Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

| 26. 8. 2016

Přidat učitelům polovinu platu a trestat tvůrce hoaxů.

Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

Podle Lidových novin se na Ministerstvu školství vymýšlí nový úřad, který by zajišťoval občanské vzdělávání a posiloval kritické myšlení – Dům demokracie a lidských práv. Návrh je prý v mezirezortním řízení, ministerstvo ho zatím nechce komentovat, a tak ironií osudu dosavadní zprávy o Domu demokracie a lidských práv připomínají články z Aeronetu: jeden nejmenovaný zdroj, stamilionová částka bez kontextu a neskrývané rozhořčení nad tím, co si to ti nahoře zase dovolují.

Dva solidní poznatky bychom ale v rukou měli. Za prvé, v Česku má řada lidí problém s demokratickými hodnotami, viz komentující z Novinek, i s kritickým myšlením, viz Pavlínu „radí mi internet a mé srdce“ Nytrovou nebo Stanislava „nemám čas hledat stoprocentní pravdu“ Humla. A za druhé, vláda (která paradoxně získala podporu obou dvou) s tím chce něco dělat a hledá cesty.

Měl bych dva tipy do startu.

Anketa

Zvedly by lepší platy kvalitu českého školství?

Nechcete učit děti myslet? Moc neplatíme, zato se nevyhrabete z práce

Předně: plaťme učitelům na veřejných základních a středních aspoň osmdesát procent toho, kolik by se svým vzděláním dostali jinde. Mezi zeměmi OECD, ze kterých jsou dostupná data, je v tomhle ohledu Česko spolu se Slovenskem beznadějně poslední. I kvůli tomu, že čeští pedagogové tráví v práci víc času než v jiných vyspělých zemích, z ní nosí ve srovnání s průměrným vysokoškolákem jenom polovinu. Pro srovnání: ve Francii to je 84 %, v Izraeli 96 %, v Norsku 78 %. Celkový průměr: 78 %. (Viz dokument Education at Glance.)

Ohodnocení učitelů přitom mnohem lépe než například počet dětí ve třídě koreluje s tím, jak dobře si vedou žáci z jednotlivých zemí v testech PISA zaměřených na čtenářskou gramotnost (viz PISA in Focus). Tedy i na to kýžené kritické myšlení, protože právě schopnost s vyčtenými informacemi správně pracovat odlišuje inteligentní bytost od Nytrové a Humla.

Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory: rozkradená země, čmoudi s nataženýma rukama a tak dále.

Je milé, že teď kantoři dostávají přidáno v řádu jednotek procent, a úsměvné, že zrovna před volbami. Jenže platy ve školství by měly být ve srovnání s dneškem vyšší ne o tisíce, ale o desetitisíce. Trh práce je nastavený tak, aby uváděl v platnost pravidlo „kdo neumí, učí“ – dnes porušované pouze těmi svatými učiteli, kteří schopnosti nové generace dotují vlastní životní úrovní. Důsledky doživotně pocítíme na neschopnosti dalších generací jasně uvažovat, ověřovat informace, srozumitelně komunikovat, natož v cizích jazycích, a nereagovat na nepřehledný svět hned instinktivní nenávistí.

Za fotomontáž do tepláků? Jako za poplašný telefonát

Druhý tip: trestný čin šíření poplašené zprávy by neměl platit jenom na papíře. Policie a státní zastupitelství nemůže mít slitování s lidmi, kteří hoaxy vytvářejí a sdílejí. Úřední blahovolnost je přitom, jak na Hlídacím psu přesvědčuje Robert Malecký, běžná praxe. Ženu z Dačicka, která si vymyslela historku o arabských běžencích podřezávajících hospodářská zvířata, i tvůrce slavné fotomontáže z chebského nádraží, trest minul. V prvním případě stačila omluva, v druhém policie případ rovnou odložila, za přitakání státního zastupitelství. Vyšetřování plzeňských fám o překaženém únosu dívky a plánovaném útoku na plzeňské obchodní centrum vybublalo do ztracena.

Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu.

Zkvalitněním školství ani válkou proti šiřitelům poplašných zpráv se kritické myšlení a demokratické hodnoty nerozšíří po českých zemích jak řepka. Ale je to zásadní první krok, bez kterého budou všechny úvahy o nových vládních agenturách a úřadech jen vymýšlením lavóru, do kterého se chytá déšť z děravé střechy.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Hynek Rk | 26. 8. 2016 08:49

Kašpárek: "Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu."

Já říkám ne tomuto silně nahnědlému názoru, protože se tím mocným dá do ruky nástroj, jak omezit svobodu slova. Jednoduše to budou právě oni, kdo budou rozhodovat o tom, co je to nebo není prokazatelná lež, soudy jsou ostatně jen jejich agenturou. Je to chytristika, která bude zneužita.

+24
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 31. 8. 2016 14:35

"Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?" Proč proboha?

-2
+
-

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

Jan Kopecký | 1. 9. 2016 09:22

Nevím, jestli zajímavé, ale rozhodně příznačné (jak se mi jeví) je, že kvalita komentářů výrazně zastínila "kvalitu" článku. Děkuji.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ladislav Novák | 30. 8. 2016 15:05

Lze vůbec absolvováním bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě získat základy kritického myšlení? Nevedou ke kritickému myšlení spíše přírodovědné obory univerzitního studia, dobré základy matematiky a fyziky? 8-O
Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 2. 9. 2016 09:52
reakce na Ladislav Novák | 30. 8. 2016 15:05

Neměla. Protože pak by se v matematice neučilo myšlení, ale jen by se žáci připravovali, jak tou maturitou prolézt. Již dnes má většina středoškolských učitelů problémy s tím, aby učili matematiku jinak než skrze biflování.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 31. 8. 2016 14:35
reakce na Ladislav Novák | 30. 8. 2016 15:05

"Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?" Proč proboha?
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 28. 8. 2016 12:53

Naše údajná elita zase našla Svatý Grál. Výuka kritického myšlení na základních školách!

Co na tom, že potřebné předpoklady v podobě příslušné úrovně abstrakce a logiky se začínají rozvíjet někdy koncem docházky na ZŠ. Zrovna tak je nutná určitá obecná úroveň inteligence, k pochopení co, jak a proč, ke které se desítky procent populace neblíží.

Jak to dopadne? Stejně jako s "kritickým myšlením" na VŠ. Už dnes, kdy "studuje" polovina populačního ročníku, z humanitních fakult lezou lidi, kteří si někde ve škole povídali o "kritickém myšlení". Neustále poslouchali, že jsou na prestižní škole, kde se učí "kritickému myšlení". V realitě to stejně většina z nich nikdy moc nepobrala, ale byli indoktrinováni k přesvědčení, že kriticky myslí.
Pak se jim v palici vytvoří následující řada implikací: vychodil jsem prestižní juniverzitu => vyprávěli jsme si tam o kritickém myšlení => kriticky myslím => mám pravdu.
A s tímhle mindsetem vylezou do světa...
Popravdě řečeno kritické myšlení nezvládají ani ti vyučující.

Když se k tomu přidá indoktrinace rasistickými neomarxistickými bludy, tak z toho vyleze třeba tohle:
http://zpravy.e15.cz/domaci/komentar-jaromir-nohavica-selhava-jako-osobnost-1316043
+11
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 28. 8. 2016 14:35
reakce na Jan Pozner | 28. 8. 2016 12:53

e15.cz - tak jsem díky vám cca po 2 letech opět zabrousil na web e15. Vzhledem k tomu, že české tištěné zpravodajství programově nečtu (s občasnou vyjímkou Forbesu), měl jsem pocit, že jsem se vrátil do doby Rudého Práva. Opravdu dnešní žurnalistika plodí podobné deprivanty jako je Honza Kuliš nebo to psal nějaký robot?

Líbí se mi vaše řada implikací "vychodil jsem prestižní juniverzitu => vyprávěli jsme si tam o kritickém myšlení => kriticky myslím => mám pravdu" Bohužel na příkladu autora toho odkazovaného článku je patrné, že řada ještě pokračuje dále:
mám pravdu => mám právo o své pravdě vykládat každému => mám právo posuzovat jak moc nemají pravdu ti ostatní

Ale nevadí. Když Honza Kuliš nebo Michal Kašpárek zmizí z mediálního prostoru, nebude zřejmě o této ztráte svět za 5 minut vůbec vědět. A to mě naplňuje optimismem.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 28. 8. 2016 15:55
reakce na Jan Amos | 28. 8. 2016 14:35

Tak mě napadá i jiný řetězec implikací: nemyslíš si to, co já => nemyslíš kriticky => nemáš pravdu.

Samozřejmě, nemůžu vyloučit, že jde o robota :-), ale má twitter.
V právu vykládat "svou pravdu" bych problém neviděl, to tu děláme my taky :-)
První problém vidím v jeho indoktrinaci, protože to ho učinilo reálně nepoužitelným na trhu práce. Kdo by zaměstnal kreténa, který nejspíš nic neumí, ale bude chodit po firmě a na každou blbost neustále vykřikovat cosi o diskriminaci, rasismu, sexismu nebo xenofobii?
Druhý problém nastane v okamžiku, kdy se dobere nějaké mocenské pozice. Což fakticky není jen politik nebo policajt, to je i VŠ učitel nebo státní úředník. On bude mít moc ty bláboly šířit, vynucovat po studentech/kolezích a navíc nějakým způsobem odstraňovat ze svého okolí oponenty (studenti "neudělají" zkoušku nebo kolegové budou vyštípáni z fakulty).
Stejně jako na bývalém Západě...

Ono by stačilo, kdyby na VŠ nestudovali lidi, kteří VŠ úroveň učiva nedokážou pobrat a v důsledku toho nedochází ke vzdělání, ale k indoktrinaci. Oni se tam prostě naučí cosi vykřikovat "rasismus", "xenofobie", "genderová identita" apod.
Přitom humanitní vědy jsou velmi náročné v tom ohledu, že člověk musí mít na paměti, že interpretací lze najít více a kterou si vybere je odraz jeho světonázoru. Ale nesmí zapomenou na ty ostatní. Třeba Kašpárek z PISA in Focus vydedukoval cosi o nějaké korelaci. Podle mě je na první pohled ta korelace dost slabá a chtěl bych vidět, co reálně znamená rozdíl mezi 475 a 530 body. Případně jaký je rozptyl, jestli ty rozdíly jsou nějak významné nebo tam měří nějaký šum... Moje interpretace by taky mohla znít, že české školství je vcelku dobré a levné.
A navíc se mezi nejlepšími umisťují i asijské země, kde si opravdu nemyslím, že jsou proslulé kvalitní výukou "kritického myšlení", ale spíše tupým drilem.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Fraj | 27. 8. 2016 17:11

LOL Kašpárek bojuje za kritické myšlení. Už to samo o sobě je úsměvné, ale on v tom článku klidně napíše: "Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory .."

Podle Kašpárka kritický = systémový. Svatý Orwelle!
+12
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bug MeNot | 29. 8. 2016 13:45
reakce na Josef Fraj | 27. 8. 2016 17:11

A na to jste prisel hlavou?
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 28. 8. 2016 12:33
reakce na Josef Fraj | 27. 8. 2016 17:11

Přitom já bych za protisystémové klidně označil přesvědčení, že "čmoudi" sem mohou volně přijít a "natahovat ruce".
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Amos | 27. 8. 2016 12:14

Pan Kašpárek má dva tipy do startu, já bych měl také jeden:

Současný marasmus školství těžko vyřeší vytváření dalších státních úřadů, které kromě jejich zaměstnanců nikdo už vážně nebere, ani vytváření parodií na školy jako je například pražský UJAK.

Současný marasmus školství je především důsledkem nabobtnání státu a státní správy, která aby vytvořila dojem, že pracuje a že její agenda je složitá, požaduje na řadu míst a to i referentských dosažení vysokoškolského titulu. Často jde o agendu, pro kterou by i absolvování pomocné školy vedlo k převzdělanosti, protože se jedná z převážné části o činnosti, které jsou zhola zbytečné a často spíše škodlivé. Protože je ale enormní potřeba "jakýchkoliv" vysokoškoláků do státní správy, instituce typu UJAK plodí absolventy s papírem v tubusu, jejichž použitelnost mimo kancelář s tabulkou "Referát XY městského úřadu" je nulová.

Singulární body v současném vzdělávacím matrixu, které ještě nerezignovaly na poskytování vzdělání, jako jsou ČVUT, strojírenské, chemické, farmaceutické fakulty a několik málo dalších si obvykle na nedostatky a problémy nestěžují. Pracují a vzdělávají. Mají samozřejmě velké štěstí v tom, že úředník městského úřadu končí spíše svoje studium obhajobou práce "Nihilistické aspekty v rané tvorně Franze Kafky" než "Okrajové podmínky parciálního řešení Schrodingerovy rovnice:"

Řešení? Společnost musí pochopit, že vysokoškolské studium má být elitní cca pro jednoho ze sta, gymnázium je elitní škola pro 10% populace, sociologie, politologie, kulturní antropologie nejsou studijní obory ale zájmové kroužky a většina populace bude muset mít nějaké odborné technické, přírodovědné vzdělání nebo učební obor.

Pokud vám toto přijde jako fantasy, pak je to základ vzdělanosti jedné z nejúspěšnějších zemí v posledních několika stoletích - Švýcarska. Jejich pojetí školského systému není založeno na mlácení desetkrát vymlácené humnanitněvzdělávací slámy, ale na postupném zaškolování a propojení školství s praxí již od prvních ročníků středních škol. Že to přináší výsledky, ukazují roční závěrky a renomé firem jako je Nestle, ABB, Roche, Lindt, Syngenta, Geberit, SwissRe a stovek dalších, které tvoří páteř švýcarské ekonomiky. Pokud by páteř naší ekonomiky měla být tvořena z obratlů jako j Kašpárek, pak by byla velmi nebezpečně ohnutá.

http://human-stupidity.com/equality4/swiss-high-schools-admit-only-brightest-students
+18
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 26. 8. 2016 14:15

Co slyším o učitelích, tak své práci moc nedají. Za co by měli dostat přidáno? Ten postup by měl být opačný - napřed předvěď, že něco děláš a pak za to chtěj víc peněz. Nehledě na to, že v Německu mají nadprůměrně placené učitele a rozhodně si je nechválí.
Trestání šíření lží způsobí maximálně to, že lidé budou předpokládat, že informace jsou pravdivé, protože jinak by jejich tvůrce stíhali a lživou zprávu smazali. Rozvoji kritického myšlení to nejen nepomůže, ale rovnou ublíží.
Připadá mi, že pan Kašpárek poslední dobou nějak ve svém kritickém myšlení uvadá.
+10
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Medvěd Kodiak | 26. 8. 2016 14:01

Oblíbený hoax je taky ta věčná legenda o chudých učitelích.

A naprostý hoax je vztahování výše učitelského platu k výdělku „průměrného vysokoškoláka“. Vysokoškolák není profese. Vyskoškolsky vzdělaný lékař je lékař, vysokoškolsky vzdělaný projektant je projektant, vysokoškolsky vzdělaná hajzlbába je hajzlbába a stejně tak vysokoškolsky vzdělaný učitel je učitel (a co to dalo za práci, aby skoro všichni učitelé vůbec to VŠ vzdělání měli, dodnes ho někteří nemají a jak si ho doplňovali ti, kteří si ho doplnili, to je taky dobré téma). Struktura vysokoškolsky vzdělaných profesí nebude ve všech zemích OECD stejná a i kdyby byla, nevidím důvod, proč by měly být vysokoškolsky (nebo jakkoli jinak) vzdělané profese na stejném procentu průměru.

On vůbec předpoklad, že zvýšením platu učitelů se zvedne jejich kvalita, je dost na vodě. Je to jen jeden z předpokladů a nejspíš ne ten nejdůležitější. I když učitelé jistě budou tvrdit opak. Já zase tvrdím, že kdyby se kvalita učitelů zvyšovala stejně, jak jejich platy v posledních letech, byli bychom na tom s kvalitou vzdělání velmi dobře.
+11
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Dalibor Pešek | 26. 8. 2016 14:20
reakce na Medvěd Kodiak | 26. 8. 2016 14:01

"Je to jen jeden z předpokladů a nejspíš ne ten nejdůležitější."
Ono spíš záleží na aprobaci. Kvalitu výuky českého jazyka by zvýšení platu nejspíš neovlivnilo. Zato zvýšení platu angličtinářů by mohlo přilákat pedagogy ze soukromé sféry a razantně zvýšit současnou, často tristní (vlastní aktuální zkušenost), kvalitu výuky angličtiny na základních školách.

Tento, ale i další problémy by samozřejmě vyřešilo svobodné, privatizované školství. A ještě by se mohli snížit daně, protože by nebylo třeba živit celé jedno ministerstvo se všemi souvisejícími úřady.
+7
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav Novák | 30. 8. 2016 15:27
reakce na Dalibor Pešek | 26. 8. 2016 14:20

Re: " A ještě by se mohli snížit daně, ..."

Jaký plat měl váš češtinář? :-D
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Zdeněk | 26. 8. 2016 11:58

"Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory"

Jojo, zaplaťme víc učitelům za, že budou ještě lépe šířit státní propagandu.

Jediný lék na nemoci našeho školství je zrušení státního školství a povinné docházky.
+12
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hynek Rk | 26. 8. 2016 08:49

Kašpárek: "Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu."

Já říkám ne tomuto silně nahnědlému názoru, protože se tím mocným dá do ruky nástroj, jak omezit svobodu slova. Jednoduše to budou právě oni, kdo budou rozhodovat o tom, co je to nebo není prokazatelná lež, soudy jsou ostatně jen jejich agenturou. Je to chytristika, která bude zneužita.
+24
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 26. 8. 2016 11:00
reakce na Hynek Rk | 26. 8. 2016 08:49

Kašpárek by mohl bejt dost starej a chytrej na to, aby věděl, jak to dopadne.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!