví zásobit lepicí páskou, motouzy a dřevěnými pravítky a na daňový doklad si nechat napsat „kancelářské potřeby“.

Když si ale na živnosťák jen tak zlehka přivyděláváte k zaměstnání, nemáte důvod se co čtvrtrok zbytečně mořit s datovou schránkou. Prostě začnete odmítat zakázky zvenku. Jako kdyby nad nimi dál viselo clo.

Mimochodem, kde skončila kreativita evropských úředníků, začala tupost českých zákonodárců. Jak prozradí googlování třeba po britských daňových poradnách, tamní nasazení evropských regulí do místního práva nepostrádá hlavu a patu. Srovnejte třeba dotazy a jejich řešení z hledání DPH EU problém a VAT problem.

Český zákon o DPH jsme tu kritizovali už při poslední velké změně v roce 2004 a moc smyslu nedává ani spousta formulací v poslední novelizaci. K završení všeho mají úředníci českého finančního úřadu ze slov jako PayPal nebo AdSense bolení hlavy, protože je nutí odplout ze známého moře tradičních daňových dokladů a růžových formulářů.

Dobrou chuť, pokud právě obědváte, a vítejte v pořadu Volejte bloggerovi

Máte webové stránky? Vyděláváte jejich prostřednictvím peníze? A publikujete na nich video? Bacha na pokuty. Obsah totiž hlídá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), ke které se od loňska musíte registrovat jako audiovizuální mediální služba na vyžádání. Pro vaše díla platí podobná omezení jako pro televizní pořady, kupříkladu žádná skrytá reklama, naopak povinné kontaktní údaje a skryté titulky pro hluchoněmé. Viz kompletní znění příslušného zákona v PDF.

Původně ještě vcelku pochopitelná celoevropská snaha dát rámec profesionálním videocasterům nebo on-line vysílání klasických televizních stanic dopadla v české adaptaci kafkovsky. Dojela na to třeba místní pobočka Microsoftu, která v únoru ukončila provoz českého videoportálu s videi pro vývojáře. RRTV se totiž na svém zasedání zabývala takovou kravinou, jako že na stránkách s návody „táhněte myší sem, do pole vepište tenhle kód a Windows udělají toto“ nebyly snadno přístupné kontaktní údaje. Nevěříte? Nalistujte si 11. stranu tohoto zápisu.

Jednoduše řečeno: vývojáři nemohli volat řediteli.

„Já do téhle hospody chodím každý den!“ – „Ale já si vás nesmím pamatovat.“

Na příští rok se chystá další evropská regulace, tentokráte cookies. Jde o rozšířený, nenápadný technický prostředek, díky němuž si jednotlivé webové stránky zapamatují svého návštěvníka. Třeba co všechno si dal do nákupního košíku nebo že už hlasoval v anketě.

Věc má na starosti komisařka pro digitální agendu, Neelie Kroesová. Velké poskytovatele reklamy zaúkolovala, aby vymysleli způsob, jak nabídnout uživatelům internetu opt-out z nepříjemného sledování, pomocí kterého na ně pak firmy cílí reklamu. To není hloupý požadavek. Navíc teprve když komisařka nebude s výsledkem spokojená, vynutí řešení silou paragrafů. Potud v pořádku.

Jenže ve světle předchozích dvou regulací hořkne doutník v ústech internetového podnikatele. Web bez cookies (česky „sušenek“) by vypadal docela jinak. Nuze. Právě díky téhle technologii existuje kupříkladu partnerský marketing a díky němu zas spousta skvělých cestovatelských průvodců zdarma v češtině. Jejich autoři totiž vědí, že se jim pečlivá práce vrátí na provizích za zájezdy zakoupené přes odkazy vedoucí na stránky cestovek. To i v případě, že si návštěvník objednávku bude třeba týden promýšlet. Rezervační systém totiž díky cookie i po tak dlouhé době pozná, odkud se o hotelu dozvěděli.

Paralelou je, že byste číšníkům, prodavačům a lidem od přepážek zakázali pamatovat si obličeje hostů, zákazníků a klientů, abyste tak chránili jejich soukromí – jednodušeji už to evropským úředníkům a českým zastupitelům vysvětlit nejde. Přesto: pochopí to, když už toho tolik nepochopili?


Slovníček

Populární webové služby, které z vás udělají plátce DPH:

  • PayPal – platební brána, umožňující levně a rychle posílat i přijímat peníze z platebních karet i bankovních účtů.
  • EverNote – populární on-line služba pro ukládání poznámek, přezdívaná „externí mozek“.
  • AdSense – jeden z nejrozšířenějších reklamních systémů, pomocí kterých vydělávají velcí i malí weboví vydavatelé peníze. Do stránek stačí vložit kousek kódu, který pak chytře zobrazuje reklamy „k tématu“.
  • AdWords – druhá strana AdSense, reklamní systém, skrz nějž lze na tematicky příbuzných stránkách či ve vyhledávání Googlu inzerovat téměř libovolnou službu nebo zboží.
  • Affiliate marketing – partnerský marketing založený na vyplácení provizí za uskutečněné prodeje či objednávky provozovatelům webů doporučujících produkty či služby. Řada českých služeb (mimo jiné Slevomat) používá pro svůj partnerský marketing zahraniční systémy. I tady pak vzniká povinnost registrovat se k DPH.

Autorem titulní koláže je Harald Groven. Publikováno v rámci licence Creative Commons.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK