Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Moderní družba: kafe s investory, tábor s ajťáky

Obecná moudra a silácké řeči uslyšíte v každé nádražní hospodě. Co když se ale chcete seznámit s inspirativními, úspěšnými lidmi - a přitom se vám protiví draze placené semináře nebo exkluzivní kluby?

V Česku se v posledních dvou letech rozeběhlo několik networkingových iniciativ, díky nimž ve vaší kapse mohou přistát zatraceně zajímavé vizitky.

OpenCoffee: Možná přijde i kouzelník

Devět ráno. Srkáte kafe a bavíte se s podnikatelem, kterého jste doteď znali jen z televize. Načerpáte pár rad do života, a pak se pustíte do řeči s novinářem, co sem přišel sbírat tipy a kontakty. Nějak takhle vypadá OpenCoffee, neformální setkání nad kávou, které se několikrát do roka koná v Praze, Brně i Bratislavě. A mimo to i ve 130 dalších městech, včetně Londýna, kde tuhle záležitost před třemi lety odstartoval investor Saul Klein. Původně šlo především o setkávání investorů a majitelů firem, na OpenCoffee ale dnes potkáte spoustu lidí, kteří se snaží "něco dělat", od grafiků až po osvícené zaměstnance státních institucí.

Všechna OpenCoffee by měla spojovat dvě pravidla: setkání probíhají vždy ve stejný čas na stejném místě, a měla by být otevřena komukoliv, kdo chce přijít. Ne vždy to ale platí. Jediným pravidelným českým OpenCoffee je to pražské - probíhá každý poslední čtvrtek v měsíci v 9 ráno v kavárně Starbucks na Malostranském náměstí, některé měsíce se ale i tak vynechávají. V Brně se OpenCoffee konají nepravidelně, ustálilo se však aspoň místo - letos jím bývá spodní patro kavárny Falk na Gorkého. Zdejší OpenCoffee tíhnou spíš k lokálním tématům, jako je směřování města - organizátorem je ostatně neziskovka Brnopolis.

Na českých OpenCoffee bývá duchu události navzdory občas nutné svou účast dopředu potvrdit - nic neplatíte, jde o jakési psychologické opatření, aby akci nekazily české holubí letky, které zajímá jenom káva.

Pokud se rozhodnete na některé OpenCoffee vyrazit, nezapomeňte si vizitky. Doma můžete naopak nechat oblek. Neformální atmosféra unese i džíny.

BarCamp: Když ajťáci kempují

"Návštěvníky připravovaná konference" BarCamp se dá s trochou nadsázky považovat za všegeekovský slet, na kterém se scházejí kreativní duše z okolí několika stovek kilometrů - od programátorů, přes lidi od reklamy až po živnostníky. BarCampy jsou zaměřené hlavně na webové služby a další technologická témata, mají však přesah i do společenských nebo ekonomických oborů. Účast je zdarma, většinou se však kvůli prostorovým omezením musíte dopředu registrovat. Také to znamená, že nemůžete počítat s rautem. Místo toho doma nachystejte jednohubky pro ostatní. Stejné je to s přednáškami a příspěvky - čeká se od vás, že na BarCamp přijíždíte s ambicí ostatním sami něco prezentovat.

I tahle akce se do Česka dostala ze zahraničí - poprvé ji v roce 2005 pořádala skupina lidí okolo slavného nakladatele Tima O'Reillyho.

Atmosféru můžete nasát třeba z videozáznamů starších BarCampů. Letos v Česku proběhly dva, v Brně a Vsetíně, na 6. listopadu se chystá pražský.

Dušan Šimonovič, organizátor brněnského BarCampu a člen organizačního týmu TEDxBrno, popisuje rozdíl mezi OpenCofffee a BarCampem takto: "Na OpenCoffee se snažím hledat a potkávat lidi, kterým záleží na jejich okolí, dalo by se říct, že to jsou lokální patrioti. Navzdory přítomnosti náhodných kolemjdoucích a nezúčastněných pozorovatelů se to občas skutečně podaří. Na druhou stranu BarCamp vnímám jako setkání geeků, tedy lidí, kteří rádi objevují a ještě raději sdílejí s nefalšovanou vášní pro věc. Mnohem častěji jsou bohužel v publiku, protože nejsou tak otevření a chybí jim odvaha více se prezentovat. Naopak většina přednášejících využívá BarCamp jako dokonalý egotrip - čest výjimkám!"

TEDx: Myšlenky, které stojí za to šířit

Z článků publikovaých Finmagu občas odkazujeme na videa zajímavých přednášek z pekelně drahé konference TED (Technology, Entertainment, Design - technologie, média, design). V Česku se letos konal TEDxPraha a TEDxBrno - podobnost názvů není náhodná. Jde o "malou" a pro návštěvníky levnou (vstupné stojí několik stokorun) odnož původního TEDu, kterou stejně jako OpenCoffee a BarCamp pořádají nadšenci převážně ve velkých metropolích.

Na každém TEDx si můžete poslechnout okolo desítky přednášek a hned po nich se družit s ostatními návštěvníky - demografické složení je prakticky identické s OpenCoffee a BarCampem, jde tedy o kreativní a zdravě dravé duše z různých oborů. Networking není prvotním cílem TEDxů, tím je představení "myšlenek, které stojí za to šířit" - i sem se ale vyplatí vzít si vizitky, bez seznamování se ve foyer by to nebylo ono.
Časově i prostorově nejbližší TEDx se koná 20. 11. v pražkém kinu Vzlet.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK