Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Katka v Křemíkovém údolí III. Jsi vůbec start-up?

| 18. 11. 2015 | Vstoupit do diskuze

Start-up je dnes módní slovo a říká si tak kdekdo. Jenže ne každá nová firma je start-up a ne každý nový podnikatel start-upista. Pokud ve vás investoři a potenciální partneři opravdový start-up neuvidí, budou s vámi rychle hotovi.

Katka v Křemíkovém údolí III. Jsi vůbec start-up?

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková a tenhle deník píšu v San Francisku. Můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já po letech v teplých a bezpečných kancelářích balím tašku, nechávám v Praze manžela a dva malé kluky – a do konce roku se tu budu snažit dosáhnout na zázrak. Dokážu to?

San Francisco (a Silicon Vallley zejména) je místo nasáklé invencí i ambicemi, ráj i peklo stovek budoucích Stevů Jobsů. Jak se mezi nimi žije?

Katka v Křemíkovém údolí

Travelove

Travelove je cestovatelský webový projekt určený cestovatelům, kteří si chtějí užít autentickou dovolenou na míru – ale přitom se nechtějí vzdát komfortu, který by jim poskytla cestovka. Travelove propojuje cestovatele s lidmi, kteří jim dokážou připravit program v destinaci, kde jsou sami doma. Stačí si na webu vybrat z nabídky destinací a zážitků, Travelove všechno domluví, pomůže s letenkami a ubytováním a připraví tištěný průvodce včetně doporučeného itineráře, map, kontaktních informací i fotek a zajímavostí.

„Nejsem si jistý, jestli jste opravdu start-up,“ říká mi konejšivě s úsměvem na rtech první investor, se kterým se potkávám jen tak na kus řeči. Když vidí můj zaražený pohled, rychle dodává – samozřejmě pořád s úsměvem na rtech: „To není nic špatného. Mít úspěšnou firmu je přece paráda, není nic špatného na tom nebýt start-up.“ Má pravdu. Za pár týdnů tady začínám chápat všechny souvislosti start-upů mnohem líp než za roky v Česku, kdy jsme s kolegy to módní slovo používali v každé druhé větě.

Tři podmínky toho pravého start-upu

Základní podmínkou opravdového start-upu je potenciál rychle růst. Jen projekt, který může růst z měsíce na měsíc závratnou rychlostí, tři čtyři roky za sebou, je opravdu start-up. Aby dokázal tak rychle růst, musí být dokonale škálovatelný, musí být schopný ten růst pružně absorbovat – když dnes dokážete uspokojit pár tisíc poptávek, nesmíte být zaskočení, když za krátkou dobu budete muset uspokojovat deseti tisíce. A pak být připraveni na sta tisíce. Investoři požadavek na škálovatelnost dovádějí do extrému, pochybují o jakémkoliv modelu, který je náročný na lidskou práci. Jinými slovy: pokud je váš růst závislý na lidské kapacitě spíše než na velikosti serveru, máte smůlu.

Zažila jsem představovačku projektu s on-line lékařskou pomocí – místo cesty k doktorovi si s lékařem smluvíte on-line schůzku, svůj problém vyřešíte přes on-line video a dostanete elektronický recept. Takový portál by mohl být globální a mohl by mít obrovský dopad na to, jak se léčíme (případně léčbu zanedbáváme, právě proto, že se nám nechce běžet k doktorovi a čekat v čekárně plné nemocných lidí). Investoři projekt odmítli s tím, že není škálovatelný – co když dojdou on-line lékaři!  

Narušení

Slovíčko disruption znamená vlastně narušení. V technologii a podnikání ale získalo nový význam, zejména pak díky spojení disruptivní inovace. O co jde, skvěle vystihuje krátká ukázka z recenze The Everything Store, knížky o Amazonu, firmě, která narušila a zgruntu přestavěla svůj obor:

„Nejdůležitějším, a přitom na první pohled jen málo zřetelným motivem The Everything Store je snaha Amazonu o disruptivní (tedy radikální, nespojité, revoluční) inovace. Ten termín Bezos objevil v knize The Innovator’s Dilemma Claytona Christensena a hned zaúkoloval jednoho z vývojářů Kindlu: „Pokus se zabít svůj vlastní obor. Dělej všechno tak, jako kdybys chtěl připravit o práci každého, kdo prodává papírové knihy.“

Je ale pravidlo ještě důležitější než škálovatelnost: Musíte mít jasno, jaký palčivý klientský problém váš nápad řeší. Pokud máte lék na bolístku opravdu velké skupiny lidí, škálovatelnost už nějak vyřešíte cestou k raketovému růstu. Notoricky známým příkladem služby, které se to povedlo, je Airbnb. To naprosto narušilo doposud fungující hotelový business a vyřešilo problém obrovského množství lidí na ubytování mimo tradiční hotely.

V San Franciscu je aktuálně nový buzzword podobné „disruption“, narušení oboru pohostinství. Čeká se zrození nového booking.com pro restaurace, který vyřeší potřebu objednat si stůl a menu v jakoukoli chvíli v jakékoli restauraci. 

Takže si to shrňme. Chcete být start-up?

Za prvé start-up musí řešit nějaký opravdu palčivý problém, a nejlépe ho řešit tak, aby to docela rozvracelo (disrupt) dosavadní fungování oboru.

Za druhé má být start-up schopný narůstat do obřích, celosvětových a rozměrů.

A za třetí – o tom ještě řeč nebyla – by měl správný start-up hned po spuštění prokázat, že má tah, „traction“, že se zvedá z nuly. Ideálně v prodejích nebo alespoň v uživatelích, fanoušcích nebo počtech návštěvníků na webu. Traction by měl být název prvního z deseti základních slajdů v každé prezentaci pro investory. Právě kvůli traction spousta projektů zůstává dlouhou dobu v beta verzích. Ve chvíli, kdy se projekt spustí naostro, očekává se, že začne okamžitě vykazovat úžasný tah. Jenže to samozřejmě není jen tak, takže start-upy už během období v betaverzi často dělají marketing, stavějí si fanouškovskou základnu a dávají o sobě vědět – aby po ostrém startu nezačínaly od nuly.

Aby start-up mohl učebnicově vzlétnout až ke hvězdám, vznikl tady v Silicon Valley pro tyto účely specifický způsob financování. Ve fázi vzniku jde o ruskou ruletu, kterou je potřeba hrát stále dokola, než to vyjde. Od toho jsou tu andělští investoři a seed investice. Jakmile spustíte a můžete ukázat první traction, roztočí se velké, ale opravdu velké peníze v podobě venture kapitálu na marketing a prodej. Bez nich byste očekávaného růstu v tak krátké době nikdy nedosáhli.

Je tedy Travelove start-up, nebo ne? Tu otázku řeším doteď. A vrátila jsem se na začátek – k palčivé potřebě zákazníků a k tomu, jestli a jaké odvětví chceme s Travelove obrátit naruby. Protože bez správných odpovědí je konec ne pravděpodobný, ale jistý. A žádný dobrý investor si na vás v ruletě nevsadí.  

Všední dny na Runwayi

Pro start-upy jsou v San Francisku a Sunnyvale k dispozici desítky co-workingů, inkubátorů a akcelerátorů – já jsem si vybrala Runway na Market street:

Intenzivní hledání start-upových nápadů: hackathon v našem inkubátoru:

Fotky zvětšíte klikem

O start-upu pro horlivé studenty i cyniky z praxe

A na závěr trocha inspirace.

  • Pokud vás start-upy opravdu zajímají, doporučuji vám navštívit lekce o start-upech na Stanfordu. Nebojte, jsou zadarmo a nemusíte nikam cestovat – Sam Altman, prezident Y Combinatoru, celý svůj kurz o start-upech, který na Stanfordu s řadou úžasných hostů přednášel, dal on-line.
  • Každého, kdo start-upové prostředí aspoň trochu zná, skvěle pobaví seriál HBO o start-upech, Silicon Valley a investorech, nazvaný prostě Silicon Valley. Opravdu se u toho válím smíchy. Prostě si představte Kancl nebo Big Bang Theory, ale ze start-upového prostředí. Kdo to tu zažil, potvrdí, že to prostě sedí.
  • A pro odlehčení složité start-upové atmosféry si někdy odpočinu u bulvárního amerického dne D. Doporučuju také pro zažití start-upově investorského slovníčku, bez kterého se tu nedomluvíte. 
  • Velkou radost mám taky z projektu svhouse.tv  kluků z Corinthu (brněnská firma Ondřeje Homoly, která v San Franciscu působí už tři roky). O start-upech v San Franciscu a Silicon Valley točí videa plná zajímavých rozhovorů a postřehů. Na jednom najdete i mě. 

Komentáře

Celkem 5 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK