Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Z deníku europoslance: Žijeme kvótami

| 14. 10. 2015

Poslední měsíce europarlamentu byly ve znamení imigračních kvót. Co jsme zažili? Překvapí vás, že někteří poslanci nevědí, jak se vypočítává při hlasování většina, dozvíte se, jak jsem přispěl na nákup zbraní bojovníkům proti Islámskému státu a co radím premiérovi, aby Česká republika nebyla příště přehlasována.

Z deníku europoslance: Žijeme kvótami

Před šesti lety jsem bojoval proti přijetí takzvané Lisabonské smlouvy. Varoval jsem mimo jiné, že Evropská unie získá nové pravomoci v oblasti azylové a migrační politiky a že se o nových návrzích bude hlasovat podle nových pravidel, nevýhodných pro Českou republiku, kterou ostatní snadněji přehlasují. Teď máme v podobě kvót na uprchlíky společnou migrační politiku v praxi.

Před čtyřmi lety jsem nesouhlasil s útoky Západu na režim v Libyi. Západní země s Francií v čele ale podpořily rozvrat v Libyi a Sýrii. Výsledkem je občanská válka, rozpínání teroristické organizace Islámský stát a migrační vlna zaplavující Evropu.

Dotace za klobouk

Stavím se zásadně proti kvótám. Podle zdravého rozumu nemá naší zemi nikdo nařizovat, kolik a jakých přijmeme uprchlíků. V Evropském parlamentu je nás ale menšina takových, kteří jsou proti kvótám. Na to téma jsem měl možnost v Evropském parlamentu promluvit. Zejména jsem se ohradil proti vydírání ze strany německých a francouzských politiků, že zastaví České republice dotace ze strukturálních fondů, když bude proti kvótám. Strčte si ty dotace za klobouk, řekl jsem jim.


Když v září narychlo předložila Evropská komise Evropskému parlamentu návrh na rozdělení 120 tisíc migrantů podle kvót, předložil jsem pozměňovací návrhy. Nikdo jiný v celém europarlamentu vlastní návrhy nepředložil. Asi proto, že jednání bylo svoláno narychlo a sekretariáty poslaneckých klubů nestihly zareagovat. Navrhoval jsem změny, podle kterých by účast zemí Evropské unie byla v celém mechanismu dobrovolná. Pro mé pozměňovací návrhy hlasovalo bohužel jen asi osmdesát poslanců, drtivá většina kvóty chtěla.

Kolegové poslanci nevědí, jak se počítají hlasy

Poslanci KDU-ČSL, ač tvrdili, že jsou proti kvótám, se v konečném hlasování jen zdrželi a pomohli tak kvóty prosadit. Mylně se totiž domnívají, že k prosazení návrhu je potřeba většina přítomných. Bohužel to není pravda a k prosazení návrhu v Evropském parlamentu stačí, že je více rukou pro, než proti, takže zdržení se je na nic. S panem poslancem Zdechovským, který tvrdí opak, rád uzavřu veřejnou sázku, že se v počítání hlasů mýlí a že to může mít fatální důsledky.

Jedna věc je boj proti kvótám, druhá věc je zstavení migrační vlny. Rozhodl jsem se symbolicky čáskou tisíc dolarů na nákup zbraní a munice podpořit bojovníky kurdské domobrany na severu Sýrie. Kurdské oddíly bojují proti organizaci Islámský stát, který dnes ovládá značnou část Sýrie a Iráku. Vlády jejich domovských států je nedokázaly ochránit, tak se to snaží zvládnout za pomoci vlastní domobrany.

Jak příště kvótám zabránit: našli jsme skulinu

V říjnu pozval premiér Sobotka europoslance na setkání k tématu migračních kvót. Premiéra jsem se snažil přesvědčit, aby využil možnosti a podal za Českou republiku k Soudnímu dvoru EU žalobu na neplatnost rozhodnutí o kvótách. Existuje totiž důvod se domnívat, že Evropská unie v tomto překročila pravomoci a porušila princip subsidiarity.

Hlavně jsem ale premiéra seznámil s možností žádat příště na jednání Rady ministrů hlasování „postaru“, aby se hlas České republiky započítal tak velký, jak byl před přijetím Lisabonské smlouvy. Premiérovi jsem argumenty předal i písemně. Našli jsme totiž skulinu v Lisabonské smlouvě, zjstili jsme, že podle článku 3 Protokolu 3 Smlouvy o fungování EU může členský stát až do března 2017 žádat hlasování postaru. Hlas Německa se tak sníží na polovinu, náš naopak vzroste, tak jak to bylo před Lisabonskou smlouvou.

Doufám, že to vláda využije, až Evropská komise – jak už se chystá – předloží návrh na další přerozdělování migrantů.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 14. 10. 2015 23:22

Jasně.
V Sýrii platil od roku 1963 vyjímečný stav, byla zakázána opozice a srocování více než 5 lidí. Všichni, kdo se odvážili kritizovat režim, byli v cizině, ve vězení, nebo mrtví. Tolik k demokracii.
V květnu 2011 měly Asadovy bezpečnostní síly na kontě okolo 1000 mrtvých, začátek ozbrojeného povstání se datuje k 4 červnu do města Jisr al-Shugur, kde ozbrojené složky střílely ze střechy do pohřebního průvodu. Rozzuřený dav podpálil budovu, zabil osm ozbrojenců a následně vyraboval policejní stanici. 29 června založilo sedm dezertujících důstojníku Syrskou svobodnou armádu. Ke konci roku 2011 propustil syrský režim z vězení všechny islamisty a ozbrojil je, údajně za účelem udělat ze sebe v očích mezinárodního společenství "nejméně špatnou" volbu. Proti islámským bojůvkám až do roku 2014 v podstatě nezasahoval a ani v současnosti nejsou jeho priorita. Tolik k americkým teroristům.
Nejvíc uprchlíku a civilních obětí má na svědomí Asad, protože má letadla a těžké zbraně a po vzoru svých ruských mentorů bezhlavě ostřeluje a bombarduje města, která nemá pod kontrolou.
Za zmar a zkázu v Sýrii nese Bašár Asad plnou zodpovědnost.

+1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

Petr Kania | 20. 10. 2015 16:53

1.Kolik % uprchlíků tvoří ženy a děti?
2. Dotace EU jdou do kapsy jen pár majitelům stavebních firem a často jsou za to postavené neúčelné věci.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

pavel kratochvil | 14. 10. 2015 20:04

Doufám, že těch tisíc dolarů opravdu poslouží na boj proti IS a ne na pomalou přeměnu Turecka na druhý Pákistán. Mimochodem, za větší část migrační vlny nenese odpovědnost IS ale Bašár al-Asad. komu ovšem přispět na boj proti němu je zapeklitá otázka...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Lukas Kubalik | 14. 10. 2015 20:29
reakce na pavel kratochvil | 14. 10. 2015 20:04

A to jste prosim pekne vzal kde? Asad je legitimni prezident, demokraticky zvoleny, a s podporou vetsiny obyvatel. Za jeho vlady se lidem zilo dobre a nikdo neutikal, az do te doby, nez zacli americani podporovat teroristy na jeho svrzeni a zpusobili tim chaos, ktery ted nastesti napravuje Putin
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 14. 10. 2015 23:22
reakce na Lukas Kubalik | 14. 10. 2015 20:29

Jasně.
V Sýrii platil od roku 1963 vyjímečný stav, byla zakázána opozice a srocování více než 5 lidí. Všichni, kdo se odvážili kritizovat režim, byli v cizině, ve vězení, nebo mrtví. Tolik k demokracii.
V květnu 2011 měly Asadovy bezpečnostní síly na kontě okolo 1000 mrtvých, začátek ozbrojeného povstání se datuje k 4 červnu do města Jisr al-Shugur, kde ozbrojené složky střílely ze střechy do pohřebního průvodu. Rozzuřený dav podpálil budovu, zabil osm ozbrojenců a následně vyraboval policejní stanici. 29 června založilo sedm dezertujících důstojníku Syrskou svobodnou armádu. Ke konci roku 2011 propustil syrský režim z vězení všechny islamisty a ozbrojil je, údajně za účelem udělat ze sebe v očích mezinárodního společenství "nejméně špatnou" volbu. Proti islámským bojůvkám až do roku 2014 v podstatě nezasahoval a ani v současnosti nejsou jeho priorita. Tolik k americkým teroristům.
Nejvíc uprchlíku a civilních obětí má na svědomí Asad, protože má letadla a těžké zbraně a po vzoru svých ruských mentorů bezhlavě ostřeluje a bombarduje města, která nemá pod kontrolou.
Za zmar a zkázu v Sýrii nese Bašár Asad plnou zodpovědnost.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libri | 15. 10. 2015 09:34
reakce na pavel kratochvil | 14. 10. 2015 23:22

25letý rodák z Čečenska Magomed S., který odjel bojovat v roce 2014, pověděl, že jeho hlavní motivaci bylo video o situaci v Sýrii.

„Na internetu jsem spatřil video o násilí na ženách a dětech. Jejich bolest a slzy nenechají nikoho lhostejným. Pomyslel jsem si, že moje rodina žije dobře, netrpí hlady, nemrzne, všichni mají obuv a šaty. Takže jsem se rozhodl pomoci těm, kdo to víc potřebuje." — řekl Magomed. Příbuzným oznámil, že jede studovat do Egyptu.

Podle jeho slov se rozhodl vrátit po několika měsících, když pochopil, že to, co viděl na internetu, nemá s realitou nic společného.

„Samozřejmě jsou tam i ti, kdo bojuje za víru, za ideu, ale to se nedá označit za svatou válku. Podříznout krk před kamerou, to není džihád. A během pěti měsíců jsem tam žádné trpící ženy a žádné umírající děti neviděl. Ale mnozí si to představují stejně jako já, a proto tam jedou a opouštějí svůj domov." — podělil se Magomed.

Tvrdí, že se během těch pěti měsíců bojů nezúčastnil a strávil celou tu dobu na výcvikové základně. Jako plat prý dostávali pouze 50 dolarů.

„Vždyť jsem tam nejel kvůli penězům. Věděl jsem, že jdu na smrt. Ted´ chápu, že to byly zbytečné oběti, a válka je jiná, než si ji lidé představují. Slyšel jsem, že Islámský stát bojuje s Amerikou a zároveň jim prodává ropu. Nikdo by neměl umírat za něčí zájmy a peníze." — míní Magomed.


To není ta válka, kvůli které stojí za to zemřít

Mezi těmi, kdo odjel válčit do Sýrie a vrátil se živý, byl i Achmed B. Narodil se v Čečensku, je 22 let starý. Achmed studoval programování. Také spatřil na internetu videa o násilí na ženách a dětech, byl přesvědčen, že vládní armáda utlačuje civilní obyvatelstvo.

Achmed se seznámil s lidmi, kteří mu ukázali „správnou cestu". V červenci 2013 odjel s manželkou a dítětem do Turecka. Rodinu tam nechal a vydal se bojovat.

„Téměř okamžitě jsem si uvědomil, že se musím odsud dostat, ale nemohl jsem najít způsob. Všechno bylo úplně jinak, než jsem si to představoval. Bylo nejasné, kdo s kým bojuje a proč " — pověděl Achmed a dodal, že se teď jinak diva na tu válku. „Byli jsme zbožím.

Byli jsme zneužiti v jejích zájmech. Tak říkajíc, vydělávali na nás. Zdálo se, že v těch videoklipech na internetu zabíjejí lidí pouze proto, že jsou muslimové. Nejspíš je tam přidávali američtí sponzoři. Chtěli jsme zachránit naše náboženství, ale viděli jsme něco úplně jiného. Komunikoval jsem s Čečenci odtud. Mnozí litovali, ale měli strach utéct, nebo ani nevěděli, jak to mají udělat. Jestli se vůdce dozví, že se chceš vrátit domů, tak hned upadneš v nemilost. Můžou tě zmlátit, zranit nebo vymyslet jiný trest. Po prvním pokusu tě můžou i zabit." — řekl Achmed.

Ted´ lituje, že odjel do Sýrie. „Pochopil jsem, že to není ta válka, kvůli které stojí za to zemřít. Žádal bych mládež, aby se takových konfliktů nezúčastnila. Není to, jak nám to prezentují. Realita je jiná." — sdělil Achmed B.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xxl | 14. 10. 2015 21:31
reakce na Lukas Kubalik | 14. 10. 2015 20:29

Vy to taky ženete ode zdi ke zdi. Zkuste tohle: http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/267587-syrie-konflikt-konci-zly-muz-zustava-a-bylo-v-nabidce-neco-lepsiho
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

vaja73 | 14. 10. 2015 13:51

Premier hlasovani postaru vyžadovad nebude.Je připosranej.A podle me poslanci vedeli jak se hlasuje,jen delaji že jsou proti kvotam ale nechteji byt mimo dav EU.to je jen divadlo pro nas.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ondřej hrubý | 14. 10. 2015 11:17

Firma do které přijde jen 5% zaměstnanců do měsíce bankrotuje. Neměla by EU už vyhlásit bankrot a zrušit se? Pokud z ní zůstane jen volný pohyb osob, zboží a kapitálu, na což nepotřebuje instituce, bude to přesně to co je potřeba.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pat Bateman | 14. 10. 2015 08:21

Ten Europarlament musí být důležitá a funkční instituce, když je na zasedání tak 5% účastníků. Hezky zaplněný sál. Europarlament je divadýlko pro tupé voliče, kterým dává iluzi, že mohou něco ovlivnit - všechna rozhodnutí se dělají v EK, parlament je jenom od zvedání pracek ...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

obcan | 16. 10. 2015 07:40
reakce na Pat Bateman | 14. 10. 2015 08:21

no..sami se zvolili..sami si rozhoduji..sami se rozodli, ze za 5% casu budou brat 5000% tní platy..

je nacase zvolit europarlament lidu. jdu do toho i bez platu..
a pak..uz jen nemilosrdny vox populi..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Filip | 14. 10. 2015 09:08
reakce na Pat Bateman | 14. 10. 2015 08:21

Nejsou ti voliči tupí především proto, že si zvolí europoslance, kteří nechodí do práce? Možná kdyby tam chodilo víc než pár lidí (a často dost zvláštních), tak by byl brán vážněji (z formálního hlediska má pravomocí docela dost).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 14. 10. 2015 10:53
reakce na Filip | 14. 10. 2015 09:08

Když poslanec či úředník nepracuje, je relativně nejvíce užitečný (resp. nejméně škodí).
Kdybychom jim všem dali dobře placenou dovolenou, stále by se nám to vrchovatě vyplatilo.
Ideální by byla dovolená (nebo stávka) na berňáku, u celníků a podobně.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Filip | 15. 10. 2015 10:04
reakce na Jan Altman | 14. 10. 2015 10:53

Jak to souvisí s tím, co jsem psal? Na bezcenné (ale populární) bonmoty si můžu poslechnout Zemana.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!