Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

CEO Sodexo: Jak předejít burnoutu?

| 17. 5. 2016 | Vstoupit do diskuze

Všeho moc škodí. A práce není výjimkou. Vysoké pracovní nasazení oceňují nadřízení, ale zároveň je první fází syndromu vyhoření neboli burnoutu. Jako to osobně zažila i Martina Březinová, CEO Sodexo Benefity. Jak nedat syndromu vyhoření šanci a proč není práce dobrá schovka?

CEO Sodexo: Jak předejít burnoutu?

Učíme se hrou

Leadership Games

Celkem sedm úterků vám v sérii videí a článků budeme představovat autentický leadership. A to hravou formou – sedm špičkových manažerů, kapacit ve svém oboru se nejen podělí o svoje zkušenosti a postřehy, ale také předvedou, jak se s problémy dokážou vyrovnat tady a teď. Ve hře připravené právě jim na míru. Zatím vyšlo:

Syndrom vyhoření má několik fází. Obvykle končí naprostým vyčerpáním a apatií. Předejít mu můžeme nalezením rovnováhy v pracovním a osobním životě. Jedno prostě nesmí kompenzovat druhé. Velkým zastáncem work-life balance je díky své osobní zkušenosti i Martina Březinová.

„Můj pracovní týden býval dvakrát delší, než je běžné. Když vás práce baví, je navíc skvělá schovka před nástrahami osobního života,“ popisuje Martina Březinová. Že to není v pořádku, si však uvědomila záhy: „Ve chvíli, kdy jedete v deset večer z pracovní schůzky, a tečou vám slzy únavou, snadno poznáte, že něco děláte špatně.“ Jak tedy dělat svou práci dobře, ale ve zdravých mezích?

Radka Dohnalová

zakladatelka ATAIRU, spoluautorka konceptu autentického leadershipu

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti převedla do praxe v podobě společnosti ATAIRU. Pomáhá jednotlivcům i organizacím na cestě k rozvoji autentického leadershipu a během strategických transformací. Je autorkou leadershipových programů u nás i v zahraničí.

NE ostatním je ANO pro mě

Pro získání rovnováhy pracovního a osobního života je potřeba vyvinout silnou vůli hned dvakrát: nastavit mantinely jednak vůči okolí, ale také vůči sobě.

Aby vás z rovnováhy nevyvádělo okolí, stačí se naučit říkat jedno slovo: NE. „Jelikož jsem dříve neuměla říkat ne, dostávala jsem víc a víc zakázek. Důležitá je ale nejenom vášeň pro práci, kterou děláte, ale také umění se ozvat. Když cítíte, že vás něco vysilujte, hledejte společně řešení,“ radí Martina Březinová.

Nastavit si vlastní mantinely, tedy naučit se říkat NE i sami sobě, je o něco složitější. Vždycky totiž můžete v práci udělat ještě jednu věc, napsat ještě jeden e-mail. „Vždy, když jsem inklinovala k tomu pracovat stále více, vzpomněla jsem si na dobu totálního vyčerpání, kterou jsem si prošla. Naučila jsem se proto například striktně odkládat telefon v určitou dobu,“ říká Březinová.

Jak si rovnováhu udržet?

Abyste si rovnováhu dlouhodobě udrželi, je důležité mít vizi toho, kam směřujete. Jen tak nedovolíte dílčím úkolům, aby vás vykolejily. „Nejtěžší, co jsem se musela naučit v pracovní rovině, bylo mít cíl a vizi, za kterou firma jde, ale zároveň žít v přítomném okamžiku. Pořád vědět, že to, co teď dělám, má smysl z hlediska budoucí vize, a zda je některá konkrétní věc podstatná, nebo ne,“ potvrzuje Martina Březinová.

Jak proti syndromu vyhoření bojuje Martina Březinová

  • Je důležité naučit se říkat ne a vybudovat si včas hranice mezi profesním a osobním životem.
  • Nesnažte se kompenzovat nedostatky a problémy osobního života v práci, ta se pro vás později stane schovkou.
  • Pro udržení správné rovnováhy je důležité mít jasnou vizi a soustředit se na úkoly, které k ní vedou. 

Jak si Martina Březinová vedla, když místo slov došlo na činy?

Na naši životní rovnováhu neustále útočí nové výzvy a překážky. Důležité je se umět s nimi vypořádat. A počítat i s tím, že vás třeba i na chvíli vykolejí. Ustála Martina Březinová zkoušky, které jsme na ni připravili? Sledujte Leadership Games. 

Pohledem autentického leadershipu

Dva velké mýty o syndromu vyhoření

S rostoucími profesními nároky úměrně narůstá počet případů vyhoření. Sami mu přitom můžete předejít. Stačí se nenechat plést mýty a zaměřit se na jeho pravé příčiny, namísto hašení projevů.

Co je autentický leadership

Podstatou autentického leadershipu je pochopení sebe sama. Poznání svého přirozeného talentu, vášně, poslání, ale i strachu, a uvědomění si, co chceme. Jen tak můžeme být ve svém jednání autentičtí a čitelní pro své okolí a se svým okolím upřímně spolupracovat. Autentický leader respektuje různost (chápe týmovou dynamiku, pracuje s nedorozuměním a konfliktem), umí nadchnout druhé a vize společně realizovat. V konečném důsledku tak dokáže autentický leadership vyvolat a podporovat i v druhých.

Mýtus číslo 1: „Prostě jsi moc dlouho v práci“

Lidé slýchají od svého okolí, že se cítí mizerně, protože tráví v práci moc přesčasů. Syndrom vyhoření však s časem takřka nesouvisí, hlavní veličinou je energie. Když jsme byli ještě děti, tak jsme intuitivně dělali, co nás bavilo a naplňovalo. Díky tomu jsme takřka nebyli vyčerpaní.

Jak tedy předejít vyčerpání a vzniku syndromu vyhoření?

Sledujte, kolik máte na konci dne energie. Vzpomeňte si, jaký konkrétní úkol v práci vám šel snadno a bavil vás a jaký vám naopak vzal nejvíc energie. A podle toho se snažte řídit do budoucna.

Mýtus číslo 2: Za můj syndrom vyhoření může někdo jiný

I když nás práce baví a naplňuje, nemusíme mít ještě nad syndromem vyhoření vyhráno. Druhá velká hrozba, která dokáže zažehnout jiskřičku vyhoření a o které kolují mýty, je stres. Stresují nás budoucí představy a očekávání – například že musíme do zítřka vypracovat marketingový plán na další kvartál. A stresují nás i zážitky z minulosti (loni jsem nedostal přidáno).

V obou případech je na vině jedna z nejstarších částí v našem mozku, amygdala (nebo emoční mozek). Pokud nám tedy nejde reálně o život, můžeme si za stres pouze my sami.

Jak začít bojovat se stresem, abychom nevyhořeli?

Řešení není snadné ani rychlé, ale existuje. Začněte tím, že se naučíte rozeznávat situace, kdy se za vás jedná amygdala a zapojte místo ní vědomé, racionální uvažování. To například znamená nebrat si osobně, když na nás křičí šéf.

Radka Dohnalová

Radka Dohnalová

Po studiu na vysoké škole v Londýně a práci v OSN nastoupila Radka Dohnalová do poradenské firmy McKinsey. Následně studovala MBA na Harvardu, kde se dostala poprvé k pojetí autentického leadershipu. Své znalosti a dovednosti... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK