Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

CEO VIGO Investments: Jak najít smysl v tom, co děláme

Radka Dohnalová
Radka Dohnalová
7. 6. 2016

Hledání smyslu v tom, co děláme, není pátrání po svatém grálu. Stačí se umět zeptat. Sebe i ostatních. Pavel Řehák díky otázce PROČ vlastně dělám, co dělám? opustil rozjetou kariéru v McKinsey i post CEO v České pojišťovně, aby našel smysl v současné práci. V dalším díle Leadership Games se dozvíte, jak si v životě udělat inventuru a proč je dobré se vyptávat i kolegů.

CEO VIGO Investments: Jak najít smysl v tom, co děláme

Učíme se hrou

Leadership Games

Celkem sedm úterků vám v sérii videí a článků budeme představovat autentický leadership. A to hravou formou – sedm špičkových manažerů, kapacit ve svém oboru se nejen podělí o svoje zkušenosti a postřehy, ale také předvedou, jak se s problémy dokážou vyrovnat tady a teď. Ve hře připravené právě jim na míru. Zatím vyšlo:

Smysl naší práce se odvíjí od toho, jak si představujeme úspěch. A stejně jako se naše představy o úspěchu v průběhu života mění, někde jinde můžeme začít vidět i smysl práce. Je proto důležité se čas od času ptát sami sebe, jestli nám to, jak trávíme čas, stále dává smysl.

Stejně jako to dělá Pavel Řehák: „Dnes bych určitě definoval úspěch jinak, než před desíti nebo patnácti lety. První velkou inventuru svého života jsem udělal po šesti letech v McKinsey. Ptal jsem se sám sebe, jestli to, co dělám, směřuje k úspěchu tak, jak jsem si ho tehdy definoval. Přestože je McKinsey prostředí, kde se člověk hodně učí a pracuje na zajímavých věcech, moje odpověď byla ne.“

Radka Dohnalová

zakladatelka ATAIRU, spoluautorka konceptu autentického leadershipu

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti převedla do praxe v podobě společnosti ATAIRU. Pomáhá jednotlivcům i organizacím na cestě k rozvoji autentického leadershipu a během strategických transformací. Je autorkou leadershipových programů u nás i v zahraničí.

Rozhovor s Radkou Dohnalovou

Ptejte se kolegů na jejich vizi

Po rozhodování, kam dál, nastoupil Pavel Řehák na pozici náměstka generálního ředitele České pojišťovny. „Líbilo se mi, že tehdejší generální ředitel chtěl firmu reálně posunout, což byla vize, kterou jsme sdíleli,“ vzpomíná Řehák. Po sedmi letech se však rozhodl firmu – už z pozice CEO – opustit a založit vlastní společnost.

„S odstupem času vidím svou misi v České pojišťovně jako sebevražednou. Uvědomil jsem si to na důležitém celofiremním meetingu. Všechno jsem měl naplánované, připravené, ale když jsem přišel na meeting, připadalo mi to všechno irelevantní. Co mi dává právo říkat lidem, jak mají trávit svůj čas? Místo prezentace mě proto zajímala odpověď na jedinou otázku: Proč tady sedíte?“ popisuje Řehák.

Vize o směřování firmy by totiž měla být maximálně sdílená. Pokud se odpověď kolegů na danou otázku nijak neprotíná s tím, proč má podle vás smysl stávající práci dělat, nebude to správně fungovat. Práce bude spíše mechanická a firma těžko vynikne nad ostatní.

Sdílená vize je cestou z průměru

Pavel Řehák následně založil skupinu VIGO. Společně s kolegy ji postavil na sdílené vizi měnit svět k lepšímu. „Snažíme se dělat byznys v souladu se svými hodnotami a na špičkové úrovni. Tam, kde nefungují byznysové principy, pracujeme prostřednictvím nadace," říká Řehák.

Tři tipy Pavla Řeháka, jak najít smysl v tom, co děláme

  • Dělejte to, co vám dává smysl a baví vás. Je důležité si čas od času klást otázky, proč dělám to, co dělám.
  • Ptejte se i ostatních otázkou proč, jedině tak pochopíte, co je pro ně hodnotné a proč to vůbec dělají.
  • Sdílená vize má neuvěřitelný význam. Nezapomínejte na to, že ji lidé kolem vás musejí pochopit a osvojit si ji.

Jak si Pavel Řehák vedl, když místo slov došlo na činy?

Bilancování a inventuru svého života má Pavel Řehák zvládnuté. Jak je ale na tom s balancováním? Zvládli byste jízdu na jednokolce po pětiminutové přípravě? Sledujte, jak to CEO VIGO Investments rozjel v LeadershipGames.

Pohledem autentického leadershipu

Čtyři otázky, aby dávaly věci smysl vám i ostatním

Při řešení problémů je otázek mnoho. A i když klíčové jsou především odpovědi, správně položená otázka vám pomůže se k nim snáze dostat. Pokládání otázek zároveň skvěle funguje pro uspořádání myšlenek. V každodenním běhu jsme totiž často nastavení do režimu autopilota. Tím, že se zeptáme sami sebe, proč zrovna děláme to, co děláme, převezmeme řízení a vědomě se zamyslíme nad svými kroky.

Navíc můžeme vyvolat tuto zvídavost a vědomé přemýšlení i u druhých. Zkuste se třeba zeptat, proč vlastně vy nebo i kolegové chodíte do stávající práce? Důvodů může být mnoho, pro autentického leadera je důležité najít průsečík své vize a vizí ostatních. A podle toho se sebou i kolegy dál pracovat.

Co je autentický leadership

Podstatou autentického leadershipu je pochopení sebe sama. Poznání svého přirozeného talentu, vášně, poslání, ale i strachu, a uvědomění si, co chceme. Jen tak můžeme být ve svém jednání autentičtí a čitelní pro své okolí a se svým okolím upřímně spolupracovat. Autentický leader respektuje různost (chápe týmovou dynamiku, pracuje s nedorozuměním a konfliktem), umí nadchnout druhé a vize společně realizovat. V konečném důsledku tak dokáže autentický leadership vyvolat a podporovat i v druhých.

Jaké otázky má mozek rád?

Dotazování je důležité, nestačí se ale prostě zeptat. Naprosto zásadní je dodržet správné pořadí otázek: PROČ ® CO ® KDO + KDY + KDE ® JAK. Pokládáním otázek v tomto sledu totiž uspořádáte myšlenky tak, jak to má mozek rád. Od základního důvodu po detailní řešení. Vyzkoušejte to například při týmových poradách, uvidíte, že budou probíhat mnohem efektivněji.

Pořadí otázek na týmovém meetingu, které vás úspěšně dovede do cíle

1. PROČ?

Ptát se proč? je nejdůležitější první krok k tomu, aby lidem dávaly věci smysl. Zjišťujeme záměr, důvod setkání. Například chceme něco vymyslet, někoho informovat, něco rozhodnout nebo něco schválit. Jakmile si tedy na týmovém meetingu vyjasníte otázku „Proč jsme se dnes sešli?“, celý následující proces bude efektivnější.

2. CO?

Otázka co? se váže k obsahu, hlavnímu sdělení. Dává důvodu setkání (tedy otázce proč?) konkrétnější podobu. Když jsme se sešli, abychom například schválili plán uvedení produktu na trh, budeme řešit, co jsou hlavní body, které řešit a které naopak vynechat. Co potřebujeme k tomu, abychom produkt uvedli na trh?

Když je důvodem setkání něco vymyslet, je tato fáze meetingu naprosto ideální pro brainstorming. Vymýšlíte, co všechno vlastně můžete dělat. Ale pozor, snažte se meeting vědomě držet v rovině otázky co?, protože jakmile někdo přeskočí k otázce jak?(Jak to ale vlastně uděláme?), naruší tvůrčí náboj brainstormingu, protože začne řešit finální detaily.

3. KDO? +KDY? + KDE?

Jakmile si odpovíme na otázku co? (Co jsou hlavní body, které plán vyžaduje?), často se už samo nabízí, kdo si vezme co na starosti a také kdy a kde.

4. JAK?

Když už víme, kdo, kdy a kde má daný úkol na starosti, je na čase řešit otázku: jak? Tedy už řešíme zcela konkrétní detaily. Detaily jsou důležité, jejich čas však je však až na konci meetingu. Když bychom začali řešit detaily jako první věc, někteří lidé by nemuseli být vůbec v obraze: Proč to řešíme? Co vlastně řešíme? Zároveň by se mohlo snadno stát, že bychom se zasekli na detailech u něčeho, co se může v průběhu meetingu ještě změnit.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Radka Dohnalová

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo