Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bude „velký“ arbitr?

| 11. 4. 2008

Nový arbitr chce rozšířit kompetence svého úřadu minimálně na celou oblast bankovnictví. A pokud se to podaří, tak na celý finanční trh. Hodlá připravovat půdu pro vznik takzvaného velkého finančního arbitra, jak je to běžné v řadě vyspělých evropských států. ČNB je plánům nové arbitra nakloněna. Nebyla by pravděpodobně proti, kdyby na něj mohla celou ochranu spotřebitelů přesunout.

Bude „velký“ arbitr?
Nové stránky finančního arbitra mají jednu starou www.finarbitr.cz a jednu novou adresu www.financniarbitr.cz. Jsou bohatší na informace a uživatelsky přívětivější. Pomáhají edukaci a lepší komunikaci s úřadem.

Více rad a komunikace

Novinkou je například sekce „Co mám udělat když … a jak to probíhá?“, kde se dozvíte, jak postupovat při zneužití vaší platební karty nebo internetového bankovnictví, když zjistíte neoprávněné inkaso ze svého účtu nebo banka odmítne vaši reklamaci.

Sekce „Zeptejte se arbitra“ vám umožní posílat mailem dotazy týkající se celé oblasti bankovnictví, nejen záležitostí spadající do pravomoci arbitra. Ty jsou ostatně značně omezené.

Říká se, že český finanční arbitr je bezzubý a mnoho toho pro spotřebitele na finančním trhu udělat nemůže. Něco pravdy na tom je. Kompetence, které dostal do vínku zákonem č. 229/2009 Sb. o finančním arbitrovi, patří k nejmenším v celé Evropské unii. Hůře jsou na tom už jen klienti finančních institucí na Kypru, ti totiž zatím nemají arbitra žádného.

Velké ambice
Finanční arbitr České republiky může řešit mimosoudní cestou spory mezi převádějícími institucemi (zpravidla bankami) a jejich klienty, pokud se týkají provádění převodů peněžních prostředků, opravného zúčtování a inkasní formy placení.

Dále do jeho kompetence spadají spory mezi vydavateli elektronických platebních prostředků (zpravidla platebních karet) a jejich držiteli. Sporná částka nesmí být vyšší než ekvivalent 50 tisíc euro a musela vzniknout z transakce v eurech nebo domácí měně státu Evropského hospodářského prostoru.

Od vzniku arbitra v lednu 2003 obdržel jeho úřad 1830 stížností a jen 350 z nich řešil, ostatní nespadaly do jeho kompetence. Jen tak pro zajímavost, téměř dvě třetiny řešených případů tvořily stížnosti týkající se platebních karet.

Arbitr František Klufa prohlásil, že se nechce smířit s tím, aby musel převážnou většinu stížností odmítat, protože se týkají smluvních podmínek, poskytování úvěrů, úrokových sazeb, poplatků a pojištění, tedy těch oblastí, kam jeho pravomoci nesahají.

Za prvořadý cíl svého pětiletého funkčního období považuje rozšíření kompetence českého finančního arbitra minimálně na celou oblast bankovnictví. Hodlá však připravovat půdu pro vznik takzvaného velkého finančního arbitra, jak je to běžné v řadě vyspělých evropských států.

Ten zpravidla zajišťuje ochranu spotřebitelů na celém finančním trhu, tedy nejen ve vztahu k bankám, vydavatelům platebních prostředků, ale i ostatním institucím, jako jsou například leasingové a splátkové společnosti, nebankovní poskytovatelé půjček, pojišťovny a subjekty působící na kapitálovém trhu.

Kdo je pro …

Nyní má kromě arbitra ochranu spotřebitele na finančním trhu na starosti i jednotný orgán dohledu při České národní bance (ČNB). Jak řekl v rozhovoru pro FINMAG  – finanční magazín viceguvernér ČNB Miroslav Singer, není to optimální řešení a může docházet ke střetu zájmů.

„Regulátor finančního trhu totiž usiluje o to, aby byl finanční sektor profitabilní, což se často střetává se zájmem spotřebitelů. Dlouhodobě dobře regulovaný trh roste, krátkodobě to ale může narážet na hrany,“ domnívá se viceguvernér.

Proto je, zdá se, ČNB nakloněna plánům nové arbitra. Nebyla by pravděpodobně proti, kdyby na něj mohla celou ochranu spotřebitelů přesunout.

…a kdo moc ne
Otázka je, jak se k tomu postaví ministerstvo financí a hlavně banky a pojišťovny, respektive jejich profesní asociace. Ty totiž mají velký vliv a silné lobby. Dávají celkem jasně najevo, že ochranu spotřebitele na finančním trhu považují v současné podobě za dostatečnou, ne-li nadbytečnou. Jakémukoli náznaku o její rozšíření nijak nefandí.

Naposled se to jasně ukázalo, když legislativní rada vlády minulý měsíc projednávala nový zákon o pojišťovnictví (a vrátila ho k dopracování). Ministerstvo financí do návrhu zahrnulo i konkrétní požadavky na rozšíření informační povinnosti pojišťoven směrem ke klientům, mimo jiné také to, že by zájemci o investiční životní pojištěni měli být upozorňování předem na rizika tohoto produktu.

Česká asociace pojišťoven hned prohlásila, že jde o regulaci překračující rámec evropských směrnic. Není pochyb, že se pojišťovny budou snažit zmíněné pasáže zákona pozměnit, ať už tlakem na ministerstvo financí nebo později na poslance při projednávání návrhu zákona v parlamentu.

Znovu se tak potvrzuje, že s ochranou spotřebitele na českém finančním trhu to není valné. Pokud si ji nový arbitr bude chtít přesunout na svá bedra, není mu co závidět.

Autorka je šéfredaktorka měsíčníku FINMAG - finanční magazín.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (3 komentáře)

Ondřej Hrachový | 11. 4. 2008 11:27

Dobrý den,upřímně, moc nevěřím, že by mohl finanční arbitr v nejbližší době cokoliv změnit na přístupu k ochraně spotřebitele na trhu životních pojištění a poradenství vůbec.Lobby pojišťoven je velice silné. Navíc i přístup ČNB ke společnostem jako je např. Tourex, Edbusy a podobně, nepovažuji za dostatečný, o lživých informacích ze strany pojišťováků ani nemluvě. Bude ještě dlouho trvat, než se udělá pro dohled nad finančním trhem opravdu velký krok kupředu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zoro | 18. 5. 2008 02:55
reakce na Ondřej Hrachový | 11. 4. 2008 11:27

Nechápu, jaký přístup ČNB ke společnostem typu Tourex nebo Edbusy máte na mysli, ale kdyby chtěla být ČNB vyjímečně i užitečná, mohla by finančně negramotnému obyvatelstvu osvětlit třeba fakta o tom, jak náš stát zbytečně vyhodí 16 mld. za rok, když podporuje přežitek a nešvar jménem stavební spoření, místo aby spořivým raději doporučil např.nějaké kvalitní IŽP (nemyslím paskvil jménem Dynamik) nebo investice do kvalitních invest. fondů. Těch možností je dost, stát by ušetřil a klient by získal mnohem více. Taky mě zaráží drzost KB , když se pokouší v dnešní době prosadit na trhu svůj zbrusu nový produkt KŽP. Někdo by se měl prostě postarat, aby se klient vyznal v džungli finančních produkitů. Chtělo by to porovnání, charakteristiky, vysvětlení. ČNB by neměla dělat, že nespí od strachu o naše lidičky, když "varuje" před APL nebo Edbusy. Proč asi skutečně podvodné společnosti, jejichž okradení klienti si v diskusích marně rvou vlasy, mají zelenou a Velkému Bratru nikterak nevadí? Kdejakému lichváři je hej pod taktovkou ČNB.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zoro | 27. 4. 2008 06:57
reakce na Ondřej Hrachový | 11. 4. 2008 11:27

Považuji se za člověka soudného a na rozdíl od Vás jsem klientem Edbusy a mám dost informací k tomu, abych o této společnosti mohl říci jen to nejlepší. Třetím rokem pracuji pro makléřskou společnost, která má za partnery jen silné mezinárodní společnosti s dobrým výběrem kvalitních produktů, ale EBS poskytuje mnohem více, banky jsou podělány strachem, takže se musel zinscenovat neoprávněný policejní zásah, ale na EBS nikdo nic nenajde. O nějakého finančního arbitra a ČNB nestojím, je potřeba, aby existovaly společnosti a instituce, které budou klientům skutečně pomáhat, a ne je oblbovat
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Světlana Rysková
Věnuje se jako ekonomická redaktorka osobním financím, bankovnictví, pojišťovnictví a realitnímu trhu. Přispívá pravidelně do řady časopisů a do pořadů...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!