Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Členka představenstva ČEZ: Jak zvládnout odmítnutí

| 14. 6. 2016 | Vstoupit do diskuze

Když se nám daří, jsme plní energie a vidíme příležitosti všude kolem sebe. Co ale dělat v situaci, když nám někdo zavře dveře před nosem a nejsme schopní pokračovat dál? Jak se zachovala členka představenstva ČEZ Michaela Chaloupková, která si plánovala kariéru soudkyně? Příležitost v odmítnutí najdete v dalším díle Leadership Games.

Členka představenstva ČEZ: Jak zvládnout odmítnutí

Až do prvního zásadního NE v životě měla Michaela Chaloupková kariérní cestu poměrně hladkou. Měla volnost v rozhodování o tom, co bude dělat, a tak vystudovala práva, nastoupila jako koncipient do advokátní kanceláře, dva roky pracovala pro obchodníka s cennými papíry a směřovala do justice na pozici soudkyně. Dveře k povolání soudkyně se však zavřely.  

„Při přijímacích zkouškách mi psycholog řekl, že se na soudce vůbec nehodím, a nedal mi doporučení. Nesouhlasila jsem s ním, ale chápala jsem, že je jeho rozhodnutí objektivní. Ten pocit, že někdo ví lépe než já sama, co je pro mě dobré, byla nová zkušenost, kterou jsem do té doby nezažila,“ vzpomíná Chaloupková.

Radka Dohnalová

zakladatelka ATAIRU, spoluautorka konceptu autentického leadershipu

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti převedla do praxe v podobě společnosti ATAIRU. Pomáhá jednotlivcům i organizacím na cestě k rozvoji autentického leadershipu a během strategických transformací. Je autorkou leadershipových programů u nás i v zahraničí.

Rozhovor s Radkou Dohnalovou

Zachovejte se jako ve slepé ulici

Přestože odmítnutí bude znamenat šok, není to konec světa. Naopak v něm hledejte začátek něčeho nového. Přijměte jej jako příležitost k nalezení nové, lepší cesty kariérou. Tak jako Michaela Chaloupková: „Řekla jsem si, že jsem došla do slepé ulice, takže je potřeba se otočit, vrátit se a najít si novou cestu. Držela jsem se základu, že chci dělat obchodní právo. Kde a jak ho budu dělat, už nebylo až tak rozhodující. Důležité bylo udržet si tento směr.“

Je přirozené, že nebudete hned přesně vědět, kam dál. Nebojte se zkoušet nové věci a zjišťovat, co vám vyhovuje. „Při pracovních pohovorech jsem si ujasňovala, co konkrétně je pro mě dobré. Vlastně až po roce a půl v ČEZu jsem věděla, co je moje poslání, moje správná cesta,“ říká Chaloupková a dodává: „Nakonec to skutečně nebylo mé oblíbené obchodní právo, ale manažerská práce a vedení lidí. Je to cesta, kterou jdu už téměř 13 let, a myslím, že ještě nekončí.

Tři tipy Michaely Chaloupkové

  • Odmítnutí berte jako posun vpřed, není potřeba ho vnímat negativně, a už vůbec ho brát osobně.
  • Odmítnutí vám umožňuje spatřit nové možnosti, které jste dosud nemuseli vidět.
  • Vědět, jakým směrem chcete jít, je důležité. Ale poslouchejte i ostatní, můžete tak odhalit něco, co o sobě nevíte.

Jak si Michaela Chaloupková vedla, když místo slov došlo na činy?

Při odmítnutí si můžete připadat, jako kdyby vás obklopila černočerná tma. Dokázali byste vykřesat ze zdánlivě bezvýchodné situace plamínek naděje? A jak to jde s křesadlem Michaele Chaloupkové? Sledujte ve hře Leadership Games. 

Pohledem autentického leadershipu

Tři zásady, jak prosadit nepopulární rozhodnutí a neztratit důvěru ostatních

Jak zavést ve firmě změny, které nemusejí být většině zaměstnanců příjemné, abyste neohrozili jejich důvěru, zapojení či motivaci? Důležitý je samotný proces, jakým taková nepopulární rozhodování děláte. 

Co je autentický leadership

Podstatou autentického leadershipu je pochopení sebe sama. Poznání svého přirozeného talentu, vášně, poslání, ale i strachu, a uvědomění si, co chceme. Jen tak můžeme být ve svém jednání autentičtí a čitelní pro své okolí a se svým okolím upřímně spolupracovat. Autentický leader respektuje různost (chápe týmovou dynamiku, pracuje s nedorozuměním a konfliktem), umí nadchnout druhé a vize společně realizovat. V konečném důsledku tak dokáže autentický leadership vyvolat a podporovat i v druhých.

Každý z nás musí dělat nepopulární rozhodnutí. Ať už jste šéf, který potřebuje snížit náklady svého oddělení nebo rodič, který svou dceru nepustí na víkendový rockový festival. Důležité je nenechat se ovládnout strachem. I nepopulární rozhodnutí se dá zvládnout, aniž byste přišli o důvěru ostatních.

Dva mýty o strachu aneb Proč se bojíme, že bychom ztratili důvěru

Prvním mýtem je domněnka, že vzájemná důvěra stojí a padá s výsledkem rozhodnutí. Výzkumy přitom dokazují, že stejně důležitý jako výsledek (někdy dokonce i důležitější) je samotný proces rozhodování.

S druhým mýtem mají zkušenosti převážně ženy. Rozhodnutí se snaží dělat na základě konsenzu a mají pocit, že do něj musejí zahrnout maximum podnětů od kolegů. Lidé ale především ocení, když jste při rozhodování féroví. S férovým jednáním dokážete prosadit nejlepší možné řešení, se kterým se ostatní ztotožní, i když nejde o konsenzus.

Tři zásady férového procesu

1. Zapojení

Aby se i nepopulární rozhodnutí uchytila, nesmí jít o rozhodování typu „o nás bez nás“. Všichni, kterých se rozhodnutí týká, musejí být přizváni k jednacímu stolu. A to i v případě, že mají diametrálně odlišný názor na věc. To, že si vyslechnete názory druhých, ale automaticky neznamená, že se budete snažit o kompromis. Autentický leader se rozhoduje podle sebe, jen tak si může za rozhodnutím stát a jen tak může být pro něj osvobozující.

2. Vysvětlení

Když lidem vysvětlíte své důvody, lépe si udělají o rozhodnutí kompletní obrázek. A lépe pochopí, proč jste se tak rozhodli, i když to zrovna není podle jejich představ. Dobrá vysvětlení navíc vydají za tisíc pouček o firemní kultuře. Když se s ním ztotožní vedoucí týmů, dobře ho předají svým podřízeným a ti ho dobře předají svým podřízeným… Všechno co nejvíc v klidu, plynule a autenticky.

3. Stanovení nových pravidel

Na závěr stanovte nová pravidla hry a nové mantinely. Kdo má za co odpovědnost? Jakých výsledků je potřeba dosáhnout? Co je akceptovatelné a za co už budou postihy? Když v tom mají zaměstnanci jasno, můžou se soustředit výhradně na svoji práci a nespekulují o protekci nebo firemním politikaření. Opět je to také příležitost určovat firemní kulturu tak, jak potřebujete.

Bez férového procesu se neobejdete

Férový proces naplňuje potřebu být oceňovaný a respektovaný. Navíc v dnešní době, kdy je většina firem existenčně závislá na znalostech a dovednostech svých zaměstnanců, buduje férový proces důvěru a loajalitu. A právě důvěra a loajalita vede k dobrovolné spolupráci a sdílení znalostí, které jsou jinak uzamčené v našich hlavách. A které jsou nezbytné pro inovování.

Proč se někteří manažeři férovým procesem neřídí, i když to není nic složitého

  • Férový proces zní fajn, ale nemají na něj prostě čas.

Diskuze vyžaduje čas. Vysvětlování vyžaduje čas. Stanovování pravidel vyžaduje čas. To je pravda. Čas je ale otázkou priorit. Nenechte se ovlivnit krátkodobým pohledem, kdy vidíte jen plný diář schůzek a každodenní operativy. Protože napravení škod, které způsobuje vynechání férového procesu z dlouhodobého hlediska, bývá opravdu na dlouho.

  • Mají pocit, že férový proces ohrožuje jejich autoritu.

Určitě někoho takového máte ve svém okolí. Drží si kolegy co nejdále od těla, aby neohrozil svou autoritu. Když se ho zeptáte, co znamená být férový manažer, často se rozpovídá o spravedlivém rozdělení povinností a odměn. V lepším případě zmíní jednu ze tří zásad férového procesu (obvykle zapojení). Ale to nestačí. Jenom tak prohlubuje a zacykluje vzájemnou nedůvěru.

  • Vědomosti a znalosti chápou jako moc, kterou si musejí střežit.

Omyl. Sdílení a spolupráce na mezilidské i mezifiremní úrovni má mnohem větší sílu než paranoidní schraňování informací. Všichni takoví manažeři by si měli uvědomit, že nedodržení zásad férového procesu může způsobit velké škody pro celou firmu. Hodnota nápadů, které nikdy nepřijdou na světlo světa, a iniciativy, které nikdy nedostanou příležitost, jsou totiž nevyčíslitelné. 

Učíme se hrou

Leadership Games

Celkem sedm úterků vám v sérii videí a článků budeme představovat autentický leadership. A to hravou formou – sedm špičkových manažerů, kapacit ve svém oboru se nejen podělí o svoje zkušenosti a postřehy, ale také předvedou, jak se s problémy dokážou vyrovnat tady a teď. Ve hře připravené právě jim na míru. Zatím vyšlo:

Radka Dohnalová

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti...

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK