Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Smrtící kousek plastu

Možná se vám už také přihodilo, že jste darem dostali kousek plastu, s vaším jménem, hezkým obrázkem a dopisem, který líčí všemožné výhody a benefity plynoucí z využívání platební karty. Možná jste si ale vůbec nevšimli, že jde o kreditní kartu, a z dárku se stal brzy problém.

Finanční instituce hledají ke svým klientům různé cesty. A zatímco nabídnout někomu účet, pojistku nebo hypotéku je poměrně složité a vyžaduje to osobní setkání (často nejedno), existuje jeden produkt, který lze nabídnout velmi jednoduše. Jde navíc o produkt velmi ziskový, tvořící stále větší část příjmů finančních institucí – je to úvěr.

Poslední roky stále roste počet reklam, které ukazují, že je normální zadlužit se – a ukazují, jak snadné je úvěr získat. Ve většině případů je však přece jen nutné o úvěr aktivně požádat. Stále častěji se však vyskytují případy, kdy jsou lidé „podarováváni“ předvyplněnou kreditní kartou, kterou „prostě stačí jen aktivovat“, a hned je možné jít utrácet. Karty jsou navíc často vydávány jako cobrandované – dominantou na nich je logo různých partnerů od mobilního operátora až po oblíbenou značku kosmetiky.

Pouze někde v rohu se krčí logo vydávající banky (a někdy i úplně chybí). Klient tak má pocit, že získal nějaký dárek od firmy, u které utrácí peníze. Ve skutečnosti ale do ruky dostává úvěrový nástroj, aniž je na to dostatečně jasně upozorněn. Pokud nepochopí, že má v ruce kreditní kartu, a neseznámí se s podmínkami jejího užívání, může ho to přijít pěkně draho.

Kolik máte kreditek?

Vzhledem k nízké finanční gramotnosti české populace mnoho lidí netuší, jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, mimo jiné i proto, že pro všechny platební karty se u nás vžilo označení kreditní karta, a téměř nikdo tak oba pojmy nerozlišuje. Pokud dotyčný ví, že používá kreditku – a je schopen celou dlužnou částku každý měsíc (respektive do konce bezúročného období) zaplatit – nic se neděje a jde o celkem výhodný nástroj krátkodobého úvěrování.

Navíc může získat bonus navíc. To v případě, že banka vydává kartu s nějakou další společností (tak zvané cobrandované karty), která má na jejím prodeji také zájem (podpora značky, image, získání nových nebo zvýhodnění stávajících klientů apod.) a přidá určité výhody.

Kdo však nezjistí, že jde o kreditní kartu, může být nemile překvapen, když posléze zjistí, že se platby průběžně neodčítaly z jeho účtu jako u debetní karty, kterou používal dosud. Pokud nevyrovná utracenou částku do konce bezúročného období, začnou mu nabíhat úroky. Z původně milého dárku se stane věc, které by se nejraději rychle zbavil.

Pokud dokáže dluh rychle vyrovnat, je problém vyřešen. Když se však zadluží příliš a nemůže hradit splátky, získá jako nechtěný „bonus“ záznam o nesplácení do registru dlužníků. I pár nesplacených korun na úrocích z kreditky přitom může znamenat velké problémy při snaze získat jiný úvěr, nebo si dokonce vzít hypotéku…

Jak naložit s nevyžádanou kreditní kartou

Každý, kdo dostane kreditku jako nevyžádaný dárek, by si měl velmi pečlivě přečíst přiložený leták nebo dopis a zjistit si především následující informace:

- Jak je dlouhé bezúročné období, zda se toto období vztahuje i na výběry z bankomatů a hotovosti v bance.

- Jaký je úrok, pokud držitel překročí bezúročné období, kolik musí v takovém případě splácet měsíčně a do kolika měsíců musí dluh splatit.

- Kolik se platí za vystavení kreditní karty. (Pokud je vydání kreditky první rok zdarma, nemusí to tak být v dalších letech.)

- Jaké jsou provozní poplatky, tedy kolik se platí za provoz karty měsíčně a koliksi bude vydavatel účtovat za výpisy.

Pokud nedostanete jasnou odpověď na tyto otázky, kreditní kartu rozhodně neaktivujte.

Autor je ředitelem Partners pro rozvoj. Foto: Profimedia.cz

Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK