Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bůh mě miluje. Jsem gay

| 6. 8. 2016

Prague Pride, duhový festival, který vrcholí „pochodem hrdosti“ sexuálních menšin, vypukne už za pár dnů. I letos průvodem půjde jedna pozoruhodná skupina: Jsou homosexuálové a věří v Boha.

Bůh mě miluje. Jsem gay

Srpen 2015. V reji pestrobarevného karnevalu kráčí deset, možná dvacet tisíc lidí. Kdesi mezi nimi skupina, která i tady, na přehlídce odlišností, vybočuje. Menšina v menšině: věřící gayové a lesby. Na loňském ročníku se jim dostává neobyčejné pozornosti. Logos, spolek homosexuálních křesťanů, na Prague Pride zve Jeannine Gramickovou, americkou řeholnici z řádu loretánských sester, která od sedmdesátých let bojuje za práva gayů, leseb, bisexuálů a transsexuálů (LGBT). Do Prahy přiváží přednášku, v níž kritizuje představitele katolické církve za to, že ignorují šikanu sexuálních menšin.

Je dohodnuto, že beseda proběhne v akademické farnosti při kostele Nejsvětějšího Salvátora, vedené Tomášem Halíkem. Jenže zasahuje vyšší moc. Kardinál Dominik Duka akci na církevní půdě zakazuje – prý neodmítá dialog v církvi na toto téma, ale časová souvislost s Prague Pride je nevhodná. Zakázáno bylo také plánované promítání polského filmu Ve jménu o vnitřní rozpolcenosti kněze, který se zamiluje do mladíka, jejž má ve své farnosti „na převýchovu“. Kardinálovo ne je pro Logos i sestru Jeannine zklamáním. Přináší ale mediální pozornost, o jaké by se jim jinak ani nesnilo. Beseda se nakonec uskuteční v aule Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

„Když jsem vezl sestru Jeannine na letiště, říkala mi, že důležité je neustupovat. Kdysi prošla kárným procesem a byla jí zakázána činnost… Farář, se kterým spolupracovala, odvolal, sestra Jeannine neodvolala. A oba je potrestali úplně stejně,“ vypráví Stanislav Kostiha, předseda sdružení Logos Česká republika.

Logos je otevřené společenství pro křesťany bez ohledu na příslušnost k církvi. Jde o nejdéle existující LGBT organizaci v Česku. Byla založena řádovou sestrou, nyní psychoterapeutkou Dagmar Křížkovou a jejími přáteli v červnu 1992.

Web sdružení

Jediná na světě

Kořeny českého společenství LGBT křesťanů sahají zhruba pětadvacet let nazpět, u jeho zrodu stála Dagmar Křížková, dnes psychiatrička a sexuoložka. „Když jsem si na konci sedmdesátých let začala uvědomovat svou sexuální orientaci, zdálo se mi, že jsem snad jediný homosexuální křesťan na světě.“ Situace pro ni byla o to složitější, že tehdy byla členkou řeholního řádu, tajnou – před revolucí u nás řády nemohly svobodně působit. „Uvědomovala jsem si, že mi nejde jen o řešení mé osobní situace, cítila jsem se volána prošlapat cestu v církvi i svým sestrám a bratřím, které jsem tehdy neznala, ale jejichž existenci jsem přece jen tušila.“

V létě 1990 Dagmar Křížková podává inzerát do Katolického týdeníku. Obrací se na lidi, kteří chtějí poskytovat pastorační péči gayům a lesbám, i na ty, kteří cítí, že ji potřebují. Odpovědí dorazí zhruba dvacet. Schází se různorodá skupina lidí – včetně odhodlaných přeučovačů, připravených homosexuály léčit.

Téhož roku dělá Dagmar Křížková zásadní rozhodnutí: odchází z řádu a začíná žít v partnerském vztahu. S přítelkyní Elenou roku 1991 odjíždí do Londýna, kde kontaktuje Křesťanské hnutí leseb a gayů. Nasává inspiraci pro vlastní působení doma. „Spřátelili jsme se s anglikánským knězem, který žil už téměř dvacet let se svým přítelem a v době našeho pobytu v Anglii se ke svému vztahu veřejně přiznal.“ Když se v červnu 1992 vracejí do Československa, ví už Dagmar, jak nové společenství pojmenuje: Logos znamená slovo, písmena L a G jsou pro lesby a gaye nenápadnou připomínkou, že Boží slovo je tady i pro ně.

Od června 1992 se společenství věřících leseb, gayů a jejich blízkých (napříč církvemi) schází pravidelně každou první neděli v měsíci. Zázemí jim poskytuje fara Českobratrské církve evangelické v pražských Kobylisích. Vděčí za to zejména vstřícnosti tehdejšího faráře Jiřího Petra Štorka, který pro své přesvědčení získal i staršovstvo církve. „Mezi kněžími, hlavně katolickými, je hodně homosexuálů, takže člověk se může dočkat podpory, ale nikoli veřejné. Pan farář Štorek, šťastně ženatý muž, byl naprostou výjimkou. S obrovskou otevřeností a nasazením poskytoval křesťanskou pomoc těm, o kterých se domníval, že ji potřebují,“ dodává Stanislav Kostiha, který Logos vede dnes.

Šťastný člověk

V porevoluční euforii na setkání Logosu běžně chodilo i padesát lidí. „Stejně jako tehdy, jsme i dnes otevření všem. Včetně lidí, kteří svoji homosexualitu stále považují za Boží výzvu k čistotě. Víme, jak těžké je pro člověka přijmout, že je, jaký je, když si křesťanské učení interpretuje tak, že homosexuálem být nesmí,“ říká Stanislav. Sám je katolík. Je přesvědčený, že Bible se homosexualitě vůbec nevěnuje. Místa, kde se popisuje sexuální styk mezi muži, podle něj nejsou o homosexualitě, ale o různých formách násilí.

Zatímco společnost se na začátku devadesátých let otevírá, církev nabírá konzervativní směr. Stanislavova maminka za normalizace přepisovala katolický samizdat. „Církev pro mě byla ostrovem svobody, protikomunistickou spikleneckou centrálou, kde je všem dobře a kde vládne porozumění. Smiřování s tím, že církev může být zlá, nepřející, zbabělá a nespravedlivá, bylo těžké.“

Stanislav začal svoji homosexualitu se zpovědníkem řešit v roce 1993, bylo mu třiadvacet. „Přístup mého zpovědníka byl velmi lidský, milosrdný. Následovaly týdny a měsíce, kdy jsme si o tom povídali, než jsem byl schopný se s tím sám srovnat.“ Diskriminaci a odsudkům pro svou orientaci nikdy nečelil. „Negativní zkušenosti znám jen ze svého okolí. Mně osobně se v církvi nikdy nic špatného nestalo ani jsem nikdy nebyl vystavený žádnému veřejnému homofobnímu útoku. V tomhle ohledu jsem šťastný člověk.“

Předplaťte si FINMAG

Článek vyšel v nejnovějším čísle magazínu FINMAG. Zajímavého čtení je v něm ale daleko víc. A tady ho nenajdete! Kromě titulního rozhovoru se Zdeňkem Pohlreichem v něm narazíte třeba na trochu jiný pohled na nadcházející olympijské hry v Riu, pravděpodobně poslední opravdu velké, nebo příběh Jana Rambouska, který pomocí nejmodernějších technologií oživuje mimořádné okamžiky historie. 


Nechybí ani investiční tipy (tentokrát ve znamení popu a komiksů), články Aleše Michla a Pavla Jégla. A spoustu dalšího. Předplaťte si FINMAG, jinak o tohle všechno přijdete!

Objednávejte za 294 kaček na rok

Minimální velkorysost

Členem Logosu je také suspendovaný farář, bratr dominikán. Když přiznal, že je homosexuál, byl ze služeb církve propuštěn. Do důchodu zbývalo pár let, které kroutí ve Škodovce. „Jiný farář z olomoucké diecéze, který byl odsouzený za pohlavní zneužití mladistvých ministrantů, je dodnes zaměstnaný na olomouckém arcibiskupství v archivu. Když někdo přizná, že je homosexuál, aniž spáchal cokoli zlého, neprojeví mu církev ani minimální velkorysost. Kdyby chtěli, vždycky najdou místo, kde bude naprosto skrytý, nikomu na očích a dospěje do penze,“ je přesvědčený Stanislav Kostiha.

Na setkání Logosu chodí také bývalý katecheta. „Když přiznal, že je homosexuál, okamžitě ho propustili ze základní školy, kde vyučoval. Ví, že je výpověď protiprávní, ale nechce poškodit školu, protože ji měl rád a utrpěli by tím žáci. Církev většinou bohužel propouští slušné lidi, kteří jí nedělají problémy.“

Bolestná rána zasáhla také rodinu zakladatelky Logosu Dagmar Křížkové. Její čtrnáctiletý synovec Filip spáchal v roce 2014 sebevraždu – na jeho případ tehdy byla upřená velká mediální pozornost. V dopise na rozloučenou rodině svěřuje, že je homosexuál. „Měl strach z homofobního světa a církevní netolerance. Nechtěl v tomhle žít,“ říká Stanislav. Rodiče Filipa odmala vedli k víře v Boha, vodili ho do kostela. „Vůbec nám nedošlo, že farář má v každém druhém kázání homofobní řeči proti registrovanému partnerství a homosexuálům. Nepředpokládali jsme, že by cokoliv řečeného v kostele někomu ubližovalo – vždyť víra v milosrdného Boha by lidem měla za každé situace pomáhat. Jen nám bylo divné, proč Filípek ve svých třinácti letech bouřlivě odmítal do toho kostela chodit,“ vzpomíná maminka Svatava. Po smrti syna se začala aktivně angažovat v boji proti homofobii.

„Když člověk, homosexuál, narazí na špatného faráře, farnost nebo sbor, může být skutečně velmi sprostě a radikálně odmítnut, to riziko tu je. Chtěl bych, aby každý věděl, že pokud je v nějaké církvi odmítnut, neznamená to, že jako věřící nemůže být gay nebo lesba. U nás má dveře otevřené, ať má jakékoli pochyby, neorientuje se v sobě nebo potřebuje jakoukoli podporu a pomoc,“ připomíná Stanislav Kostiha.

Papež homosexuálům

Papež František přistupuje k homosexuálům otevřeněji než jeho předchůdci a sklízí za to kritiku konzervativní části církve. Před pár týdny prohlásil, že katolická církev by měla homosexuály požádat o odpuštění za to, jak se k nim v minulosti chovala. Gayové a lesby by podle Františka měli mít možnost být součástí církve, která by na ně nehleděla skrz prsty, a zároveň se chovat tak, jak je pro ně přirozené.

Normální spolek

Pražská skupina Logosu se na kobyliské farnosti Českobratrské církve evangelické stále schází, jak bylo před víc než dvaceti lety dohodnuto: patří jí každé první nedělní odpoledne v měsíci. Na červnové setkání se jdu podívat. Dorazí zhruba dvacítka lidí, hlavně muži, žen napočítám šest. Nechybí Filipova máma Svatava. Téma homosexuality tu nijak nerezonuje. Vypadá to jako sešlost jakéhokoli jiného náboženského spolku. Když to později říkám Stanislavovi, je rád – Logos chce být normální.

Američan David hraje na klavír, nálada je uvolněná a přátelská. Na stole čerstvě uvařená káva a napečené buchty. Zdejší farář Ondřej Kolář s příchozími debatuje nad úryvky z Bible. Přijít může kdokoli. Místní společenství Logosu se scházejí také v Brně, Ostravě a Hradci Králové.

Po smrti Filipa v jeho mobilu rodiče našli uloženou větu: Bůh miluje také homosexuály. S transparentem se stejným nápisem pak kráčeli průvodem Prague Pride. Na letošní ročník festivalu na pozvání Logosu přijede Shannon Kearns, kněz Starokatolické církve, který otevřeně hovoří o tom, že je transgender; narodil se jako žena, ale vždy se cítil jako muž.

Chvíli trvalo, než si Logos získal respekt ostatních LGBT organizací – ani mezi nimi nepatří k mainstreamu. O tom, jak pevné postavení dnes křesťané v rámci Prague Pride mají, ovšem svědčí fakt, že stálým bodem programu je společná bohoslužba – účastní se i spousta heterosexuálů, kteří chtějí lidem s menšinovou orientací vyjádřit podporu. „Logos má mezi křesťany bohatou skupinu příznivců,“ potvrzuje Stanislav.

Bohoslužba se jako tradičně i letos koná v evangelickém kostele svatého Martina ve zdi. „Když se setkají přátelé motokrosu z České republiky, nebude asi běžnou součástí akce duchovní program a společná bohoslužba. Postoj ostatních LGBT organizací je vůči nám velmi vstřícný a my jsme za to rádi.“ Tím hůř Logos nese přehlíživost katolické církve, ke které se mnozí jeho členové s vytrvalou nadějí hlásí. „U našeho stánku na Prague Pride se zastavuje spousta lidí, hrozně se diví, jak je možné, že jsme teplí a zároveň věřící. Vysvětlujeme jim to v dlouhých debatách, stan většinou balíme až za tmy. To je evangelizace, jakou si církev nedokáže ani představit.“


Úvodní fotka: Loňský pochod Prague Pride. Uprostřed americká řeholnice a bojovnice za práva sexuálních menšin Jeannine Gramicková, vedle ní v růžovém klobouku Stanislav Kostiha, předseda sdružení Logos.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 00:41

Jean, co to je na ulici za hluk?
Průvod gayů, sire.
A co požadují?
Lásku stejného pohlaví.
A kdo jim ji zakazuje?
Nikdo, sire.
Tak proč tak křičí?
Jsou to buzeranti, sire...

+48
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:42

Na tom vtipu není nic vtipného. Odpověď na otázku "A co požadují?" totiž zní "Nic, je to jen veselice". Takže zbytek jaksi pozbývá smyslu, ne?

-7
+
-

Další příspěvky v diskuzi (80 komentářů)

Jan Daniel | 8. 8. 2016 13:26

Tenhle pseudoboj už nikoho moc nezajímá. Homosexuálové mají plná práva, a česká společnost je k nim obecně vysoce tolerantní.
To, že přesto budou existovat i jiné názory na LGBT, je nevyhnutelné. Totalitní názorové uniformity nedokázali dosáhnout ani komunisti. To by se muselo hodně přitvrdit.
Nyní je třeba si uvědomit, že homosexualita není žádná zásluha, ani důvod k privilegiím. Ba ani důvod k oslavě. Je to pouze tolerovaná úchylka od normálu, nic víc.
+12
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:12
reakce na Jan Daniel | 8. 8. 2016 13:26

Být ženou nebo dítětem taky není důvod k oslavě, je to celkem běžná věc, o kterou se člověk moc nezasloužil, a přesto existuje MDŽ a Den dětí. Podstatné na celé diskusi je fakt, že jsme-li svobodnou společností, tak nikdo nemá moc co kecat ostatním do toho, co je a není důvodem k oslavě.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Manolo Kaiser | 9. 8. 2016 21:56
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:12

Ale to přece není pravda. Obtěžujete-li svou oslavou okolí (např. hlukem, nevkusem, apod.) mají ostatní právo do toho kecat.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 8. 8. 2016 16:26
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:12

Pokud někdo vyhlásí MDH je mi to vcelku srdečně jedno.
Jsme-li svobodnou společností, má každý právo považovat některé oslavy za nevkusnou a místy až nechutnou šaškárnu.
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 17:04
reakce na Jan Daniel | 8. 8. 2016 16:26

To samozřejmě má. Bohužel, jak vidíte z diskusí, pořád jsme ve fázi, kdy tahle akce budí reakce v širokém spektru od "vždyť jim nikdo neubližuje, tak co chtějí?" až po "zakázat, jako v Rusku". Až bude diskuse pouze o tom, jak se nám líbí ty jejich oblečky nebo muzika, tak teprve budeme normální společností.
-3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pat Bateman | 11. 8. 2016 08:18
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 17:04

My JSME normální společnost a proto má každý možnost vyjádřit svůj názor na pochody homosexuálů stejně jako na činnost spolku leteckých modelářů. Pokud to nebude normální, nebudeme svobodná společnost!
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 08:47

Můžu se vás ještě zeptat, proč vlastně to "kulový"? Co je pro vás lepší - homosexuál žijící někde na periferii společnosti, se všemi jejími negativními projevy, nebo homosexuál normálně zapojený do funkční společnosti (včetně třeba i církve)? Homosexuál v církvi maskovaný za heterosexuála, nebo otevřeně deklarovaný?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Macháček | 8. 8. 2016 12:04
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 08:47

To bylo asi na mne, že?

"Co je pro vás lepší - homosexuál žijící někde na periferii společnosti, se všemi jejími negativními projevy, nebo homosexuál normálně zapojený do funkční společnosti (včetně třeba i církve)?"

Pokud si přístup ke zbytku společnosti bude snažit vydupat ublíženeckým fňukáním, tak si mé sympatie a pozornost rozhodně nezíská. A je mi celkem fuk, jestli to bude homosexuál nebo fanda vojenské techniky. Tady jde o způsob jednání, ne o to, co koho rajcuje.

"Homosexuál v církvi maskovaný za heterosexuála, nebo otevřeně deklarovaný?"

To si snad musí rozmyslet sám, co je pro něj vhodnější. Světe div se, ale každá akce, každé prohlášení s sebou může nést náklady i výnosy (může někoho zaujmout, i někoho popudit). Ono samotné "Jsem muž!", "Jsem marxista!", "Jsem chovatel nutrií!", "Jsem milovník dechovky!" může mnoho dveří otevřít, ale i zavřít. A jistá sorty lidí si zvykla, že když (kupříkladu, jsou i jiná "zaklínadla") se vyzná k lásce ke stejnému pohlaví, tak se ozve hlasitý potlesk a všechny dveře se otevřou dokořán. A já myslím, že je nejvyšší čas je z toho opiového snu probrat.
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:20
reakce na Tomáš Macháček | 8. 8. 2016 12:04

Jistě, to všechno chápu, jen jsem si kladl otázku, co vás vlastně vede k tomu, že homosexuála (deklarovaného, neskrytého) nevidíte rád třeba v církvi. Pokud to tak není a jen vám vadí ti, kteří si to "vyfňukají", tak fajn.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

foxy | 8. 8. 2016 09:00
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 08:47

Mě nevadí homosexuálové, mě vadí homosexualismus, který hlásá, že homosexuálové jsou z podstaty vznešenější a ušlechtilejší než heterosexuálové. Bohužel jejich tvrzení v souladu s tezemi neomarxistů, že motorem revoluce nejsou dělníci, ale delikventi a devianti a proto mají tak dobrý přístup do médií.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:17
reakce na foxy | 8. 8. 2016 09:00

A kdo je třeba - v tomto smyslu - u nás homosexualistou? Já upřímně řečeno nikoho neznám. Homosexuálů znám dost, ale kdo by se považoval za "z podstaty vznešenějšího"... fakt si nevzpomínám.
-3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 09:42
reakce na foxy | 8. 8. 2016 09:00

Tak. Sexuální orientace není politický program.
+7
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 6. 8. 2016 13:46

Teď budeme slavit týden blábolů o homofóbii už i na Finmagu. Gratuluju, tyhle kraviny tu chyběly.
+13
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miroslav Mucha | 6. 8. 2016 08:35

Tento článek na Finmagu? Přinejmenším neobvyklé, nicméně zajímavé téma. Nemám nic proti homosexuálům, nijak mne neobtěžují. Za sexuální orientaci nikdo nemůže. Co mi vadí, je církev, v minulosti velice netolerantní, dnes minimálně se snažící o svůj vliv na životy lidí. Věří-li někdo v Boha, je to jen jeho věc a nikdo nemá právo mu v tom bránit. Velice smutná ( a hlavně zbytečná) smrt chlapce je dokladem toho, že jakýkoli nátlak (nucení do kostela přes jeho odpor) je kontraproduktivní. Lásku a porozumění je nezbytné pěstovat především v rodině, církev to nezachrání. Kromě toho jsem přesvědčen, že výklad Bible prostřednictvím církve je minimálně zavádějící, neboť církev nemá důvod nebo záměrně nechce ustoupit z dogmat, na kterých stojí její existence.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Manolo Kaiser | 9. 8. 2016 22:15
reakce na Miroslav Mucha | 6. 8. 2016 08:35

Nejen církevní představitelé a bibličtí autoři si uvědomovali, že lidská sexualita je ohromná síla, která může být ničivá, destruktivní nebo plodivá, tvůrčí. Od nepaměti je tato síla v lidské společnosti regulována. Církev učí, že sexualita má být zasazena, praktikována ve vztahu dvou lidí opačného pohlaví, protože jen tehdy může být uplatněna její pozitivní, plodivá schopnost.
6. přikázání, nesesmilníš, je ochranou člověka před ničivou sílou jeho sexuality, která dominuje tehdy, když je zdrojem rozkoše a požitku bez odpovědnosti. Dva lidé stejného pohlaví nemohou praktikovat svou sexuální orientaci v jejím pozitivním aspektu. Proviňují se tedy proti šestému přikázání stejně jako všechny nesezdané heterosexuální páry.
Církev si je vědoma, že homosexuálně orientovaným lidem bylo naloženo těžké břemeno tím, že jsou Bohem povoláni k životu v (sexuální) čistotě.
Snad jsem to vysvětlil srozumitelně.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Miroslav Mucha | 10. 8. 2016 08:05
reakce na Manolo Kaiser | 9. 8. 2016 22:15

V zásadě s Vámi souhlasím, sexualita může v určitých ohledech být ničivá (pohlavní nemoci, AIDS, atd.). Já Bibli chápu jako soubor pravidel a poučení, jak by se lidé měli chovat, aby byli šťastní. Stejně tak považuji provozování sexu jenom pro potěšení za zcela normální, pokud dodržuji určitá pravidla. Průvody homosexuálů považuji za nevkusné, nicméně je toleruji, protože za to, jak jsem popsal výše, nemohou. Příroda si s nimi nepěkně zahrála a Bůh s tím nic nezmůže. U církve a jejího výkladu mi vadí to, že se neustále odvolává na Boha a na to, že všechno řídí On a On to tak chce. Bůh nic neřídí, vše si lidé dělají sami, jenomže tohle církev nemůže přiznat, protože by ztratila smysl. Mimochodem, domněnka, že církevní představitelé žijící v celibátu jsou asexuální, je zcela mimo. O tom, že sex se provozoval i za zdmi klášterů, je dost důkazů. Sexuální pud je mimořádně silný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 10. 8. 2016 08:33
reakce na Miroslav Mucha | 10. 8. 2016 08:05

To, že vše řídí Bůh, tvrdí muslimové. Už Ignác z Loyoly v 16. století učil jezuity modlit se tak, jako by se o vše postaral Bůh, a jednat tak, jako byste se o vše postarali sami.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Capouch | 6. 8. 2016 01:22

Drobná poznámka: najděte si v Bibli, proč Bůh zničil Sodomu a Gomoru...
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:46
reakce na Jan Capouch | 6. 8. 2016 01:22

Co vlastně říká Bible o homosexualitě:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=bG9nb3Njci5jenxsb2dvcy1jZXNrYS1yZXB1Ymxpa2F8Z3g6NTQ2ZGM1MDgyMjczZmU4Nw
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 08:50
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:46

Bible nebyla sepsána kvůli proskripci homosexuálů. Ale evidentně jim nijak nefandí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 13:16
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 08:50

Nefandí. Nepíše o nich vůbec.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 00:41

Jean, co to je na ulici za hluk?
Průvod gayů, sire.
A co požadují?
Lásku stejného pohlaví.
A kdo jim ji zakazuje?
Nikdo, sire.
Tak proč tak křičí?
Jsou to buzeranti, sire...
+48
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:42
reakce na Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 00:41

Na tom vtipu není nic vtipného. Odpověď na otázku "A co požadují?" totiž zní "Nic, je to jen veselice". Takže zbytek jaksi pozbývá smyslu, ne?
-7
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 01:33
reakce na Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 00:41

Ten vtip totiž docela dobře vystihuje celou situaci. Já vím, že dnes je hrozně moderní být duhový frikulín a mračit se na všechny, kdo jimi nejsou a nechtějí být, ale uvědomme si jedno. Západní společnost nikterak gaye nepostihuje za to, co jsou. Nepůjdete do vězení, ani nemusíte platit speciální daň.
O co tedy všem těm průvodníkům jde? Někteří podporují privilegia ze strany státu. Opovrženíhodná snaha, bez ohledu na vaše důvody. O tom ale teď nemluvím. Mluvím o těch, kteří "tlačí" na veřejné mínění, aby třeba mohli být "plnými" členy katolické církve a aby se na ně nikdo nedíval skrze prsty. To je nepochybně neagresivní a tudíž legitimní způsob. Nicméně, zcela legitimní je i "měkký" odpor = důraz na "klubové stanovy", kulturní tradice atd. Co tito gayové chtějí je, aby jim zbytek společnosti vydupal členství v soukromém klubu - církvi. Říkám: "Kulový!".
Já osobně budu velmi rád, pokud si katolická církev zachová/znovu získá svůj tradiční charakter - konzervativní, pro-rodinná, pro-západní. Církev, pro kterou je nejdůležitější víra v Boha a snaha o spásu duše a ne snaha o přijetí nejnovějších výdobytků kulturního marxismu. A nic na tom nemění existence církevní páté kolony, kupř. toho marxisty, co teď sedí ve Vatikánu.
Stejně jako doufám, že si obyvatelé Západu už brzy "vezmou zpět svou zem", tak i doufám, že katolíci si vezmou zpět svou církev.

A už vůbec mě nedojme to citové vydírání přes toho nešťastného chlapce, který spáchal sebevraždu. Řekněme tedy, že skutečně jediným důvodem jeho dobrovolného odchodu bylo to, co slyšel v kostele. Co to vlastně znamená? To, že se bohužel nedokázal vyrovnat s nelehkou životní situací. Jenže ty život prostě přináší v nejrůznějších podobách. Proč by se měla církev kvůli tomu měnit? Kolik kluků si sáhlo na život kvůli tomu, že je nechala holka? Máme teď tlačit na děvčata, aby nedávaly kopačky svým psychicky labilnějším chlapcům a místo toho počkaly, až to přestane bavit je?
+23
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:44
reakce na Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 01:33

"O co tedy všem těm průvodníkům jde?" - to je asi tak chytrá otázka jako ptát se, o co jde při oslavě Dne matek nebo masopustu. To je tak těžké pochopit, že ne každá akce, kde se sejdou lidi, je "demonstrace" s nějakými "požadavky"?
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 09:15
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 01:44

Ono když po Berlíně pochodovaly SA, tak taky nic bezprostředně nepožadovali. Ale všichni věděli, kdo to je a o co jim jde, a tohle je totéž, prostě demonstrace síly.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 13:14
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 09:15

Demonstrace síly? Jste paranoik, nezlobte se. Běžte se tam radši podívat. Zajímaly by mě myšlenkové pochody, které vedou některé lidi k pocitu, že homosexuál považuje heterosexuála za nějakého nepřítele a má potřebu vůči němu demonstrovat sílu.
-3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 13:29
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 13:14

Jediné slovo: neomarxismus. Nebo kulturní marxismus, chcete-li. Pokud nevidíte, jak se od šedesátých let totálně převrátilo vidění světa, tak jste naivní, nebo hloupý, nebo tomu fandíte.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:26
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 13:29

Já tuším, co je neomarxismus, ale nechci o něm tady debatovat, jelikož si myslím, že Prague Pride s ním nemá nic společného, protože to je apolitická událost. Ta veselice (resp. týdenní událost) se bude konat i v době, kdy žádné politické téma související s LGBT nebude na stole (což bych byl osobně rád - aby žádné na stole nebylo). Tedy ledaže bychom přestali být svobodnou zemí. Hledáte politiku tam, kde není.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 20:34
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:26

Tušit je málo.
https://www.kosmas.cz/knihy/193118/globalni-sexualni-revoluce/
https://www.kosmas.cz/knihy/214900/lvi-prichazeji/
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:41
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 20:34

Ne, není to málo, jelikož tvrdím, že veselice, hudební nebo filmový festival nesouvisí s politikou. Ať máme jakýkoliv názor na legislativu související s LGBT (třeba já jsem liberál až libertarián, takže z její existence nehýkám blahem), tak debatě o Prague Pride ho můžeme odložit, neboť ta akce by se konala za jakékoliv politické konstelace. Nenese totiž žádný program či dokonce ideologii.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:47
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:41

A ten pochod?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:58
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:47

Co je s ním? Má politické poselství? Možná někdo v rámci toho pochodu požaduje adopce dětí pro homosexuály (já třeba ne), ale to je rozhodně menšina a není to definičním znakem toho pochodu. Jak říkám, odehrával by se za každé situace, i kdybychom byli libertariánským státem bez zákonů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:17
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:58

Pochody ve středoevropském kontextu vždycky měly politický podtext. Ukázat, že jsme tady, je nás tolik a tolik, dokážeme zaplatit tolik transparentů a alegorických vozů... A to nenarážím na Třetí říši či komunistické První máje.

Zdravit Dobrý den, Čest práci, Heil Hitler nebo Pochválen buď Ježíš Kristus je politický postoj. Nosit za komunistů dlouhé vlasy byl politický postoj, tomu soudruzi rozuměli správně.

Tažení proti křesťanství a proti západní civilizaci existuje a homosexuální hnutí je jeho součástí, stejně jako feministické či multikulturní. Že je na Prague pride mnoho slušných lidí, kteří to tak nevidí je jistě fakt. Ty statisíce lidí v různých mírových hnutích za celou studenou válku taky nebyli sovětští agenti či kovaní komunisté či jen zaplacení z fondů KGB, a čemu prospívali?
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:42
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:17

Ještě byste si měl ujasnit, co to je "homosexuální hnutí". Pokud to znamená nějaký politický lobbying, tak to ale opět nijak nesouvisí s Prague Pride, jelikož to je akce pro homosexuály, ne pro "homosexuální hnutí". Mezi homosexuálem a "homosexuálním hnutím" je vztah asi jako mezi ženami a feministkami. Nejsou všechny ženské časopisy feministické, že? (naopak můžou, a dost často jsou, antifeministické :)).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:38
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:17

A to je problém těch lidí, že vy v tom vidíte nějaký kontext a podtext, který tam není? "Pochoduje" kdekdo, vozíčkáři, motorkáři... Znovu opakuju hlavní argument - podobná akce se koná i v zemích, kde homosexuálové nepožadují od společnosti vůbec nic (jelikož jim třeba vůbec nic nechybí), takže jaký podtext?

Já v tom pochodu taky moc smyslu nevidím, nebojte. Ale vytáčí mě, jak ho pořád někdo má potřebu řešit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:58
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:38

A proč tedy bylo tolik křiku kvůli ruským Nočním vlkům? Jen projížďka s motorkami...
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 23:02
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:58

Od koho křik? Ode mě určitě ne. Máme tu svobodu shromažďování. Narážíte-li na to, že projížďka motorkářů může mít politický podtext (což u Nočních vlků měla), tak to ano. Ale já jsem psal o motorkářích, kteří žádné politické sdělení nenesou.

Co se týče mírových hnutí - to byl jasný politický postoj. Podkopávání tvrdého postoje třeba Thatcherové nebo Reagana vůči SSSR. Můžeme třeba omluvit, že ti lidé neměli dost informací, každopádně to však byla jejich chyba se toho účastnit. S akcí homosexuálů je to nesrovnatelné, protože tam žádný postoj není, pochopte to už prosím. Pokud té akce někdo mimoběžně zneužije k čemukoliv, není to problém těch účastníků. To už bych si musel dávat pozor i když se uprdnu, jestli to někdo nezneužije.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 23:44
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 23:02

Ten postoj tam prostě je. Tu akci nejde oddělit od antidiskriminací, inkluzí, hejtfrí, kvót a všeho, s čím nesouhlasím a co nás vede do zkázy.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 9. 8. 2016 00:48
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 23:44

Ale houby, to jsou jen vaše dojmy. Jsem gay, pravičák, nemám rád politickou korektnost, antidiskriminaci a ty další věci, co píšete. Na Prague Pride nechodím, ale letos se tam schválně zajdu mrknout, abych vás symbolicky vyvedl z omylu, tak se koukejte na televizi, třeba tam někde budu. :)
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 9. 8. 2016 08:49
reakce na Jan Zoidberg | 9. 8. 2016 00:48

Dojmy? Levice vede kulturní válku, proberte se. V pátém odstavci to píše zcela jednoznačně: http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/314431-michael-moore-trump-na-podzim-vyhraje . Jestli se na tom chcete podílet, prosím.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 9. 8. 2016 10:35
reakce na Jan Capouch | 9. 8. 2016 08:49

Pátý odstavec jsem si přečetl... "Levice vyhrála kulturní válku. Gayové a lesby se dnes můžou brát.". Víte, co mě štve nejvíc? Přesně takové bláboly, podsouvající, že svazky gayů jsou nějaká levicová záležitost. Přitom je podporovali a podporují pravičáci od Miltona Friedmana po britské konzervativce. Levice je pro mě autoritativní stát, daně, přerozdělování. Ne tahle otázka.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 9. 8. 2016 10:28
reakce na Jan Capouch | 9. 8. 2016 08:49

Tak prosím bojujte proti levici (to se k vám klidně přidám) a ne proti homosexuálům. Kdyby levice bojovala ve jménu srazu zahrádkářů, tak by zahrádkáři měli přestat konat srazy? Opakuju - neexistuje spojení levice a Prague Pride, je to váš výmysl. Je to akce, které se účastní levičáci i pravičáci (osobně, bez nějakého většího výzkumu, jen ze znalosti svého okolí, mám pocit, že homosexuálové jsou častěji pravičáci než levičáci).
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:19
reakce na Tomáš Macháček | 6. 8. 2016 01:33

Pro mne je církev, jakákoliv, také jen spolek, klub, zájmová organizace ... Jenže církve, zejména ta katolická, tak sama sebe nevidí. Považuje se za něco víc, za něco jako alternativu ke státu nebo nedílná součást státu a ze strany státu je tak s ní i zacházeno (viz například její financování, restituce atd). Z tohoto pohledu není požadavek gayů zase tak nesmyslný.

A ještě si neodpustím jednu poznámku. Píšete: "Církev, pro kterou je nejdůležitější víra v Boha a snaha o spásu duše a ne snaha o přijetí nejnovějších výdobytků kulturního marxismu."

To platilo tak nanejvíš v prvním století, nejpozději do milánského ediktu z r. 313. Od té doby je církev mocenským nástrojem státu a křesťanství mocenskou ideologií sloužící k ovládnutí společnosti a světa. Po VFR sice její moc musela ustoupit sekulárnímu státu, ale je připravena se při první příležitosti vrátit.

Jistě existují křesťané, jednotlivci, kteří upřímě věří ve smysl Ježísovy mise. To ale neplatí pro (katolickou) církev v žádném případě.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 8. 8. 2016 13:41
reakce na Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:19

Po většinu té doby a na většině území křesťanské civilizace byla církev spíše alternativním mocenským centrem soupeřícím se světskou mocí, než nástrojem státu. Toto soupeření bylo jedním z katalyzátorů utváření Západní civilizace. Když pak církev ustupovala sekulárnímu státu, její místo nezaujímal suverénní občan, ale státní moc. Již VFR byla pěkný hnus, ale od 20.století je sekulární stát daleko větším strašákem než kdy byly církve.
Protože člověk je přirozeně religiózní tvor, prázdné místo po náboženství bylo záhy zaplněno. Etatismus je novým náboženstvím, stát je novým opiem lidstva, a často jsou mu dokonce přisuzovány nadpřirozené schopnosti.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:08
reakce na Jan Daniel | 8. 8. 2016 13:41

Tak. Státními slouhy byly hlavně protestantské církve, a je to má největší výhrada proti protestantismu. A s degenerací státu přišla i degenerace těchto církví, v jedné knížce od Jo Nesba vystupuje evangelická farářka - svobodná matka. Může být něco větším popřením Ježíšova poselství?
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 9. 8. 2016 10:41
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:08

Poučte mě. Kde říká Ježíš něco proti svobodným matkám?
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 8. 8. 2016 16:34
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:08

Asi jak které protestantské církve. Zrovna u nás byly protestantské církve delší čas v ilegalitě, proti státem vynucovanému katolicismu. Pokud jde o degeneraci, takoví evangelikálové jsou protestanti a považují za zdegenerované jak katolickou, tak i tradiční protestantské církve.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:49
reakce na Jan Daniel | 8. 8. 2016 16:34

Já narážel hlavně na anglikány a dánskou a švédskou národní církev. Mennonité a amishové či naše Jednota bratrská mají mé značné sympatie.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 9. 8. 2016 10:38
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:49

Také kalvinisté ve Švýcarsku mají svou teokratickou historii, skandinávští luteráni jsou bez debat. Na opačném pólu však stojí přímo anarchistická protestantská hnutí.
Anglikány nepovažuji za autentickou protestantskou církev. Vznikla jako politický účelový konstrukt shora, i když bez reformačního hnutí by k tomu asi nedošlo.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 8. 8. 2016 12:34
reakce na Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:19

Ježíš především apeluje na osobní morální hodnoty, ať se každý podívá sám na sebe a neodsuzuje druhého. Například když chytli ženu, co měla mimomanželský styk, právě on se jí zastal: "Kdo je bez viny, ať první hodí kamenem." Pak ale dodal: "Jdi a už nehřeš." On sám viděl centrum božího království v osobním vztahu s Bohem. Není to tedy v žádném nám známém uskupení, klubu, církvi či politické skupině. Proto ani nemá smysl počínání těchto lidí komentovat.

Je to jejich záležitost, pokud si chtějí něco politicky vydobýt, tak to jistě mohou podobným způsobem. Nicméně, pokud jde o přijetí u Boha, asi těžko jim účast na PraguePride k čemukoliv pomůže. Je to docela smutné, že se tzv.křesťané k něčemu podobnému vůbec uchylují, protože zřejmě jde o nepochopení Ježíšova apelu na osobní vztah s Bohem.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ondřej Palkovský | 9. 8. 2016 07:57
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 12:34

"Kdo je bez viny, ať první hodí kamenem." Pak ale dodal: "Jdi a už nehřeš."

Mě by zajímalo, zda by řekl to samé, pokud by tam byl vrah. Pokud ne, proč ne?
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 11. 8. 2016 07:58
reakce na Ondřej Palkovský | 9. 8. 2016 07:57

Raději než "co by kdyby" se podívejme, jak to skutečně bylo. Ta situace vznikla z toho důvodu, že Mojžíšův zákon kategoricky odsuzoval mimomanželský styk, trestem bylo kamenování. A Ježíš se staví nad zákon. Tím do základů mění přístup k danému zákonu a opět sám sebe staví do pozice někoho, kdo je nad zákonem a může jej "měnit". V tehdejší společnosti chápáno, staví se na roveň Bohu. Ale určitě by mě také zajímalo, co by řekl, kdyby mu přivedli vraha a toho chtěli kamenovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 8. 8. 2016 14:33
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 12:34

S Ježíšem nemám problém bez ohledu na to, jak rozmanitě lze jeho historické působení vykládat. Problém mám s církví, která Ježíše brutálně zneužila ke svým mocenským zájmům potažmo s křesťany, kteří se k této mocenské instituci hlásí a podporují ji.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:37
reakce na Josef Fraj | 8. 8. 2016 14:33

Rozepište se. Co myslíte tím "brutálním zneužitím" a co jsou ty strašné "mocenské zájmy"?
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 9. 8. 2016 10:47
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:37

To by bylo na knihu. Tak snad jen poukaz na to, že až do 19. století se většina válek vedla ve jménu Ježíše Krista. Přičemž se na něj odvolávaly obě strany. S odvoláním na Ježíše byly zničeny celé velké kultury. Atd atd.
Snaha církve vládnout nad státy a národy je také dobře historicky doložena. Některé papežské encykliky a jiné dokumenty jsou dost děsivým čtením.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 13:27
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 12:34

Nepomůže a ani neuškodí. Samotná zábava v kruhu kamarádů a známých, bez čehokoliv dalšího, není nic, co by svatý Petr jakkoliv posuzoval. :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 8. 8. 2016 14:00
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 13:27

Víte, co také řekl Ježíš? ""Kdo chce zachránit svůj život, ten jej ztratí. Kdo ztratí svůj život pro mne a pro evangelium, ten jej nalezne."" Jelikož evangelium je dobrá zpráva o přicházejícím božím království, tito lidé nepřinášejí božímu království vůbec nic. Naopak, tím, že se hlásí ke křesťanství, působí, že za boží království si může kdokoliv dosadit cokoliv. A to je velký omyl. Ježíš přinesl zprávu o božím království jasnou a zřejmou. Přečtěte si evangelia. Co nesou tihle? Jen zprávu o tom, že neexistuje žádný hřích (tohle Ježíš nehlásal), že neexistuje morálka (taky mimo Ježíše), že nevázanost křesťané oslavují... Jak mylné a zbytečné. Jak symptomatické pro postmoderní dobu.

Křesťané byli nazváni křesťany tehdy, když pořád a v jednom kuse žili jako Kristus a mluvili pořád o něm. Tadyhleta skupina mluví o tom, že jsou křesťany. Takže test: ...o Kristu něco říkají? A vůbec, když jsme u toho, znáte Ježíše Krista? Četli jste jeho příběh? Za koho jej považujete?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:42
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 14:00

Být homosexuálem není hřích, tečka. Hřích je pojem z kategorie vědomého jednání člověka. Řekne-li vám někdo, že je homosexuál, nedozvíte se tím nic o jeho životě a chování a o jeho hříších. Nic složitějšího v tom není.

Zbytek otázek bych s dovolením ponechal bez odpovědi, zatěžovalo by to debatu úplně zbytečně.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 8. 8. 2016 18:56
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:42

Ano, být homosexuálem není hřích. Je to postižení. Nemoc, handicap. Nezávidím těmto lidem, je mi jich líto stejně jako když se někdo narodí s nějakým postižením, třeba s kratší rukou.

Trabl je v něčem jiném. Za křesťana se prohlašuje dnes kdekdo. Opravdu je jím každý, kdo se jím prohlašuje? Odpovězte si sám. Kdo je pro vás křesťan a kdo ne? Jak je poznáte? Ty otázky jsou dost důležité a opomíjet je znamená strkat hlavu do písku.

Ještě jeden trabl je docela velký. S Prague Pride je spojena naprostá nevázanost. To nemá s křesťanstvím nic společného. Proto ani nechápu, jak se tam mohli objevit lidé, kteří se k tomu průvodu jako křesťané hlásí a, byť nepřímo, tuto nevázanost schvalují.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:53
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 18:56

Ano, za křesťana se dnes považuje kdekdo (hodně Čechů v sobě křesťanství objevilo až díky muslimům), ale tenhle spolek Logos je úplně seriózní křesťanská organizace, se vším, co k tomu patří. Pouze je ještě určitým způsobem sociálně vyhraněná, podobně jako by byl křesťanský spolek třeba v rámci domova důchodců, apod.

Jakou nevázanost máte na mysli? Z čeho soudíte, že ono týdenní setkání homosexuálů, s přednáškami, sportováním, bohoslužbou - a závěrečnou veselicí - propaguje nějakou nevázanost? V čem nevázanost, koho na čem? Jak moc dobře tu akci znáte?

Co se týče nemoci... No spíše bych řekl handicap. Nemoc je tuším definována jako stav, který subjektivně způsobuje člověku nějaký diskomfort. Mě třeba způsobuje větší diskomfort atopický ekzém než homosexualita a v tomto pořadí bych se taky léčil (kdyby to šlo). Ale ano, určitý hendikep to je.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:56
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 21:53

Ale no tak. Kožená zona? Rychloseznamka?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:03
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 21:56

Tak na takových akcích zřejmě nepotkáte křesťanský spolek Logos, že? :) Otázka zněla, proč podporují nevázanost, tak já tvrdím, že tím, že akce Logosu jsou součástí festivalu, nevázanost nepodporují. Naopak mu konkurují jinou nabídkou životního stylu pro homosexuály.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:09
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:03

To už je hodně krkolomná sofistika. Asi jako ti, co před Listopadem vstupovali do strany, aby ji změnili zevnitř.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:13
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:09

Nevím, jestli dobře chápu tu analogii. Logos chce reformovat stranu a stranou je zde to setkání homosexuálů? Ale to je přece v pořádku, že i homosexuálové mezi sebou řeší otázku, jak prožít svůj život, ne? Komunistická strana se dala zničit i tím, že jste vstoupil do disentu, ne do ní. Na homosexuály těžko budete mít nějaký vliv tím, že půjdete na festival včelařů. :)
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:19
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:13

Ale jako disident pak nemůžete chodit do průvodu s fáborky a mávátky. Nelze sloužit dvěma pánům. Nakonec si budete muset vybrat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 22:28
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 22:19

Na té fotce vidím chlapa v triku, postarší paní s vizáží úřednice a pána s růžovým kloboukem. Zdá se vám, že to vybočuje z křesťanského dress codu? :)
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:56
reakce na Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 14:42

To ale netvrdí ani katolická církev. Hřích je pohlavní styk mezi osobami stejného pohlaví, stejně jako mezi neoddanými.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Zoidberg | 8. 8. 2016 15:03
reakce na Jan Capouch | 8. 8. 2016 14:56

O tom pohlavním styku by se dalo diskutovat (třeba já jsem přesvědčený, že bible vůbec nemluví o homosexuálech, ale o heterosexuálách, kteří "zavrhli své ženy a začali obcovat s muži", což je i podle mě hřích, stejně jako když homosexuál zavrhne svého muže a začne obcovat se ženou :)), ale každopádně se shodneme, že ten hřích je o sexu. Takže nevím, proč o tom tady vlastně diskutujeme v souvislosti s Prague Pride.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 8. 8. 2016 14:39
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 14:00

Když čtete NZ bez předchozí křesťanské indoktrinace, tak dojdete k závěru, že Ježíš by židovský reformátor. Kdyby viděl, co se jeho jménem dělo následujíích 2000 let, počínaje Pavlem, tak by se upřímně zděsil.
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 8. 8. 2016 18:47
reakce na Josef Fraj | 8. 8. 2016 14:39

To se držíte hodně při zdi, zůstaváte-li u reformátora. Ježíš o sobě prohlašoval, že je Božím synem. Tvrdil, že byl zde dříve než Mojžíš. Říkal, že kdo vidí Otce (Boha), vidí jej. Odpouštěl hříchy a porušoval židovské tradice. Pokud čtete poyorně, pak máte na výběr pouze dvě možnosti: Buď mu věříte anebo jej máte za blázna.

S vývojem církve s vámi souhlasím jen částečně. Nevím, proč uvádíte Pavla jako odklon od Ježíšova učení. Pavlovo evangelium je s Ježíšovým kompatibilní dle mého názoru.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 9. 8. 2016 10:58
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 18:47

Z evangelií je myslím zcela jasné, že Ježíš neusiloval o univerzální cirkev. Mohl bych citovat, ale nevím jestli zrovna zde je místo na širší debatu na takové téma. Pavel v tomto Ježíše ignoroval a vyrobil univerzální náboženství. Podle mne je katolická církev popřením Ježíše. Raději se držím faktů, ale kdybych se měl také dopustit výkladu, tak jsem nakloněn připustit, že spojení "děvka babylonská" ve Zjevení sv.Jana má na mysli právě RKC.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 9. 8. 2016 13:42
reakce na Josef Fraj | 9. 8. 2016 10:58

No jo, ve zkratce to tak může i vypadat. Myslím ale, že v detailním zkoumání není na místě hovořit o tom, že Pavel Ježíše ignoroval. Předně - Ježíš měl učedníky, zřejmě širší skupinu než těch 12. Vzhledem k tomu, že tito lidé si rozuměli (podobně jako si rozumějí třeba zmiňovaní zahrádkáři), měli společné téma. Nic jiného Ježíš ani nemohl čekat, že se stane, než že budou pospolu a vytvoří společenství, které bude mít nějakou strukturu uvnitř i navenek. To je prostě normální vývoj. Pavel samotný pak jen tento vývoj bral jako přirozený a kam přišel, tam zvěstoval Ježíše jako božího syna. Zároveň se postaral o to, aby v době jeho nepřítomnosti tato zprvu neformální společenství žila a ne živořila. Odtud máme tu sbírku pavlovských listů jednotlivým sborům.

Pokud ovšem někdo má Ježíše za blázna, pak samozřejmě lze rozumět tomu názoru, že prostě neměl na to, aby domyslel důsledky svého působení a žádnou společnost "kristovců" ani nikdy nechtěl. Mi osobně přijde velmi nelogické, aby tak moudrý člověk jako Ježíš s velmi silným sociálním cítěním (pořád byl s davy lidí, léčil je...) nerozvážil, co jeho působení přinese, církev nevyjímaje. Pokud ale máme Ježíše za blázna, pak musíme mít za mnohem většího blázna Pavla, který nasazoval život pro Ježíše. Byl mnohokrát bičován, několikrát kamenován, musel prchat protože mu šlo o život. Byl i vězněn a přečtěte si z historických záznamů, jak tehdy vypadalo vězení. Proč to asi dělal, když to byl velmi vzdělaný muž s dobře nastartovanou kariérou židovského rabbiho?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 9. 8. 2016 16:39
reakce na Michal Mrozek | 9. 8. 2016 13:42

Vytváříte falešné dilema mezi Ježíšem universalistou a Ježíše bláznem. Ale z evangelií jsou podle mne jasné tři věci. Jednak Ježíšovi šlo o Židy. To má svoji logiku. Židé jsou přeci ten Bohem vyvolený národ a Ježíš sám byl Žid.

Za druhé, Ježíšovi blízcí založili po jeho smrti tzv. Jeruzalémskou církev a nepřidali se k Pavlovi. Pavel, na druhé straně, se Ježíšem nikdy ani nesešel. To k vaší poznámce o skupině kristovců.

A za třetí je z evangelií zřejmé, že Ježíš předpokládal svůj druhý příchod (tzv. parusie), ještě za života svých posluchačů. Nebyl tady ani čas na budování nějaké světové cirkve. To by ten "moudrý Ježíš", o kterém píšete, jistě chápal.

Vzhledem k těmto skutečnostem se křesťanství jeví jako židovská hereze, rozšířená zcela mimo Ježíšovi záměry.

P.S. Snažím se pohybovat v nějakém prokazatelném historickém rámci. Pokud na mne vyrukujete s Ježišovou božskou vševědoucností nebo Pavlovým zjevením, tak nemám, co dalšího říci. S vírou se diskutovat nedá.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 9. 8. 2016 19:33
reakce na Josef Fraj | 9. 8. 2016 16:39

Jak si pak vysvětlujete, co Ježíš řekl učedníkům: "Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky..."?

I za svého působení se občas dostal do situace, kdy vyléčil sluhu nějakého Římana anebo pomohl Samařance. Nebyli Židé a on je neodmítl. Ale jistě máte pravdu v tom, že žil v Judsku a tam také působil. To nicméně nebrání rozumět tomu tak, že počítal s rozšířením učení i dále přes hranice tehdejší provincie Judsko.

Jeruzalémská církev ale Pavla přijala včetně jeho učení. Nakonec jej vyslali přes hranice provincie, aby působil mezi Židy z pohanů na prvním místě a pak mezi pohany.

Z čeho usuzujete váš třetí bod? Nikdy jsem tomu tak neporozuměl, i když se snažím pochopit jiné výklady.

Ve svých argumentech se snažím odlišit to, co je předmětem víry a čemu věřím, od faktů. Rozumím, že nemohu argumentovat vírou, tu je třeba osobně uchopit a za nikoho to udělat neumím. Proto studuji historii a konkrétně tuto dobu a tuto oblast. Historický rámec je velmi důležitý pro pochopení dobových textů, to je nesporné.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 9. 8. 2016 18:32
reakce na Josef Fraj | 9. 8. 2016 16:39

Nemyslím, že Ježíš nechal prostor k tomu, aby byl vnímán pouze jako velký učenec, filozof, učitel a znalec života. On sám o sobě hovoří tak, že musíte rozhodnout, zda věříte jeho slovům anebo ne. Pokud jim věříte, pak je zřejmě božím synem.

Pokud mu nevěříte, jediná možnost je říct, že je blázen. Je to stejné jako byste potkal někoho ve městě a on si tam vyleze na bedýnku a bude tvrdit, že je Napoleon. To říkám. Nerozumím tomu, co hovoříte o univerzalismu a falešném dilematu.

Ježíš sám nedává prostor k tomu, aby byl vnímán jako jeden z mnoha. Dává prostor pouze pro to, aby jej lidé uznali jako jediného...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 9. 8. 2016 13:53
reakce na Michal Mrozek | 9. 8. 2016 13:42

Pavel byl mimochodem i plnoprávným římským občanem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 8. 8. 2016 22:51
reakce na Michal Mrozek | 8. 8. 2016 18:47

Citace - Michal Mrozek / 08.08.2016 18:47

Říkal, že kdo vidí Otce (Boha), vidí jej.


Logická chybička z rychlosti: "Kdo vidí mne, vidí Otce (Boha)."
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 8. 8. 2016 09:24
reakce na Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:19

Problém je v tom, že nějakou ideologii společnost mít musí. Existuje antický vtip na toto téma - že lid považuje všechna božstva a náboženství za stejně pravé, filozofové za stejně falešné a politici za stejně užitečné.

Když se náboženství starého Říma rozpadlo, křesťanství jen vyplnilo prázdný prostor. A díky bohu za to, jinak dodnes obětováváme koňské maso Odinovi.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:20
reakce na Josef Fraj | 7. 8. 2016 09:19

fix, mělo být samozřejmě "nanejvýš"
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Petra DlouháPetra Dlouhá
Bakaláře vystudovala na Fakultě humanitních studií UK, magisterské studium žurnalistiky na Fakultě sociálních věd. V průběhu studia absolvovala stáž v...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!