Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Reklama a skutečnost

Tomáš Prouza
Tomáš Prouza
12. 10. 2007

Nebylo by lepší neplatit klientovi úrok vůbec, než se mu vysmívat tím, že mu jako roční odměnu za průměrný zůstatek 50 000 korun vyplatím pětikorunu?

Reklama a skutečnost
Raiffeisenbank se nikdy na českém trhu příliš nedařilo prorazit, ale po akvizici eBanky přišla nedávno se sympatickou reklamní kampaní. Pod heslem "Banka inspirovaná klienty" tvrdí, že nabízí výhodnější produkty, které pomohou každému ušetřit.

Nedávný krok, na který upozornil počátkem října server iDnes, ale ukazuje, že realita je úplně jiná (a nebo se banka nechává inspirovat velmi zvláštní skupinou záškodnických klientů). eBanka totiž bez jakéhokoliv varování klientům snížila úrokovou sazbu u běžných účtů.

Pravda, šlo o snížení z již tak mizerných 0,15 procenta na 0,01 procenta, i přesto jde ale o krok, který nesvědčí o příliš seriózním přístupu banky ke klientům. Jde totiž o krok, který odhaluje skutečnou filozofii banky vůči klientům bez ohledu na to, co a jak se říká v reklamní kampani.

Někoho samozřejmě napadne, proč se vůbec úrokem ve výši 0,01 procenta obtěžovat. Nebylo by lepší neplatit úrok vůbec, než se klientovi vysmívat tím, že mu jako roční odměnu za průměrný zůstatek 50 000 korun vyplatím pětikorunu? To bohužel nejde, protože obchodní zákoník v § 714 říká: "Nestanoví-li smlouva o běžném účtu něco jiného, platí banka majiteli účtu ze zůstatku peněžních prostředků na účtu úroky."

Takže úrok se platit musí – a právě proto dnes u řady bank najdete úroky ve výši 0,01 nebo 0,05 procenta ročně. Litera zákona je tím naplněna a banka se nemusí s klienty dělit o zisk z využívání jejich peněz. Pokud by chtěla úroky zrušit úplně, musela by upravit smlouvy se všemi svými klienty – a také by byla pod mnohem větším tlakem ukázat, kde klientovi dává něco navíc výměnou za nulové úroky.

Než tedy uvěříte reklamě na banku, kterou inspirovali klienti, ověřte si, že to byli klienti podobní vám, a ne klienti, kterým přijde normální dávat své peníze bance k dispozici, aniž by za to chtěli nějakou odměnu.

Autor je ředitel rozvoje a péče o klienty Partners. Chcete-li k článku přidat nějaký komentář, můžete tak učinit na www.prouza.cz.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo