Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Trump není Reagan

| 18. 8. 2016

Stoupenci republikánského kandidáta se mýlí, když Trumpa srovnávají s exprezidentem Reaganem.

Trump není Reagan

Znáte ten příběh o chlapci, který opakovaně volal „Vlk, vlk!“, a když přišli lidé, aby mu pomohli, smál se jim? Oni byli naštvaní, že se od něho nechali napálit několikrát, a proto mu nakonec nevěřili. Když přišel vlk skutečně a kluk volal o pomoc, nikdo už nepřišel, aby mu pomohl. Vlk ho sežral.

Americká média, z velké většiny levicově-liberální, jsou jako ten kluk. O každém republikánském kandidátovi za víc než půlstoletí říkají „Vlk, vlk!“. Přesněji: rasista, nenávidí chudé, rozpoutá jadernou válku (tehdy), je proti ženám (nyní). Když ale jeho politická kariéra skončí nebo je za zenitem, demokraté a média ho vydávají za vzor odpovědného politika – oproti dnešním republikánům, kteří jsou rasisté, proti ženám, nepřátelé chudých…

Mnozí Američané, především republikánští voliči, si na to už zvykli a neberou to vážně. A proto když se objeví „vlk“ skutečný, kterého levicově-liberální média kritizují oprávněně, nevěří jim. Říkají si: „To je jen ta jejich stará, pořád stejně špinavá práce.“ Tím „vlkem“ je Donald Trump. Za to, že mnozí jeho voliči neberou vážně jeho skutečné prohřešky, nedostatky a závažná pochybení v úsudku, na která média upozorňují, si můžou levicově-liberální média sama. Kdo opakovaně falešně volá „vlk, vlk“…

Další velký prezident?

Trump sice nyní výrazně zaostává za Hillary Clintonovou, což se do listopadu změnit může i nemusí, a tedy jeho šance stát se prezidentem klesají, ale podívejme se na to, co tvrdí jeho stoupenci. Totiž že Donald Trump je prý nový Ronald Reagan. Jak kdysi strašně pomlouvali Reagana, tak nyní pomlouvají Trumpa; a jak byl kdysi Reagan velký prezident, který obnovil Ameriku, tak velkým prezidentem bude i Trump, který opět učiní Ameriku velkolepou.

Dnes lidé nevědí nebo si už nepamatují, jakou nenávistné palbě byl vystavován Ronald Reagan. Prý rasista; ekonomická politika: bohatí bohatnou a chudí chudnou (co na tom, že nastartovala hospodářský růst a prosperitu trvající čtvrtstoletí, z nichž profitovali všichni, bohatí i ti předtím chudí); militarista, kovboj, který vyhodí celý svět do povětří (co na tom, že žádnou velkou válku nerozpoutal a Sověty přinutil ke kapitulaci bez otevřeného střetu)…

Reagan nejhůř nesl nařčení z rasismu, protože odpor vůči rasismu byl jeho nejstarším, prvním přesvědčením, které mu jako malému klukovi vštípil jeho otec, obchodní cestující, který v cizím městě raději přespával v autě, než aby se ubytoval v hotelu, který byl „jen pro bílé“.

Je tedy Trump nový Reagan a média mu křivdí, jako kdysi Reaganovi?

Nemyslím. Jsou tři výrazné rozdíly mezi Reaganem a Trumpem.

Antireagan

Za prvé, Reagan, než se stal prezidentem, byl úspěšným dvojnásobným guvernérem Kalifornie, nejlidnatějšího státu unie. Trump nikdy žádnou volenou funkci nezastával, ani tu nejmenší.

Za druhé, Reagan všechny své politické názory podrobně promyslel předtím, než se stal prezidentem. Když kandidoval na guvernéra Kalifornie, novinář Lee Edwards (dnes historik) s ním dělal u něj doma rozhovor a v jeho knihovně se namátkou podíval na několik jeho knih. Zjistil, že jsou Reaganem hustě anotované. Ty knihy byly: W. Chambers – Svědek; H. Hazlitt – Ekonomie v jedné lekci; F. Bastiat – Zákon; F. Hayek – Cesta k nevolnictví.

Dne 20. března 1981, dva měsíce poté, co se stal prezidentem, veřejně zmínil sedm myslitelů, kteří jeho názory ovlivnili. Byli to Russell Kirk, Friedrich Hayek, Henry Hazlitt, Milton Friedman, James Burnham, Ludwig von Mises a Frank Meyer.

Po jeho smrti jeho bývalí spolupracovníci Annelise a Martin Andersonovi vydali knižně jeho rozhlasové projevy z doby, kdy už nebyl guvernérem a ještě nekandidoval na prezidenta (1975–1979); projevy, které si Reagan napsal vlastní rukou (fotky rukopisů přiložili, aby je každý viděl) a které pojednávaly o všech aspektech politiky. Osoba, která z těch projevů a rukopisů vychází, není neintelektuální blbeček, který měl jako prezident jen velké štěstí, nýbrž člověk, který si všechno promyslel, než se stal prezidentem.

Donald Trump na otázku, kdo mu radí, odpověděl, že on sám je sobě tím nejlepším rádcem. A pravděpodobně jediná kniha, kterou četl, je kniha vydaná pod jeho jménem (a napsaná novinářem, který s ním dělal rozhovoryThe Art of the Deal.

Za třetí, Reagan byl optimistický, usměvavý, vstřícný; Trump je nevrlý, mračí se, uráží lidi. Temperamentem je Antireagan.

Jsem dost starý na to, abych pamatoval dobu, kdy byl Ronald Reagan prezidentem. A můžu vám říct: Donald Trump novým Ronaldem Reaganem věru není.


Převzato z Neviditelného psa, se souhlasem tamní redakce

Snímek obrazovky s úsměvem bývalého prezidenta pořídil v roce 2012 na republikánském sjezdu Reaganův úsměv Brendan Smialowski z AFP Photo / Profimedia.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 18. 8. 2016 13:45

U Trumpa máme aspoň nějakou naději, že k nám přestanou dovážet a podporovat ty debilní ideologie vědeckému genderismu, gejprajdismu a zostřeného antikorupčního boje.
U Hitlary máme jistotu pravého opaku.

+8
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:50

"Gejprajdismus" znamená, že jednou do roka vás někdo přiváže ke sloupu veřejného osvětlení a donutí vás koukat se na veselici homosexuálů? Chápu, že odstranění takového strašného útlaku by stálo i za pokles životní úrovně, zhoršení podmínek pro podnikání, špetku omezení svobody slova nebo něco podobného. To musí být nějaká traumata z dětství.

-5
+
-

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

Jan Daniel | 23. 8. 2016 00:02

Roztomilé, jakou mají neocons honičku s vysvětlováním, proč budou volit Hitlary.
Pokud to celé přispěje ke katarzi v rámci republikánské strany a tyhle trockistické vši budou vykopány z District of Criminals, pak to bude to nejlepší, co se mohlo stát. Pro celý svět.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

foxy | 19. 8. 2016 11:51

Lidi budou volit Trumpa, protože ho považují za molotovův koktejl, který můžou hodit do řad tzv. intelektuálních elit. Stejně jako u nás Zemana.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:59

Hezký článek. Letošní americké volby jsou smutným důkazem, že definitivně skončilo dělení na pravicové a levicové voliče. Dělící čára ve společnosti už vede jinudy. Trump má ke kapitalismu podobný vztah jako náš Babiš. Přesto mu i u nás fandí mnoho lidí, kteří se, z jakési setrvačnosti, považují za pravičáky. Ve skutečnosti se jejich pravicovost smrskla na odmítání čmoudů a gejprajdismu. Také jsem dost starý, abych pamatoval Reagana a je mi smutno při pomyšlení, že zdebilizovaná společnost už asi takového kandidáta nevygeneruje. V letošních amerických volbách bych volil Garyho Johnsona, i když by to byl jen takový symbolický akt.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 19. 8. 2016 08:35
reakce na Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:59

Mrkněte na Mises.cz na články o Reaganovi a na diskusi pod článkem Martina Pánka o tomtéž prezidentovi (zde je řada odkazů o Reaganovi). Reagan rouhodně nebyl žádný liberál!! Kázal vodu a popíjel kořaličku.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:20
reakce na Hynek Rk | 19. 8. 2016 08:35

Já vím, každopádně byl jednookým mezi slepými, ale hlavně mi šlo o to, že společnost vůbec vygenerovala kandidáta s takovými názory a takovým myšlenkovým základem - to je to, co mi dnes už připadá nemožné. Ale třeba jsem jen pesimista.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hynek Rk | 18. 8. 2016 13:43

Hm. Článek dost připomíná obsahem ten z pera Martina Pánka na Mises.cz.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 18. 8. 2016 11:10

Vedle té kriminálnice, lhářky, podvodnice, maďarským neokomunistou Sorosem a Saudy placené zrádkyně Ameriky je i Trump za velkýho státníka.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 18. 8. 2016 11:46
reakce na Jan Pozner | 18. 8. 2016 11:10

Já myslím, že je jeden horší jak druhý.
Demokracie nám opět ukazuje, jak nahoru vytahuje ty nejlepší z nejlepších.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 18. 8. 2016 13:45
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2016 11:46

U Trumpa máme aspoň nějakou naději, že k nám přestanou dovážet a podporovat ty debilní ideologie vědeckému genderismu, gejprajdismu a zostřeného antikorupčního boje.
U Hitlary máme jistotu pravého opaku.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:50
reakce na Jan Pozner | 18. 8. 2016 13:45

"Gejprajdismus" znamená, že jednou do roka vás někdo přiváže ke sloupu veřejného osvětlení a donutí vás koukat se na veselici homosexuálů? Chápu, že odstranění takového strašného útlaku by stálo i za pokles životní úrovně, zhoršení podmínek pro podnikání, špetku omezení svobody slova nebo něco podobného. To musí být nějaká traumata z dětství.
-5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Kohout | 19. 8. 2016 11:29
reakce na Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:50

Souhlasím, že se na ně člověk nemusí dívat. Ale být na to pyšný? A lhát (adopce nikdy chtít nebudeme)? To je poněkud, ehm, nehezké.
Druhá část Vašeho příspěvku je pustá demagogie - vázat pohled na Pochod pýchy na ekonomickou situaci. Pokud se to mělo vázat na budoucího prezidenta, z hlediska ekonomiky jsou nápady obou bídné - jeden populista a izolacionista (omezit globalizaci), druhá socialistka klasického střihu (stát, regulace, daně, stát, regulace, daně).
Je pravda, že furt lepší než naši Bruselští komunisté (regulace, omezení, neschopnost, regulace, omezení, neschopnost).
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:06
reakce na Jan Kohout | 19. 8. 2016 11:29

"Ale být na to pyšný?" - do toho je komukoliv kulový, kdo je na co pyšný. Mě by zajímalo, co to je ten zmíněný "gejprajdismus", resp. jeho potlačení. Zákaz pořádat takovou akci? Já prostě nevím, co to je, ale musí to být něco komplexního, když to má v názvu "ismus".

"adopce nikdy chtít nebudeme" - nevím o nikom, kdo by něco takového tvrdil, a nyní tvrdí něco jiného. A už vůbec nechápu souvislost s Prague Pride.

Zbytek byl jen povzdech nad prioritami některých "pravičáků", nic víc.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 19. 8. 2016 15:49
reakce na Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:06

Hromada.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:59
reakce na Jan Capouch | 19. 8. 2016 15:49

O tom jsme už diskutovali posledně. Předpokládám, že pan Jan Kohout neměl na mysli ten druh adopcí, který máte na mysli vy - tedy ten, který normálně pro homosexuály odjakživa existoval, i před registrovaným partnerstvím. Jinak by mi moc nedával smysl daný výrok ("adopce nikdy chtít nebudeme").

Ale i kdybyste Hromadu usvědčil z nějakého otočení názoru... Já jsem spíše alergický na tenhle "třídně ideologický" styl argumentace (jaká je souvislost Prague Pride s Hromadou?).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 19. 8. 2016 11:04
reakce na Jan Zoidberg | 18. 8. 2016 22:50

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-prague-pride-nechybel-politicky-naboj-f7x-/p_spolecnost.aspx?c=A160816_162500_p_spolecnost_wag
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:08
reakce na Jan Capouch | 19. 8. 2016 11:04

Nezdá se mi vhodné v diskusi reagovat pouhým odkazem na jiný článek. Ale když už to děláte, tak na daný článek budu (případně) reagovat v diskusi pod ním.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 19. 8. 2016 15:50
reakce na Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 15:08

Já jen k tomu, jak jste tvrdil, že jde o zcela apolitickou akci.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 16:03
reakce na Jan Capouch | 19. 8. 2016 15:50

No a tvrdím to dál. Ta akce se bude konat za jakékoliv politické situace (tedy s výjimkou totalitního státu, který ji zakáže) - měnit se budou leda politici, kteří se k ní (ať s upřímných či zištných důvodů) přilepí.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 20. 8. 2016 15:49
reakce na Jan Zoidberg | 19. 8. 2016 16:03

Je směšný jak se tu, milý neokomouši, tváříte, že se snad jedná o místní, tradiční sto let existující akci.
Tahle akce je podobná propagandistická srágora jako byl lampionový průvod na VŘSR. A kde je mu konec?
Slavnosti neomarxismu k nám vozí neokomunistická internacionála z EU a USA, a speciálně Soros. Stačí těmto zločincům zakroutit krkem dřív než oni zakroutí krkem nám, jak říkal váš předchůdce Klement, a celá ta propagandistická trapnost zmizí.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Roman Joch
Ředitel Občanského institutu

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!