Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banky skrývají nejabsurdnější poplatky

Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek slaví již 4. ročník. Jak si vedou vítězové minulých ročníků?

Vyhlašovatel ankety, server www.bankovnipoplatky.com, se zajímal o to, zda banky tyto poplatky odstranily. Konkrétně šlo o poplatek za příchozí platbu, dále za výběr z bankomatu vlastní banky a také poplatek za vedení běžného účtu.

Pozor na balíčky

Při průzkumu poplatkové politiky bank server zjistil, že banky uvedené poplatky většinou zachovaly. Můžeme však zaznamenat jednu výraznou změnu: banky se snaží poplatky minimalizovat prostřednictvím balíčků. Klient České spořitelny může například v rámci osobního účtu zvolit jako jednu ze služeb i nulový poplatek za výběr hotovosti z bankomatu, čímž ovšem musí jinou službu z balíčku vyřadit.

Stejný trend lze pozorovat i u dalších bank v souvislosti s poplatkem za příchozí platbu či vedení běžného účtu. V případě balíčků se mění v poplatek za celý balíček služeb.
Banky se snaží zachování nejabsurdnějších bankovních poplatků odůvodnit nákladností služby, které jsou s nimi spojeny.

Tento argument byl nejvíce vyvracen u poplatku za příchozí platbu. Příchozí platby a v souvislosti s tím dostatek hotovosti zvyšuje bankám jejich finanční zdraví. Jedná se tedy o výhodu především pro banky, což jim ovšem nebrání v tom, aby ještě navíc zpoplatnily klienta.

Pozitivní vliv ankety

Díky anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek se o nich široce diskutuje. K poplatkům se pravidelně vyjadřují nejen čtenáři, ale také představitelé bank. Anketa navíc přinesla občanům ČR pozitivní výsledky v podobě tlaku na snižování a rušení absurdních bankovní poplatků, což už některé banky vyslyšely a svou poplatkovou politiku začaly korigovat.

O snížení či zrušení nejabsurdnějších bankovních poplatků některé banky neuvažují. To potvrzuje i Klára Gajdůšková, tisková mluvčí České spořitelny: „My jsme nezvedali poplatky od roku 2005. Nechystáme se je zvyšovat, ale ani snižovat. Náš výnos z poplatků tvoří asi 30 procent provozního zisku, což je obdobné jako v západních zemích nebo v USA."

Jiné banky však berou výsledky ankety vážně a své poplatky se snaží korigovat. „Již před rokem a půl jsme jako první velká banka zrušili poplatek za příchozí platbu, mimo jiné prvního vítěze ankety o nejabsurdnější poplatek. Vyšli jsme vstříc i loňskému vítězi ankety. Snížili jsme poplatek za vedení účtu na vybraných programech Postkonta,“ řekla tisková mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková.

Rozumíte komplikovaným sazebníkům?

Dalším způsobem, kterým se snaží banky minimalizovat nespokojenost klientů s jejich poplatkovou politikou, je znepřehledňování sazebníků s poplatky množstvím nejrůznějších výjimek. Hypoteční banka uvádí například místo jasně stanovené ceny možnost stanovit poplatek individuálně dle rizik a času, které jsou s danou službou spojené.

Jedinou novinkou je vstup mBank na tuzemský trh, která poplatek za příchozí platbu ani poplatek za vedení běžného účtu nemá. Zdarma je i výběr z jakéhokoliv bankomatu v ČR. Tato možnost se vztahuje na první tři výběry v měsíci. Další výběry už jsou zpoplatněné.

Foto: Profimedia.cz

Jak jsou na tom jednotlivé banky, ukazuje jejich srovnání v tabulkách vpravo:

Komentáře

Celkem 3 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK