Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Katka v Křemíkovém údolí: Co mi daly tři měsíce v Mekce start-upů

| 3. 8. 2016

Na konci loňského roku Finmag otiskoval moje zápisky z tříměsíčního pobytu v Mekce start-upů – v San Francisku. Jela jsem se tam naučit co nejvíc pro nás vlastní start-up Travelove a s vámi a slíbila jsem, že po několika měsících se za tím čtvrtrokem zkusím ohlédnout a shrnout ho s nějakým odstupem. Přišel čas.

Katka v Křemíkovém údolí: Co mi daly tři měsíce v Mekce start-upů

Půl roku poté se zamýšlím, co mi tři měsíce v San Francisku přinesly. A co vzaly. Co nevyřešily – nad čím stále přemýšlím a nemám v tom jasno.

V Travelove nezůstal kámen na kameni. Výrazně jsme zúžili produkt i cílovou skupinu. Stali jsme se platformou, která zprostředkovává zážitky pro celé rodiny po Evropě. Přestali jsme dělat individuální zájezdy na klíč, prodávat zážitky s místními, obsluhovat dospělé bez dětí. Kdybych ale měla své zkušenosti zobecnit, sepsala bych je takto:

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková. Loni můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já sbalila kufry, nechala v Praze manžela a dva malé kluky a na tři měsíce odjela do San Franciska. V šesti dílech jsem pro vás zapisovala svoje postřehdy z místa prosyceného invencí i ambicemi, ráje i pekla stovek budoucích Stevů Jobsů:

Katka v Křemíkovém údolí

Odkud jsi, hraje roli. Nebo ne?

Dnešní globalizovaný on-line svět smývá hranice. Zdálo by se tedy, že je jedno, kde sídlí start-upový tým, který tvoří a nabízí globální produkt. Na druhou stranu, tvůrci jsou ovlivněni svými zkušenostmi, potřebami a chováním lidí kolem sebe, obchodními partnerstvími, která jsou schopni tvořit a rozvíjet ve svém nejbližším okolí. Tak jak to tedy je?

Naše vlastni praktická zkušenost, vlastně dvě. Za prvé – své služby jsme několik měsíců nabízeli na německém portálu Getyourguide.com a americkém portálu Viator.com. Přes americký Viator přicházely objednávky hlavně od Američanů. Z Getyourguide se k nám dostávali klienti především z evropských zemí, konkrétně ze Skandinávie, Británie, Irska a Holandska. Přitom kampaně na Googlu mají obě společnosti nastavené podobně a na jejich webu nijak nepoznáte, v jaké zemi vlastně sídlí, jsou zkrátka globální. Příklad Getyourguide navíc ukazuje, že angličtina stále ještě může být bariéra – přes portál si objednávaly jenom národy v angličtině zběhlé.

Za druhé – od chvíle, kdy jsme proměnili portál Travelove a začali na něm používat výhradně angličtinu, se podíl zahraničních klientů vůči českým přesně otočil. Původně byl podíl Čechů 80 procent, dnes je to 20 procent.

Zacílení, zacílení, zacílení

Produkt pro globální trh musí být opravdu přesně zacílený na tržní niku, úzký segment trhu. České start-upy v tomto ohledu můžou mást – často přebírají existující úspěšný americký produkt nebo službu a upraví ji pro český trh. A tak to vypadá, že hned z kraje cílí na poměrně velkou cílovou skupinu. Jenže naopak to nefunguje. Pokud chcete vybudovat něco nového pro globální trh, nesmí vás znervóznit, že v českém měřítku se jedná o naprosto minimální klíčový segment zákazníků, kteří produkt nebo službu můžou upotřebit. Na americkém trhu jim můžou odpovídat miliony relevantních zákazníků.

Travelove

Travelove dělá cestování pro rodiny s dětmi jednoduchým a zábavným. Rodiny si vyberou zážitky, které je v jejich cílové destinaci zajímají. Travelove je na cestu vybaví tak, aby si je pak užily v klidu, s poznáním i zábavou. Dospělí dostanou svého průvodce, aby se neztratili a věděli co a jak. Děti zase toho svého, rovnou i se vším, co budou potřebovat při hledání pokladů, objevování tajemství a učení se o králích, umělcích i místních pohádkách. Pro rodiny přijíždějící do Prahy píše Katka blog Prague with family s materiály o Praze v angličtině pro děti zdarma. 

Nejlepší věci se dělají jen s těmi nejlepšími lidmi

Skvělí developeři a on-line marektéři jsou nedostatkové zboží. V Silicon Valley stejně jako v Praze nebo Brně. Na portále AngelList aktuálně hledá šikovné lidi téměř dvacet tisíc start-upů. Z toho přes dvanáct tisíc pozic je v oblasti softwarového inženýrství a šest tisíc v marketingu.

A tak jsou nároky kandidátů vysoké. Dávno pryč jsou doby, kdy stážisté pracovali zadarmo, aby získali nějakou praxi. Dnes za stáž dostávají klidně dvojnásobek českého průměrného platu. A tak po těch dvou letech, kdy bojujeme s Travelove o místo na slunci, jsem přesvědčena, že skvělí lidé v týmu jsou opravdu to nejdůležitější. Není to jen fráze, kterou rádi opakují investoři a kterou najdete v každé start-upové příručce. Navíc musí jít o lidi s podnikatelským duchem, zapálením a chutí riskovat. Taková povaha Čechům stále ještě není úplně přirozená.

Řízení lidí na dálku

V San Francisku jsem se nejdřív potkala s Ondřejem Homolou, zakladatelem Lifeliqe. Vybudoval funkční business a v San Francisku je už několik let. Ptala jsem se ho, co je podle něj na budování start-upu nejtěžší. Překvapilo mě, že největší úskalí pro něj bylo řídit tým na dálku. Veškerý vývoj a část marketingu má v Brně a udržovat stejnou vizi, stejné tempo, stejné myšlení v českém a americkém týmu byla pro něj obrovská výzva.

Říkala jsem si, jak je to možné, ve světě skypu a chatů a videokonferencí. Pravda ale je, že v nadnárodních korporacích existují specializované týmy, které se zabývají firemní kulturou a lidskými zdroji. Manažeři věnují všechen svůj čas jen vedení týmů, třeba často složených z lidí hned na několika místech na světě. Jenže ve start-upu musí zakladatel nejen vést lidi, ale také řídit distribuci, produkt a všechno to ostatní a většinou nemá zdroje na specialisty pro interní komunikaci nebo firemní kulturu. Navíc se ve start-upu všechno neustále mění, o to těžší je udržet všechny v jednom směru.

Dobře vést tým roztroušený po různých místech a časových pásmech, je opravdu náročné. O tom jsem se sama za ty tři měsíce v San Francisku mohla přesvědčit a dala jsem Ondřejovi za pravdu. Ondřej ve své firmě proto praktikuje i několikaměsíční „výměnné pobyty“, kdy lidé z brněnského týmu přijedou na zkušenou do San Franciska. Také si týmy navzájem natáčí videa ze života v kanceláři a samozřejmě pořádají pravidelné videochaty.

Jak jsem v San Francisku postupně potkala víc start-upů, zjistila jsem, že je to problém, který řeší každý. Má být zakladatel nebo leader firmy spíše tam, kde je jádro – tedy v Česku –, nebo tam, kde je budoucnost – tedy v Americe? A tak mnozí z nich létali pravidelně z jednoho místa na druhé.

Peníze se rozkutálejí, ani nevíte jak

Říká se, že za prvních pár milionů si jen koupíte zkušenost co nedělat. Ve Forbesu teď zavedli rubriku o tom, jaké podnikatelské nápady se nepovedly nebo kolik někoho stálo poučení, čeho se vyvarovat. Trochu se mi uleví, když to čtu – každý spaluje peníze při procesu učení.

V Silicon Valley je toto úplně stejné jako u nás. Poučení pro mě: počítat s možností, že peníze dojdou a nezbláznit se z toho. Začátky zkrátka nejspíš nepůjdou podle excelu. Na úplném začátku je lepší spalovat investici postupně, učit se po menších krocích. To nás vede zpět ke slavnému MVP (minimum viable product), tedy vybudovat to nejmenší možné, s čím se dá začít. Platí to dvojnásob, pokud se snažíte vybudovat něco nového a nestačí jen okopírovat model ze zahraničí, na kterém už hodně peněz spálil někdo jiný.

Chceš americký kapitál? Musíš být Američan!

Tohle mě překvapilo. Američtí investoři neinvestují do zahraničních start-upů. Ty si musejí nejdříve založit firmu v USA, mít americký tým. Teprve potom můžou získat americký kapitál. Je dobré o tom vědět a počítat s tím. Náš svět zkrátka ještě není tak globalizovaný. Anebo je to prostě tím, že sousedovi taky věříš víc než cizinci.

Bez rodiny to pro mě není

Dlouhodobě bez rodiny by to určitě nešlo. Alespoň mně ne. A ostatním, zdá se, také ne. Češi, které jsem v San Francisku potkala a kteří tu tráví hodně času, si sem své rodiny přestěhovali. Ti, kteří tu byli třeba v akceleračním programu na tři čtyři měsíce, si své rodiny na tuto dobu také přivezli s sebou. San Francisko je hodně daleko, není to jako pracovat v Berlíně nebo Londýně a moci létat na víkendy domů.

Je otázka, jestli bych si na to všechno nepřišla nakonec sama, i bez Silicon Valley. Vždyť se o tom píše v chytrých knihách. Kdybych měla mladému českému podnikateli, který chce něco dokázat na globálním trhu, dnes něco poradit, bylo by to: začni opravdu v malém, s minimálním produktem, pro úzkou cílovku, s malými náklady. Uč se tak co nejdéle, přijď si na co nejvíce svých omylů. A teprve až si budeš jistý, tak najdi odvahu, investory a rozjeď to ve velkém.


Úvodní fotka: Všechno, co v Travelove děláme, testuju i na vlastních dětech

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!