Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

CEO Mary Kay: Jak být šťastný? Změňte úhel pohledu

| 31. 5. 2016

Jsou autisté postižení, nebo geniální? Záleží na úhlu pohledu. O tom, že změna úhlu může významně ovlivnit náš pocit štěstí v osobním i pracovním životě, ví hodně Barbora Chuecos, generální ředitelka firmy Mary Kay. Proč vnímá autismus svého syna jako dar a jak podle něj řídí firmu? Odpovědi se dozvíte v dalším díle Leadership Games.

CEO Mary Kay: Jak být šťastný? Změňte úhel pohledu

Z byznysového hlediska funguje Mary Kay jako každá jiná firma, v rovině lidské ji obohacuje CEO Barbora Chuecos svou osobní zkušeností. „Samozřejmě se chováme jako každá jiná firma – děláme plán, plníme plán, a když ho náhodou neplníme, tak se podle toho chováme. Zároveň je pro mě ale nesmírně důležitý také aspekt toho dělat něco smysluplného, vnitřně naplňujícího,“ říká Barbora Chuecos.

Učíme se hrou

Leadership Games

Celkem sedm úterků vám v sérii videí a článků budeme představovat autentický leadership. A to hravou formou – sedm špičkových manažerů, kapacit ve svém oboru se nejen podělí o svoje zkušenosti a postřehy, ale také předvedou, jak se s problémy dokážou vyrovnat tady a teď. Ve hře připravené právě jim na míru. zatím vyšlo:

Radka Dohnalová

zakladatelka ATAIRU, spoluautorka konceptu autentického leadershipu

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti převedla do praxe v podobě společnosti ATAIRU. Pomáhá jednotlivcům i organizacím na cestě k rozvoji autentického leadershipu a během strategických transformací. Je autorkou leadershipových programů u nás i v zahraničí.

Rozhovor s Radkou Dohnalovou

Změna nepřijde sama, změňte úhel pohledu

Jak jednat autenticky, a prožívat tak pocit naplnění a štěstí, se Barbora Chuecos každý den učí od svého autistického syna Ángela. Začátky byly samozřejmě velmi těžké. Chuecos je vnímá jako nejhorší moment svého života. Rozhodla se však, že situaci, kterou nemůže nijak změnit, akceptuje. Rozhodla se, že změní svůj dosavadní úhel pohledu.

„Stále si vybavuji chvíli, která mě srazila na kolena. Na webu o autismu jsem sledovala pořad, který přinášel jednu horší informaci o dětech s autismem za druhou. Řekla jsem si ale, že se na to musím dívat jinak. Začala jsem hledat pozitivnější informace a v dnešní době už vnímám autismus jako dar,“ vzpomíná Chuecos.

„Autenticita, kterou Ángel neustále projevu, mě fascinuje“

Co tedy změnou úhlu pohledu Barbora Chuecos získala? Naučila se žít šťastnější život. Lidé s autismem se nezatěžují minulostí ani nespekulují nad budoucností. Žijí v přítomném okamžiku a naprosto spontánně projevují radost i smutek.

Život s takovými lidmi nás proto může mnohé naučit, což Barbora Checos potvrzuje: „Díky Ángelovi jsem neustále konfrontovaná s tím, co mám chuť dělat, a přenáším to i do práce. Věřím, že kdyby lidé na světě dělali to, co je baví a v čem mají přirozený talent, tak si rozdělíme potřebné profese a budeme všichni spokojení.“

Tři tipy Barbory Chuecos, jak být šťastný za všech okolností:


  • Pokaždé nemůžeme ovlivnit, do jaké situace se dostaneme, ale vždycky si můžeme vybrat, jak na situaci zareagujeme.
  • Nezapomínejte na to, že nejšťastnější jsme tehdy, když jsme autentičtí, když děláme věci, které nás baví a naplňují.
  • Změna nepřijde sama, je potřeba pro ni něco udělat, první krok je změna úhlu pohledu.  

Barboru Chuecos jsme postavili před výzvu, aby s pomocí jedné z nejmodernějších technologií současnosti změnila svůj úhel pohledu. Neztratí TOP žena českého byznysu roku 2011 úsměv ze rtů? A uspěje? Sledujte v Leaderships Games. 

Pohledem autentického leadershipu

Dvě změny úhlu pohledu, bez kterých leadeři v době technologií neuspějí

Žijeme v době digitální, komunikační a korporátní revoluce. Podle futurologa Alvina Tofflera nebudou ve 21. století za analfabety považováni lidé, kteří neumějí číst a psát, ale lidé, kteří se neumějí „učit, odučit a přeučit“. Jak leadeři mění svůj úhel pohledu, aby udrželi krok s dobou a posunovali sebe i firmu exponenciálně vpřed? 

Co je autentický leadership

Podstatou autentického leadershipu je pochopení sebe sama. Poznání svého přirozeného talentu, vášně, poslání, ale i strachu, a uvědomění si, co chceme. Jen tak můžeme být ve svém jednání autentičtí a čitelní pro své okolí a se svým okolím upřímně spolupracovat. Autentický leader respektuje různost (chápe týmovou dynamiku, pracuje s nedorozuměním a konfliktem), umí nadchnout druhé a vize společně realizovat. V konečném důsledku tak dokáže autentický leadership vyvolat a podporovat i v druhých.

1. Od plánu k ambicióznímu cíli

Abychom dosáhli nejlepšího možného výsledku, nesmíme mít strach klást si ambiciózní cíle. I když v danou chvíli nevidíme ani jednu cestu, jak se k nim dostat. To je právě to, co odlišuje ambiciózní cíl od pouhého plánu. Při plnění úkolu podle plánu postupujeme podle stanoveného sledu jednotlivých kroků. To v nás ale nevyvolává potřebu se jakkoliv zlepšovat.

Naopak snaha dosáhnout ambiciózního cíle, to je ta pravá výzva a dobrodružství. Vyžaduje vystoupení z vlastní komfortní zóny a vykročení do nejistoty. Podle uznávaného kouče, lékaře a spisovatele Deepaka Chopry je jistota vězením pro naše myšlení, které nedává prostor pro evoluci, kreativitu a svobodu. 

Cesta ke splnění ambiciózních cílů nás tak ze své podstaty nutí změnit úhel pohledu, přemýšlet jinak a inovovat. Budete zkoušet nepoznané, a tím se neustále učit nové věci i odučovat se a přeučovat již získané dovednosti.

2. Od nedostatku zdrojů k hojnosti

Abyste posunuli výrazně dál nejenom sebe, ale i svou firmu, a dokonce i celé odvětví, je potřeba změnit úhel pohledu na spolupráci. Především v souvislosti se schopností učit se v dnešní rychlé době. Změňte proto uvažování z kontextu nedostatku zdrojů na kontext hojnosti.

Kontext nedostatku zdrojů je založený na strachu. S ostatními spolupracujeme jen do té míry, než by to mohlo nějak ohrožovat naše postavení či podíl na pověstném koláči. Boj o nedostatečné zdroje a jejich redistribuce totiž obvykle probíhají podle principu win-lose.

Přitom spolupráce a sdílení mají nesrovnatelně větší potenciál, obzvláště v dnešní době, kdy díky technologiím roste vše exponenciálně. Společně totiž dokážeme „upéct větší koláč“ a o tuto hojnost se podělit (jde tedy o win-win situaci). Je to díky tomu, že v kontextu hojnosti se leadeři dokážou přenést přes přirozený pocit ohrožení, a tak vytvářejí prostor pro sdílení. A to i mimo firmu. Za hranice možného se proto může posunout celý byznys. A jak je to vlastně možné?

Exponenciální doba žádá exponenciální růst schopnosti učit se

V dnešní „exponenciální době“ je všechno akcelerované. To, co bylo možné před dvaceti lety, se od dneška diametrálně liší, ať mluvíme o technologickém pokroku nebo třeba výkonech sportovců. Rychlá doba vyžaduje i od firem rychlé reakcepokud chtějí přežít. Klade vysoké nároky na naši schopnost učit se nové věci, poučit se z nezdaru a tak neustále inovovat. Sdílení a spolupráce je proto v dnešní době naprosto zásadní.

Mezi první příklady sdílení a vzájemného učení se v byznyse patří mastremind groups typu Young Presidents’ Organization. Skvělým příkladem poslední doby je také úspěch Kickstarteru a obdobných platforem pro crowfoundingové projekty. Lidé a firmy otevřeně prezentují své know-how i vizi a díky spolupráci s ostatními je realizují. Navíc jsou tyto platformy zdrojem cenných informací pro všechny – vidíme, jaké projekty jsou úspěšné, a můžeme se z nich mnoho naučit.

Přeneste se proto přes pocit ohrožení a vlastní ego. Protože díky sdílení a exponenciálnímu učení mají možnost se posunout i všichni ostatní, a tak podpořit exponenciální pokrok.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Radka DohnalováRadka Dohnalová
Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!