Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

DC vesrus Marvel: Giganti komiksu se perou, kupujte popcorn

| 11. 5. 2015

Vydavatelství DC, které vlastní práva na ikonického Batmana a Supermana, se v posledních letech nechalo předběhnout odvěkým rivalem. U Marvelu pochopili, že nejde pracovat s jediným hrdinou, ale že je potřeba divákům dnes nabízet celý komiksový svět, ve kterém jedna značka podporuje druhou. DC teď jde v jeho stopách – a fanoušky čeká lavina superhrdinských bijáků.

DC vesrus Marvel: Giganti komiksu se perou, kupujte popcorn

Do českých kin dorazili druzí Avengers. Ve světě za první promítací víkend utržili dvě stě milionů dolarů, a to ještě před premiérou doma ve Spojených státech. Studio Marvel prostě jede. Jede rychle a nezdá se, že by ho měl někdo jen tak zastavit. Na příští pětiletku má ohlášeno několik filmů ročně a bylo by divné, kdyby každý z nich nebyl po čertech úspěšný.

Co na to odvěký rival Marvelu, vydavatelstvé DC? Jeho šéfově se asi škrábou na hlavě. Před patnácti lety přece dobývali plátna světových kin jejich hrdinové, především díky největším ikonám – Supermanovi a Batmanovi. Filmovou podobu jim dával korporátní kolega Warner Brothers – v té době to vypadalo jako jediný možný model. Jenže Marvel (který dřív dokonce nešťastně prodal práva na své nejlukrativnější hrdiny – Spider-Mana a X-men) se pod vedením producenta Kevina Feigeho rozhodl filmy točit sám! A riskantní krok mu vyšel.

Kvalita nových Avengers: Age of Ultron je – jak to říct jemně? – poněkud méně patrná, dá se tedy očekávat, že ekonomický výsledek nebude tak oslnivý, jako měla jednička. Ta se (bez započtení inflace) stala s půl druhou miliardou dolarů třetím nejvýdělečnějším filmem historie. Ani tentokrát ale nepůjde o finanční katastrofu. Na to je značka moc silná.

DC tedy musí rychle začít pracovat, pokud chtějí, aby se s nimi ještě počítalo. A že chtějí!

Nejlepší a bezradní

V souboji komiksových gigantů DC pěkných pár let tahá za kratší konec provazu. Stačí se podívat na jeho práci s největšími borci.

Batmana se po katastrofálním neúspěchu Schumacherovy verze, jejíž poslední díl je běžně zařazován mezi nejhorší filmy historie, chopil mainstreamový „génius pro každého“ Christopher Nolan. Netopýřího muže sice resuscitoval a deportoval ze dna na vrchol komiksového filmu, jenže volbou žánru temné detektivky zároveň zavřel vrátka jeho zapojení do širšího vesmíru komiksových hrdinů, k setkání s dalšími hrdiny ze stáje vydavatele. Což je způsob, který výborně funguje Marvelu:

Se Supermanem je situace ještě komplikovanější. Od bolestivého fiaska v podobě posledních dílů klasické série s Christopherem Reevem se představy filmu Warneři báli jako prokleté, ale zároveň se jí nechtěli vzdát.

Hodí se vědět

Většina smluv o prodeji práv na komiksové či literární postavy filmařům obsahuje klauzuli, že když studio nevyprodukuje film v určité době, práva propadají. Proto například vznikla v polovině devadesátých let legendárně tragická Fantastická čtyřka – film se směšným rozpočtem, který ani nebyl pořádně distribuoväný a propagovaný, mířil rovnou na videokazety a sloužil jen jako prostředek k udržení práv. Od té doby majitelé „značkových hrdinů“ samozřejmě lépe promýšlejí, jak ve smlouvě definovat „film“, aby k podobným kličkám nedocházelo.

Za posledních dvacet let se Clark Kent hranici propadnutí filmových práv (ta by se teoreticky vrátila rodině spolutvůrce Supermana Jerryho Siegela, která se s korporací Time Warner, pod niž spadá DC i Warneři, trochu rozkmotřila) nebezpečně přiblížil hned dvakrát. Poprvé proto, že Warneři připravovali nesoudně dlouho Superman Lives v režii Tima Burtona s Nicolasem Cagem v hlavní roli (ne, nejde o vtip) – kterýžto projekt na přelomu století vyšuměl. Nakonec dostal místo toho příležitost Bryan Singer, jenž svými X-Meny současnou komiksovou mánii vlastně rozpoutal. Byl poctěn rekordním rozpočtem a pojal film Superman se vrací jako osobní fetišistické retro. Což ho sice dělá dodnes velmi impozantním dílem, z komerčního hlediska byl ale výsledek nepřesvědčivý a Superman zmizel rychleji, než se vrátil.

Vydělají, i kdyby nechtěli

Takováhle práce s nejsilnější značkou, jaká v komiksovém světě vůbec existuje, je trestuhodná a jde proti principům současného Hollywoodu. Ten se naopak snaží značky dlouhodobě budovat a vytěžit z nich co nejvíc. Producenti šli ale do sebe: když se musel Superman předloni opět vrátit, rozhodlo se DC využít toho, že se stačí pořádně domluvit s kolegy od Warnerů a může začít velkoprodukce. Muž z oceli Zacka Snydera už byl koncipován jako opatrný vstup do specifického komiksového univerza, srovnatelného s konkurenčním marvelovským. I zde se budou moci potkávat (a marketingově podporovat) různé značky – Zack Snyder už ostatně připravuje film Batman versus Superman, s Henrym Cavillem coby mimozemšťanem z Kryptonu a Benem Affleckem jako netopýřím mužem.

Kontroverzní volba (Affleck už velmi neúspěšně ztvárnil Daredevila a jeden herec málokdy oživuje víc komiksových hrdinů, zvlášť když jednou selhal) vzbudila vlnu nevole. Když ale studio vypustilo teaser, kde se dva giganti poprvé setkají tváří v tvář, byly reakce na náhradníka Christiana Balea už smířlivější. Fanoušci jsou především zvědaví, co bude.

Batman v. Superman je totiž velká událost. Tedy v Americe. Komiksy jsou součástí tamní kultury stejně jako u nás klasická literatura. Muž z oceli nebyl přijat zrovna jednoznačně, crossover nejdůležitějších DC postav ale bude úspěšný, i kdyby si producenti zaplatili reklamu jen na TV Regina. Američané možná ne vždy slyší na Snyderovy vylomeniny, návštěvu kina ale budou brát jako cosi nutného.

I tato velká událost je ale pouze jeden ze stupňů – tím dalším bude film Suicide Squad, ve kterém se napřesrok představí nejslavnější záporáci z dílen DC, včetně nového Jokera. Minulý týden byla zveřejněna první fotografie oscarového Jareda Leta, která opět ovládla internet a ukázala, jak moc fanoušci nadcházejícími blockbustery žijí.

Justice League, obdoba Avengers, bude coby vrchol následovat rozdělena na dva díly v letech 2017 a 2019. Tou dobou už za sebou budeme mít filmy s Wonder Woman, Aquamanem, Flashem a dalšími nezbytnými jmény, díky kterým by se DC rádo vnímalo jako plnohodnotný soupeř Marvelu. Pokud tedy máte komiksů v kinech málo, gratuluju. S DC jich bude dvakrát víc.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!