Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Reklama a skutečnost

| 12. 10. 2007

Nebylo by lepší neplatit klientovi úrok vůbec, než se mu vysmívat tím, že mu jako roční odměnu za průměrný zůstatek 50 000 korun vyplatím pětikorunu?

Reklama a skutečnost
Raiffeisenbank se nikdy na českém trhu příliš nedařilo prorazit, ale po akvizici eBanky přišla nedávno se sympatickou reklamní kampaní. Pod heslem "Banka inspirovaná klienty" tvrdí, že nabízí výhodnější produkty, které pomohou každému ušetřit.

Nedávný krok, na který upozornil počátkem října server iDnes, ale ukazuje, že realita je úplně jiná (a nebo se banka nechává inspirovat velmi zvláštní skupinou záškodnických klientů). eBanka totiž bez jakéhokoliv varování klientům snížila úrokovou sazbu u běžných účtů.

Pravda, šlo o snížení z již tak mizerných 0,15 procenta na 0,01 procenta, i přesto jde ale o krok, který nesvědčí o příliš seriózním přístupu banky ke klientům. Jde totiž o krok, který odhaluje skutečnou filozofii banky vůči klientům bez ohledu na to, co a jak se říká v reklamní kampani.

Někoho samozřejmě napadne, proč se vůbec úrokem ve výši 0,01 procenta obtěžovat. Nebylo by lepší neplatit úrok vůbec, než se klientovi vysmívat tím, že mu jako roční odměnu za průměrný zůstatek 50 000 korun vyplatím pětikorunu? To bohužel nejde, protože obchodní zákoník v § 714 říká: "Nestanoví-li smlouva o běžném účtu něco jiného, platí banka majiteli účtu ze zůstatku peněžních prostředků na účtu úroky."

Takže úrok se platit musí – a právě proto dnes u řady bank najdete úroky ve výši 0,01 nebo 0,05 procenta ročně. Litera zákona je tím naplněna a banka se nemusí s klienty dělit o zisk z využívání jejich peněz. Pokud by chtěla úroky zrušit úplně, musela by upravit smlouvy se všemi svými klienty – a také by byla pod mnohem větším tlakem ukázat, kde klientovi dává něco navíc výměnou za nulové úroky.

Než tedy uvěříte reklamě na banku, kterou inspirovali klienti, ověřte si, že to byli klienti podobní vám, a ne klienti, kterým přijde normální dávat své peníze bance k dispozici, aniž by za to chtěli nějakou odměnu.

Autor je ředitel rozvoje a péče o klienty Partners. Chcete-li k článku přidat nějaký komentář, můžete tak učinit na www.prouza.cz.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš ProuzaTomáš Prouza
Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!