Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Katka v Křemíkovém údolí IV: Investoři čekají

| 26. 11. 2015 | Vstoupit do diskuze

Otázka ovšem je, jestli čekají na nás. V San Francisku jsou stovky andělských investorů a „venture kapitalistů“. Letos do start-upů napumpujou až 30 miliard dolarů. Jenže start-upů, které o ty peníze stojí, tu sídlí na čtrnáct tisíc. Na každého se rozhodně nedostane.

Katka v Křemíkovém údolí IV: Investoři čekají

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková a tenhle deník píšu v San Francisku. Můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já po letech v teplých a bezpečných kancelářích balím tašku, nechávám v Praze manžela a dva malé kluky – a do konce roku se tu budu snažit dosáhnout na zázrak. Dokážu to?

San Francisco (a Silicon Vallley zejména) je místo nasáklé invencí i ambicemi, ráj i peklo stovek budoucích Stevů Jobsů. Jak se mezi nimi žije?

Katka v Křemíkovém údolí

Travelove

Travelove je cestovatelský webový projekt určený cestovatelům, kteří si chtějí užít autentickou dovolenou na míru – ale přitom se nechtějí vzdát komfortu, který by jim poskytla cestovka. Travelove propojuje cestovatele s lidmi, kteří jim dokážou připravit program v destinaci, kde jsou sami doma. Stačí si na webu vybrat z nabídky destinací a zážitků, Travelove všechno domluví, pomůže s letenkami a ubytováním a připraví tištěný průvodce včetně doporučeného itineráře, map, kontaktních informací i fotek a zajímavostí.

Z těch čtrnácti tisíc start-upů dali investoři peníze do necelé třetiny. Seed investici, tedy investici na rozjezd, úspěšně sežene pouhá dvacetina uchazečů.

Hledání investora je téměř nekončící kolotoč. Spousta start-upů projde hned několika kolečky počátečních investic a potom, když se jim daří, vyměňují ve fázi růstu podíl ve firmě za další a další investice – než se prodají, nebo vstoupí na burzu.

S Travelove máme za sebou jednu seed investici v Česku. Do konce roku pracujeme na průzkumu trhu, marketingovém plánu a založení pobočky ve Spojených státech. Sama sice investora aktivně nehledám, ale téma „lovu na investory“ je ve vzduchu všude kolem. A tak nasávám a učím se, jak na to. Takhle jsem si zatím pro sebe v bodech začala sepisovat recept na shánění investorů v Silicon Valley.

  • Akcelerátor?
    Měla bych zvážit, jestli se se svým start-upem nechci vydat cestou akcelerátoru, přihlásit se do Y Combinatoru nebo 500 Startups, nejspíš víckrát za sebou, než nás možná vyberou. Akcelerátor je vlastně takový výcvikový tábor pro start-upy: několik vybraných start-upů se na nějakou dobu zavře do skleníku, zalívá se radami zkušených mentorů, přednáškami – a na konci je seznamování s investory. Akcelerátory se chlubí jednak tím, které „ubery“ z nich vyšly, jednak tím, jaké investory dokážou na uvádění svých start-upů do světa pozvat. Co za tu všechnu péči chtějí? Co by, podíl na zisku...
    Do 500 Startups se z Česka dostali třeba Petr Ocásek a Robert Prokeš z angelcam a do Y Combinatoru Maksim Yzmailov a Jakub Vysoký s Roomstorm. Před nimi i ostatními, kdo uspěli, smekám. Ať už nám ale dopadne Y Combinator nebo 500 Startups nebo jiný inkubátor jakkoliv, musím si připravit pitch a začít se bavit s relevantními investory. Čím dřív, tím líp.

Čeština má nové slovo: Pitch, bez pitche...

Slovo pitch nemá v tomto významu žádný ustálený český překlad. A nejspíš nikdy mít nebude – do žargonu start-upistů se prostě přebere to anglické. Jen se začne po česku skloňovat a časovat. Je tu ovšem jisté nebezpečí, že kvůli němu budou nezasvěcení posluchači mít mladé podnikatele za staré sprosťáky: o jakých pitchích se to pořád baví, proč tolik pitchují. Ale to je asi snesitelné riziko.

Pokud bychom se přece o překlad chtěli pokoušet, je pitch cosi jako prezentace podnikatelského nápadu potenciálnímu investorovi. Jak vidíte, principy jazykové ekonomie jsou spíš pro přebírku než pro překládání.

Začínající podnikatel, který chce někoho pumpnout o prostředky, by měl být připravený vždy a na všechno. Doporučuje se proto mít připravený i takzvaný elevator pitch: zhuštěnou verzi příběhu o svých nápadech a budoucích úspěších, kterou dokážete odvyprávět při náhodném setkání – třebas ve výtahu.

Tohle je Max. Sedí v kanceláři naproti té mojí. Tedy soused. Jinak ale taky šéf firmy, který pořádá několik pitch nihgts měsíčně, musel slyšet už stovky představovaček podnikatelských idejí a záměrů.

  • Deset slajdů stokrát jinak
    Jak na dokonalý pitch? Podle Berhnarda Kerrese, zakladatele HELLO STAGE, kterého jsem potkala v našem inkubátoru Runway, je právě pitching na shánění investorů nejtěžší. Svou platformu pro hvězdy vážné hudby Bernhard založil v roce 2013. Od března tohoto roku žije v San Francisku a shání peníze: „Buď připravená svůj pitch předělat padesátkrát. Na internetu najdeš spoustu návodů, on-line seminářů a ukázek. Nejlepší je držet se struktury s deseti slajdy a velkým písmem. Nechce se věřit, že můžeš celou svoji firmu, celou její myšlenku, úspěchy a plány dostat na deset slajdů s pár hesly o velikosti písma 30, ale jde to. Pak se pitch musíš naučit prodat. Prezentovat před lidmi, mnohokrát za sebou. Trénovat a zlepšovat se.” Na to je Silicon Valley parádní. V jednotlivých inkubátorech se konají „pitchers nights” a „elevator pitchers nights”, na které se chodím teď dívat a do kterých se můžu později přihlásit a trénovat si na nich svou dvouminutovou verzi elevator pitche bez promítání prezentace nebo čtyř- až pětiminutovou verzi standardního pitche. Prezentovat tak můžu před lidmi, kteří se přijdou podívat, ale hlavně také před porotou, většinou složenou ze zástupců venture kapitálových fondů. Není to místo, kde najdu své investory (často to stejně bývají venture investoři a já potřebuju anděly), ale dostanu jasnou zpětnou vazbu na způsob své prezentace, někdy také na svůj nápad a svou firmu. A od některých investorů můžu dostat referenci na vhodné investory z okruhu jejich známých.
  • Hroší kůže, stisk buldočí
    Investoři dokážou být opravdu drsní, viděla jsem start-upisty odcházet z pódia úplně zelené a bezradné. Taky jsem zažila, jak neskutečně se může člověk zlepšit v „pitchování” během pouhých dvou týdnů. Na jeden start-up jsem narazila na dvou různých pitchers eventech, na prvním dostali pořádnou sodu, na druhém už excelovali a pitchers event vyhráli.
  • Pořádek!
    Vedle samotné přípravy a trénování pitche budu muset rozjet kolotoč shánění a oslovování investorů. Abych se v tom neztratila, využiju produkt jednoho ze zdejších start-upů Foundersuite.Provede mě procesem shánění kapitálu a pomůže mi udržet si pořádek v oslovených investorech a kontaktech.
  • Sítě, sítě, sítě
    Rozesílat mejly investorům je nanic. Všichni mi vysvětlují, že je potřeba se k investorům dostat přes reference nebo napřímo. Potkat investory můžu na eventech a hlavně přes vlastní kontakty – o důležitosti „síťování“ už jsem psala v prvním dílu deníku. Nikdy prostě nevíte, komu všemu vás lidé kolem vás můžou představit. Podle Petra Ocáska je navíc dobré si kontakt se strategickými investory udržovat dlouho dopředu a s jinými než strategickými investory neztrácet čas. Pro svůj start-up totiž chcete investory, kteří vám otevřou dveře ke strategickým partnerstvím, ne investory, kteří vám jenom vypíšou šek. Kdo jsou ti správní investoři pro můj start-up? Pro první představu se mi vyplatí prolustrovat všechny andělské investory do cestovatelských start-upů zalistovaných třeba na Angellistu.  
  • Chcete mi dát peníze? Ok, máte čas přesně do…
    A pak se také musím naučit říct si o jasnou odpověď. „Investoři si rádi nechávají otevřené dveře, neřeknou ani ne, ani ano. A tak vás drží v šachu a zdržují váš seed round. Je potřeba jim jasně stanovit termín a svůj round uzavřít v rozumném čase,” říká mi Nathan Beckord z Foundersuite. V rámci jednoho roundu můžu peníze posbírat od různých investorů, potřebuju tedy vědět, s kterými částkami od kterých investorů opravdu počítat. Navíc by investiční snažení nemělo trvat příliš dlouho, po šesti měsících hledání začnu vypadat podezřele.
  • Domácí ano, hosté ne
    Každého získaného investora tu start-upisti pořádně oslaví jedním pivem a potom – se vrhnou rychle zpátky do práce. Jak správně si nastavit vztahy s investory – jak mají vypadat smlouvy, uspořádání, velikosti podílu, valuace – o tom všem se píší celé knihy, takže pokud to s pitchováním půjde dobře, pustím se do jejich studia. Co udělám ale jako úplně první – založím si profil na Angellistu, na Crunchbase, udělám si dokonalý profil na Linked-inu, najdu si úžasné poradce a zaregistruju si firmu v USA. Do české firmy tady v San Francisku nikdo totiž nedá ani cent. Realita je neúprosná – známe pochopitelně příběhy těch úspěšných. Na každého z nich ale připadnou desítky nebo stovky takových, kteří prostě neuspějou. Jestli se tedy s Travelove rozhodneme do fundraisingu v Silicon Valley jít, nezbude nám než být nejlepší, vytrvat – a ještě navíc mít trochu štěstí.

A ještě jedna věc: pokud opravdu chci sehnat investora, musím sebe i celou firmu připravit na to, že tři až šest měsíců nebudu dělat nic jiného. 

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK