Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Klienti známkují svou banku (I)

Server www.bankovnipoplatky.com pravidelně připravuje různé průzkumy a ankety. Jedna z aktivit, která na serveru běží soustavně již od poloviny roku 2007 se soustředí na zmapování spokojenosti klientů s jednotlivými bankami působícími na českém trhu v devíti základních oblastech. Vytipovali jsme okruh otázek, které by měl pokrývat nejčastější potřeby klientů bank. Tyto otázky byly poté umístěny na tento web a odpovědi klientů byly průběžně sbírány a vyhodnocovány.

Průzkum jsme nazvali "Kliente, oznámkuj svoji banku a pobočku". Návštěvníci webu měli a mají možnost oznámkovat služby své pobočky jako ve škole (od 1 výborné do 5 nedostatečné). Průzkum se dělí na tři základní tematické části - prostředí poboček, služby a informace. V každé části jsou pak tři otázky, které se týkají daného tématu.

V části "prostředí pobočky" mohou klienti vyjádřit svůj názor na dostupnost, otevírací dobu a celkový pocit z návštěvy. V části "služby" klienti známkují čekací dobu, komplexnost služeb a přístup pracovníků banky. V části "informace" pak respondenti hledají odpověď na otázky týkající se odborných znalostí pracovníků bank, přístupnosti k informačním materiálům a informací o produktech dceřiných společností.

Průzkum přinesl údaje o míře spokojenosti českých klientů s bankovními službami. Výsledky lze hodnotit podle úrovně služeb bank, jednotlivých poboček bank, tématických okruhů i jednotlivých otázek a to v rámci ČR, ale i jednotlivých krajů. Tentokrát váš seznámíme se základními fakty o tomto průzkumu.

Jak již bylo uvedeno, průzkum běží na stránkách více než 18 měsíců. Zatím se ho účastnilo 16 088 respondentů a hodnoceno bylo celkem 18 bank, působících na českém trhu. Některé z nich už na bankovním trhu nepůsobí (fúze, změna názvu apod.). Hodnocené banky (seřazené podle abecedy) najdete v tabulce vpravo.

Z 16 088 respondentů bylo 69,6 % mužů a 30,4 % žen. Zatím se ukazuje, že banky a jejich služby hodnotí častěji muži než ženy. Takový poměr je celkem překvapující. Z hlediska věku bylo nejvíce zastoupeno věkové rozmezí 18 - 30 let (31,3 % mužů a 38,7 % žen). Nejmenší zastoupení bylo pak u mužů ve věkové hranici do 18 let (2,24 %) a u žen ve věku nad 65 let (1,21 %). To zcela odpovídá našemu očekávání, jak z hlediska možnosti přístupu na internet, tak z pohledu zájmu o bankovnictví jako takové.

Nejvíce mužů bylo v příjmové kategorii Kč 18 000 - 22 000 (15,3 %), nejvíce žen pak v příjmovém rozpětí 15 000 - 18 000 (18,5 %). Dle vzdělání se průzkumu nejvíce zúčastnili muži a ženy se středoškolským nebo odborným vyučením s maturitou (38,3 % respektive 52,3 %), nejméně pak se základním vzděláním (3,2 % a 3,0 %).

Pod ní najdete další tabulku z průzkumu. Uvádí celkové průměrné hodnocení ze všech otázek u jednotlivých bank. Aby byla vypovídací hodnota tabulky co nejvěrnější, jsou zde uvedeny jen banky, které hodnotilo alespoň sto respondentů. Ve druhém sloupci je pak celkový počet hodnotitelů a v závorce poměr k celkovému množství hodnocení.

Největší zastoupení respondentů mezi bankami měla dle očekávání Česká spořitelna (celkem 5 920, 36,8 %), což odpovídá i jejímu zastoupení na českém bankovním trhu. Nejlepší průměrnou známku získala dnes již neexistující Živnostenská banka (dnes UniCredit Bank) - 1,63, následovaná mBank (1,65).

Naopak na opačném konci najdeme právě Českou spořitelnu (2,38), ČSOB (2,24) a Komerční banku (2,2). Klienti jednoznačně hodnotili v průměru lépe menší a střední banky a naopak byli přísnější k tzv. velké trojce. To odpovídá i diskusi, která na webu běží od jeho vzniku.

Vyjdeme-li ovšem pouze ze srovnání banky, které ohodnotilo v devíti kategoriích více než 1000 návštěvníků, pak rozdíl mezi nejlépe hodnocenou bankou (Poštovní spořitelna, 2,07) a nejhůře (ČS, 2,38) je pouhé 0,31, což není tak mnoho. Celkový průměr za všechny otázky tedy neukázal tak velké rozpětí, které jsme očekávali. To najdeme u jednotlivých bank až u tří tématických okruhů a devíti otázek. O tom ale někdy příště.

(Autoři působí v redakci serveru www.bankovnipoplatky.com). Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK