Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Muž, který fotí minulost

| 4. 10. 2016

Velká cena Belgie, 29. červen 1939. Trať je mokrá, zlověstná. Němec Hermann Lang míjí trosky hořícího vozu stájového kolegy. Brita Richarda Seamana převážejí s vážnými popáleninami do nemocnice. Lang závod vyhrává. Seaman ten večer umírá. Oba z týmu Mercedes-Benz. Němci a Britové, na dlouhé roky naposledy, truchlí pro společnou tragédii. Válka je na dohled.

Muž, který fotí minulost

Osudnou nehodu a dalších jedenáct klíčových okamžiků předválečných závodů Grand Prix, souboj nejrychlejších aut své doby, která mocně podporoval Adolf Hitler, stříbrných závoďáků Union a Mercedes-Benz, oživuje projekt Silver Arrows. V měřítku velkoformátových tisků, kombinací autorské fotky a nejmodernější 3D grafiky, v detailech, které dobová fotografie nemohla zachytit. Edice sklidila mezinárodní ohlas. Za objektivem – i nápadem – stál Čech, Jan Rambousek.

Příběh Velké ceny Belgie ho ze série Silver Arrows fascinuje nejvíc. Chce o něm natočit film; scénář už koluje po Los Angeles. S rolí Seamana Honza Rambousek pomýšlí na Leonarda DiCapria. Troufalé? V malém nepřemýšlel nikdy.

Naše byznysplány

„Povídám manažerovi trhu, panu Koukolíčkovi: Dělám dobrou marmeládu, chtěla bych ji tady prodávat. A on: Matko, proboha, co že chcete?Nezapomenu, jak na mě koukal. Co s vámi mám dělat, přijďte příští úterý.“

Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.

Poprvé roztočil jojo, když mu bylo dvanáct. Ve dvaceti se stal mistrem Evropy. A začal se rodit byznysplán…Loni prodali joja za dvacet milionů.

Narodila se v Saigonu. Do Prahy přiletěla v patnácti. Neuměla jazyk, všichni vypadali jako exoti a v šatech místních velikostí plavala. Začala si oblečení přešívat, skládat jako lego. Tak vznikla její módní značka La Femme MiMi.

Rok co rok v době jarní sklizně vyráží Tomáš Rajnoch s batohem na zádech do čínských hor. Ochutnává čaje ze stoletých stromů. Nejlepší přiváží domů.

Když v rodném Bělorusku zažila brutální výslech, poprvé zapochybovala, zda má cenu riskovat život kvůli demokracii. Nakonec odjela do Česka, aby svedla docela jiný boj. Zachraňuje české zámky.

Píše šedesátiletá paní, že předčasně ukončila svůj sexuální život, manželovi je o dvacet let víc. Nechce mu být nevěrná. Na erotické pomůcky nikdy nepomyslela. Ale ty od Anny by chtěla moc.

Narodila se Liv Ducci

Jako kluk hltal Hvězdné války. Je mu dvanáct, když se rozhodne, že se filmové triky naučí taky: tehdy začíná s 3D grafikou. Jenže chybějí programy, které by umožnily dosáhnout rozumných výsledků – pohybujeme se na přelomu tisíciletí. Honza se zaměří na online grafiku. První zakázku si pamatuje dodnes. „Byl to jeden blázen, co prodával makrobiotickou výživu a potřeboval web.“ Web si zřizuje taky Honza, prezentuje svoji tvorbu a další zakázky přicházejí samy. Rodí se obchodní značka Mr. Pixel. „V té době tu bylo jen pár lidí, kteří dělali to co já. Tak do deseti. Přezdívku měl každý.“ Na střední začne spolupracovat s Advertures – jednou z prvních tuzemských digitálních agentur. Věkem puberťák, a už se o něm mluví jako o špičce mezi českými webovými designéry a grafiky. Pracuje na zakázkách pro Nike, ČEZ nebo Zentivu.

V sedmnácti se přihlašuje do prestižní designérské soutěže automobilky Peugeot. Se svou vizí auta budoucnosti jménem Tery se mezi téměř čtyřmi tisíci návrhy probojuje do třicítky nejlepších. Studuje technické lyceum v Plzni. Ve třeťáku rodičům oznámí, že se školou končí, stěhuje se do Prahy a založí firmu. „Nerozmlouvali mi to, věděli, že si stejně budu dělat, co chci. Jako vždycky…“

Je mu osmnáct a s kamarádem zakládá společnost Liv Ducci. Jméno dostává po staré Italce, mecenášce umění – která však nikdy neexistovala. „Celou jsme si ji vymysleli. Podařilo se nám ale vytvořit brand, který si spousta lidí pamatovala, možná pamatuje dodnes. Mysleli, že je to ohromná nadnárodní organizace, přitom jsme ji založili na koleni.“ Dělali všechno – od architektonických vizualizací přes online grafiku, produktový design, reklamní fotku po postprodukci, kampaně, 3D grafiku. „Byl to mix všeho. Něco, co tady před námi nikdo moc nedělal. Pracovali jsme pro agentury, ale zároveň jsme částečně dělali to co ony.“

V roce 2007 kluci z Liv Ducci vyhrávají „časovku“ Young Lions. Soutěž pro mladé týmy pořádá Asociace komunikačních agentur. Zadání: vytvořte nejlepší kreativní koncept do dvaceti čtyř hodin. Jedou Česko reprezentovat na mezinárodní finále, na reklamní festival v Cannes. Napřesrok Liv Ducci tuzemské kolo vyhrává zas, znovu se jede do Francie. „Ostatní nás za to neměli moc rádi.“

Po pár letech se Liv Ducci rozděluje na čtyři menší firmy, Honzovi připadnou dvě, jednou z nich je Liv Ducci Playground, ze které nakonec zůstává jen Playground – agentura, která svoji nabídku shrnuje jednoduše jako anything visual. Pracují pro největší domácí i zahraniční značky; namátkou Porsche, BMW, Puma, Kofola, Pilsner Urquell, Wella, Česká spořitelna, Vodafone nebo McDonald’s.

Dokonale rozmáznout

Vlastním životem si mezitím žije další linka Honzova byznysu. V jednadvaceti (v roce 2008) s kolegou vyvinul postprodukční software VirtualRig na zpracování fotek – nejdřív jen pro sebe, pak na prodej. Používá ho většina světových automobilek i reklamních agentur. Hlavní přednost? Umí dobře rozmazávat pozadí na fotkách aut. „Zní to triviálně. Ale rozmazat nebo vyfotit fotku auta za jízdy na profesionální úrovni je strašně složité, zdlouhavé a finančně náročné. My jsme to zjednodušili, umožnili jsme to udělat postprodukčně v počítači. Pět let jsme byli jediní. Pak nás okopírovali Němci, ale zákazníci nám neubyli.“ Od loňska je VirtualRig k mání v nové, vylepšené verzi.

V mezičase si Honza dodělá maturitu. „Společně s Honzou Řežábem [zakladatel společnosti Socialbakers; v roce 2015 ho časopis Forbes zařadil na seznam 30 pod 30, stejně jako Rambouska o rok dřív – pozn. red.], který taky skončil na střední, jsme dálkově studovali církevní gymnázium v Plzni. Chodilo se tam jednou za čtrnáct dní, v sobotu. Když člověk jednou nepřišel, měl měsíc volno.“

Playground šlape. Posledních pár let má firma obrat v řádech nižších desítek milionů korun. Problém je jen jeden: Honzu práce v reklamě přestává bavit. „Zní to jako klišé, ale mým cílem nikdy nebylo vybudovat velkou firmu, která bude vydělávat spoustu peněz.“

Poslední roky hodně pracovali pro Škodovku. Podle Honzy jeden z mála klientů u nás s rozumnými rozpočty. Obecně to ale prý s reklamou začíná jít z kopce. „Na všechno je míň času, míň peněz. Lidé, kteří zakázku řeší za klienta, jsou často nekvalifikovaní. Nějaký ňouma vám říká, jak to máte dělat, chce to v nesmyslných termínech, ta věc jako taková je ošklivá… Najednou jsme si řekli: Proč to dělat? Jen abychom vydělávali peníze?“ Těch už měl Honza dost na to, aby si začal plnit sny. V hlavě mu klíčí nápad na Silver Arrows.

Jak se fotí minulost

Článek vyšel v předposledním čísle magazínu FINMAG. V novém čísle najdete kromě titulního rozhovoru s Martinem Veselovským příběh českých pankáčů, kteří na Bali staví luxusní bydlení z lodních kontejnerů, analýzu čínských investic do Česka nebo příběh Víta Janouše, který seknul s prací v kanceláři a dnes dodává „jedlou bižuterii“ do nejlepších pražských restaurací.

Objednávejte teď

Dělat, co vás baví

Za výslednými dvanácti velkoformátovými tisky je dva a půl roku práce. Nejdřív pátrání v archivech, shánění historických pramenů a referencí, aby bylo možné přesně zrekonstruovat historické scény. Pak první skici, počítačové modelování závodišť a krajiny – devět z dvanácti vizuálů se odehrává v lokacích, které už neexistují – a vytvoření počítačových modelů pětadvaceti detailně propracovaných aut. Pro představu: model jednoho závoďáku se piluje klidně tři měsíce. Vedle toho produkce, která si nezadá s historickým filmem: cisterny vody i oheň na silnici, desítky herců a komparzistů vystřídají stovky kostýmů. Všechno pak do 170megapixelových obrazů poskládá a doladí perfekcionistická postprodukce.

Nejpřiléhavější název pro výsledné tisky? „Nejpřesnější asi je mixed media art. Nebo fine art printy. Není to úplně fotka ani grafika, něco mezi.“ Těžko říct, jestli se dá mluvit o novém uměleckém žánru. „Věci, které nabízíme, prezentujeme jako art piece nebo automotive art. Tahle otázka ale nepřísluší mně. Co je vlastně umění? Spousta lidí z umělecké sféry je k naší práci skeptická, jako ke všemu, co se dělá na počítači.“

Výroba limitované edice Silver Arrows spolyká skoro deset milionů korun. Tisky se prodávají ve třech velikostech. V největším rozměru (440 krát 187 centimetrů) je ke každému z dvanácti vizuálů k mání pouze jeden, cena na vyžádání. Za tisk velikosti 220 krát 94 centimetrů dáte v nerámované verzi osm tisíc dolarů, zarámovaný přijde o tisíc dolarů dráž; ke každému vizuálu jich bylo vyrobeno pět. Menší (110 krát 47 centimetrů) může být váš za dva tisíce dolarů, do prodeje jich šlo osmdesát.

I když Honza počítá peníze nerad – zvlášť pokud jde o investici do projektu, který ho baví – přiznává, že kolekce Silver Arrows se zatím nezaplatila. „To ale nebyl hlavní cíl. Díváte se na to moc byznysově,“ odráží moje otázky.

Projektu se dostalo velké mezinárodní pozornosti už na první výstavě – na Festival of Speed v Goodwoodu, každoročním velkolepém svátku motorismu. Rambouskův tým pozval osobně pořadatel lord March. Velkoformátové tisky Silver Arrows se vyjímaly na centrálním kriketovém trávníku. Další zastávkou bylo kalifornské Pebble Beach.

Brzy po dokončení Stříbrných šípů se Honza definitivně rozhoduje – Playground nechá spát, reklamě se už věnovat nebude. Pod novou značkou Unique & Limited, kam s ním přechází celý pětičlenný tým – přesněji, zůstává sedět na stejných židlích na Vinohradech – už rok a půl intenzivně pracuje na dalších kolekcích, probouzí k životu další mimořádné okamžiky historie.

Česká stopa

Speciální edice vznikla k příležitosti pětasedmdesátého výročí letecké bitvy o Británii. Jeden z tisků zachycuje let Josefa Františka, českého stíhacího pilota a leteckého esa druhé světové války. „Jsme rádi, když můžeme zanechat českou stopu.“ V sérii Silver Arrows je zařazen závod v Brně. V kolekci Bugatti zase vznikl vizuál s automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou – ve dvacátých letech to byla nejrychlejší žena na světě, jako jediná v historii Grand Prix se vyrovnala nejlepším mužským jezdcům.

A kdo kousky z Rambouskovy dílny nakupuje? Většinou starší pánové, pětapadesát a výš, fandové do aut, sběratelé. Pohádkově bohatí nebývají. „Neptáme se, samozřejmě. Ale myslím, že jsou to lidé se středním příjmem v zahraničí, v Německu nebo Anglii. Miliardáře obrázek za pár tisíc dolarů nezajímá. Ti chtějí speciální print jen pro sebe, s autem ze své sbírky.“

Jednoho takového zákazníka právě mají, z Hongkongu. Velký sběratel a blázen do Ferrari. Své nejoblíbenější nedávno půjčoval do muzea v Maranellu, protože ani Ferrari tenhle model nemá. Od Unique & Limited si přeje tisk, který zachytí jeho auto během závodu v roce 1970.

V roce 2016 Rambouskův tým pracuje také na vizuálu s Jamesem Huntem, který před čtyřiceti lety, po strhujícím boji s Nikim Laudou, vyhrál v barvách McLarenu šampionát F1. Premiéru bude mít v za pár dní na Velké ceně Japonska. Příklad práce na zakázku – objednával McLaren. Ani zakázkové tvorbě se Unique & Limited vedle vlastních projektů nebrání. Kterýkoli klient – firma i jednotlivec – může přijít a požádat o zvěčnění mimořádného okamžiku historie, třeba i té docela osobní. A nemusí se týkat jen aut a závodů.

Rambousek má ovšem několik podmínek. „Ten člověk musí být schopný zaplatit. Nesmí to být úplná blbost. A nesmí nám do toho kecat. Pokud se nám jeho nápad bude líbit, klidně můžeme zachytit jeho cestu na Měsíc.“ Tedy pokud jste na něj letěli – zvolený okamžik by měl odpovídat historii. „Žádné sci-fi…“

Cena? Jestli půjde o osobní věc, určenou čistě pro vaše potřeby, chystejte si sto až dvě stě tisíc dolarů. Výroba totiž přijde na stejnou sumu jako práce na prodejných kolekcích. „Takový klient nám musí zaplatit celou vyprodanou edici. Ale lidí, kteří nevědí, co s penězi, jsou po světě mraky. Sto tisíc dolarů sem, sto tisíc tam, to spousta lidí neřeší. Peníze nejsou problém. Problém je, že to, co děláme, je specifické, složité a neznámé. Těžké je se k těm lidem dostat a vysvětlit, že tady taková možnost je.“

Jan Rambousek

Kompletní pětičlenný tým Unique & Limited.

Míň za víc

Podniků, kterých se Unique & Limited letos se svojí tvorbu účastní, je víc než dost. Paříž, Londýn i výstava v Itálii ve Ville d´Este, Festival of Speed v Goodwoodu, Le Mans Classic ve Francii, výstava na Hockenheimu v rámci závodů F1. Pak dva podniky v Kalifornii, Japonsko… Vychází to zhruba na jednu akci měsíčně, Honza všechny z hlavy nevysype. Letos chce Unique & Limited otevřít vlastní galerii; jestli bude v Praze, se teprve uvidí.

Firma běží rok a půl. Celý loňský rok ji Honza dotoval, brzy už by se ale měla dostat na nulu. „Na konci roku nebo začátkem příštího určitě půjdeme do plusu.“ Konkrétní čísla zmiňovat nechce. Právě jedná se zahraničním investorem – velkým světovým hráčem na poli automobilové reklamy. Společnosti by mohl pomoct povyrůst.

Honzovi Rambouskovi je dvacet devět a má za sebou kariéru, kterou většina jiných nestihne ani o dekádu později. Že vynechal vysokou, nelituje. „Když vidím bývalé spolužáky, kteří loni vyšli ze školy a moc nevědí, co dělat, nezávidím jim.“ Kde by chtěl být za pět, deset let? „Ultimativní cíl je, aby cena věcí, které děláme, šla nahoru a počet kusů v edici dolů. Aby se kousek, který si od nás dneska někdo koupí, za deset let prodal desetkrát dráž. Nechceme vyrábět v milionech kusů. Ale udělat jediný kus, za který někdo dá milion dolarů, protože ho chce.“

Ztracené to není ani s Leonardem DiCapriem. Strategii Honza vymyšlenou má: rozšířit povědomí, že se biják o Silver Arrows chystá, propasírovat zprávu až k Leovi. Když film vzbudí jeho zájem, bude výchozí situace hned růžovější. Pár spojek tu je. „Leonardo sponzoruje jeden tým formule E [elektrické formule – pozn. red.] a občas jezdí po závodech. Máme slíbené, že by mu tam měl scénář někdo ukázat. Uvidíme.“


Všechny fotografie: Jan Rambousek a Unique & Limited

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (1 komentář)

Ivo Schlägel | 4. 10. 2016 11:50

Perfektní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Petra DlouháPetra Dlouhá
Bakaláře vystudovala na Fakultě humanitních studií UK, magisterské studium žurnalistiky na Fakultě sociálních věd. V průběhu studia absolvovala stáž v...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!