Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Katka v Křemíkovém údolí III. Jsi vůbec start-up?

Start-up je dnes módní slovo a říká si tak kdekdo. Jenže ne každá nová firma je start-up a ne každý nový podnikatel start-upista. Pokud ve vás investoři a potenciální partneři opravdový start-up neuvidí, budou s vámi rychle hotovi.

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková a tenhle deník píšu v San Francisku. Můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já po letech v teplých a bezpečných kancelářích balím tašku, nechávám v Praze manžela a dva malé kluky – a do konce roku se tu budu snažit dosáhnout na zázrak. Dokážu to?

San Francisco (a Silicon Vallley zejména) je místo nasáklé invencí i ambicemi, ráj i peklo stovek budoucích Stevů Jobsů. Jak se mezi nimi žije?

Katka v Křemíkovém údolí

Travelove

Travelove je cestovatelský webový projekt určený cestovatelům, kteří si chtějí užít autentickou dovolenou na míru – ale přitom se nechtějí vzdát komfortu, který by jim poskytla cestovka. Travelove propojuje cestovatele s lidmi, kteří jim dokážou připravit program v destinaci, kde jsou sami doma. Stačí si na webu vybrat z nabídky destinací a zážitků, Travelove všechno domluví, pomůže s letenkami a ubytováním a připraví tištěný průvodce včetně doporučeného itineráře, map, kontaktních informací i fotek a zajímavostí.

„Nejsem si jistý, jestli jste opravdu start-up,“ říká mi konejšivě s úsměvem na rtech první investor, se kterým se potkávám jen tak na kus řeči. Když vidí můj zaražený pohled, rychle dodává – samozřejmě pořád s úsměvem na rtech: „To není nic špatného. Mít úspěšnou firmu je přece paráda, není nic špatného na tom nebýt start-up.“ Má pravdu. Za pár týdnů tady začínám chápat všechny souvislosti start-upů mnohem líp než za roky v Česku, kdy jsme s kolegy to módní slovo používali v každé druhé větě.

Tři podmínky toho pravého start-upu

Základní podmínkou opravdového start-upu je potenciál rychle růst. Jen projekt, který může růst z měsíce na měsíc závratnou rychlostí, tři čtyři roky za sebou, je opravdu start-up. Aby dokázal tak rychle růst, musí být dokonale škálovatelný, musí být schopný ten růst pružně absorbovat – když dnes dokážete uspokojit pár tisíc poptávek, nesmíte být zaskočení, když za krátkou dobu budete muset uspokojovat deseti tisíce. A pak být připraveni na sta tisíce. Investoři požadavek na škálovatelnost dovádějí do extrému, pochybují o jakémkoliv modelu, který je náročný na lidskou práci. Jinými slovy: pokud je váš růst závislý na lidské kapacitě spíše než na velikosti serveru, máte smůlu.

Zažila jsem představovačku projektu s on-line lékařskou pomocí – místo cesty k doktorovi si s lékařem smluvíte on-line schůzku, svůj problém vyřešíte přes on-line video a dostanete elektronický recept. Takový portál by mohl být globální a mohl by mít obrovský dopad na to, jak se léčíme (případně léčbu zanedbáváme, právě proto, že se nám nechce běžet k doktorovi a čekat v čekárně plné nemocných lidí). Investoři projekt odmítli s tím, že není škálovatelný – co když dojdou on-line lékaři!  

Narušení

Slovíčko disruption znamená vlastně narušení. V technologii a podnikání ale získalo nový význam, zejména pak díky spojení disruptivní inovace. O co jde, skvěle vystihuje krátká ukázka z recenze The Everything Store, knížky o Amazonu, firmě, která narušila a zgruntu přestavěla svůj obor:

„Nejdůležitějším, a přitom na první pohled jen málo zřetelným motivem The Everything Store je snaha Amazonu o disruptivní (tedy radikální, nespojité, revoluční) inovace. Ten termín Bezos objevil v knize The Innovator’s Dilemma Claytona Christensena a hned zaúkoloval jednoho z vývojářů Kindlu: „Pokus se zabít svůj vlastní obor. Dělej všechno tak, jako kdybys chtěl připravit o práci každého, kdo prodává papírové knihy.“

Je ale pravidlo ještě důležitější než škálovatelnost: Musíte mít jasno, jaký palčivý klientský problém váš nápad řeší. Pokud máte lék na bolístku opravdu velké skupiny lidí, škálovatelnost už nějak vyřešíte cestou k raketovému růstu. Notoricky známým příkladem služby, které se to povedlo, je Airbnb. To naprosto narušilo doposud fungující hotelový business a vyřešilo problém obrovského množství lidí na ubytování mimo tradiční hotely.

V San Franciscu je aktuálně nový buzzword podobné „disruption“, narušení oboru pohostinství. Čeká se zrození nového booking.com pro restaurace, který vyřeší potřebu objednat si stůl a menu v jakoukoli chvíli v jakékoli restauraci. 

Takže si to shrňme. Chcete být start-up?

Za prvé start-up musí řešit nějaký opravdu palčivý problém, a nejlépe ho řešit tak, aby to docela rozvracelo (disrupt) dosavadní fungování oboru.

Za druhé má být start-up schopný narůstat do obřích, celosvětových a rozměrů.

A za třetí – o tom ještě řeč nebyla – by měl správný start-up hned po spuštění prokázat, že má tah, „traction“, že se zvedá z nuly. Ideálně v prodejích nebo alespoň v uživatelích, fanoušcích nebo počtech návštěvníků na webu. Traction by měl být název prvního z deseti základních slajdů v každé prezentaci pro investory. Právě kvůli traction spousta projektů zůstává dlouhou dobu v beta verzích. Ve chvíli, kdy se projekt spustí naostro, očekává se, že začne okamžitě vykazovat úžasný tah. Jenže to samozřejmě není jen tak, takže start-upy už během období v betaverzi často dělají marketing, stavějí si fanouškovskou základnu a dávají o sobě vědět – aby po ostrém startu nezačínaly od nuly.

Aby start-up mohl učebnicově vzlétnout až ke hvězdám, vznikl tady v Silicon Valley pro tyto účely specifický způsob financování. Ve fázi vzniku jde o ruskou ruletu, kterou je potřeba hrát stále dokola, než to vyjde. Od toho jsou tu andělští investoři a seed investice. Jakmile spustíte a můžete ukázat první traction, roztočí se velké, ale opravdu velké peníze v podobě venture kapitálu na marketing a prodej. Bez nich byste očekávaného růstu v tak krátké době nikdy nedosáhli.

Je tedy Travelove start-up, nebo ne? Tu otázku řeším doteď. A vrátila jsem se na začátek – k palčivé potřebě zákazníků a k tomu, jestli a jaké odvětví chceme s Travelove obrátit naruby. Protože bez správných odpovědí je konec ne pravděpodobný, ale jistý. A žádný dobrý investor si na vás v ruletě nevsadí.  

Všední dny na Runwayi

Pro start-upy jsou v San Francisku a Sunnyvale k dispozici desítky co-workingů, inkubátorů a akcelerátorů – já jsem si vybrala Runway na Market street:

Intenzivní hledání start-upových nápadů: hackathon v našem inkubátoru:

Fotky zvětšíte klikem

O start-upu pro horlivé studenty i cyniky z praxe

A na závěr trocha inspirace.

  • Pokud vás start-upy opravdu zajímají, doporučuji vám navštívit lekce o start-upech na Stanfordu. Nebojte, jsou zadarmo a nemusíte nikam cestovat – Sam Altman, prezident Y Combinatoru, celý svůj kurz o start-upech, který na Stanfordu s řadou úžasných hostů přednášel, dal on-line.
  • Každého, kdo start-upové prostředí aspoň trochu zná, skvěle pobaví seriál HBO o start-upech, Silicon Valley a investorech, nazvaný prostě Silicon Valley. Opravdu se u toho válím smíchy. Prostě si představte Kancl nebo Big Bang Theory, ale ze start-upového prostředí. Kdo to tu zažil, potvrdí, že to prostě sedí.
  • A pro odlehčení složité start-upové atmosféry si někdy odpočinu u bulvárního amerického dne D. Doporučuju také pro zažití start-upově investorského slovníčku, bez kterého se tu nedomluvíte. 
  • Velkou radost mám taky z projektu svhouse.tv  kluků z Corinthu (brněnská firma Ondřeje Homoly, která v San Franciscu působí už tři roky). O start-upech v San Franciscu a Silicon Valley točí videa plná zajímavých rozhovorů a postřehů. Na jednom najdete i mě. 

Komentáře

Celkem 5 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Stanislav Brabec | 18. 11. 2015 16:42

Takže startupovnictví je vlastně taková ruleta pro bohaté investory.

Projekt a lidé do něj zapojení jsou jen žetony v této hře. Jako správné žetony musí být dostatečně unifikovaní, a musí u nich být nenulová šance na výhru. Jen obrázek na žetonu musí být unikátní.

Co ve skutečnosti takový projekt nabízí, je nepodstatné. Hlavně nesmí nabízet žádnou lidskou práci, kromě té vložené na začátku.

Po přečtení článku mi to čím dál tím více začíná připomínat dot.com bublinu verze 2.0.

+2
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK