Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Příliš zvědavé banky

František Mašek
František Mašek
28. 5. 2009

Někteří mladí gangsteři prý začátkem 90. let chodili se slečnami z České spořitelny. Tak říkajíc na zakázku. Chtěli z nich totiž údajně vymámit informace o zajímavých klientech. Historka, kterou kdysi kdosi vyprávěl, se mi zdá přitažená za vlasy, i když v začátcích budování tržní ekonomiky to někdy vypadalo, že v Česku je možné snad vše.

Příliš zvědavé banky

Aktualizace dat, o kterou mne kvůli novému zákonu „o boji proti praní špinavých peněz“, požádala jedna ze tří největších bank, působících na českém trhu, má naopak klienta ochránit. I ona však skrývá některá úskalí.

Všechno to začalo dopisem, v němž nejmenovaná finanční instituce uvedla, že od loňského září platí nový zákon o boji proti praní špinavých peněz, který přináší některé změny. Údaje, které banka má, je prý proto třeba aktualizovat. Dovolují si mne tudíž požádat o návštěvu domovské pobočky. Dopis hovoří zdvořile, leč nesmlouvavě: schůzku si prosím domluvte do 31. května.

Působí to poněkud zvláštně, vezmeme-li v úvahu, že zákon platí od loňského září. Je možné tuto žádost odmítnout? Co se stane - přestanete být klientem této finanční instituce? Dámu z pobočky tento telefonický dotaz viditelně zaskočil. „No, to by byl problém,“ řekla bez bližšího vysvětlení.

Nedokázala přitom odpovědět ani na další dotaz: Pokud využívám i některé služby konkurentů inkriminované banky, proč mne nikdo z nich dosud o upřesnění dat ze stejného důvodu nepožádal? Zapomněli, nebo si vysvětlují zákon jinak?

Nepředstavuje tedy vlastně upřesnění dat záminku, jak klientovi nabídnout nové produkty? „To v žádném případě,“ oponovala zmíněná madam. Jde prý skutečně jen o kontrolu dat, požadovanou zákonem. Pravděpodobnost, že si běžný klient změní jméno či příjmení, rodné číslo, místo narození, nebo pohlaví či státní příslušnost, což jsou data, která je třeba prověřit, není zpravidla příliš vysoká. S místem trvalého či jiného pobytu to může být trochu jinak. Banka chce ovšem „samozřejmě“ znát i telefonické spojení či mail na klienta, byť je, jak potvrzuje pracovník pobočky, zákon nevyžaduje.

Nic proti tomu, k čemu ovšem banka potřebuje vědět, jaké je vlastně vaše zaměstnání? Kdo nechce, nemusí naštěstí odpovídat. Stejně tak můžete dokonce alespoň v této bance odmítnout podepsat prohlášení, že souhlasíte se zpracováním svých osobních dat. Pokud tak učiníte, nic se prý nemění. Jen vám již banka s výpisem automaticky neposílá nabídku nejrůznějších finančních či dalších produktů. Což leckterý občan jistě uvítá. A doufá, že je možné za stejných podmínek odmítnout souhlas se zpracováním osobních dat i u konkurence.

Nabídce bankovních produktů nakonec stejně neujdete. „Jednou za rok chceme zjistit vaši mapu potřeb,“ říká pracovník přepážky. Když se přezíravě vyjádříte k tradiční nabídce zajištěných fondů, které banky s velkou oblibou nabízejí, zjišťuje alespoň, zda máte či nepotřebujete penzijní připojištění, životní pojištění, stavební spoření či hypotéku. Dokáže tak chytit do svých tenat další ovečku?

Jistě, doba je zlá. Navíc nemám co skrývat. Pokud ale nejde (čemuž zatím nasvědčuje jiný postup ostatních bank) i o skrytou snahu prodat klientovi nové produkty, proč o něm má dotyčná finanční instituce vědět víc, než nezbytně nutné a než jí je ochoten sám sdělit?

Doba se změnila a nic podobného jako ve spořitelně, pokud je zmíněná historka vůbec pravdivá, snad dnes nehrozí. Na druhé straně je známo, že pořádek dělá přátele. Což platí i v případě využití a poskytnutí osobních či dalších dat. I když mé povolání již teď možná nebude pro pracovníky dané banky tajemstvím.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (8)

Vstoupit do diskuze
František Mašek

František Mašek

Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise Burza, na různých postech, naposledy jako šéfredaktor.... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo