Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

mBank se mění. K horšímu.

Jan StuchlíkVěra Tůmová
Jan Stuchlík, Věra Tůmová
8. 4. 2010

mBank už má asi dost klientů. Dovoluje si tak výrazně omezovat zvýhodnění, na která je přilákala. Sazby spořicích účtů srazila na minimum a dlouho slibované produkty také stále zatím nenabízí.

mBank se mění. K horšímu.

mBank se zjevně rozhodla, že vyžene velkou část svých klientů. Potichu už na začátku března snížila úročení na své dřívější vlajkové lodi, spořicím účtu eMax na 0,8 procenta. To je hluboko pod průměrem trhu. Sesterský spořicí účet eMax Plus, s nímž banka přišla vloni, zase začal peníze klientů úročit ve dvou pásmech. Zůstatek do 600 tisíc korun vynese za rok jedno procento, peníze převyšující tuto částku banka zhodnotí sazbou 1,85 procenta.

Čekání na termínovaného mGodota

Zároveň s touto změnou mBank oznámila, že brzy přijde s novým termínovaným produktem, který bude mít lepší úročení. Jenže ani po měsíci se nic neděje. Klienti banky se proto stále více na bankovním blogu nechávají slyšet, že se chystají převést peníze ke konkurenci.

První velkou ránu přitom mBank zasadila svému spořicímu účtu eMax , na jehož tříprocentní úrokovou sazbu, možnost bezplatných převodů peněz a navázanou platební kartu nalákala ze začátku tisíce klientů, již vloni, když jeho sazbu poprvé razantně snížila. Zároveň zavedla jeho alternativu eMax Plus s přísnějšími podmínkami. Klienti, kteří si původně založili několik eMaxů, aby mohli spořit na různé věci, tyto účty začali rušit a zřizovali si lépe zhodnocovaný eMax Plus. Ten ale pro ně znamenal jen jediný výběr zdarma za měsíc. Za další výběry zaváděl extrémní 150korunový poplatek. (Spočítejte si, co s vašimi úsporami udělají daně a inflace).

V době, kdy na tuzemský trh nedávno vstoupila se spořicím účtem nová AXA banka a další se chystají v dohledné době, takto z mBank může snadno přetéci množství úspor jejich klientů. A že se tak již část úspor z banky v poslední době přesunula, potvrzuje nyní i sama mBank. Její klienti si sice nejspíš zatím u ní ještě ponechají účet bez poplatků ( mKonto), v podstatě jedinou vymoženost, která nemá na trhu konkurenci, ale spořit již budou jinde. O možném odlivu klientů svědčí mimo jiné i ohlasy na bankovním blogu mBank.

Naplňuje se proroctví velkých?

Začíná se tím tak trochu naplňovat proroctví velkých tuzemských bank. Některé z nich sice po masivním úspěchu mBank s náborem klientů zbystřily, ale jejich zástupci tvrdili, že mBank s bezpoplatkovou strategií nemůže dlouhodobě fungovat nebo si bude muset najít způsob, jak se financovat z jiných zdrojů. A takovou situací mBank patrně prochází. Stále se také odsouvá uvedení dlouho slibovaných produktů.

V době finanční krize bylo pochopitelné, že banka odsunula zamýšlený Supermarket investičních fondů na neurčito. Protahuje se však i uvedení kontokorentu či zahraničních plateb. Nefunguje ani původně plánovaný mechanismus, který zajistí, že nadměrný zůstatek na mKontu se bude automaticky posílat na spořicí eMax. Pokud peníze na běžném účtu budou chybět, automaticky se převedou zpět z eMaxu.

Drahé jsou i hypotéky

Po vypuknutí finanční krize upravila mBank rovněž podmínky u hypoték. V podstatě klientům sdělila, že má zájem jen o takové, kteří nemovitost minimálně z poloviny zafinancují z vlastních peněz. Zároveň vyletěly nahoru i úrokové sazby. Bilanční mechanismus, který měl snižovat placené úroky z hypotéky klientům, kteří u mBank uloží nějaké peníze a kterým se mBank holedbala, už funguje od loňska jen u mHypotéky s variabilní sazbou. V poslední době sice mBank snížila sazby hypoték, ale i tak stále patří k těm vyšším na trhu. (Spočítejte si, jestli se vám vyplatí refinancovat hypotéku).

Zhoršení zhodnocování úspor a vytrvalé odsouvání uvedení slibovaných produktů však může přispět k tomu, že klientům mBank dojde trpělivost. Zvláště, pokud jde o mladší klienty z internetové komunity, kteří nejsou ke značce příliš loajální. V okamžiku, kdy se na českém trhu objeví s minimálními či nulovými poplatky další podobná banka, tak může mBank odejít významné množství klientů. Pak bude mít dřívější hvězda na českém bankovním trhu vážné problémy. Krach jí ale zatím podle bankovních expertů nehrozí.

Článek vyšel na www.penize.cz

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (19)

Vstoupit do diskuze
Jan Stuchlík

Jan Stuchlík

Několik let byl šéfredaktorem serveru Peníze.cz. Předtím pracoval téměř sedm let v týdeníku Ekonom jako redaktor a editor zahraniční rubriky, kde se specializoval na Evropskou unii, Blízký východ a Spojené... Více

Věra Tůmová

Věra Tůmová

Má ráda dobrodružství, a tak se věnuje ekonomické publicistice, outdoorovým aktivitám, kulinářským specialitám i cestování světem po vlastní ose. V minulosti působila jako zpravodajka domácí redakce ČTK... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo