Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Smrtící kousek plastu

| 19. 1. 2009 | Vstoupit do diskuze

Možná se vám už také přihodilo, že jste darem dostali kousek plastu, s vaším jménem, hezkým obrázkem a dopisem, který líčí všemožné výhody a benefity plynoucí z využívání platební karty. Možná jste si ale vůbec nevšimli, že jde o kreditní kartu, a z dárku se stal brzy problém.

Smrtící kousek plastu

Finanční instituce hledají ke svým klientům různé cesty. A zatímco nabídnout někomu účet, pojistku nebo hypotéku je poměrně složité a vyžaduje to osobní setkání (často nejedno), existuje jeden produkt, který lze nabídnout velmi jednoduše. Jde navíc o produkt velmi ziskový, tvořící stále větší část příjmů finančních institucí – je to úvěr.

Poslední roky stále roste počet reklam, které ukazují, že je normální zadlužit se – a ukazují, jak snadné je úvěr získat. Ve většině případů je však přece jen nutné o úvěr aktivně požádat. Stále častěji se však vyskytují případy, kdy jsou lidé „podarováváni“ předvyplněnou kreditní kartou, kterou „prostě stačí jen aktivovat“, a hned je možné jít utrácet. Karty jsou navíc často vydávány jako cobrandované – dominantou na nich je logo různých partnerů od mobilního operátora až po oblíbenou značku kosmetiky.

Pouze někde v rohu se krčí logo vydávající banky (a někdy i úplně chybí). Klient tak má pocit, že získal nějaký dárek od firmy, u které utrácí peníze. Ve skutečnosti ale do ruky dostává úvěrový nástroj, aniž je na to dostatečně jasně upozorněn. Pokud nepochopí, že má v ruce kreditní kartu, a neseznámí se s podmínkami jejího užívání, může ho to přijít pěkně draho.

Kolik máte kreditek?

Vzhledem k nízké finanční gramotnosti české populace mnoho lidí netuší, jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, mimo jiné i proto, že pro všechny platební karty se u nás vžilo označení kreditní karta, a téměř nikdo tak oba pojmy nerozlišuje. Pokud dotyčný ví, že používá kreditku – a je schopen celou dlužnou částku každý měsíc (respektive do konce bezúročného období) zaplatit – nic se neděje a jde o celkem výhodný nástroj krátkodobého úvěrování.

Navíc může získat bonus navíc. To v případě, že banka vydává kartu s nějakou další společností (tak zvané cobrandované karty), která má na jejím prodeji také zájem (podpora značky, image, získání nových nebo zvýhodnění stávajících klientů apod.) a přidá určité výhody.

Kdo však nezjistí, že jde o kreditní kartu, může být nemile překvapen, když posléze zjistí, že se platby průběžně neodčítaly z jeho účtu jako u debetní karty, kterou používal dosud. Pokud nevyrovná utracenou částku do konce bezúročného období, začnou mu nabíhat úroky. Z původně milého dárku se stane věc, které by se nejraději rychle zbavil.

Pokud dokáže dluh rychle vyrovnat, je problém vyřešen. Když se však zadluží příliš a nemůže hradit splátky, získá jako nechtěný „bonus“ záznam o nesplácení do registru dlužníků. I pár nesplacených korun na úrocích z kreditky přitom může znamenat velké problémy při snaze získat jiný úvěr, nebo si dokonce vzít hypotéku…

Jak naložit s nevyžádanou kreditní kartou

Každý, kdo dostane kreditku jako nevyžádaný dárek, by si měl velmi pečlivě přečíst přiložený leták nebo dopis a zjistit si především následující informace:

- Jak je dlouhé bezúročné období, zda se toto období vztahuje i na výběry z bankomatů a hotovosti v bance.

- Jaký je úrok, pokud držitel překročí bezúročné období, kolik musí v takovém případě splácet měsíčně a do kolika měsíců musí dluh splatit.

- Kolik se platí za vystavení kreditní karty. (Pokud je vydání kreditky první rok zdarma, nemusí to tak být v dalších letech.)

- Jaké jsou provozní poplatky, tedy kolik se platí za provoz karty měsíčně a koliksi bude vydavatel účtovat za výpisy.

Pokud nedostanete jasnou odpověď na tyto otázky, kreditní kartu rozhodně neaktivujte.

Autor je ředitelem Partners pro rozvoj. Foto: Profimedia.cz

Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK