Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

mBank se mění. K horšímu.

, | 8. 4. 2010

mBank už má asi dost klientů. Dovoluje si tak výrazně omezovat zvýhodnění, na která je přilákala. Sazby spořicích účtů srazila na minimum a dlouho slibované produkty také stále zatím nenabízí.

mBank se mění. K horšímu.

mBank se zjevně rozhodla, že vyžene velkou část svých klientů. Potichu už na začátku března snížila úročení na své dřívější vlajkové lodi, spořicím účtu eMax na 0,8 procenta. To je hluboko pod průměrem trhu. Sesterský spořicí účet eMax Plus, s nímž banka přišla vloni, zase začal peníze klientů úročit ve dvou pásmech. Zůstatek do 600 tisíc korun vynese za rok jedno procento, peníze převyšující tuto částku banka zhodnotí sazbou 1,85 procenta.

Čekání na termínovaného mGodota

Zároveň s touto změnou mBank oznámila, že brzy přijde s novým termínovaným produktem, který bude mít lepší úročení. Jenže ani po měsíci se nic neděje. Klienti banky se proto stále více na bankovním blogu nechávají slyšet, že se chystají převést peníze ke konkurenci.

První velkou ránu přitom mBank zasadila svému spořicímu účtu eMax , na jehož tříprocentní úrokovou sazbu, možnost bezplatných převodů peněz a navázanou platební kartu nalákala ze začátku tisíce klientů, již vloni, když jeho sazbu poprvé razantně snížila. Zároveň zavedla jeho alternativu eMax Plus s přísnějšími podmínkami. Klienti, kteří si původně založili několik eMaxů, aby mohli spořit na různé věci, tyto účty začali rušit a zřizovali si lépe zhodnocovaný eMax Plus. Ten ale pro ně znamenal jen jediný výběr zdarma za měsíc. Za další výběry zaváděl extrémní 150korunový poplatek. (Spočítejte si, co s vašimi úsporami udělají daně a inflace).

V době, kdy na tuzemský trh nedávno vstoupila se spořicím účtem nová AXA banka a další se chystají v dohledné době, takto z mBank může snadno přetéci množství úspor jejich klientů. A že se tak již část úspor z banky v poslední době přesunula, potvrzuje nyní i sama mBank. Její klienti si sice nejspíš zatím u ní ještě ponechají účet bez poplatků ( mKonto), v podstatě jedinou vymoženost, která nemá na trhu konkurenci, ale spořit již budou jinde. O možném odlivu klientů svědčí mimo jiné i ohlasy na bankovním blogu mBank.

Naplňuje se proroctví velkých?

Začíná se tím tak trochu naplňovat proroctví velkých tuzemských bank. Některé z nich sice po masivním úspěchu mBank s náborem klientů zbystřily, ale jejich zástupci tvrdili, že mBank s bezpoplatkovou strategií nemůže dlouhodobě fungovat nebo si bude muset najít způsob, jak se financovat z jiných zdrojů. A takovou situací mBank patrně prochází. Stále se také odsouvá uvedení dlouho slibovaných produktů.

V době finanční krize bylo pochopitelné, že banka odsunula zamýšlený Supermarket investičních fondů na neurčito. Protahuje se však i uvedení kontokorentu či zahraničních plateb. Nefunguje ani původně plánovaný mechanismus, který zajistí, že nadměrný zůstatek na mKontu se bude automaticky posílat na spořicí eMax. Pokud peníze na běžném účtu budou chybět, automaticky se převedou zpět z eMaxu.

Drahé jsou i hypotéky

Po vypuknutí finanční krize upravila mBank rovněž podmínky u hypoték. V podstatě klientům sdělila, že má zájem jen o takové, kteří nemovitost minimálně z poloviny zafinancují z vlastních peněz. Zároveň vyletěly nahoru i úrokové sazby. Bilanční mechanismus, který měl snižovat placené úroky z hypotéky klientům, kteří u mBank uloží nějaké peníze a kterým se mBank holedbala, už funguje od loňska jen u mHypotéky s variabilní sazbou. V poslední době sice mBank snížila sazby hypoték, ale i tak stále patří k těm vyšším na trhu. (Spočítejte si, jestli se vám vyplatí refinancovat hypotéku).

Zhoršení zhodnocování úspor a vytrvalé odsouvání uvedení slibovaných produktů však může přispět k tomu, že klientům mBank dojde trpělivost. Zvláště, pokud jde o mladší klienty z internetové komunity, kteří nejsou ke značce příliš loajální. V okamžiku, kdy se na českém trhu objeví s minimálními či nulovými poplatky další podobná banka, tak může mBank odejít významné množství klientů. Pak bude mít dřívější hvězda na českém bankovním trhu vážné problémy. Krach jí ale zatím podle bankovních expertů nehrozí.

Článek vyšel na www.penize.cz

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

Jiří Prášil | 15. 4. 2010 18:14

Je to podnikatelský záměr, drží se určeného podnikatelského plánu, kterému jako laikové nemůžeme rozumět. Za 1rok to může být jinak. Pokud něco zdražili, mohou podle situace opět slevnit. Jestli snížili úrokovou sazbu u spořících účtu, tak kde je psané, že sazby v budoucnu opět nezvednou? U jiných bank je to normální, ale když se jedná o mBank tak je oheň na střeše. Mnoho lidem mBank leží v žaludku a dobře víme komu. Co je dnes, nemusí být zítra. To že něco slíbila a nesplnila, je v praxi běžné a můžeme to vidět všude. Ne vždy se splní stanovené cíle. Navíc za zhoršených podmínek může být v budoucnu výhoda, kterou klienti budou moci využít, do jejich strategie nevidíme. Zkrátka si myslím, že nikdo zde neví co mBanka zamýšlí. Jsem toho názoru, že mBank je stále jedna nejzajímavějších bank v ČR a to především pro méně výdělečné občany.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Blokša | 10. 4. 2010 14:38

nynější bankovnictví je v ČR na poplatcích postaveno už léta, a byl to jeden z důvodů proč místní bankovnictví přečkalo "recesi." Samozřejmě, že nulové nebo velmi nízké zhodnocení není žádné terno, ale aspoň nízká inflace, nesráží hodnotu našich financí:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 9. 4. 2010 07:55

Trochu si přihřeji svoji polívčičku - není oběd zadarmo, jak jsem konstatoval v článku před několika týdny.Nelze mít vše zadarmo a k tomu výhodné sazby. Přestože mBanka osekala náklady kde mohla, jsou náklady na provoz banky obrovské (jako každé firmy). A na náklady se musí vydělat. Každému přeji jeho úspěch na trhu, ale neznám obchodní model, který by umožnil nulové poplatky, vysoké úroky na vkaldech, nízké úroky na úvěrech. Neexistuje oběd zadarmo.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor kosour | 9. 4. 2010 14:07
reakce na Aleš Müller | 9. 4. 2010 07:55

Ony by ty rozumne uroky (3,5 % mi nepripada jako extreme vysoke) a nulove poplatky mohli fungovat, ale musely by se prosadit v oblasti spotrebitelskych uveru (od 10%) a kreditnich karet (kolem 25%). Pak by tam prostor pro zisk byl. Kdyz dejme tomu za 3% vezmu do uschovy a za 15% pujcim, tak jsem porad v zisku, pokud nemam enormoni naklady.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

petr | 9. 4. 2010 15:56
reakce na Libor kosour | 9. 4. 2010 14:07

Jestli banka vezme peníze do _úschovy_, tak je nemá co půjčovat - ač to podle dnešní legislativy není nelegální ;)¨A vzhledem k loajalitě klientů mBank, pro které není problém se ze dne na den sbalit a odejít s veškerými netermínovanými vklady ke konkurenci (což třeba u KB či ČS nehrozí), by vámi nastíněný obchodní model v případě banky typu mBank vedl ne k zisku, ale spíš k bankrotu, protože dlužníci obvykle dluh "na požádání" nesplácí :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 9. 4. 2010 18:08
reakce na petr | 9. 4. 2010 15:56

Pokud dáte peníze do úschovy (do bezpečnostní schránky v bance), banka je půjčovat nebude. Za tuto službu ale samozřejmě zaplatíte..Pokud by se mBance nedostávalo hotovosti, může kdykoliv zvýšit úroky a peníze se jí zase vrátí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 9. 4. 2010 13:23
reakce na Aleš Müller | 9. 4. 2010 07:55

Ano, oběd zdarma neexistuje. Záměr mBank podle mě není a nebyl poskytovat všem chutné obědy a navíc zdarma. Záměr podle mě dostupných informací byl nalákat na služby zdarma a pak klientovi prodat další služby na kterých vydělají (podobný model používají i výrobci tiskáren). Druhá část se bohužel mBank nedaří. To ale není důkaz toho, že model nemůže fungovat..Snížení úročení mě osobně vůbec netrápí. Zatím je na trhu dost docela dobře úročených spořicích účtů. Zavedení poplatků za běžné transakce by mě zasáhlo více, jedinou konkurencí je FIO a ta mě osobně nevyhovuje kvůli její vazbě na bankomaty ČSOB.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 9. 4. 2010 13:31
reakce na Radovan Kubát | 9. 4. 2010 13:23

On i ten pověstný oběd zdarma nebyl zadarmo, ale jako bonus k drinku, protože měli restauratéři spočteno, že člověk nezůstane u jednoho a v konečném součtu na tom vydělají.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

TM | 8. 4. 2010 20:11

FIO? Funfujete už jak dlouhou?K A úspěšně! Jen nedělákolem toho takový humbuk.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jakub | 8. 4. 2010 20:57
reakce na TM | 8. 4. 2010 20:11

FIO je určitě perspektivní a ještě zajímavější pro lidi bude až získá bankovní licenci (tady má smůlu, že je mBank předběhla s účtem zdarma). mBank začala dobře, ale pokračuje dost špatně, úrokové sazby ji spadly (potichu) hodně nízko a v podstatě těch výhod už příliš nenabízí. Mě osobně hodně vadilo, že neplnili své sliby, už několikrát tvrdili, že něco naprosto základního (zahraniční platby) bude zavedeno do x.x.xxxx a nesplnili to, tedy to není přístup jaký bych si představoval u své banky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 9. 4. 2010 11:44
reakce na Jakub | 8. 4. 2010 20:57

Až získá licenci. Což je velkým kamenem úrazu. Protože o ni žádali poprvé už před dvěma lety, což znamená, že s žádostí neuspěli (ČNB má lhůtu 12 měsíců na vyřízení). Nyní to zkouší znovu, tak uvidíme, zda se jim povede lépe.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 8. 4. 2010 19:01

Ze snizili urokove sazby pro penize, ktere nebyli schopni rozpujcovat, to bych chapal. Ale jejich snaha donutit klienty drbat se levou nohou za pravym uchem je nechutna (EmaxPlus-jen 1 sablona, druhy vyber v mesice za 150 Kc bez ucinneho upozorneni, pasmove uroceni, do ktereho se nikdo nevejde, zverejneni zmeny pouhy 1 den predem).Bohuzel se tam mBank priradila k ostatnim, od kterych clovek muze cekat pouze zneprijemnovani zivota slozitostmi a podrazy. Rad bych se dockal alespon 1 banky, ktera bude s klienty jednat slusne a vzdy fer.Pritom nektere prvky byly dokonale - napriklad prijde mi karta, ja si ji na internetu zaktivuji, vyberu PIN a zvolim limity pro bankomat, obchody a internetove platby - takhle by melo vypadat vydani karty, ne ze Vam banka neco strci do ruky a uz je to "nejak" prednastaveno.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 8. 4. 2010 13:34

Běžný účet je pořád zadarmo a líbí se mi možnost mít k němu připojených více spořících účtů, takže u mBank zůstávám. Ale je pravdou, že peníze už jsem převedl jinam. (-;
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 8. 4. 2010 20:18
reakce na Petr Síla | 8. 4. 2010 13:34

Možnost mít více různě pojmenovaných spořicích účtů se mi také líbí (resp. líbila). Bohužel v současné době postrádá smysl mít na těchto účtech peníze a jejich přínos je tím pádem nulový..mBank rozhodně nezatracuji a o převedení běžného účtu jinam neuvažuji. Rozsah služeb je pro mě dostatečný a nikdo jiný zatím služby za stejné ceny jako mBank nenabízí..Snížení sazeb je zcela pochopitelné - proč vyplácet úroky za peníze, které nejsou schopni půjčit? Lepší řešení než snížení úrokové sazby mě nenapadá. Hlavní je podle mě zbavení se nadbytečných peněz. To, že teď budou peníze půjčené levněji, je až na druhém místě..Unáhlené závěry bych nedělal. Stále není jisté, že se mBank nepodaří udržet běžný účet bez poplatků za běžné služby. Pro jistotu jsem ale na možnost zavedení poplatků myslel a tak jsem příchozí platby nasměroval na spořicí účet v ING. Převést běžný účet jinam by tedy pro mě nebyl velký problém.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 9. 4. 2010 11:43
reakce na Radovan Kubát | 8. 4. 2010 20:18

Vaše řešení možného a rychlého přesunu běžného účtu mě zaujala už dříve a uvažuji, že jej také použiji.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 9. 4. 2010 13:28
reakce na Petr Síla | 9. 4. 2010 11:43

Jen upřesním - jde o řešení o kterém psal Patrik Chrz v jedné diskusi. Zda je on autorem nebo ne nevím.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef jarkovský | 8. 4. 2010 09:26

Z dlouhodobého pohledu je to skvělá zpráva. Přinese to změnu zvyklostí v zacházení s bankovními produkty. Teď jsou zákazníci u mBank, za chvíli se přesunou k AXA a pak třeba zase jinam a nepřijde jim to divné. Tím se zvětší tlak na velkou trojku, alespoň u nějakých segmentů zákazníků (u mých rodičů asi ne, ty zůstanou u ČS :-).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Prouza | 8. 4. 2010 08:45

Tyto změny krásně ukazují jednu věc - když chci uvěřit hezkým slibům, musím přemýšlet nad tím, jestli jsou vůbec realistické a jak dlouho vydrží. mBank určitě dokázala hodně věcí na trhu posunout, ale bohužel nezvládla uřídit své sliby...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

cml11 | 8. 4. 2010 09:45
reakce na Tomáš Prouza | 8. 4. 2010 08:45

Souhlasím. Co považuji za nejpřínosnější je praktický důkaz, že kombinace inovativního produktu a oboustranné komunikace koncových klientů s jeho poskytovatelem vede k rychlému vytvoření silné uživatelské komunity. Skoro to vypadá, že mBank s tím v takovém měřítku vůbec nepočítala. A přespříliš praktikovala přístup "Slibem nezarmoutíš".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Stuchlík
Několik let byl šéfredaktorem serveru Peníze.cz. Předtím pracoval téměř sedm let v týdeníku Ekonom jako redaktor a editor zahraniční rubriky, kde se specializoval...více o autorovi.
Věra Tůmová
Má ráda dobrodružství, a tak se věnuje ekonomické publicistice, outdoorovým aktivitám, kulinářským specialitám i cestování světem po vlastní ose. V minulosti...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!