Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

| 7. 10. 2011

Ještě že ten nápad dostal Nečas, a ne Jakeš: stačilo totiž letáčkem vysvětlit perestrojku a komunisté by vládli dodnes. Blbost? Ano. Fantasmagorie? Bohužel ne.

Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

Reformy jsou správné, ale lidi jim nerozumí. Proto vytiskneme a rozešleme letáčky s vysvětlením. Vítejte v prostém světě Petra Nečase, premiéra vlády rozpočtové zodpovědnosti. Píše se rok 1924 a lidi přesvědčíte plakátem.

Netuším, jestli si z plánu nejdřív udělat legraci a pak vysvětlit, co všechno je na tom špatně, nebo naopak. Ale vlastně vím. Nejdřív si tedy nadhodíme pár možných motivů pro kampaně ministerstev, vypůjčených z reklamního bloku před fotbalem:

„Pražská vodka: 170 korun. Časopis Leo: 69 korun. Jsou věci, které si koupíte jen za peníze. Na všechno ostatní je tu Drábkova sociální karta.“

„Užijte si první styk podle ministra Josefa Dobeše. Po svatbě, bez kondomu, se sebevědomým Čechem.“

„Vyměňte starou za novou! Vaší feministické huse rodící doma odepřeme lékařskou péči, můžete si pak vybrat z barbie modelů Klasnová a Kočí!“

„Daddy, daddy cool. Do voleb splníme jen půl.“

Dál už vážně.

Tři způsoby, jak něco prodat v roce 2011 (nápověda: letáček mezi nimi není)

Nápad rozesílat do domácností letáčky je návrat o desetiletí zpátky. Do doby, kdy i odborníci věřili, že média fungují jako magická střela: stačí investovat hodně peněz do reklamy a lidi přesvědčíte nebo poučíte o čemkoliv. Nespolehlivý a drahý byl tenhle postup vždycky, teď je vinou internetu, sociálních sítí a úpadku masových médií skoro nemožný. Tím spíš, když na to máte v desetimilionovém Česku několikamilionový rozpočet. Lepší by bylo sednout si za pět tisíc na hodinku s marketingovým konzultantem a chvíli poslouchat, jak něco efektivně prodat v roce 2011:

  • Lidi si musí zamilovat váš příběh. Stanislav Bernard nebo Radim Jančura si vybudovali obraz rebelů a božanů. Proto lidi pijí jejich pivo a jezdí jejich autobusy, i když to první občas prohání střeva a ve druhém s metrem osmdesát nenatáhnete nohy. Jaký příběh vypráví Miroslav Kalousek? Slíbím nízké daně, pak je zvednu, a když na mě někdo na ulici zahuláká, lisknu mu po čuni. Jaký příběh vypráví Josef Dobeš? Vnesu do školy Boha, vlast, rodinu a státní maturity, vyženu z nich velké nároky na studenty – přece ty chudáky nemůžeme nutit maturovat z cizích jazyků! Taky v pažích cítíte tu chuť rvát se za jejich věc?
  • Váš produkt musí být snadno pochopitelný. Když před lety politici z ODS v debatách ukazovali jednostránkové daňové přiznání, napodobovali vlastně blbuvzdorný iPhone. Daňové a zdravotnické reformy současné vlády zatím připomínají sálový počítač ovládaný z příkazové řádky; zdá se, že ani jeho tvůrci nevědí, co přesně bude po uživateli chtít, natož co z něj nakonec vyleze. Bohužel pro Kalouska a Leoše Hegera, bývalý šéf Applu Steve Jobs přišel na to, že elektronika, ke které potřebujete letáček s návodem, se neprodává. A nejen elektronika.
  • Musíte jít příkladem. Strefovat se do protikorupční koalice, jejíž poslanci se uplácejí navzájem, by bylo laciné. Když ale někomu pošlete dopis s informací, že po reformách přestanete utrácet za zbytečnosti, je to k rozčilení jako dotaz: „Spíš? Jo? Tak já tě nebudu budit.“

Občane! Padni tváří v prach před novým a lepším úředním molochem

Že Nečasova vláda nerozumí tomu, jak funguje marketing, to jí nakonec nemůžeme mít za zlé. Znepokojující ale je, že jí pro fungování státu zřejmě nejsou vzorem západní demokracie; spíš Afrika, kde silnice lemují podobizny vůdců-pseudoreformátorů.

Pokud kolem vás rostou hrušky, a ne banány, pak jste ve světě, v němž změny zákonů nejdřív vysvětlí politici novinářům, ti pak svému publiku. Může se stát, že novináři reformy nevychválí. Pak asi nejsou dost promyšlené nebo se liší od předvolebních slibů nebo je tu jiný důvod, proč rýpat. Může se stát, že je nevysvětlí správně. Potom možná nejsou dost jednoduché. Řešením je zkoušet to znovu a znovu a znovu, ne posílat za veřejné peníze letáčky. K tomu jsou tu přece stranické pokladny. Nebo by spíš měly být.

Loni jsem hloupě věřil slibu pravice, že stát bude za jejich vládnutí šlapat jako nejnovější iPhone. Že bude přátelský, spolehlivý, úsporný a jednoduchý na pochopení. Místo toho mi letáčky vysvětlí, proč by se mi měl líbit sálový počítač a že jsem blbý, když mu nerozumím.

Jsem upřímně zvědavý, co přesně se v nich bude psát.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (4 komentáře)

Roman Řípa | 9. 10. 2011 21:11

Pane Kašpárku Nechcete přetvořit Vaši vcelku pochopitelnou frustraci v něco pozitivního (viz kauza ŽijBrno)? Třeba místo pasivního "Jsem upřímně zvědavý, co přesně se v nich bude psát." založit na FB skupinu "Co byste jakopremiér napsal svým občanům?". Já bych třeba napsal:

"CHCETE NĚCO ZMĚNIT? ZAČNĚTE U SEBE."

Nechal bych si to nastříkat na tričko a nosil to systematicky na všechny tiskové konference místo saka. Náklady: 7 triček á 200 Kč = 1.400 Kč mínus ušetřené peníze za obleky. Když bych měl štěstí, média by se toho chytila jako "Klausova pera" a dostal bych se s tím i do Blesku. Vyzval bych pak občany, aby mi psali, co si mám napsat na další trika. S velkou pravděpodobností bych získal super návrhy, které nevymyslí ani kreativci za statisíce na hodinu. Navíc bych tím všechny zatáhl do dění. Což se jaksi hodí, problémy nejsou vlády, ale všech. Závěrem kampaně bych sérii zpocených nevypraných trik nechal vydražit v Sotheby jako umělecký artefakt "Nečasova trika" a výtěžek bych věnoval na umořování úroků státního dluhu.

Co napadá pozitivního Vás?

P.S. A teď mě omluvte, odcházím na http://www.shirtinator.cz , musím zítra poslat nějaký balíček do Strakovky :-).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Fery Marra | 9. 10. 2011 07:20

No, ono to až tak k smíchu není. Tato vláda zjistila, to co ty před ní asi nikdy, že i politika je obchod a různé změny, opatření, zákony či reformy jsou vlastně zbožím. Tudíž, chce-li je dobře "prodat", tak je musí umět i nabídnout, včetně propagace a reklamy.
Ovšem pokud myslí, že vše vyřeší nějaký letáček, tak jsou dost naivní.
Souhlas s panem Peškem. V Česku ještě nikdy nevládla skutečná pravicová strana. Ten, kdo za ni považuje TOP09, či dokonce ODS, tak je velmi naivní .... ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ferdinand Mácha | 7. 10. 2011 14:37

Chachachachááá! Ehhh... uhhh.. uhhh... Chmmm...
Smích přechází, když si uvědomíte, že podobným způsobem funguje v Česku všechno. Žádný rozhled, ohleduplnost k okolí, vcítění se do potřeb vašeho okolí.
Semafory pro chodce mají sice tlačítka, ale po jejich stisknutí stejně musíte čekat, až projedou ty dvě auta během 2 minut.
Řidiči kamiónů přece nebudou zpomalovat, když míjí po úzkém chodníčku matku s kočárkem, protože přece jsou na cestě a nikde v zákoně taková povinnost není.
Datové schránky přece umožňují poslat dokument, tak proč optimalizovat uživatelské rozhraní formulářů?
Mýto je přece spočítáno po projetí vozidla, tak proč by se mělo něco v systému zlepšovat?

Lidi v Česku mají kouzelnou formulku na každý problém: Když se ti to nelíbí, zařiď si to sám. A politici jsou velice dobře reprezentativním vzorkem české populace.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dalibor Pešek | 7. 10. 2011 09:11

"Loni jsem hloupě věřil slibu pravice..." Proč hloupě? Vždyť žádná pravicová strana se do vlády nedostala.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!